Tänaks 2023 fortsatt dimmig, Subaru-rykten om WRC, WRC2 kräver ”doktorsexamen i rally”, mer om ERC i Värmland, SBF rätar ut frågetecken, SxS Nordic hade premiär i Hedemora och Jessica B. knep TCR-silver!
Gårdagens besked att Ott Tänak lämnar Hyundai satte extra fart på de rykten som alltid florerar i rallyvärlden och där huvudspåret är att han hamnar hos M-Sport Ford. Men det finns även ett annat spår och det är att Tänak av familjeskäl tar ”time out” åtminstone från WRC. Om detta är huvudorsaken så menar folk med bättre insyn, att det mycket väl kan bli så att Tänak kan tänka sig att dela bil 2023 och då finns det plötsligt fler möjligheter.Foto: Toyota Gazzo Racing
Tänker att Sebastien Ogier hos Toyota inte lär göra comeback med ”full time driving” vilket kan göra plats för Tänak som blev världsmästare med Toyota 2019. Det samma gäller Sebastien Loeb hos M-Sport Ford som inte heller vill köra WRC på heltid.. Inget snack utan att det är först efter att nuvarande WRC-tvåan valt hur 2023 ska tacklas som det lär röra på sig för resten…
*
Ett annat rykte och vet inte för vilken gång i ordningen, är att Subaru återigen ska ge sig in i WRC och det som satt fart är att man inom kort ska presentera en ny WRX-modell. Enligt japansk motormedia har bilen utvecklats i hop med Toyota och då med just WRC-comeback för ögonen. Motorn tros vara samma 2,4-liters turboladdade boxerfyra som kan då trimmas till runt 300 hästkrafter. Det som Subaru-fans nu hoppas är att kommande Rally Japan ska bli den utlösande faktorn för att Subaru Corporation göra tummen upp. Ryktena går så snabbt att man även redan utsett Petter Solberg till chef för nya WRC-teamet…
*
Att utse vinnare eller ha full koll i WRC-tabellen kräver inte så mycket från oss utomstående, Rovanperä står överst, har flest poäng och är följaktligen även VM-ledare (redan klar vinnare dessutom) lätt som en plätt. Betydligt svårare är det i WRC2 som dessutom delas i tre klasser, WRC2-WRC2 MC-WRC2 Junior. I den första leder Andreas Mikkelsen medan i helt ointressanta ”MC ”(Master Cup) har tysken Armin Kremer i topp. Mer intressant är ”junior-klassen”, ej att förväxla med Junior-WRC är redan klar med Emil Lindholm som segrare. Inför finalen i Japan står segerstriden mellan Mikkelsen, Lindholm och Kajetan Kajetanowicz och där det är snudd på en ”doktorsexamen i rally” för att klura ut läget. En som uppenbarligen har en sådan examen har gjort en genomgång som sedan en snäll bloggläsare förmedlat till mig. Då denne är för mig är okänd kan jag tyvärr inte tacka med namn, men så klart är informationen nyttig. ”Då jag i flera diverse ”artiklar” och bloggar har läst felaktig information om vad som gäller i WRC2 inför finalen i Japan så tänkte jag göra en litet förtydligande vad som gäller. 6 bästa av 7 starter räknas. Mikkelsen har kört klart för säsongen och får behålla sina samtliga 109 poäng, då hans sämsta resultat är en nolla. Lindholm har kvar sin sista tävling och är anmäld till Japan.
Emil har för nuvarande 104 poäng och hans sämsta resultat är från Svenska då han tog 3 poäng med Power stage vinsten (top 3 får poäng i WRC2 Power Stage). Lindholm står alltså i praktiken på 101 poäng och behöver minst 9 poäng i Japan för att passera Mikkelsen. Även Kajto har kvar sin sista tävling och är anmäld till Japan. Kajto har även han 104 poäng men i praktiken ligger han efter Emil i titeljakten då hans sämsta resultat är en 8 poängare i Spanien nu senast. Kajto har alltså i praktiken 96 poäng och behöver minst 14 poäng för att passera Mikkelsen”. Klart som korvspad…
*
På sociala medier ventileras nu kommande ERC-kalender som fortsatt inte är konfirmerad av FIA men som de flesta ändå menar blir den som kommer att gälla. Nio deltävlingar med premiär i Portugal med ”Rally Serras de Fafe e Felgueiras” och så final i för ERC nya ”Rally Hungary”. Noterar också att Italien har fått två tävlingar både ”Rally di Alba” och välkända ”Rally di Roma Capitale”. Men så klart faller ändå blicken först på den svenska flaggan framför ”Royal Rally of Scandnavia” som enligt mina extremt trovärdiga källor ska köras i Värmland när landskapet är som vackrast början av juli. Samma källor gör också gällande att det är f.d Rally Sweden-motorn Glenn Olsson som blir spindeln i det värmländska rallynätet. Dock hyses där farhågor från lokalt rallyfolk som verkar lite oroliga över vilka sträckor som ska användas, men detta är nog en oro som är obefogad. Har man kommit så här långt i processen gentemot FIA så lär nog ändå en stabil grund vara byggd inför detta nya ”Värmland Runt”.Foto: Tommy Svensson
Blir verkligen intensivt i vargens landskap då det strax före ”RRoS” även körs Rally-SM i Arvika och håller Midnattssolsrallyt på sin traditionella datum med HQ på Gelleråsen som i år var exakt den samma som det blir ERC på 2023, då blir det tufft…
*
I morgon drar FIA Motorsport Games igång i södra Frankrike med totalt 17 olika grenar där SBF valt att skicka deltagare till åtta av dessa.
– Detta är andra upplagan av bilsportens egna OS, FIA Motorsport Games med utgångspunkt från F1-banan Paul Richard utanför Marseille där hela tävlingen kommer sändas live på Svensk Bilsport TV, förklaras det från Sollentuna.
För de som har mer rallygener än sådana som gäller racing och andra discipliner så står det blågula hoppet till Jari Liiten/John Stigh i ”Rally2″ med 12 deltagare.
De flesta är för mig helt okända dock med undantag av WRC2-tävlande estländaren Georg Linnamäe, Polo R5 och britten Oliver Mellors, Proton R5. Det finns även klass ”Rally4” dit har dock SBF och landslagsansvarige Pier Steffansson valt att inte skicka någon deltagare och inte heller i mer RS-liknande ”Autoslalom”. Det sistnämnda körs med Opel Corsa-e och har lockat dubbelt så många deltagare än Rally2. När jag såg med vilken bil man skulle tävla känns det lite konstigt att tvåan i ADAC Opel eRally Cup” Calle Carlberg som kört en sådan hela året, inte finns med bland de 25 deltagarna. Jag har även fått några frågor från bloggläsare med undran över hur man valt ut de som fått förtroendet att representera Sverige i ”Bil-OS” och låter Pier Steffanson själv räta ut frågetecknen.
– I FIA Motorsport Games har det satts upp ett antal kriterier för vem som får delta. Ibland får inte förare med VM eller andra internationella meriter eller framskjutna placeringar i sin sportgren vara med och tävla. Därutöver har vi från Svensk Bilsport satt upp att det ska vara landslagsförare som representerar Sverige i de sportgrenar som vi har landslagsförare i, förklarar Steffansson
– I uttagningen kring Rally2 var flera förare med i diskussionen kring vilka som hade möjlighet att delta. Därefter togs Jari ut som förare att köra Rally2.
Värre var det med Rally4 förklarar han vidare.
– Det samma gällde i Rally4 men där stannade det tyvärr på att ingen av våra landslagsförare hade möjlighet att köra…
Autoslalom gick helt bort berättar Steffansson då detta inte är en gren som vi i Sverige tävlar i.
*
I helgen var det en annan gren som hade premiär i Sverige, SxS Nordic där 24 förare ställde upp i Hedemora där ett kändistätt startfält utmanade motorsportens veteraner och debutanter. Totalt 16 Can-Am Maverick XRS kom till start och fick göra upp i leran under det lätta höstregnet på den 4,7 kilometer långa banan, en kombination av rallycross- och motocrossbana men även en terrängsektion i skogen.Foto: SxS Nordic
Under premiären av SxS Nordic syntes flera kända, svenska profiler. Förutom Pontus Tidemand tävlade även kändisbonden Joacim Rickling och timbersport-mästaren Ferry Svan. Även initiativtagaren till serien, Mattias Ekström fanns på startlinjen men utom tävlan. Pontus Fredricsson, Stockholm, visade sig vara tävlingens vassaste och satte den snabbaste tiden redan under första sträckan. Efter ytterligare två sträcksegrar stod han som segrare i SxS Nordics första tävling någonsin. Även värmlänningen Isak Reiersen visade snabbt tempo på banan och säkrade därmed andraplatsen.Foto: SxS Nordic
På tredjeplats slutade Henrik Pettersen, Umeå, som gjorde sin absolut första tävling i motorsport.
– En förstaplats känns såklart riktigt gött och det här var min första tävling på grus faktiskt, förklarar Pontus Fredriksson.
– Tidigare i karriären har jag kört banracing och bara tävlat på asfalt, detta har också varit sjukt kul!
*
Ingen bra inledning för Jessica Bäckman i ADAC TCR Germany då det blev en tung krasch på träningen. Trots detta lyckades hon vända blad och säkra silvret i tyska TCR mästerskapet 2022.Foto: German Sports
– Det var verkligen varit uppförsbacke hela helgen, men är otroligt stolt över mig själv och hela teamet runt om kring mig att vi lyckades vända allt i sista racet på säsongen, skönt att ta med sig ett silver från denna säsong som har varit min bästa någonsin men samtidigt en säsong med mycket motgångar. Det lovar gott för framtiden, säger Jessica.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com