Tänak ville inte ha #1, Loeb får ny bil till Monte, 16 förare i J-WRC, Kalle glömde, SM-premiär ställs in, Sainz vann, Dino till Ferrari och Prinsen gör Porsche comeback!

Foto: Hyundai Motorsport

För allra första gången sedan WRC startade  kommer inte #1 att användas. Den ende som kunde välja detta startnummer var Ott Tänak i egenskap av vinnare 2019 men han avstod och behöll sitt vanliga nummer #8. Annars har ”ettan” de fem senaste åren varit förbehållet Sebastien Ogier som istället har #17 på sin Yaris WRC. För övrigt inget lyckonummer än så länge då både detta, han, Julien Ingrassia och Yaris WRC hamnade i diket vid dagens  tester inför Monte. Gäller att hitta gränserna eller…

Annat noterbart är att Sebastien Loeb skiftar till #9 i de tävlingar han kör med Hyundai i20 WRC och detta med symboliken lika många som hans VM-titlar. 

*

Foto: Hyundai Motorsport

Lite skvaller inför nästa helgs WRC-premiär i Rallye Monte Carlo och då att Andrea Adamo fortsätter att försöka bevisa att att han inte gör någon skillnad på Ott Tänak och Thierry Neuville, båda är helt jämställda i hans ögon. Ett litet bevis på att det verkligen är så är att man till Monte kommer med en helt ny i20 WRC och två ”begagnade”. Den  nya körs av Sebastien Loeb medan Ott och Thierry får bilar som redan körts i både Tyskland och Spanien.

*

Då blev det totalt 16 förare som fullgjort sin anmälan till Junior-WRC 2020 där Rally Sweden är först ut. Detta berättar M-Sport Poland i ett pressmeddelande  och berättar stolt att det är förare från elva olika länder dessutom inte enbart från Europa utan i år även från Sydamerika. Lika stolt är man över att vinnaren av juniorserien får en R5-Ford Fiesta, 200 Pirellidäck och fri start i fem deltävlingar i WRC3 2021. Skulle samma förare även vinna den klassen så väntar två statrter hos M-Sport Ford i en WRC-Fiesta under 2022. 

Foto: Tommy Svensson

De 16 namnen presenteras också och så klart även de två blågula, ”The Rookie Award-winner 29019” Tom Kristensson/Joakim Sjöberg och Pontus lönnström/Stefan Gustavsson. Enligt M-Sport Poland är Toms styrka, ” jämnheten som gav två segrar plus att Tom var ensam om att vara på pallen i alla fem tävlingarna”.  Vad gäller Lönnström är man så klart ännu inte riktigt lika klar över hans styrka då han gör första starten i Värmland. Här nöjer man sig med att berättar,” han har redan två WRC-starter i ryggen i Sverige och Spanien”. Med tanke på hur Pontus tog sig an årets första tävling i Hassela, är absolut varning utfärdad till resten av gänget…  

*

I dag körs Arctic Lappland Rally med fem sträckor och där man så här långt hunnit att köra tre av dessa. Som väntat tog Kalle Rovanperä kommandot direkt och efter två sträckor var han 21 sekunder före Emil Lindholm i TGR-Skodan. Men på sträcka tre tvingades Kalle att stanna på sträckan på grund av eget misstag.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Vi glömde att ta bort kylarskydden i fronten så motorn började gå varm och vi fick stanna för att plocka av dom!

Han och Jonne Halttunen fick en sjunde tid och var 41 sekunder efter sträcksnabbaste som var Teemu Asunmaa som även gick upp totalledning med Skodan. Stenhårt i topp-tre, då Juha Salo bara har 0,8 sekunder upp med trean Emil Lindholm är 2,3 efter. Sedan kommer då Kalle som fyra, 12 bak medan Valteri Bottas är åtta, men ganska långt efter med sin DS3 WRC, nästan en och en halv minut. Niclas Grönholm visar att han är duktig även i rallyskogen och är nia totalt med sin Skoda som dock inte är av EVO-typ.

*

Då blev det som de allra flesta redan misstänkt, SM-premiären Rally Bilmetro i Sandviken ställs in på grund av vädret.   

Anledning är naturligtvis saknaden av vinter, förklarar tävlingsledaren Kalle Andersson.

I dag har vi bara rena grusvägar och prognosen fram till tävlingen ger oss inget hopp!

Nu blir det premiär för Rally-SM i trots allt ändå vintersäkrare Vännäs sista helgen i februari.

Samma öde drabbar även Bergslagsrallyt som skulle körts den 8 februari och då som andra deltävling i Supercupen. Även här ställer man in och ett rejält bakslag för Supercupen som även fick premiären i Tierp inställd. Därmed är nu cupen reducerad till bara fyra deltävlingar. Därför hålls alla tummar som finns för att deltävling tre som även blir premiär, LBC-Ruschen i Lima den 7 mars kan genomföras. Med dagens besked har nu 13 vinterralyn ställts in och det kan tyvärr bli fler…

*

Då tog Carlos Sainz sin tredje  Dakarseger när nu rallyt avslutats och detta med en marginal på sex minuter till Nasser Al-Attiyah som även var förste man att gratulera. Till trean Stephane Perterhansel skilde ytterligare styvt tre minuter. Fernando Alonso gick in på 13:e plats i sin ökendebut en dryg halvtimma efter tolvan Martin Prokop. Har inte riktigt förstått hur man räknar i ”SSV-klassen” där jag igår inte kunde hitta Mitchell Guthrie och Ola Fløene. I dag ser jag då att paret vann sträcka tio men finns ändå inte med i klasstotalen. Samma sak i dag, ingen tid på sträckan så vad vet jag, kanske dom var snabbast… 

*

Senast vi hade en svensk förare hos Ferrari måste väl ha varit Stefan ”Lill-Lövis” Johansson i mitten på 80-talet men nu är det dags igen. 16-årige kartingföraren Dino Begonnvic får chans att köra Ferrari Driver Academy, den stegrande hästens juniorprogram. Två SM-guld och tvåa i WSK Euro Series gjorde att Linköpingskillen fick chans att testa och passerade provet med godkänt. Nu väntar Formel 4-tävlande för Dino som även avverkat många varv på Åsum Ring.

*

Efter några inhopp i fjol som gästförare i Porsche Carrera Cup gör nu Prins Carl Philip i år en satsning på full säsong. 

Vi är väldigt glada och stolta över att Prins Carl Philip kör Porsche Carrera Cup Scandinavia under säsongen 2020, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. 

Prins Carl Philip är en fantastisk ambassadör för svensk motorsport och vi välkomnar honom tillbaka i det ordinarie startfältet under säsongen 2020.

Mästerskapet avgörs i Sverige och Norge under sju racehelger med totalt 14 deltävlingar med premiär på Ring Knutstorp i maj och final på Mantorp Park i oktober.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *