Tänak vann på hemmaplan, Breen stal showen, Oliver dominerade R5-klasserna, Sesks ny ledare i J-WRC, Lindholm-Grøndal-Sørensen vinnare i helgen, ny sege för Grybb, surt för Thunström, EM-vinnare från Kristianstad och ”Kåsan” ställs in!
Då är återstarten av WRC avklarad och det blev som väntat Ott Tänak som inför den exalterade hemmapubliken tog årets första seger i Rally Estonia. Inte så mycket att orda om detta och med detta lämnade han femte platsen för en ny tredje och är nu på allvar med i guldjakten när tre tävlingar återstår. Fortsatt leder dock dagens trea Sebastien Ogier med nio poäng till Elfyn Evans och 13 till Tänak.
Onekligen har toppen spetsats till och än kan varken Elfyn Evans, Kalle Rovanperä eller Thierry Neuville räknas bort. Men för belgaren har läget kraftigt försämrats med två raka nollor inför Rally Turkey där seger är ett måste om han inte ska vara helt väck. Hans lilla trumfkort kan bli att finalen avgörs på för honom välkänd mark i Belgien medan det för de övriga helt okänt. Men teori är en sak och praktik något helt annat och därför är jag helt säker på att det i slutändan handlar enbart om Tänak vs. Ogier.
Men om Tänaks insats både var imponerande och förväntad så var det ändå Andrea Adamos kelgris Craig Breen svarade för i sitt oväntade inhopp hos Hyundai. Jag kan gott erkänna att jag var lite skeptisk till Adamos val att ersätta Loeb med en irländare men än en gång hade jag fel. Direkt visade han att temachefen hade fog för sitt val och var faktiskt den som bäst hängde på i Tänaks tempo vilket inte minst måste kännas som ett hugg hjärtat hos Neuville. Den belgiske guldjägaren var aldrig före Breen och hade 4,3 sekund upp som trea när han tappade bakhjulet på sträcka sju. Med detta tror jag att Breen stärker sina aktier ännu mer inför 2021 och med detta hänger nog spanjoren Dani Sordo ännu lösare. I år har det bara blivit en start för honom i Mexiko som han även bröt och frågan är om det blir fler detta märkliga rallyår. Måste även nämna Kalle Rovanperä som drabbades av både punktering och ett tidstillägg när kartisen Jonne Halltunen lossade ett kylarskydd inne i tidskontrollen. Lite konstigt att man på VM-nivå missar en sådan enkel sak, till och med C-förare vet att du inte får lämna bilen inne i TK. Utan allt klydd hade nog både Tänak och Breen fått det svettigare där fram. Tilläggas kan att Toyota Gazoo Racing WRT fortsatt leder Märkes-VM men ännu bara fem poäng före Hyundai Shell Mobis WRT. På tal om Toyota så gick det åt h-e för Takamoto Katsuta mot slutet när han stack in höger framhjul lite för långt. Trist då Katsuta annars visat han kan bli att räkan med om något år…
*
När jag följde dagens power stage på SVT så kunde inte experten Jonas Kruse helt rätt dessutom, nog överskölja Oliver Solberg med beröm. Att 18-årige Oliver skulle vinna här var ingen jätteskräll efter allt han tidigare visat och inte minst på vägar på andra sidan Östersjön. Men ändå trodde jag att han skulle få det svårare han nu fick. Helt utan respekt för äldre och mer rutinerade konkurrenter som till exempel WRC2-vinnaren Mads Østberg blev det en grön/vit Polo som dominerade och blev bästa R5-bil i rallyt. Endast Kalle Rovanperä har lyckats vinna en WRC-tävling tidigare och varit yngre än Oliver.
– Vi byggde upp en bra ledning och hade fullt fokus på att bara kontrollera den under söndagen, förklarade en mycket glad Oliver vid målet på sträcka 17.
59 sekunder blev det slutliga avståndet till närmaste konkurrenten i WRC3-klassen, min ”tipsvinnare” Jari Huttunen. För värmlänningen var detta en seger han aldrig kommer att glömma.
– Det största jag någonsin har uppnått. Allt jag gör varje dag från det att jag vaknar tills jag somnar är att förbereda mig för att vinna VM-tävlingar och så småningom hela mästerskapet. Vi tar hela tiden nya steg i rätt riktning och detta var ytterligare ett på vägen!
Återkopplar till Kruse som vet vad han snackar om och som i sändningen berättade att han tippat Oliver (precis som jag också gjort) som en blivande världsmästare. Men på denna spådom hade han konstigt nog fått mothugg och då ilar jag till Kruses försvar. Självklart blir det så att han följer i pappa Petters hjulspår och inom fem år klipper Oliver sin första VM-titel.
Måste även nämna att jag lider med fd. ERC-profilen Kajetan Kajetanowicz som var på väg mot sin första WRC-pall och var tvåa, 39 sekunder bak Oliver inför sista sträckan. Men då hände det som inte skulle hända, ”Kajto” lägger Skodan på taket och bryter. Vågar garantera att det inne i den skrynkliga hytten hördes ”pieprzone gówno” och väljer att inte översätta kraftuttrycken till svenska…
*
I WRC2 är Mads Østberg på väg mot VM-titeln efter sin tredje raka seger med den allt bättre fungerande C3 R5. Trots punktering så kändes faktiskt aldrig norrmannen riktigt hotad och var till slut 1.28, före M-Sport Fords Adrien Fourmaux. När tvåan inför sista sträckan ryssen Nikolay Gryazin fick problem med framhjulet öppnade det upp för en pallplats till Pontus Tidemand/Patrik Barth.
– Det har varit grymt kul att vara tillbaka i VM och äntligen få kämpa på den här nivån igen, men det har inte varit lätt, konstaterade Pontus.
– Jag kände snabbt av att det var ett halvår sen man satt i en sådan här bil under en sådan här tävling!
Till en början hade den svenska duon svårt att hitta rytmen, men allteftersom blev känslan bättre och tiderna allt mer stabila. När de sista sträckorna startade på söndagen hade Pontus pallen inom räckhåll med bara 12,9 sekunder till tredje platsen men fick problem med turbon direkt på morgonen. Men när Gryazin fick ännu större problem blev det ändå en tredje plats.
– Pallen är alltid huvudmålet men det var trist att inte kunna pusha på som vi ville men jag får ändå vara nöjd och glad att vi säkrar poäng för teamet, det var av stor vikt för säsongen som helhet, summerar Pontus Rally Estonia.
*
Hemma satt jag och höll tummarna för estländaren Robert Virves som ledde Junior-WRC klassen vilket vore en optimal vinnare med tanke på Tom Kristenssons trista öde. Bra därför att detta var Virves första tävling i serien och som han lyckats få till genom att hans kompisar samlat in pengar till startavgiften. Något han tackade för genom att från ingenstans gå upp i topp efter Toms ”retriement”. Men tyvärr höll det inte hela vägen till mål utan med fyra sträckor kvar, hände något som gav nästan en hel tappad minut. Istället gick Martins Sesks upp i topp vilket han sedan aldrig släppte. Men frågan är om inte finnen Sami Pajari var snäppet vassare, åtminstone om man kikar på de viktiga sträcksegrarna, åtta stycken mot Sesks tre. Trion stod i en klass för sig och fyran från England, Ruari Bell var tre och en halv minut efter Sesks mål. Just mål var inget som Pontus Lönnström nådde eftersom han försvann med tre sträckor kvar, återigen med drivaxelbrott.
– Några erfarenheter rikare efter denna helg men körmässigt är jag inte helt nöjd, menar Pontus.
-Vi fick bara köra fem sträckor totalt i helgen med alla problem vi hade men farten vi haft är jag inte helt nöjd med. Idag tänkte vi försöka hitta mer fart, men sen börjar man tveka lite och det är svårt att hitta motivationen när man brutit och tappat chansen på ett bra resultat…
Inför Sardinen i oktober är det Sesks i topp på 47 poäng (enligt min uträkning…) och med Pajari som tvåa, åtta poäng mindre. En enda poäng fick Tom med sig för sträcksegern på SS2 vilket nu ger honom 29 poäng och en tredje plats inför fortsättningen.
*
Ett konstigt sammanträffande men i helgen har det körts Rally-SM men även dess motsvarigheter i övriga Nordiska länder. I Finland blev det en stor framgång för HiQ-sponsrade Emil Lindholm som tog tredje seger i ”SM O.K Auto-rally” i Kuovola. Nu leder Lindholm och kartläsare Mikael Korhonen inför finalen Seinäjoki med sju poäng före helgens tvåa, Teemu Asunmaa. Än är inte guldet i hamn då det i finalen delas ut 1,5 gånger poängen men det är ändå bara de här båda som gör upp om guld.
*
I går kördes näst sista deltävlingen i Norska Mästerskapet, Rally Sørland med sex grussträckor på totalt 8 mil. Efter en stenhård fajt blev det till slut Anders Grøndal/Marius Fuglerud som säkrade segern. men bara 2,2 sekunder efter slutade förra NM-racets vinnare Frank Tore Larsen nu med Morten Erik Abrahamsen i kartläsare solen på R5-Fiestan. Grøndal som hyrt EKS-Skodan och Larsen stod i en klass för sig och klasstrean Sven Frustøl/Elrik Spilling var nästan fyra minuter efter. Med detta är i princip Grøndal klar som mästerskapsvinnare inför avslutningen, Aurskog-Høland Rally – NM den 3 oktober.
Bästa 2WD-åkare var Steve Røkland/Jørgen Eriksen som tog sin R2-Peugeot till en sjunde plats totalt och säkrade därmed även ”NM-gull”. Nu blev segern lite för enkel då utmanaren Ole Jr. Nore/Veronica Gulbaek Engan fick bryta med tekniskt på sin Opel Adam redan på första sträckan.
*
När DASU mer eller mindre tvingats till att ta med tyska ADAC Cimbern Rallye som premiär för danska mästerskapet blev det lite gnäll över ”seedningen ” av startfältet. De rödvita deltagarna menade att man gynnade hemmaföraren på bekostnad av gästerna och värst drabbades Jan Petersen/Jeanette Kvick. Paret i sin kvicka Polo S2000 startade långt bak och tvingades därmed till flera omkörningar av långsammare medtävlare. Kulmen nåddes på sista nästan tre mil långa sträckan, där Polon först fick göra en farlig omkörning, för att mot slutet efter åtskilliga kilometer bak en tysk som inte flyttade på sig nå målet försenad. Nu blev det en 29:e plats totalt och sjunde i klassen D6. Vann premiären gjorde hemmaföraren Christian Riedeman med en Skoda men bara 4,3 före bäste dansk, Michael Sørensen/Erik Kristensen även dom i en Skoda. Trea blev Ib Kragh/Ditte Kammersgaard drygt 16 sekunder efter. Även på fjärde plats totalt var det danskt med Martin Johansen/Finn Thomsen i en äldre R5-Peugeot.
Som bästa 2WD-bil slutade Kim Boisen/Louise Christiansen med den udda BMW M1 och blev även sjua totalt. Jacob Lund Madsen/Line Nedergaard tog sin Suzuki till klasseger medan det gick sämre för resten av ”Sukka-teamet”. På tredje sträckan slog det eld i Kenneth Madsen/Mette Felthaus vassare Suzuki-variant med tilläget R+. Nu var det enbart en avhoppad oljesticka som spökade men tidsförlusten gjorde att man fick nöja sig med 19:e plats och tionde i klassen.
*
Direkt från gränsen Tyskland-Danmark åkte flera av DM-åkarna till Kongensbro och deltävling två i Yokohama Mesterskabet Vest. Här chocköppande Lunds Håkan och Pamela Oddshammar och vann första heatet före mer favorittippade Ib Kragh/Ditte Kammersgaard. Men i vassen lurade Rolf och Tobias Grybb och som efter en långsammare öppning helt tog över och satte tre raka bästa tider. Segern var därmed given och nu fick Kragh se sig lite pinsamt besegrad av sin egen gamla DS3 R5. Men det var tufft och hade inte Skoda-åkaren snurrat på sista där han tappade sex sekunder så hade det nog blivit Kragh-seger. I mål skilde bara tre sekunder men därmed förblev Hässleholmarens segerrad obruten.
Trea slutade Oddshammar i R5-Fiestan och efter honom kom en stor överraskning, Michael B. Sørensen/Mette Jensen. Trots kraftigt handikappad i en Opel Adam Cup-bil blev man fyra totalt och bästa 2WD. Bjarne Rutgersson/Heidi Ryrlén, Stenungsund hade lite svårt att få de nya V8-försedda BMW:n att göra som dom ville. Men en tredje plats i klassen YM2 blev det till slut. Lite bättre gick det för Lunds Skawomir Bronk/Michel Helgasson som tog sin mindre hästkraftstinna BMW till andra platsen i samma klass. För Eslövs Anders Karlsson/Jan-Erik Jönsson blev det en tidig sorti med en Ford-motor som inte ville gå rent.
*
I dag lyfter vi på hatten för Kristianstads Kartingklubbs Viktor Gustafsson som nu kan titulera sig Europamästare i KZ2 efter tävlingarna i belgiska Genk. En titel han körde hem i stor stil och tvåan Simone Cunati var hela 24 poäng efter. I finalen slutade Gustavsson tvåa med Cunati kraschade ut sig. I KZ-klassen blev det holländsk seger genom Marijin Kremers medan Viktors klubbkompis Noah Milell slutade sexa i EM-tabellen efter dagens fjärde plats.
*
East Sweden Rally fick ett lite trist efterspel när Ludvikas Thomas Thunström/Tom Törngren av domarna uteslöts efter målgång. Med en nolla i resultatlistan är också medaljchansen i R5-klassen borta efter det tuffa beslutet. Bakgrunden var att parets Skoda kontrollvägdes efter sträcka fyra och uppgavs då vara 17 kilo för lätt och att man var föremål för utredning. När man så kom i mål kom beslutet om uteslutning som ett dråpslag och Thunströms vädjan om ny vägning plus hans inlämnade protest avslogs efter två timmars diskussion. Med detta är också SM-året avslutat för Ludvika-föraren som förklarar. ”Att man låter en tävlande köra en halv tävling utan att få veta att man är utesluten känns dessutom inte speciellt schysst, alla som håller på med den här sporten vet att marginalerna är små och varje sträcka innebär en risk och kostar pengar, vilket ju är en del av sporten men det känns ganska onödigt om man redan är utesluten?”.
*
Inte rally men ändå närbesläktat är tuffa endurotävlingen ”Novemberkåsan ”som får skulle körts i SMK Gävles regi. Men precis som många rallyarrangörer redan upptäckt, är det väldigt svårt att köra med hänsyn till Covid-19.
– SMK Gävle har väntat på lättnader för hur mycket publik utomhusarrangemang får ha, det står nu klart att tillräckliga lättnader inte kommer ske innan Novemberkåsan och en publikfri publikfest kan SMK Gävle inte garantera! – Därför har vi ett samhällsansvar att flytta tävlingen då vi är säkra på att otillåten publik kommer närvara.
Nu hoppas man kunna köra 2021 istället.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se