Tänak-Østberg-Huttunen-Torn mina vinnare i Rally Estonia, fantastiska sträckor väntar enligt ”Cool-Tom”, ”genstart” för rally i Danmark, spännande SBF-möte att vänta och mästaren har gett upp guldet!

Idag tänkte jag inte skriva så mycket om kommande WRC och Rally Estonia utan nöjer mig med Tom Kristenssons tankar Junior-WRC och så klart årets fjärde Tips.

Foto: Hyundai Motorsport

WRC.

1. Ott Tänak Hyundai

2. Kalle Rovanperä Toyota

3.Sebastien Ogier Toyota

4. Elfyn Evans Toyota

5. Thierry Neuville Hyundai.

Inte så mycket att snacka om, Tänak är storfavorit och enbart tekniskt fel eller överladd kommer att stoppa hemmaidolen. Övrigt att notera är ingen Ford på topp-fem och jag tror deras tunna uppladdning gör M-Sport Ford till ”first loosers” i helgen.

*

Foto: Citroën Racing

WRC2.

1. Mads Østberg Citroën

2. Pontus Tidemand Skoda

3. Nikolay Gryazin Hyundai

4. Ole Christian Veiby Hyundai

5. Eyvind Brynildsen Skoda

Även om jag så klart håller tummarna för Tidemand så har jag ändå en känsla av att rallyfirma Østberg&Eriksen blir svårslagna. Men som jag brukar säga, jag har haft fel förr…

*

Foto: Hyundai motorsport

WRC3.

1. Jari Huttunen Hyundai

2. Oliver Solberg VW

3. Eerik Pietarinen Skoda

4. Raul Jeets Skoda

5. Kajetan KajetanowiczSkoda

Nytände Huttunen blir en svår nöt att knäcka för Oliver. Men man får inte glömma att svensken vunnit i den här delen av världen tidigare…

*

J-WRC.

1. Ken Torn Ford

2. Tom Kristensson Ford

3. Martins Sesks Ford

4. Sami Pajari Ford

5. Pontus Lönnström Ford

Avskyr att behöva tippa den här klassen och hade allra helst hoppat över detta. Men som jag skriver här under, så tror jag att de bägge hemmaförarna kommer att jaga varandra ”over the limit” och att detta kan bli Toms chans till en prefekt andra plats inför resten av serien. Så klart vill jag ha honom som etta och Lönnström som tvåa, men hjärtat får inte alltid som det vill…

*

Något Rally Turkey lär det inte bli 2021 men för de som gillar ”bilplågeri de luxe” finns det ändå hopp 2022 när grekiska Akropolis Rally är sugna på WRC-comeback. Landets idrottsminister Lefteris Avgenakis har redan förklarat sig redo att ge hundra procent stöd till kandidaturen. Senast rallyt kördes i VM var för sju år sedan med Jari-Matti Latvala som vinnare med Polon. Rallyt är annars en av de riktiga klassikerna och redan 1973 kördes det VM på de usla grus/stenvägarna i Grekland. En historia som tog time out när landet drabbades tungt dålig ekonomi. 

*

Rally Estonia blir onekligen tuff uppgift för alla 12 i Junior-WRC där jag, trots andra platsen i fjol och ledning i årets serie ändå ser Tom Kristensson/JoakimSjöberg som lite av andrahandsfavoriter. Inte för att de skulle vara underlägsna VM-tvåan Ken Torn eller trean Martins Sesks men med tanke på deras uppladdning gentemot Toms, känns det ändå som att SMK Hörbys-föraren får slå  lite underifrån. Inte bara att dom redan har internationellt tempo i kroppen dessutom har både Torn som kommer från Estland och Sesks från Lettland, avverkat åtskilliga mil på samma typ av vägar som ska köras i helgen. Det som kan ligga de bägge ”hemmaförarna” i fatet är att trycket kan bli för stort och att man helt enkelt jagar livet ur varandra. I så fall en jättechans för ”Cool-Tom” som då kan kliva fram och bättra på poängskörden. En annan sak som blir ny för Tom är att det blir premiär med nya Ford Fiesta Rally4 som från nu ersätter R2-Fiestan. Medan både Torn och Sesks redan kört den nya och enligt alla bedömare klart förbättrade Fiestan, har ännu inte Tom fått samma chans.

Först på shakedown på fredag morgon får jag chans att känna på bilen som nu ska vara lite starkare, berättar Tom som ändå inte ser detta som något större hinder . 

Tror inte att det blir något problem alls att komma underfund med hur den fungerar!

Foto: Mats Andersson

Helt okänd mark är det inte i helgen för Tom som har två tidigare klassegrar i Lettland och Rally Liepaja och vet redan att han kommer att gilla sträckorna.

De är tuffa och utmanande med skiftande karaktär och en hel del lyft, men samtidigt fantastiska, rapporterar Tom belåtet efter att idag ha avslutat ”reccen”. 

Vädret har varit lite av det stora samtalsämnet och där ingen verkar vilja ha torrt på grund av damm och att lösgruset då blir ännu lösare. Något som rallyt verkar slippa. 

Det har kommit en del kraftiga regnskurar nu på förmiddagen så det lär inte damma i alla fall tror det kommer att bli ett drömrally, menar en entusiastisk Tom.

Vi kommer att satsa på att vara fortsatta ledare efter tävlingen, men det blir hårt!  

Som invånare i ett ”rödlistat” land sett ur Corona-perspektiv har det inte varit helt lätt att komma till start i Estland bl. a. krävdes det ett godkänt Covid-19 test i Sverige före avresan och ytterligare ett godkänt test inom 12 timmar efter ankomst.

Vi åkte hit redan i slutet på förra veckan för att vara på den säkra sidan, men testerna och allt annat gick bra, säger Tom.

Även om alla de tävlande är ”friska” så är ändå arrangörer och myndigheter oroliga för att det ändå ska bli ökad smittspridning under rallyt. Nu har man även gått ut med krav på munskydd för all publik under rallyt.

Med sig till Tartu har Tom som vanligt Eslövs snabbe rallyåkare Mats Andersson som stöd. Med sin stora erfarenhet som den Brittiske Rallymästare han är ger han också många värdefull tips.

Foto: Mats Andersson

Bland annat har Opel-älskaren starkt ifrågasatt Toms val av ”Rek-bil” en Ford  Mondeo som idag drabbades av ”tekniskt uheld”.  

Han skule så klart valt en Opel, konstaterade  Mats som även han kikat på sträckorna.

Foto: Mats Andersson

Det genas friskt redan på reken vilket syns på min bild… 

*

I helgen är det lite av ”genstart” på allvar för dansk rallysport som i likhet med oss i Sverige gått på sparlåga sedan i våras. Det stora numret är så klart DM1 ”Cimber-Rallye” som faktiskt körs i Tyskland, om än bara någon mil innanför gränsen mot Jylland. Sex blandade asfaltsträckor är vad som bjuds på de cirka 120 anmälda varav knappt hälften kör om det danska mästerskapet. Utan att vara helst säker törs jag nog säga att alla elitförare är på plats och där Kristian Poulsen/Ole R. Fredriksen fått #1 på sin nya R5-Polo. Tätt efter kommer så Esben Hegelund/Karsten Isaksen med R5-Skoda enligt senaste uppdateringen.

Foto: Tommy Svensson

I den äldre varianten kör Ib Kragh med Ditte Kammersgaard till höger. Andra snabba danskar är Michael Sørensen/Erik Kristensen, Skoda, Kenneth Madsen/Mette Felthaus, Suzuki, Jan Petersen/Jeanette Kvick, Polo S2000 och Martin Johansen/Finn Thomsen i  R5 Peugeot. I en likadan bil sitter Kim Madsen som dock fått se sig om efter ny kartläsare. 

– Tyvärr får jag inte åka DM-premiären med Kim eftersom Tyskland är ”rött” för folk som bor i Norge, berättar Line Lykke Jensen.

  Det skulle betyda 10 dagars karantän för mig efteråt  Tur att Preben (LønbergJensen) kunde följa med så jag kommer istället att hålla tummarna för allt går bra vilket jag är säker på att det kommer göra! 

I 2WD-gänget har BMW M1-åkande Kim Boisen/Louise B Christiansen lite favorittryck på sig. Men snabbe Jacob Madsen/Line Nedergaard, Suzuki och Marco Gersager/Carina Møller, Renault kan inte räknas bort. Inte heller Volvo 240 Turbo #20 med Heino Meijer/Bo Mølgaard Jensen lär vara chanslösa.

*

Men det är inte bara i Süderbarup som det körs rally i grannlandet, på söndag är det deltävling två i Yokohama Mästerskapet Vest i Kongensbro med 49 anmälda. Här är det heta familjen Grybb från Hässleholm, Rolf och Tobias som anför fältet med sin Citroën DS3 R5. I år har paret kört två tävlingar i ”södern” och med två segrar som resultat. Lite längre ner hittar vi en ny familj den här gången är det Oddshammar, Håkan och Pamela, Lunds AC och R5 Fiesta. Övriga svenska asfaltälskare är Lunds Skawomir Bronk/Michel Helgasson, BMW, Bjarne Rutgersson/Heidi Ryrlén från Stenungsund med den nya V8-försedda BMW M3:an som följs av Eslövs Anders Karlsson/Jan-Erik Jönsson i en något beskedligare Ford Escort.

Mot ”di blågule” sätter hemmalaget upp flera som snabbkört från Jylland till Hvidovre utanför Köpenhamn och lördagens DM1 som till exempel  Jan Petersen/Jeanette Kvick, Polo S2000 och Ib Kragh/Ditte Kammersgaard, Skoda. Totalt fyra gånger ska banan köras vilket ger totalt 28 kilometer sträcka.

*

Frågan är var det är mest spänning i helgen, på sträckorna till East Sweden Rally eller vid Svenska Bilsportförbundets årliga Förbundsmöte (årsmöte)? Ett möte som i våras sköts upp på grund av Corona och där verksamheten dessförinnan varit föremål för en hel del kritisk granskning. Till och med SVT Sport var med och informerade om vissa märkliga turer kring förbundets verksamhet, bland annat den numera klassiska USA-resan för ett år sedan. Turer som gjorde att ordförande lämnade med omedelbar verkan efter att revisorn menade att styrelsen inte kunde ges ansvarsfrihet med tanke på hur man skött verksamheten. Efter detta har alla distrikt haft möjlighet att besluta om man vill följa revisorns råd eller trots allt, bevilja ansvarsfrihet för sittande styrelse. Nu ska detta avgöras på ”Corona-säkert” sätt i StockholmScandic Infra City. Mötet kommer att livesändas på SBF Play och lokalerna har anpassats så att endast rätt tillåtna antal personer vistas i lokalen samtidigt. Även ett ytterligare rum ställs i ordning där personer som ska eller kan komma att behöva vistas i ordinarie lokal kan befinna sig under tiden. 

Det känns bra att vi nu äntligen kommer kunna stänga föregående år med allt vad det innebär och blicka framåt, säger Anna Nordkvist, VD för Svensk Bilsport. 

Det har varit en speciell tid på flera sätt för förbundet och jag tror att just det att vi kan få ett avslut nu och ett Förbundsmöte som kan besluta om den framtida riktningen kan bli lite av en nystart i dessa tider som vi och världen befinner oss i.

Vid mötet ska väljas ny ordförande till vilket redan valberedningen har utsett en kandidat. Men vad som sedan händer med resten av styrelsen är ovisst, men enligt en källa med god insyn blir det bara två ur den hårt kritiserade sammansättningen som lämnar, resten förslås för omval. Som sagt, frågan är var spänningen blir störst…

*

I East Sweden Rally är Jari Liiten och Tommy Andersson storfavoriter i klassen ”4WD Övriga” med maximala SM-poäng hitintills. Med sin Mitsubishi har Jari visat sig ärligt svårslagen och så lär det även bli i Linköping.

Foto: JC Rallypics

Hårdast motstånd även detta med Mitsubishi har regerande mästaren  Kristoffer Karlsson/Ida Bood bjudit, men efter att ha brutit i Hässleholm är guldchansen minimal. Med mästerskapstankarna mer eller mindre borta vill Kristoffer ändå bjuda Jari på en tuff fight i det som återstår av årets Rally-SM.

Det finns viss revanschlust sedan sist. Det blev ett snöpligt slut och vi är hungriga, förklarar Kristoffer.

  Mästerskapet dog för oss i Hässleholm så nu siktar vi på att vara snabbast på varje sträcka och vinna varje tävling så får vi se vad det räcker till!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *