Tänak ny Finlandsledare, tung duell mellan Tom K. och Dennis R.i Junior-WRC, Jocke Grahn körde hem Kullings vandringspris för alltid, TCR-Bäckman vann i Tyskland och ”Tezzan” suverän på Svampafestivalen!
Återigen en rumphuggen Motorbloggen då jag får skriva om NESTE Rally Finland efter SS18 vilket betyder att en sträcka kvar att köra innan det är etappuppehåll. SS14 ”Kakaristo” var dagens ”nyckelsträcka” och där lyckades både ledande Toyotan med Jari-Matti Latvala och rallytrean Kris Meeke, även han i Toyota hitta exakt samma sten i vänsterdiket. För en gångs skull hade Latvala lite tur på sin sida och kom i mål med punktering plus söndertrasad bakskärm medan Meeke fick parkera för dagen. Latvala tappade 14 sekunder och föll till andra plats med Tänak som ny ledare. Efter detta har det ändå varit odramatiskt om man kan kalla flygturer i 180 km/t för odramatiskt och dagens snackis har varit Citroëns Esapekka Lappi. Med dagens sista sträcka kvar håller Lappi andra platsen 13,9 efter Tänak.
Ändå verkar han ha gett upp hoppet om att komma ifatt WRC-ledaren, istället gäller det för honom att hålla Latvala som är 13,6 efter sig.
– ”I want to fight with Jari”, förklarade pånyttfödde Lappi vid målet på SS18.
Latvala å sin sida kontrade.
– ”EP” har hittat något riktigt bra, men på service förstod jag att bilen måste i mål vilket påverkat min körning!
Ett riktigt glädjeämne är även Andreas Mikkelsen som är bästa Hyundai på fjärde plats lite över 50 sekunder efter Tänak.
– Precis vad jag behöver och nu ”game on”!
Måste ändå kännas lite i hjärtat hos Andrea Adamo att lite ”misshandlade” Mikkelsen är snabbast med blixtinkallade Craig Breen som sexa och ”stjärnan” Thierry Neuville först som sjua. Vad som händer Hyundai #11 är det nog ingen som riktigt förstår, belgaren har varit ”out of the game” redan från start.
– Måste undersöka detta, berättade Neuville vid målet på dagens näst sista sträcka.
Femman Sebastien Ogier behöver inte undersöka så mycket vad hans brist på ”pace” beror på. Natten till lördag tillbringade Citroën-åkaren framåtböjd över toa-stolen istället för att sova i sin säng…
Fords Teemu Sunninen och Gus Greensmith är kollegiala, åtta och nia och ungefär samma placering på sträckorna.
*
Bäst med R5 bil är så klart Kalle Rovanperä med sin Skoda över minuten före fransmannen Pierre-Louis Loubet som leder WRC2-klassen. Skäms lite över att jag inte för en sekund trodde att Loubet som är tvåa i WRC2-ställningen totalt, skulle ha något att hämta i Finland. Å andra sidan, har jag haft fel tidigare. Tvåa i WRC2 är Nikolay Gryazin som har långt fram men desto mindre bakåt till Hyundai-åkande Jari Huttunen, bara 11,6 sekunder skiljer. Johan Kristoffersson följer sin plan och skaffar sig erfarenhet i sin R5-Polo. Stabil fyra och efter detta jätteträningspass blir han hyperfarlig i SM och Kolsvarundan om två veckor. Femma men helt borta från toppstriden är Henning Solberg efter sin punktering. Ligger ändå femma men över tio minuter upp till Loubet.
*
I J-WRC har Dennis Rådström och Johan Johansson kommit in i andra andningen och vunnit tre sträckor i rad plus en tidigare i morse. Detta till trots har värmlänningen 20,7 sekunder upp till ledande Tom ”Consistent” Kristensson/Henrik Appelskog i ledningen. Smeknamnet ”Consistent” har Hörbyföraren fått av mediateamet som följer juniorerna och kan enklast översättas med ”konsekvent”. En sträckseger blev det under lördagen på SS14 ”Kakaristo” och så här långt menar man från teamet att planen följs. Inga onödiga risker tas utan ”konsekvent” tempo är det som förhoppningsvis ska innebära bra utgångsläge inför finalen i Wales.
Rådström verkar då mer eller mindre stå upp och köra vilket inte minst dagens sträcksegrar bevisar. Plockar lite sekunder på varje sträcka och att det är årets första seger han jagar är det nog ingen som betvivlar. Lite lättare blev det när förvånansvärt snabbe spanjoren Jan Solans fick problem med styrrservon och tappade på detta runt minuten. Ligger nu fyra med 1.09 upp till Tom men bara två sekunder till trean, estländaren Roland Poom.
Tuff dag för J-WRC-gänget som nu delvis reducerats. Bland annat försvann det finska hoppet eller ”Future Star” Sami Pajari som först knäckte ett framhjul och sedan blev passagerare tills Fiestan låg på taket. PÅ SS18 tog rallyt även slut för vinnaren på Korsika och nu sjätte placerade, tysken Julius Tannert. Min bedömning är att omstart inte är möjlig eller ?
*
Än är inte MECA Kullingstrofén helt avslutad men ändå är det helt klart att Örebroaren Mattias Monelius/Håkan Palm snodde åt sig totalsegern före Joachim Grahn/Rickard Nilsson. R5-Skodan var 5,3 sekunder snabbare än WRC-Fiestan och avgörandet kom på SS3 där ”Jocke” tappade nio sekunder efter att ha vunnit de två första sträckorna. Vad hände där inne Jocke?
– Kom ifatt Joakim Längberg som snurrat och såg inget i det tjocka dammet efter honom, berättar den skånska Fiesta-åkaren.
– Är för gamma för att våga chansa och där rök segern plus att jag på sista sträckan började tänka på vandringspriset.
Vandringspriset?
– Jag behövde bara fyra poäng för att ta hem detta för alltid och då började jag både fundera/fega trots att Rickard skrek till mig att gasa istället!
Nu kom vandringspriset med hem till Åhuskärr och att detta var stort stack inte Jocke under stol med.
– Alla vet vad Kullingstrofén är och att ha ett vandringspris därifrån som gått i över tio år, det skojar man inte bort!
Trea slutade Christoffer Haglund/Jens Jakobsson som med R5-Fiestan bara var 0,7 sekunder bak skåningarna. Fyra slutade Stig Andervang/Robin Eriksson, 18,3 efter Monelius. Återkommer i morgon med mer från Herrljunga.
*
Andreas Bäckman hade helt klart nytta av sin ”semester” och slog till direkt på första ”jobbdagen” och vann Race 1 på Oschersleben för TCR Europé. Inte långt efter i en identisk Hyundai i30 N TCR kom fransmannen Nelson Panciati och som trea, britten Daniel Loyd i en Honda. Sämre gick det för syster Jessica som bara kom fyra varv innan det blev ”DNF” för henne.
–Ett tufft race och väldigt kul att vinna, förklarade Andreas.
– Min start var bra men Daniels var ännu bättre och kunde bara försöka hänga på och lyckligtvis hade jag fart nog för att kunna pressa honom även om detta slet på däcken.
På slutet visade Boden-åkaren bättre ”pace” och när så britten gjorde ett misstag var saken klar.
–Han lämnade så mycket utrymme att jag kunde dyka in och komma förbi och en helt fantastiska känsla att också kunna vinna!
I morgon fortsätter man med Race 2 där finalen startar klockan 13.30.
*
Tämligen långt från TCR i Tyskland men ”same, same but different” är Folkracentusiasterna som i helgen intagit Tomelilla och ”Svampafestivalen”. Nu har jag inte så mycket kött på på benen mer än att Södra Sandbys utan konkurrens snabbaste bilsporttjej Terese Lennartsson, tävlande för Lunds AC vann sin klass för trodde man från arrangörshåll, sjunde gången. ”Tezzan” som för övrigt utklassade de flesta killarna när RS-åkarna intog samma bana för deltävling i RS-DM för någon vecka sedan, är mer eller mindre född in i sporten och inte minst i att köra Opel. Rallyerfarenhet har även en annan av helgens vinnare, Simrishamns vilde VOC-åkare Andreas ”AP” Persson. Andra vinnare på Svampabanan var Ronny Bäckman, Alexander Jeppsson och inte minst Sjöbos stora motorprofil Peter Lundell med sina mintgröna(?) bilar…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson