Tänak ny filmstjärna, Østberg kör på NZ, SSR på väg mot gallring, MSR öppnar anmälan den 25 april, tuff asfalthelg väntar och så Motorlördag!

I går hade långfilmen ”Ott Tänak The Movie” premiär i Tallin och efter att WRC-treans liv vänts ut och in på filmduken skriver rallyreporterna Becs Williams.

Kändes som en berg och dalbana av känslor och kan nu knappt sova!

Toytaföraren är en av de hemligaste i WRC, bjuder aldrig in media till hemmet och familjen men är samtidigt Estlands populäraste sportutövare. Filmen hade premiär på 20 biografer samtidigt och redan i januari köpte alla Ott-fans biljetter till premiären. En premiär som han och Martin Järeveoja kom körande till i en WRC-Yaris genom Talinn upp på röda mattan framför biografen. Tusentals fans kantade färdvägen för att understryka hur populär han och Martin är i hemlandet. Filmen visar sedan Otts liv, alla med och motgångar och en central roll i handlingen har hans farmor. Hemma i Saaremaa följer hon Ott via datorn och kommenterar ofta allt från däcksval till hur hennes sonson agerar. Själv har jag bara kollat trailern till filmen, men en sak är klar kommer den till ”a movie near me” ska jag gå och titta helt klart!

*

I helgen kör Mads Østberg och Torstein Eriksen för andra gången Otago RallyNya Zeeland. Precis som  ifjol är det den svarta Ford Escort MK2 som får göra tjänst på de svindlande sträckorna ”down under”. I går var det autografskrivning inför starten och för allra första gången fick Mads som Mons prova på hur det är att vara rallykändis och skriva autografer även han.

Med en hel månad kvar till anmälan stänger för South Swedish Rally börjar man i arrangörsleden redan snacka om rekordanmälningar. I dag är man uppe i 48 ekipage vilket i praktiken är exakt hälften av vad man tänker låta starta. 100 SM-åkare är vad man satt som stopp så mycket talar för att det för första gången i,modern tid kan bli gallring i en SM-tävling. Trots allt positivt och ännu ett tecken på att Rally-SM är på väg ur den ”vandring i dödsskuggans dal” man befunnit sig i under många år. 

Det är glädjande att det är så många redan, och att de lokala förarna vill vara med och mäta sig mot ordinarie SM-fältet, säger SMK Hörby-skolade tävlingsledaren Patrik Persson.

Ännu har inte storfavoriten till SM-guld, Johan Kristoffersson/Stig Rune Skajermoen anmält sig med Volkswagen Dealer Team BAUHAUS Polo R5.

Johan har sagt att han ska komma, men ännu inte anmält sig precis som många andra. Så jag har stora förhoppningar om att vi närmar oss hundra jämt i anmälda, hoppas Patrik.

– Det vore fantastiskt att kunna bjuda alla rallyfans på detta i Älmhults-skogarna.

*

Idag eller inom kort åtminstone släpper KAK mer information om Midnattssolsrallyt 2019. Har läst igenom detta och hittar faktiskt inget som inte tidigare redan varit känt. Till exempel nyheten för 2019 att föraren inte får vara yngre än 40 år, det vill säga födda 1979. Kan här citera Volvo 940-åkaren Thord ”Todde” Johansson som med glimten i ögat efter att ha kollat medelåldern på förarna i en vanlig DM-tävling menar.

Borde man inte flytta upp junior-gränsen i rally till 50 år? 

Ligger utan tvekan något i detta, då vår sport har en hög medelålder vilket jag absolut inte ser som något negativt, ett litet sidospår. Du som fyllt 40 år kan anmälda dig från och med den 25 april vilket innebär att det inte blir någon första anmälan på Bilsport-mässan i Jönköping under påskhelgen. Istället blir det vanlig anmälan via www.resultatservice.com. Kan även meddela att det kostar 16 500 kronor att köra de 20 specialsträckorna på totalt 15,9 mil. Inte heller någon nyhet att 4WD numera är förbjudet i MSR och att inga bilar nyare än 1990 får lov att starta. 

*

Som uppvärmning till söndagens Bilmånsson Hörby Rallysprint väljer fyra svenskar att ta sig till Jylland och Kongensbro Grand Prix, deltävling ett i Yokohama Mesterskabet Vest. Tre 4WD-åkare, Joachim Grahns, WRC Flesta, Lars Stugemo, Volkswagen Polo R5 och så kompletterar Håkan Oddshammar med sin R5-Fiesta. Ensam svensk med 2WD är då Mats Lundahl med den ilskna BMW M3:an.

För övrigt är det mycket namnkunniga hemmaförare där Ib Kragh som Dansk Mästare toppar och nu premiärkör senaste versionen av Skoda Fabia R5. Totalt 74 anmälda och första start klockan 12.30 och med preliminär final 16.00. Alltså totalt mindre än fyra timmar för att avgöra tävlingen. Danskarna är inte bara snabba chauffören, även arrangörerna är snabba. Betydligt snabbare än på den här sidan Öresund vågar jag lova…

Dagen efter på söndag alltså är det då första deltävlingen i RS-DM/Asfaltcup i Hörby och Bilmånsson Hörby Rallysprint. Ett par återbud har redan landat hos tävlingssekreterare Gunnarsson och det är nog ingen vågad gissning att det kan bli ytterligare några. Både i Kongensbro och Anderslövsrallyt finns bilar som ska gå även i Hörby dagen efter. Därmed är en realistisk siffra på antalet startande på 80 bilar plus minus två eller tre.

Har fått påbackning för att någon (i det här fallet är felkällan enkel att spåra, sitter just nu bakom tangenterna) över att det i Tävlingsprogrammet saknas tid för första start vilket är 10.00 på söndag den 14 april. Ber om ursäkt för denna miss. Då ger sig Ungdomsåkaren/hemmaföraren Karl-Johan Ingesson med pappa Lars-Johan i högerstolen sig iväg för första varvet av tre i första heatet.  Bakom sig har dom en verklig rookie Eslövs Simon Andersson med farfar Östen som bisittare i den verkligt udda Grupp E-bilen Mitsubishi Colt.

Ville ha en bil som är så lik min segerrika Proton som möjligt och då blev det denna, förklarar ”Asfaltkungen” och tillika pappa till Simon, Mats Andersson.

– Fast några segerambitioner är nog svårt för Simon att uppbringa, bilen är ingen raket precis…

Troligtvis blir det i 4WD-fältet som nästa intecknare i Glentons Vandringspris finns att hämta. Joachim Grahn med sonen Adam som gör kartläsardebut dagen före på Jylland  blir heta med WRC-Fiestan, likaså Lars Stugemo/Kalle Lexe med R5-Polon. För att inte tala om Rolf och Lina Grybb i den för dom nya Citroën DS3 R5. En bil som är van att vinna då den tidigare körts av dansken Ib Kragh.Kul blir också att se vad f.d Opel-åkaren Jörgen Lundgren/Andreas Nilsson kan göra med en vassare Peugeot Super 2000.

I 2WD är det så klart fjolårsvinnaren Mats Myrsell/Esko Juntilla som har favoritskapet hängande på sig med den svarta Porschen. Men dansken Kenneth Madsen, Suzuki Maxi 2000 kan bli en tuff utmanare. SMK Hörby bullar också upp med en vass trio där Joachim Kristiansson redan lovat att köra längre än i fjol då han körde i en sten direkt efter start.

Ska åtminstone föröka köra hela tävlingen den här gången, menar Jocke i den läckra Opel Corsan.

I klassen har han sällskap av klubbkompisarna Robin Svensson, Tommy Andersson och Anders Palmquist. Sist ut i A R2 är Claes-Göran och Marie Wilke som nu upplever lite av sin livsdröm att få köra en riktigt vass Ford Escort i skarpt läge. Lycka till CG!

Än en gång, första start klockan 10.00 och HQ för Bilmånsson Hörby Rallysprint är på Stjärneborg Auktioner strax intill E22 vid avfarten mot ”Centrum/Södra Rörum”.

*

I morgon är det Motorlördag i Kristianstadsbladet där huvudartikeln handlar om morgondagens skånska U-SM-premiär i Enduro på Hovdalafältet och en prestation av hemmaåkarna från Hässleholm. Dessutom lite info om söndagens RS-premiär i Hörby. Motorlistan är också med där rubrikerna är: Tom Kristensson – Thed Björk – Kevin Hansen medan Motorstoppet behandlar Petter Solbergs beslut att lägga av.

*

Trevlig helg! 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *