Tänak krockade med hjort, mycket publikstrul i Polen där ”AM ”leder, lyckad SM-sprint i Västerås, Skilling 500 tar över i SSM-stafetten, tunga avbräck när STCC kom till Ljungbyhed, från Jyland till Italien och i helgen åker Ford-Lovers till Åhus…

Lovade inte att Motorbloggen skulle utebli idag, bara att risken fanns och som ni märker var det en risk som blev verklighet. I morgon däremot blir det bloggfritt, så njut av sommaren. 

*

Just hemkommen efter en kort roadtrip tar jag mig an ”Orlen Rally Poland” och konstaterar direkt att mina tips inför rallyt går åt h-e. Redan på sträcka två försvann min vinnare i Rally1-klassen Ott Tänak. En kollision med en hjort ”at top speed” (189 km/t) satte stopp för Tänaks möjligheter att vinna rallyt. Hjorten åsamkade Tänaks Hyundai stora skador i fronten.

Foto: DirtFish

Ett extra orosmoment var att motorn i hans bil var helt ny och om den skulle skadats hade det gett problem i framtida WRC-tävlingar, då teamen bara får använda två motorer under en säsong. Detta var också anledningen till att han och Martin Järveoja undersökte allt för att se om smuts/grus kommit in i några känsliga delar i den hopknycklade fronten. 

Precis som min källa på plats i Mikolajki, Jens Johansson förutsade så kom publiken att bli ett problem. SS3/6 rödflaggades på grund av publik och så även SS7 där bara tre bilar hann passera innan säkerheten prioriterades. Adrien Fourmaux, Elfyn Evans och Thierry Neuville han köra ”Olecko2” innan det blev stopp.

Bortsett från Tänaks date med hjorten och publiken så är det två saker som sticker ut i Rally Poland. Det första är att Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen överraskar och detta rejält genom att leda inför dagens avslutning ”Mikolajki Arena”. En minimal ledning på två sekunder för #9 Hyundai i20 N Rally1 mot Elfyn Evans/Scott Martin, Toyota Yaris. 0,1 sekund efter är blixtinkallade Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen.

Foto: martins Sesks

Ändå menar jag att den stora skrällen står Martins Sesks/Renars Francis för i sin hybridlösa Ford Puma, fyra och bara 6,2 sekunder efter Mikkelsen. Inte bara är hans Puma utan den extra ”power boost” som konkurenterna har, utan även är detta hans allra första  tävling i Rally1-klassen. Lite genant för Puma-kollegorna  Adrien Fourmaux (5:a) och Grégoire Munster (6.a) med många mer mil i sina Pumor. Rapporteras om massor av lösgrus på sträckorna vilket då drabbat ledaren Thierry Neuville extra hårt. Är nu halvminuten efter ”AM” men inget som inte Neuville är kapabel att plocka in under lördagen.

*

I WRC2 verkarfavorittippade Oliver Solberg/Elliot Edmondson ha lämnat segertempot från ERC i Värmland kvar hemma och håller nu sjunde plats i klassen, 34,3 efter ledaren Sami Pajari/Enni Mälkönen, Toyota.

Foto. Skoda Motorsport

Mitt tempo är hemskt även om jag gör mitt bästa finns där ingen känsla, bilen suddar överallt, menade en bekymrad Oliver. 

Även om han är en ”local hero” så är det ändå lite överraskande att Kajetan Kajetanowicz bara har 9,5 sekunder upp till Pajari. Lika överraskande att irländaren Josh McErlean är trea men med lite större gap, 23 sekunder upp till ledning.  I morgon väntar tre sträckor som dubblas och mitt i dyker man åter upp på ”Mikolajki Arena” strax efter lunch. 

Som bekant har jag lite svårt för ”Hitte på-mästerskap” och för att inte detta ska genomlysa, lät jag Pierre Skytt ta hand om ”SM-sprinten ” i Västerås. Så här skriver Pierre. ”Ett bubblande Västerås bjöd sina många besökare på absolut bästa tänkbara väderförhållanden. Varmt så det förslår utmed Mälarstranden där många grenar skulle avgöras. Den 100 års jubilerande Västerås MS hade verkligen fått till en fin tävling med att samköra Crosscart och Rally. Och att få ihop den ordinarie slingan på banan med en skogsslinga var mycket bra gjort. Visst blev det lite spårigt och guppigt på sina håll men förareleganter som vi har i Sverige hade inga problem. Även om det skedde i den dammiga och heta delen av staden så var SM veckans absoluta höjdpunkt rallysprinten där Patrik Flodin med Göran Bergsten i högerstolen för första gången klarade ett SM-Guld under en SM-Vecka. Lyckan gick inte att ta miste på hos Patrik och Göran, eller hela teamet för den delen. T

Foto:Pierre Skytt

eamchefen, Christoffer ”Cribbe” Haglund hade laddat upp med Cava som segerchampange vilken sprutades friskt över Patrik som direkt efter skulle ta dopningsprov. En dränkt overall kanske inte gör att promillehalten överskeds och en nöjd Ilsboförare kunde hänga upp ytterligare en guldmedalj där hemma. 

– Det var roligt, första gången vi tar ett sånt här Sprintguld, säger Patrik.

Foto:Pierre Skytt

Men Patrik fick motstånd i Pontus Tidemand som verkligen var vass i sin framfart tillsammans med lokala sponsorn Mikael Dahlberg rattade fram han Polon på elegantaste sätt. 0,9 sekunder bak Flodin blev resultatet på den 3,3 km långa slingan.

Foto: Pierre Skytt

”Topp tre laddar vi för” meddelade Kalle Gustafsson innan start. En plats han till sist kunde räkna hem tillsammans med Tom Thörngren från Gränna MK.

– Jag sa ju topp tre, motståndet var i hårdaste laget, log ändå Kalle nöjt vid målgång.

I tvåhjulsdrivet såg det ut att bli favorit i repris med Daniel Röjsel i Corsan. Men ett tappat framhjul i sista sväng näst sista omgången för Daniel gjorde att kvällens skräll, Trollhättans Kevin Eriksson med Andreas Andersson i sin 940 kunde räkna hem ett guld.

Foto:Pierre Skytt

– I onsdags fick vi klartecken att vi fick åka när någon lämnat återbud, säger Kevin.

Duon började med en tolfte tid, sen en fjärde bästa tid i andra omgången vilket räckte till en finalplats.

– Det var målet, så vi var glada redan då, säger Kevin.

Det var imponerande att se hur en så stor 940 kan manövreras så smidigt på den bitvis smala slingan. Röjsel hann aldrig in i depån för att byta de trasiga pinnbultarna på sin Opel / Vauxhall utan fick lov att byta grejorna i skogsbrynet vid målfållan. Hann alltså inte ställa in hjul och kolla ordentligt, men Röjsel och Wilma Johansson klarade ändå en silvermedalj.

Foto: Pierre Skytt

Trea här blev Johan och Linnéa Wesslén i Ford Fiesta GrH B. Ett fint resultat även här.  Västerås fick verkligen visa upp sig från den bästa sidan. Vackert väder mycket folk i rörelse i stan, på rallyarenan tror jag värmen satte vissa hinder för publiken att leta sig ut. Men hyfsat med folk ändå. ”.

*

I min lilla rallyvärld har morgondagens ”Skilling 500” mer status och nu ser jag att även vädergudarna verkar dela den uppfattningen då det från tidigare utlovat skyfall, ändrats till bra rallyväder över Gislaved med runt 20 grader och lätt molnighet. Fortfarande har ingen lyckats förklara för mig varför flera av de småländska toppåkarna väljer bort Skillingaryd MK:s ambitiösa del i nystarten för Sydsvenska Mästerskapet?  

*

I dagens uppstart av STCC Ljungbyhed tvingas Kristianstad KK:s kartingvärldsmästare Viktor Gustavsson avstå start. En kartingkrasch i Italien sätter stopp. 

Tyvärr blir det inget STCC för mig i Ljungbyhed efter kraschen förra helgen och jag känner mig inte bra ännu. Det är riktigt synd, men jag kommer tillbaka till nästa tävling, säger Viktor.

Foto: STCC

Detta innebär att en av Exion Racings Volkswagen ID.3 kommer att stå still i helgen. Även teamkamraten Calle Bergman har fått kasta in handduken och hans bil (BMW i4) övertas av STCC:s ”Top Dog” Micke Bern. I morgon klockan 10.00 är det första STCC-heatet som följs av heat 2 klockan 14.00. I Ljungbyhed Airport Race kör även Aquila, Pro Superbike, Yamaha R7, Formula Nordic  Lamborghini Time Attac och Radical. 

*

Från Herning Jylland och till Verona i Italien skiljer en del, men inget som bekymrar Danmarks mesta internationella co-driver Jeanette Kvick Andersson. På Jylland skötte hon noterna i Ib Kraghs Hyundai vilket ledde till andra plats efter Kenneth Madsen/Mette Felthaus. I dag gör hon debut i tysken Gerhard Christophers Skoda R5 i asfaltrallyt ”Rally Dum Valli”.

Foto: privat

En tävling som lockat nästan 120 deltagare varav stora delar av Italienska Mästerskapets frontfigurer som till exempel Giandomenico Basso (Toyota), Andrea Crugnola (Citroën) och Simone Campedelli (Skoda). I Rally2/R5-klassen fortsätter M-Sport sin vandring i dödsskuggans dal vad gäller Fiesta Rally2. Av de 29 anmälda i klassen finns inte enda Fiesta istället är det Skoda som dominerar totalt.

*  

I morgon lördag ställer nog många ”Ford Lovers” kosan mot First Camp Åhus där ”Crown Victoria-klubben” har sin årliga Sverigeträff.

Foto: Jörgen Berneblad

Redan under torsdagen rullade de första ”Krom-Vickarna” in genom grindarna följda av beundrade blickar från åskådarna. Snudd på ett måste att åka hit för både Ford-fantaster, men även för alla som gillar V8-sång och har ”American Graffiti” (Sista natten med gänget) som bästa film någonsin…

Foto: Jörgen Berneblad

*

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *