Tänak i WRC topp efter SS14, Magda vassast i Höljes, Bäcklund vann MSR, Stoffe vann i gen och dags för Opel-Spotting!
Efter fjorton körda sträckor i WRC Rally Polen är det fortfarande den stora överraskningen Ott Tänak i M-Sports DMACK -försedda Fiesta som leder. Dessutom en ledning som utökats under dagen även om han inte fick till det på just SS14. Här var estländaren ”bara” fyra och tappade 1,5 sekunder till tvåan Andreas Mikkelsen, Polo WRC. Det var inte heller en helt nöjd Tänak som kom i mål på sträckan. Nu när sträckan kördes andra gången var förutsättningar helt annorlunda mot i morse.
– Jag var ”pushing” men inget grepp, nu försöker vi bara komma i mål, förklarade Tänak.
Tvåan Mikkelsen som nu inte hade några problem med lösgrus var mer positiv och tyckte sträckan var i bättre skick än förväntat.
– Vi körde absolut maximum, ”a good job”.
Nu skiljer 16,5 sekunder mellan Forden och Polon medan Hayden Paddon har 23,5 sekunder fram till Tänak. Fyra är Thierry Neuville, 42,7 bak och så ny femma Jari-Matti Latvala men nästan minuten långsammare. Var nöjd med sträcktiden och blev lite filosofisk vid målgången.
– Går bättre och bättre men lite småmisstag…
Sebastien Ogier håller sjätte platsen och förbättrade sin tid med halvminuten mot första gången. Fransmannen var het och det berodde mest på utetemperaturen förklarade han, termometern står på 31 grader…
Mads Østberg har uppenbara problem med Rally Polen, en tionde plats är mycket sämre än vad både han och jag hoppats på i mitt tips.
*
WRC2 tappade lite intresse när både Pontus Tidemand och Emil Bergkvist fick problem i går. Tidemand bröt i klar ledning med framvagnsproblem på Skodan. Besviken men startade om i morse och nu har Polens GP blivit ett rent träningspass.
Ännu sämre gick det för Emil Bergkvist som låg sjua med den R5-Cittra som skulle vara slöare men i gengäld driftsäkrare. Det var den inte.
– Jag är ledsen men vi bryter med mekaniska problem, förklarade Emil och tröstade med.
– Nu tar vi de bra sakerna med oss och ser framåt!
Istället har rallyt utvecklats till en jättefajt mellan Skoda-åkarna Esapekka Lappi och Teemu Suninen där det bara skiljer sekunden. Trea är Elfyn Evans, 19,5 bak och Kalle Kruuda, 40,6 bak. Försvann idag gjorde norrmanen Marius Aasen Fiesta och han förklarar varför.
– Heavy off on stage 13. We are both ok!
*
Som jag skrev igår är det kul när de små utmanar giganterna och i Polen är det DMACK som ligger i topp vilket så klart irriterar först och främst WRC-dominanten Michelin. Nu vet jag inte om Thierry Neuville är sugen på att skifta till ”vinnar-däcket” men nog verkar han och hans ingenjör nyfikna på Tänaks sulor?
*
I Höljes vräker bitvis regent ner över storpubliken som dock tålmodigt sitter kvar och ser alla action i leran. Så här långt efter tre kval är det mellanskånskt i topp i ”Touringcar-klassen” och detta i form av 17-åriga Magda Andersson, SMK Hörby. Magda toppar med resultatraden 2-1-8 vilket ger 131 poäng. Bakom delar EM-ledaren Ben Philip Gundersen och Torleif Haugens Loren på andra platsen och 127 poäng.
I Supercar blev både Petter Solberg och Mattias Ekström poänglösa i Q1. Istället var det Sebastien Loeb som var bäst på det i dyngan. Tvåa, Johan Kristoffersson före Nicklas Grönholm. Kul och imponerande att Richard Göranson i sitt inhopp ligger nia i getingboet.
*
Alltid knepigt att få ihop en hyfsad blogg före tävlingarna är avslutade. Chansar och skriver nu att Kenneth Bäcklundh/Jörgen Lund, Vara MK tog den vassa BDA-Escorten till totalseger i Midnattssolsrallyt. Detta efter en makalös avslutning där Uddevalla BK anslutna småländska bröderna Thomas och Magnus Thelin ledde inför den nittonde och sista sträckan. Här satte Vara-åkaren plattan i mattan och körde de 6190 meterna 5,4 sekunder snabbare än Porsche-bröderna. Därmed var saken klar och segermarginalen skrevs till 4,5 sekunder och Kenneth tog därmed andra segern i rallyt, den första 2010.
Trea och ny Escort slutade far och son Hagman, Martin respektive Jan. Upp till Bäcklundh skilde en bit över minuten.
För bröderna Thelin måste det ändå kännas stort att slå regerande Europa-Mästaren Mats Myrsell/Esko Juntilla som även de körde Porsche. Dock inte alls i Thelinarnas tempo och var 1.28,1 efter. Bästa Volvo 240 kördes av Janne Westlund/Anita Jansson in som femma och detta före bästa 4WD, Tom Axelsson/Krister Gull i den fina Audin.
Som sagt så rullar resultaten in medan detta skrivs och ber att få återkomma i morgon med mer detaljerad klass koll.
*
Det blev dramatiskt in på mållinjen och det kunde ha blivit ännu tuffare om det velat sig. De bägge toppåkarna i Volvo 240, Patrik Flodin och Arne Rådström fick båda bryta sent på fredagen, motorproblem för Ilsbo-Expressen medan Rådström testade takets hållfasthet på SS13 (bilden).
En annan som också fick ge upp var tysken Reinhard Hanibach. Han parkerade det som många klassade som rallyts fränaste bil, en skärmbreddad Opel Rekord (eller är det en Commodore med sexan?) framför fötterna på Kenneth Book. Trots tårar i ögonen lyckades han fånga det historiska men tragiska ögonblicket…
*
Stoffe Nilsson tog en gruvlig revansch för sin brutna tävling senast Sydsvenska Rallycupen kördes i Dackefejden. I Skilling 500 var det inget snack, den ”nya” Subarun funkade klockrent och med Pierre Franssons normale kontorist, Daniel Mörn Edorssons hjälp tog Vinslöv-åkaren tre raka sträcksegrar. Därmed var fjolårssegern försvarad med nästan halvminuten och hemmahoppet Marcus Theorin får därmed stå på tillväxt ytterligare minst ett år.
Att det var de här två som skötte rally rådde ingen som helst tvekan om då trean, mitt tips gick in klockrent och där hamnade så Södras DM-ledare Ingvar Andersson. Ingvar och sonen Adam var aldrig nära toppduon och till slut skilde över tre minuter.
Brukar tippa Mattis Olsson/Marcus Sundh som vinnare i 2WD när det körs deltävling i SSRC men den här gången lät jag Kinds SM-åkare Kristian Johansson känna på favorittrycket. Om det var detta som tände till den gula Gullabo-Toyotan eller ej låter jag var osagt men den här regniga dagen ville Mattis och Marcus allra mest. Inte ens när Kristian blixtrade till på SS 3 och lät Golfen gå för fullt räckte det till, i mål skilde ändå 1,4 sekunder till Gullabo-åkarens fördel. Trea och bästa Volvo nästan som vanligt höll jag på att säga, Thomas Grönberg.
Lider med min ”tips-fyra” Joacim Kristiansson som än en gång drabbades av ”teknisk uheld”, efter sträcka ett vägrade Toyotan att starta…
*
Säkert var alla klassvinnare glada i Gislaved men jag vågar nästan lova att gladast av alla var nog ändå SMK Hörbys Thord ”Todde” Johansson och Emil Månsson som vann Divison 1-klassen före klubbkompisen Pontus Berglund/Tom Törngren. Om man säger att Todde haft det motigt ett tag så är det ingen överdrift och dagens vinst hoppas säkert många mer än han själv innebär proppen ur…
*
När Anders ”Drutten” Östberg prioriterade annat fick Ola Wingren stoppa in alltid lika åkvilliga Anna Larsson i VOC-940:an. Efter detta kan det bli tufft för Drutten att göra come back då Ola lyckades bättre än på mycket länge slutade tvåa i A-VOC och bara mer hemtama Alexander Axelsson var snabbare, 6,1 före.
En skräll svarade ofta avåkningssugne Simrishamnaren Andreas Persson och Frida Olofsson för. Vann B-VOC och detta före normalt nästan omutlige blekingen Robin Liljegren/Danny Holgersson. Inte heller någon turseger då”AP” vann två av de tre sträckorna!
*
Nia totalt och lyckades tränga sig mellan Todde och Berglund i den listan gjorde Appendix K-Porschen med Håkan Ståhl och Bo Holmstrand. Nia totalt med en klassiker är imponerande men inte överraskande. Detta när man vet att jag under åren då och då tipsat Håkan om lite spårval och annat nyttigt…
*
”Unstopable” är väl en beteckning som kan skrivas i pannan på Hörby-föraren Magnus Sigvardsson som tog ännu en Grupp E-seger med den slitna med fortfarande pålitliga ”Max-Golfen”. Tvåa slutade mer favorittippade hemmaföraren Keith Wennberg.
*
Min hint häromdagen om att ERC-Ypres Rallye var sugna på att bli deltävling i Brittiska Mästerskapet visar sig vara helt korrekt. I går presenterades nyheten i brittiska Motorsport News om det som Motorbloggens läsare redan visste. Läser man artikeln så förstår man att det mycket väl kan bli så att belgarna hoppar ERC och byter till BRC. Onekligen ett erkännande av brittiska mästerskapet och samtidigt ett bakslag för ERC att bli av med en deltävling som funnit i kalendern för Rally-EM i 44 år i rad.
Plötsligt faller pusselbitarna också på plats och intresset från Hyundai att köra en fabriks R5-i20 i mästerskapet från 2017 känns med ens helt naturligt. Detta då koreanernas R5-ansvariga är samma Alain Penasse som även är tävlingsledare för Ypres. Som det kan bli…
*
Har varit lite dåligt med Opel-Spotting så här i början av sommaren. Själv har jag inte tänkt så mycket på detta som bloggläsarna. Nu tog ”kartproffset” Timmy Berntsson tag i saken, satte sig i sin Citroën Cactus (?) och lyckades hitta en mycket fin Opel Rekord från, gissar jag 1955. En lyckad utfärd Timmy!
En som av rädsla för represalier från Volvo-fans vill vara anonym har skickat bild på ett riktigt ”gottebord” med Opel. På bilden ses både Ascona och Manta 400, Kadett 2,0E och även Ascona A. Inte ens den vilande Talbot Lotusen i bakgrunden stör bilden.
Volvo-älskaren utåt, Opel-fantast i lönndom, Lars Mårtensson lyckades hitta den här pärlan i dag på Ring Knutstorp. Tyvärr verkade det som bilen sedermera utsattes för ett attentat av en Volvo PV vilket förändrade karossformen. Synd på så rara ärtor…
*
I går var jag i Åhus på ett av dagens många fotojobb och då hittade jag den här märkliga kommunala lösningen. Vid någon form av el/vatten station har man satt upp en grind som effektivt spärrar av halva infarten, andra halvan är däremot helt öppen. Vad är det jag missar här?