Tänak i fortsatt Portugal-topp, Oliver kör försiktigt, Mille jagar ledning, Tom K:s start i ”ARC” väcker förväntningar ”down under”, nytt försök att hinna i fatt en Opel, välkänd rallyskribent har lämnat oss och intressanta tvättstudier…

Med ett stundande födelsedagskalas framför mig är faktiskt ”Vodafone Rally de Portugal” av sambon nedprioriterat till andra plats. För tillfället är tre sträckor körda och fyra återstår innan ”det är dags att hålla kväll”. Ingen större dramatik i WRC-klassen där Ott Tänak leder och efter sträckseger på SS14 är avståndet ner till Sebastien Ogier 11,8 sekunder. Kalle Rovanperä har rykt upp som trea efter att Takamoto Katsuta fått punktering och nu är det bara en nysning eller 0,4 sekunder som skiljer.

Foto: Hyundai Motorsports

 Thierry Neuville håller femte plats och för honom är möjligtvis en tredje plats inom räckhåll, dit skiljer bara elva sekunder.  Däckvalet idag har varit knepigt och de som valt hårda däck som Ogier, tyckte att detta fungerade bättre men.

”Good grip”, men alldeles för långsamt, konstaterades det vid målet. 

Tänak var mer nöjd och tyckte att körningen stämde bättre och bättre.

Efter dagens första sträcka var känslan i bilen mycket bättre, menade rallyledaren.

*

Har fortfarande en hälsosam ledning även om inledningen idag inte var den bästa, summerade Oliver Solberg vid dagens första service.

På vissa ställen tar jag det väldigt lugnt då de hårda däck ger sämre grepp, så detta är inte enkelt!

Foto. Oliver Solberg Motorsport

Hans och Elliot Edmondsons ledning har idag minskat med åtta sekunder, men fortfarande är den betryggande med 46,6 sekunder. Ny tvåa är Gus Greensmith/Jonas Andersson trots att man fick köra SS14 utan intercom som la av redan efter en kilometer.

Körde enligt mitt vägminne något jag gjort förr och bra att jag gjort min hemläxa, konstaterade Greensmith.

Yohan Rossel är trea, 4,7 upp till Skodan och efter seger på senaste sträckan är nu Roope Korhonen, fyra med 24 sekunder upp till Rossel.

*

När Mille Johansson/Johan Grönvall startade i morse hade man 1.13,2 fram till J-WRC-ledande Gill Taylor. Tråkigt nog tappades sedan 13 sekunder på SS13 men efter sträcksegern på SS14, är läget mot i morse bara försämrat med 0,8 sekunder. 

Någon större anledning att kolla i backspellen har inte Mille då trean Karen Kazaz är nästan minuten efter. För er som vill kolla på rallyt via TV så sänder Sportkanalen både klockan16.00 (SS15) och 17.00 (SS16).  

*   

Några timmar bort så sätter sig Tom Kristensson med sambo Catherine Gidlund och kartläsare Andreas Johansson på ett plan med destination Australien. Med som hejarklack är även Toms trogne supporter från Eslöv Mats Andersson med dotter Frida. Om en vecka startar deltävlingen i Australien Championship, ”Forest Rally”där SMK Hörbys senaste SM-vinnare till och med är ett mer exotiskt inslag än fjolårets Europamästare och f.d WRC-stjärnan Hayden Paddon från Nya Zeeland.

Ett bevis på detta är att mästerskapet (ARC) lagt ut både filmer och text om den långväga gästen där det då konstateras.

Om detta är något (filmerna) att gå efter så tror vi att Tom klarar sig bra, för pojken kan definitivt styra!

Bilen blir en Skoda R5 som tidigare körts av teamägaren Scott Pedder men som nu är klädd i lite mer Tom-lik kostym.  

*

I morgon ska SMK Hörbys representanter i Race4Funs ”Åttatimmars-klass”, ST-AUTO/Veidec Racing försöka få till ett bättre race än i premiären på Mantorp Park. Här var man i toppstrid fram till att deras gula VW Polo började krångla och istället gick segern till ”It´s fun racing Team” från Sköndal med en Opel Kadett GSi. 

I helgen är det erkänt snabba Falkenbergs Motorbana som ska husera de runt 300 deltagarna i enligt arrangören, ”Sveriges mest populära långloppserie”.

Falkenberg är en bana som alla har respekt för. Den är snabb, teknisk och ofta avgörs mycket i depåstrategin. Det är fantastiskt att se hur både Race4Fun och NE1 fortsätter växa – och att vi har ett så starkt startfält i båda serierna inför helgen, säger Emil Svensson, promotor. 

Träffade i dag en av Hörby-gänget, Rickard Andersson som var ödmjuk inför mötet med den serieledande Opeln. 

Nytt försök på Falkenberg, bara att hoppas att bilen håller när vi ska försöka piska Opeln…

Tävlingarna livesänds i sin helhet via Race4Funs YouTube-kanal och Svensk Bilsport TV, med drönarbilder, onboardkameror och kommentering av Sebastian Bourghardt och Uffe Nimbe.

*

För alla oss som varit torra bakom öronen en längre tid är Ingemar Carlsson synonymt med rally efter alla år som skribent och fotograf på saligen avsomnade Illustrerad Motorsport. Här var min kollega på Kristianstadsbladets sportredaktion Bengt Strömberg chefredaktör under några år när Ingemar jobbade åt ”IMS”.

Åtskilliga historier fick jag till livs om Ingemar och hans enorma intresse för rally, något som bland annat innebar att han skrev boken ”Allt om rally” 1969. En bok som blev både min och andra nybörjares bibel, där man kunde läsa sig till mycket om hur en karriär startas. 

Idag nåddes jag av beskedet att Ingemar gått bort och en som minns honom ännu bättre än jag är Pierre Skytt från Eskilstuna, precis som Ingemar. Pierre skriver.

Nu har en stor svensk rallyskribent och fotograf stängt redaktionen för gott.

Ingemar Carlsson från Eskilstuna som under många år var skribent och fotograf för Illustrerad motorsport och senare tidningen Rallysport. Ingemar som under 60 och 70 talet var en av Sveriges stora namn i rapporteringen om internationell rallysport. Då jag själv växt upp med min fars berättelser om rallysporten, hur det var och gick till förr var detta ofta inspirerade från Ingemars rapportering i Rallyronden. Min far Raul Skytt jobbade en kort period under Ingemar på 70 talet i en helt annan bransch. Vad samtalsämnena var under den arbetstiden kan alla Rallytokar förstå. Ett minne jag själv har av Ingemar var under en SM deltävling i Norrköping för kanske 25 år sedan. Vi som publik skulle åka bort från surret vid Himmelstalunds idrottshallar för att kolla in kartan på en avlägsen parkering. Det stod en SAAB 9-3 (Ingemar fick alltid köpa gode vännen Torsten Åhmans tjänstebilar) i bortre ändan av parkeringen med bakluckan öppen. 

– Det är ju Ingemar, utbrast Raul. 

– Klart att vi ska hälsa, har inte sett honom på så länge, trots att vi bor i samma stad.

Första orden som kom ur munnen på Ingemar när han såg oss. ”tänk att man aldrig får vara ifred”.

Typiskt Ingemar.

Många böcker om Rally har Ingemar också skrivit. Till exempel hur man ska tänka, budgetera osv. som ny rallyåkare. Eller boken om Bergslagsrallyt som firade 40 år. Han åkte också kartläsare åt både Stig Blomqvist, Per Eklund och Tom Trana vid någon SM deltävling i tidiga år. Vid Midnattssolsrallyt 2012 i Söderbärke fick vi också möta Ingemar där vi fick Ingemars kommentar om att det sportsliga fått ge vika för det jippo rallytävlingarna mer och mer utvecklats till. Mindre vägar, mörker, lera, höst och mer maratonkörning var Ingemars åsikt om hur rally ska vara. Ingemar blev 87 år.”.

*

Igår tyckte jag att bilen behövde en ”make over” och då i form av en vanligt tvätt. Miljömedveten som jag är gick tvätt på garageuppfarten bort och istället valdes Bilmånssons välfungerande anläggning. Inte bara jag som var rädd om miljön, alla tvättbåsen upptagna och även ett par bilar i kö före mig. Nåväl, bara att gilla läget, vänta på sin tur och samtidigt då studera tvättarna i båset.

Längst ut stod en nyare Volvo XC60 vars ägare missat eller struntade i de tydliga budskapen, att egna tvättprodukter och tvättspann inte är tillåtet. Detta kunde jag väl ha svalt, med kö utanför känns agerandet ändå väldigt nonchalant. Men när han så även plockade fram fiberduk och långsamt torka av bilen började tålamodet tryta. Kulmen nåddes när han klev in kupén och började vårstäda även invändigt men som tur var blev just då ett bås ledigt så jag fick ner blodtrycket. Alla normala människor tvättar i båset och kör sedan ut för att avsluta på parkeringen så att näste ”tvättnödig” kan komma till. 

Vad är det för fel på folk undrar jag och detta gällde även tjejen som med en VW Passat Kombi okuperade båset intill mitt. Kollade när hon tvättade bilen och så långt inget  konstigt alls. Men när plötsligt bakluckan öppnades och blottade fyra vinterhjul på fälg blev jag frågande. Än mer när tjejen började spola av hjulen liggande inne i bilen, uppenbarligen helt obekymrad om att det blev blött där inne. Men så toppade hon med att även öppna dörrarna, spola av insidan på dessa och trösklarna. Helt klart var hennes tanke, ska det tvättas ska det och då måste allt bli rent annars är det meningslöst att hålla på.  Själv valde jag tvätt för 40 kronor, avtorkning på parkeringen innan uppdraget kändes slutfört…     

Ett svar på “Tänak i fortsatt Portugal-topp, Oliver kör försiktigt, Mille jagar ledning, Tom K:s start i ”ARC” väcker förväntningar ”down under”, nytt försök att hinna i fatt en Opel, välkänd rallyskribent har lämnat oss och intressanta tvättstudier…

  1. Inte lätt med däck. Ogier säger att dom hårda däcken ger för bra fäste och Solberg säger att dom hårda däcken ger för dåligt fäste.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *