Tänak favorit men Toyota är bättre än i fjol lovar Latvala, Breen kör även Hyundai i Ypres, Tom och David rundar av Estland-förberedelserna, drygt 40 bilar i Åtvidaberg medan Hässleholms GP fortsatt kämpar för att komma upp till ”gallringsnivå”!
Medan Hyundai och teamchef Andrea Adamo är mer eller mindre piskade till seger i helgens Rally Estonia om VM-drömmarna ska hållas vid liv, kan Jari-Matti Latvala och Toyota ta det betydligt lugnare. Ändå är självklart målet nya segrar och till Tartu kommer teamet med stort självförtroende och dessutom med en Yaris WRC i bättre form än 2020 när Ott Tänak vann med Hyundai.
– Förarna (Ogier, Evans, Rovanperä) var inte helt nöjda med bilen förra året och speciellt på de långsammare avsnitten hade vi problem, berättar Latvala.
– Vi hade inte rätt nivå på de tekniska delarna vilket bäddade för Hyundai-seger…
I fjol var första gången Rally Estonia kördes i WRC och trots att Toyota hade massor av erfarenhet från grannlandet Finlands vägar blev de ändå överraskade förklarar Latvala.
Nu är man bättre förberedda men ändå gissar Latvala att Tänak blir tuff, i ett rally där allt handlar om ”speed”.
– Ändå har vi fokuserat våra tester på smala och tekniska vägar och i år blir det inte lika stor skillnad mellan oss och Hyundai som i fjol.
Latvala tror att sista dagen kan komma att avgöra rallyt då man kör sex sträckor utan service. Till detta ska även läggas att meteorologerna förutspår väldigt varmt väder hela helgen med temperaturer kring 30 grader. Något som gör de redan snustorra vägarna än lösare vilket innebär risk för djupa spår andra gången bilarna kör på vägen. Allt sammantaget så är Latvala ändå överens med alla experter att Tänak har mest favorittryck på sig.
– Otts tempo är redan högre än i fjol och hungrar så klart efter ny seger, men vi är inte rädda utan redo att anta utmaningen!
Teamchefen får medhåll av tabelltvåan Elfyn Evans att man inte räds hemmaförare Tänak utan man är redo för en tuff fajt. Inte bara att Tänak har hemmaplan dessutom går han ut som fjärde bil när en del av det översta lagret rullgrus sopats bort, vilket alla är överens om ger honom en stor fördel.
– Ott kommer att vara extrem snabb och i fjol var han snudd på oslagbar men fortsatt är ändå målet seger, menar walesaren.
– Vi är inte rädda och har inte gett upp något sätt!
Med fyra segrar i ryggen kan Sebastien Ogier se helgen an som lite av ”a chill weekend”. Att han som vanligt får gå ut först under fredagen irriterar därför inte lika mycket med sin stora poängledning.
– Självklart blir det löst underlag för oss men nu kan vi helt fokusera på körningen och hitta var gränsen går. Att ligga på den i ett så här snabbt rally är inget någon förare egentligen gillar…
Experttipsen den här gången går helt på att Kalle Rovanperä inte bara blir bästa Toyota-förare, utan även kan räkans som Tänaks tuffaste utmanare. Med sin stora erfarenhet från rally i de baltiska länderna plus att han går ut som sjätte bil kan vara Kalle och Jonne Halttunens trumfkort.
– Sträckorna passar både mig och Toyotan bra och jag ser framemot en bättre andra hälft av säsongen än den första, summerar Kalle.
Kanske börjar den bättre hälften i helgen såvida inte Tänak tänker på exakt samma sätt…
*
Även om det mesta nu handlar om Rally Estonia så är inte Belgiens första WRC-rally någonsin, Renties Ypres Rally långt borta. 13-18 augusti är det dags för årets andra asfaltrally och redan nu har Hyundai aviserat vilka förare som är aktuella i WRC-klassen. Att hemmafavoriten Thierry Neuville är självskriven förstår nog alla och lika säker är Ott Tänak på en plats i Ypres. Däremot är det alltid lika spännande att se vem av Dani Sordo, Craig Breen eller numera också Oliver Solberg som får chansen i en Hyundai i20 WRC. Den här gången drog Adamo upp Breen ur sin ”förarhatt” och detta var alls ingen slump, 2019 vann Breen och Paul Nagle rallyt med en Volkswagen Polo R5, för övrigt enda gången han kört ”Folkvagn” i rally. Då ingick Ypres enbart i mästerskapet för Benelux-länderna men med i stort sett samma sträckor, kan irländaren mycket väl vara en man för segerstrid. Detta är Adamo väl medveten om därför är Sordo ”bänkad” medan Oliver lär få premiärköra nya Hyundai i20 Rally2. Nytt är däremot inte Skodas avtal som huvudsponsor, detta fortsätter även 2021.
*
Med avslutade tester i tropikvärme så summerar Tom Kristensson/David Arhusiander sina upplevelser så här långt.
– Vi riktigt nöjda med vår uppladdning och vi ser verkligen fram emot att få vara tillbaka i WRC!
De lyckade testerna har paret gjort ihop med Adrien Fourmaux som i Estland fått lämna över WRC-Fiestan till Teemu Sunninen , i den andra sitter som vanligt Gus Greensmith. Tom och Adrien har haft testsällskap av australienskan Molly Taylor som i helgen kör nya Ford Fiesta Rally3.
På ett plan överglänser hon sina kompisar och det är när det kommer till kartläsare med WRC-rutin. Med full respekt för David Arhusiander och Renaud Jamoul så står dom sig ändå slätt mot Seb Marshall. Med ett förflutet hos både Hayden Paddon och Kris Meeke och med över 60 tidigare starter i WRC-klassen har 33-åringen rutin som få. Samme Marshall som med kort varsel hoppade in i Oliver Solbergs Hyundai i Arctic Rally Finland.
Med detta rundar vi av Rally Estonia som inleder med shake down i morgon. Klockan 08.01 ger sig Sebastien Ogier sig iväg och när allt detta är klart ska jag sätta ihop ett WRC-tips…
*
På fredag är det ”Mästarmötet” i Millebygden och därmed är Grus SM också i gång. Har fått flera frågor om vad som gäller för publik på Millebygden men i likhet med frågeställarna så hittar jag inte någon information alls om detta. Bäst är kanske att ställa frågan till Älmhults MK…
*
Klart är däremot att ”Socknasprinten” i Åtvidaberg körs utan publik på lördag. Varken kartor eller program kommer att säljas som gör det möjligt att följa de dryga fyrtio rallybilarna som kör samma asfaltsträcka tre gånger. I största klassen A-förare 2wd med åtta startande finns Tommy Nilsson Karlstad MC Bil som åkt Asfalts-SM och där mött Tobias Pettersson Gränna MK i en Golf 3. Båda lär vara med och fajtas om segern men utmanas av Tjusts Andreas Wilke och Magnus Johansson.
*
Vet inte om startfält på runt 40-50 bilar är vad vi har att förvänta oss innan rally kommit igång på allvar, vilket jag personligen inte tror blir förrän 2022. Ser på Hässleholms GP den 1 augusti som alltsedan man permanentade tävlingen på Garnisonen, setts som lite av ”självspelande piano”. Tidigare år har det handlat om hur gallringen bland de anmälda skulle ske vilket inte lär bli någon större fråga 2021.
Anmälan stänger i övermorgon (16 augusti) och idag finns 56 ekipage i anmälningslistan eller ungefär hälften av det antal som brukar vara anmälda. Nu kommer där säkerligen till ytterligare namn, men upp till gallringsnivå (120 bilar) får nog Wilke & Co svårt att nå. Vad som är anmärkningsvärt är att endast hälften av de anmälda hör hemma i Södra BF, resten är en mix från övriga distrikt och inte minst danska asfaltåkare.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.