Tänak, kanske trumfkort till resterande WRC-tävlingar, FIA-kandidat vill se billigare rally, Liiten utmanar i Finland, tider för Södras DM-final i Vinslöv och från SM-arrangör till BRC innebär respekt!
Hyundais sista hopp att rädda ansiktet i WRC skrivs till Ott Tänak nu när även Märkes-VM är kört. Fortfarande har han en minimal chans att bli världsmästare men då måste alla stjärnor på himlen stå rätt. Plus att Toyota-gänget i princip klappar ihop i resterande tre deltävlingar. Ett steg i ”räddaVM” är att Tänak står utanför poäng i Märkes-VM i kommande ”Central European Rally”. Detta ger Hyundai möjlighet att testa ny grejor (bland annat ny motor) på hans i20 N Rally1, något som annars inte vore tillåtet.

Så långt hänger jag med i teamchef Abitebouls tänk men sedan går jag vilse i pannkakan. Medan VM-chanslösa Thierry Neuville värmer upp för ”CER:s” asfaltsträckor hemma i Belgien med ”East Belgian Rally” får Tänak inte samma chans. Istället består hans förberedelser av tester i samma land. Med #61 på sin Hyundai i20N Rally1 låter man även Adrien Fourmaux ha ”shake down” i nästa helgs ERC-final”Rally Croatia”. Visst är det märkligt att man låter två förare som redan bränt sina chanser på VM-titeln, få dessa möjligheter medan Tänak får sitta på bänken och invänta starten i Passau? Inför ”CER” ligger estländaren fyra i tabellen bakom tre Toyota-förare och 43 poäng efter ledaren Sébastien Ogier. Summerat så måste Tänak och Martin Järveoja vinna nästa tävling om man inte ska tvingas kyssa VM adjö…
*
Även de som är mest pengastarka i rallyvärlden ”world wide” inser att kostnadskarusellen måste brytas om inte sporten ska riskera sotdöden. En av dessa är britten Tim Mayer som ser ute att bli Ben Sulayems huvudmotståndare i FIA-valet i december. Även om Mayer har et förflutet inom racing är han varken blind eller döv inför rallysportens utmaningar. I samband med ”Rally Chile” förklarade Mayer att högst upp på hans önskelista var rally med bilar till överkomliga priser. I Sydamerika, Asien och Afrika är fortfarande Grupp N-bilar ungefär vad Volvo är i Sverige, bilar som flest anser sig ha råd att tävla med. Nu vill Mayer backa bandet och öppna upp för ”billigare klasser” på nationell nivå.

– För mig är FIA:s verkliga jobb att stödja våra medlemmar, det betyder att stödja rally och verkligen se vad vi kan göra för sporten under de kommande åren, förklarade Mayer.
Han lyfter fram hur sporten övergett produktionsbaserade rallybilar och menar att detta är ett område som FIA verkligen behöver fokusera på.
–Hur kan vi tillverka produktions-baserade rallybilar så att sporten kan bli mer överkomlig?
Mayer pekar på problematiken kring R-bilarna som utanför Europa betecknas som väldigt dyra bilar i jämförelse med Grupp N.
–De är svåra att få tag på, väldigt dyra att underhålla så vi måste verkligen från grunden ompröva hur vi på nytt närmar oss rally, menade FIA President-kandidaten.
Att R-bilar är de säkraste som finns menar Mayer inte betyder något man ska göra avkall på, trots att bilarna plockas mer från ”produktionsbandet”.
– Tekniken finns för att vi ska kunna gå in och göra forskning och utveckling av skyddsburar, av de säkerhetsutrymmen som behövs och för att arbeta med tillverkarna!
Lite som att svära i kyrkan när han även pekar på att hastigheterna måste sänkas. Som avslutning menar britten att om inget görs för att få tillbaka rally till rötterna, riskerar sporten att självdö. Nu kommer ingen att fråga, men Tim Mayer är utan tvekan den som får min röst i FIA-valet…
*
I kväll startar sista deltävlingen i ”Finska Mästerskapet” (SM) ”Seinäjoki Ralli” med nio grussträckor på totalt lite över elva mil. Kritiker brukar peka lite finger åt vårt eget SM och då mena att i Finland är det helt annat tryck. Så kan det kanske vara, men med 86 anmälda i helgen är det ändå i nivå med vad Styrgruppen och Jonas Kruse brukar samla. En blågul flagga finns i startlistan och den tillhör Jari Liiten/Per Almqvist, fyra i ”SM” inför finalen.

Fem raka segar inenbär att #1 sitter som en smäck på Esapekka Lappi/Enni Mälkönens Skoda och att man blir mästare på hemmaplan känns tämligen säkert. Svåraste utmanare är Toyotas Tuukka Kauppinen och Teemu Asunmaa med Skoda.
*
Lite längre ner på statusskalan men icke desto mindre viktigt för Södra BF:s DM-åkare, är morgondagens final i Vinslöv ”Temahallen Grussprint”.

Har förstått att det inte varit solklart vad gäller starttiden på de två helt nya sträckorna som båda körs dubbelt. Inte så konstigt då tävlingen körs med maxtid, men från Hässleholms MK kom ändå ett hum om ungefärliga starttider
– SS1 klockan 11:19, SS2 klockan 11:45 därefter service innan SS3 klockan 13:19 och avslutande SS4 klockan 13:45. Start från Temahallen i Vinslöv klockan 11.00.
*
Tar inte gift på detta och inte heller lägger någon värdering i Älmhult MK:s val, men att ta klivet från arrangör i Rally SM ena året för att året därpå välja rallyserien som vänder sig till raka motsatsen i rallyfamiljen, Bilsport Rallycup förtjänar stor respekt. 2026 är älmhultarnas flaggskepp ”Silverratten” deltävling tre i BRC och nu saknar bara BRC-General Roger Rooth arrangör för deltävling sex. Någonstans före eller efter den 19 september sökes villig arrangör och någon som är sugen att vara en del av det embryo som ursprungligen byggde Rallysverige, så ta kontakt med Rooth.
*
Med detta önskar Motorbloggen trevlig och lite lugnare helg än senast…