”Taka” måste jobba mentalt, B-förare totalsegrade i Blekinge, snabbt i Nora, kort på Himmelstalund, Madsen körde hem ”YM Øst4”, ”Brinkarna” STCC-dominerade på Knutstorp och så en hel flock ”grattis”.
Den stora snackisen i WRC är hur Toyota och Jari-Matti Latvala ska hantera ”problemet” Takamoto Katsuta. En andra plats i Safarirallyt är årsbästa och i andra vågskålen ligger flera för Toyotas chanser i Märkes-VM, ödesdigra misstag.
Det lär finnas ett ”krav” från huvudkontoret i Japan att i TGR:s line up ska det finnas minst en förare från hemlandet. Om det är så, är det nog också det som räddat kvar ”Taka” i flera år.
–Vi måste tro på honom som jobbat hårt och tagit sig upp till den här nivån. Farten finns men nu behöver han avsluta rallyn. Vi måste fortsätta med Taka det är inte frågan, men vi kan inte fortsätta så här något måste förändras, förklarar Latvala för Rallyjournal.
Nu ersätter Sami Pajari i Rally Chile men hur det blir 2025 är fortfarande oklart. Att målsättningen då blir seger i Märkes-VM är nog inte förhandlingsbart men då krävs tre jämna förare som kör hela WRC-serien. En fjärde kan det då finnas plats för och frågan är om Latvala vågar chansa på att ha japanen på ”full time” eller låter honom och Sami Pajari dela bil? Enligt källor nära teamet sitter trots allt Elfyn Evans ganska säkert trots sina ojämna resultat. Sedan lär det nog bli full säsong för Kalle Rovanperä medan ”operation övertalning” sätts in för Sebastien Ogier med samma program. Kvar finns då ”Taka” som Latvala ändå vill behålla på något sätt, men ännu hellre en ny Taka.
–En mental fråga och en lösning måste hittas, vi måste börja arbeta med den för att bryta mönstret!
*
I ”Rally Blekinge” tog hemmahoppet från Asarums MS, B-förare Hannes Håkansson/Dennis Kulberg kommandot efter sträcka två. Ett kommando han aldrig släppte och tog hand om segern med 7,4 sekunder före Ryds Arvid Tobiazon/Stina Esaiasson. Trea totalt och tvåa i A slutade Patrik ”Fluppe” Karlsson/Amanda Linnemo, alla tre med Volvo.
I DM för Södra BF tog Johan och Ella Green, Hässleholm ett kliv mot guldet genom att bli näst bäst från distriktet efter Håkansson, men även trea i A-förare 2WD. Fyra här slutade Hans ”Kräbbleboda” Johansson/Nicole Johansson, Olofström som även dom är med i DM-fajten. Här är även Johannes Haraldsson, Hässleholm inblandad men med hål i Toyota-motorn minskade chanserna. Då tog Johannes till ett udda grepp, lånade en Saab 9-3 och satte Morgan Green i högerstolen för att försöka rädda lite poäng. Några blev det trots allt med en åttonde plats i DM-klassen. Två som var med i kampen om totalseger var Osbys Ricke Borgström/Ola Sandberg men på sträcka fem blev det ”taklägg” för Rickie. På samma sträcka slutade även snabbe Opel-åkaren Christian och Evelina Classon, Gullabo efter brutal kontakt med en lite dumt placerad sandhög med sten som slet sönder bakdelen på Asconan.
I B-2WD hängde Tim Hammarström/Dennis Johansson, Älmhult fint med totalvinnare Håkansson. Men närmare än 26 sekunder efter kom han inte. I motsvarigheten för C-förare var det Volvo 740 i topp genom Jungnerligans Fredrik Gustavsson/Pär Johansson. 17 sekunder efter slutade Olofströms Marcus Andersson/Mikael Andersson. Bäst av de som föredrar VOC/GruppF var hemma och C-föraren Moltas Olofson/Ludwig Björn med Volvo 940. 15 sekunder före Skillingaryds Marcus Karlsson/Emil Hagelvik. Hos A-B-förarna var det Robin och Elinor Thörnberg som satte tempot. Vetlandaåkarna som även är framgångsrika i Volvo Euro Cup hade sedan SMK Hörbys DM-ledande Jim Nilsson/Jörgen Jönsson efter sig BMW-seger blev det i A-B Grupp E genom Anders Sköld/P-O Telehagen, Ryds MK, dessutom med rejäl marginal. 47 sekunder skilde till tvåan Jonas och Bengt-Arne Molin, Skene. För Kristianstads Jesper Larsson Odenmalm/Anna Larsson blev det ett hack i segerraden. Trea i klassen men ändå bäst från Södra, innebär full poängpott och ett kassaskåpsäkert DM-guld. I C-klassen var det Niklas Karlsson/Simon Schöld, Karlskrona de som fick kliva upp överst på prispallen. Tätt värre var det i Appendix K upp till -75 där bara 0,4 sekunder skilde mellan vinnaren Jonas Nelson/Alf Granström, Silverdalen och tvåan Hannu Saikanmäki/Emil Svensson. I den nyare klassen var det desto större skillnad mellan segraren från Tjust Mats Lundholm/Cindy Brüggemann och tvåan, långväga gästen Kent Nordquist/Per Erik Hellström från Vansbro. 54 sekunder delade de båda Volvo 240-åkarna. Skåne i topp i ”Grupp H Classic” och detta genom Svedalas Gösta Wremert/Tilda Arnesson, Volvo 242.
I Ungdomsrally testade SMK Hörbys Pontus och Magnus Sigvardsson ”Max-Golfens” stryktålighet vilket innebar stor tidsförlust. Testen innebar att drömmen om pallen gick om intet där istället Ryds Hannes och Jörgen Brorsson klev upp på översta steget. Som vanligt levererade Asarum MS och Olofströms MK ett rally med toppbetyg. Att Blekinge enligt mig är landskapet med absolut bäst sträckor, är ingen nyhet och i ett vackert sensommarväder utgjorde inte ”Rally Blekinge” något undantag. För DM-åkarna väntar nu final i Vinslöv med ”Temahallen Rallysprint” med två sträckor på totalt 12 kilometer och noter av ”Jemba”. Anmälan stänger idag och så här långt är intresset klent, bara strax över 40 ekipage…
Bilsport Rallycup tar ”höstlov” då det inte är final här förrän den 2 november och då sedvanligt med Nässjös ”Novemberskölden”.
*
Om ”Rally Blekinge” bjöd på riktigt gammeldags rally med krokiga och därmed effektivt fartdämpande sträckor, var det tvärt om i ”Noratrofén”. Merparten av alla inlägg på Facebook beskrev tävlingens fem sträckor som ”enormt snabba”. En intresserad räknade ut att snittet på hela tävlingen hamnade kring 125 km/t och där SS3 bidrog till att sänka snittet. Trean hade 109,2 km/t medan det i andra ändan fanns SS4 med 126,4km/t. Bäst med dessa farter trivdes SMK Lindes B-förare Kim Nydén/Jonas Sandin som tog sin Mitsubishi Mirage runt Nora 49 sekunder före A-vinnaren Fredrik Grahn /Jonas Magnér, Örebro och Skoda. Volvo 940 i topp i Trimmat genom Emil Karlsson/Jessica Larsson, Hällefors. Även här var B-förarna heta och näst bäst slutade en annan Hälleforsare, Rasmus Holm/Christian Olsson, knappt fyra sekunder efter. Uppenbarligen en tävling som tog hårt på materialet då 21 av de 22 som bröt gjorde så på grund av ”Tekniskt”. En enda avåkning i hastigheterna som redovisades, är ändå imponerande.
*
På Himmelstalund kördes ”Adinolsprinten”, en sträcka som kördes tre gånger där Martin Jakobsson/Jill Brådhe var snabbast. Småländskt snabbast i 2WD med Emrik Smedberg/Viktoria Schenholm i sin Citroën före hemmaföraren Linus Månsson/Mikaela Gullberg. Nu får alla sprintälskare ursäkta, men jag har så oerhört svårt att gå igång på tävlingar med mindre än fem minuter total körtid!
*
Kenneth Madsens storform håller i sig och i ”Yokohamamesterskabet Øst 4” på ”Dyrskuepladsen” i Roskilde blev det ny seger med Glad Sports Citroën C3. 13 sekunder efter kom Anders Lysen, Suzuki innan bästa 2WD-åkare dyker upp, Jacob Leutenberger Madsen med Peugeot Rally4.
Trea i 4WD slutade Trelleborgaren Magnus Hägg, Ford Fiesta.
Svensk seger i Klass2 med Arne Oddshammar från Lund och BMW med Jesper Roslund, Hyllinge som fyra. Nästan samma sak i Klass3 men där Hässleholms Ebbe Nilsson till slut fick nöja sig med att bli i tvåa med sin gå Golf Kit-Car.
Elin Persson, Eslöv tog sin pappa Magnus och BMW till fjärde plats i Klass6.
*
Stort grattis till Brink Motorsport som helt dominerade på ”hemmabanan” när STCC körde sina fyra race och näst sista tävlingshelgen för säsongen. På lördagen inledde man dock lite trist efter att Tobias Brink och Jimmy Eriksson krockat med varande i Race1. Jimmy blev kvar på NGK-krönet medan Brink kunde fortsätta mot en andra plats.
– Det har varit en berg- och dalbana för oss med teamguld, pole, krasch och segrar. Kraschen i första tävlingen kändes som en förlust för hela teamet men efter sista tävlingen och en ny 1-2-3 känns det mycket skönare med clean racing rakt igenom. Nu laddar vi om för en sjukt spännande final, säger Tobias Brink.
Eriksson fick revansch i andra heatet, vann och har nu 17 poäng upp till ”chefen” i topp. Glad var även tredje medlemmen i Eslövs-teamet Mikael Karlsson som tog sin första seger för året.
Inför finalen på Mantorp nästa helg leder Brink12 poäng före Mikael Karlsson med Jimmy Eriksson efter sig. Fyran Robert Dahlgren som fortsatt har liten chans att snuva ”Brinkarna” på titeln 38 poäng efter. Klart är dock att segern i Teammästerskapet går till Brink Motorsport.
*
Grattis även till Stig Andervang/Aaron Jungnickel som tog hem totalsegern i tyska ”ADMV-Rallye Kurstadt Bad Schmiedeberg” deltävling i deras grusserie ”Schotter Cup”.
*
Inför ”Rally Chile” fick Thierry Neuville ett extra träningspass och körde i Spanien med ”Rally Ciudad de Granada”. En solklar seger med Hyundai i20 Rally1 hade det blivit om inte belgaren klivit av scen efter sista sträckan men före målgång. Istället vann Mikko Heikkilä med Skoda och detta 12,5 före Martins Sesks som körde Fiesta Rally2 inför Chile där det blir Puma Rally1.
*
I Portugal visade Kris Meeke och Stuart Loudon att man fortfarande är vinnare. Med Hyundai Rally2 vann paret ”Rali da Agua” före ett helt koppel hemmaförare.
*
”Han med mustaschen” Sean Johnston ligger fyra i ”Overmountain Rally Tennessee” efter de första sju sträckorna. Leder klassen med sin Ford Fiesta Rally3 medan Brandon Semenuk, Josh McErlean och Travis Pastrana kämpar om totalsegern.