”Taka” bänkas i Chile och Pajari ersätter hos Toyota, Rallypass-försäljningen i Umeå öppnar, koll på ”Superlördagen”, Kruse SM-drömmer och ny skånsk sprint i höst.
Takamoto Katsuta för ”Rally Chile” och låter Sami Pajari ta över Toyotas fjärde Rally1 Yaris. I Chile får Pajari och Enni Mälkönen andra chansen i Rally1 och det blir även fortsättning här i ”Central European Rally” 17-120 oktober. Här får dock ”Taka” möjlighet att studsa tillbaka inför hans och Toyotas viktigaste tävling för året, finalen ”Rally Japan”.
Pajari är så klart glad över möjligheten att få visa att insatsen i Finland inte var enbart tur. Chile menar han påminner en del om Finland medan ”CER” blir en tuffare utmaning.
–Vi såg ifjol hur svårt detta rally är med massor av lera på asfalten om det blir regn. För mig att göra debut på detta underlag med Rally1-bil blir en verklig utmaning…
Latvala fortsätter dock att håla japanen om ryggen och menar att han flera gånger visat prov på sin snabbhet. Ett uppehåll i Chile hoppas nu Latvala ska vara nyttigt för Taka och en möjlighet att ladda batterierna inför avslutningen.
Pajaris möjligheter med Rally1 tror jag är lite av träningsläger inför 2025, då jag är nästan helt säker på att han blir permanent i TGR:s laguppställning. Detta på bekostnad av Elfyn Evans som nog helst vill glömma 2024 även om han ligger fyra och har chans på medalj efter Japan. Men när han gick in i säsongen var det med målsättningen att bli världsmästare och inget annat. I ljuset av detta är en fjärde plats klen utdelning. I stället känns det som att Adrien Fourmaux hamnar hos Hyundai, antingen på heltid eller för att dela bil med Andreas Mikkelsen/Dani Sordo. Esapekka Lappi har nog gjort sitt hos Cyril Abiteboul och kan till nästa år fokusera på familj och egna företaget.
Evans tror jag gör comeback hos M-Sport som ersättare för Fourmaux eller kanske Greogire Munster som inte alls fått till det i Puma Rally1. Detta visar hur svårt det är om man inte ens tillhör toppen i WRC2, att hoppa i så stora skor som en Rally1-bil är…
*
I min värld är det säkert som amen kyrkan att Sami Pajari kommer att finnas med när ”Rally Sweden” den 13-16 februari i Umeå. Här har man öppnat kassorna för de som vill försäkra sig om att få tag i rallypass och för de som hänger på låset väntar medlemskap i Rally Sweden Friends för endast 1 000 kr. Priset gäller bara några dagar (17 september) och därefter kostar samma sak 1250 kr.
Det blir fjärde året som VM-arrangemanget arrangeras i Umeå och Västerbotten där mycket kommer att kännas bekant, som serviceparken vid Nolia och Red Barn Arena på gångavstånd från Umeå centrum. Precis som tidigare kommer rallyaction blandas med en livlig vinterfestival.
– Det är spännande att öppna biljettförsäljning till nästa års rally, känns som en kick-off – nu rullar vi. Med en stad som Umeå som backar oss utvecklas vi kontinuerligt både som rally och som event, så vi har roliga och spännande månader framför starten den 13 februari, säger Anna Nordkvist, vd för Rally Sweden.
Vill du åka till Umeå och inte bara vara åskådare, så söker man även funktionärer. Ifjol behövdes 3000 ”funkisar” och i år lär det inte behövas färre, så är du sugen är det bara att ta kontakt med arrangören.
*
Kollar lite på ”Superlördagen” 28 september där då Svenska Rallycupen, MAS Rallycup, Svenska Sprint Rallycupen och DM för Södra BF har sina respektive avslutningar förutom ”Masarna” som kör på även i nästa månad.
Först att stänga sin anmälan är Hässleholms MK och ”Temahallen Grussprint” som tar ner skylten den 18 september. Till Södras DM-final i Vinslöv har idag tävlingsledare Morgan Green 27 ekipage anmälda. Till Boxholm och SRC-finalen ”Marknadsnatta” finns 42 bilar anmälda och här stänger VÖMK den 18 september. Flest lockas för närvarande av finalen för Svenska Sprintrallycupen som körs i Mellerud. Till ”Sprintjuren” finns idag 52 anmälda och där Dals Mk stänger den 22 september. Samma datum för anmälan gäller för MAS Rallycup som efter besök i Vetlanda har en deltävling kvar när finalen körs i Millebyggden den 12 oktober med ”Silverratten”. Till ”Rally Vetlanda” är det klenast intresse, bara 23 ekipage är anmälda vilket lite följer cupens tendens för hela säsongen.
*
Före detta är det SM-final i Trollhättan med ”Västrallyt” och där SM-ansvarige Jonas Kruse bär på en dröm
–Jag ser fram emot att det ska skilja en sekund inför sista sträckan i kampen om SM-guldet i de två fyrhjulsdrivna SM-klasserna, och att allt avgörs i vår direktsändning, drömmer han.
–Det skulle även vara kul att se någon utmana PG Andersson och Patrik Hallberg i den stora tuffa 2WD-klassen, och vinna sista tävlingen. Kan Patrick Dybeck plocka silvret, kan någon av Volvo-förarna som Isac Nordström, Kevin Eriksson eller hemmaföraren Stefan Alenmalm utmana hela vägen upp i topp?
I Västrallyt har ”Standard” fått ett lyft, kanske med nyheten att det blir denna som gäller för juniorerna efter 2025. 15 anmälda och bara ”Trimmat” är större med sina 47 ekipage medan de bägge 4WD-klasserna bara lockar sju bilar i ”Internationella” respektive tio i ”Nationella”. En klass som man i SM nästan kan säga motsvarar VOC då det här enbart körs med olika versioner av Mitsubishi. Själv ställer jag mig frågande till att ha ”märkesklasser” i SM, men det är kanske rätt väg att gå vad vet jag…
Västrallyt avgörs den 20-21 september och på fredagen körs två sträckor kring Sjuntorp och Ljungskile. Lördagen består av åtta sträckor kring Älvängen och Nol, innan klassiska sträckor som Hedbergs Kapell och Kabelvägen avgörs kring Trollhättan. Avslutande Power Stage körs inne på Hedeängsbanan.
*
I elfte timman hänger nu även Trelleborgs MK på ”Sprinttrenden” och den 26 oktober sjösätts ersättaren till ”Falsterbo Rallysprint” som numera heter ”Slimminge Sprinten”. En grussträcka på cirka 2500 meter körs fyra gånger och detta utan varken träning, noter eller rek.