Tajt start i Portugal, högfart-snurr för Oliver, rull för Mille, tunn premiär för SverigeSerien, Andervang favorit i Rö, Tranås/BRC lockar flest i en späckad rallyhelg och 106 SM/RM-åkare till Värmland…

Återigen måste jag konstatera att WRC inte bryr sig ett dugg om Motorbloggens tidsplan som oftast innebär publicering sen eftermiddag. I Portugal skulle ett avslut av fredagen innebära publicering någon någon gång runt 21.30  då sista sträckan ”SS11 Sever/Albergia” går igång först klockan 20.20 svensk tid.

Foto: Hyundai Motorsports

När detta skrivs har WRC-gänget avslutat ”SS8 Arganil 2” och nu väntar uppehåll och ”Regrouping” innan nionde sträckan startar strax efter 18.00. Kan även konstatera att det är ett helt nytt Hyundai-team som visat sig i Portugal mot det som slokade så mycket senast på Kanarieöarna. Efter sträcka sju hade Ott Tänak och Adrien Fourmaux en tuff fajt och där Tänak var före med futtiga 0,8 sekunder. Tråkigt nog tog det roliga slut för Fourmaux på sträckan efter, sedan han kört på en av de tusentals stenar som finns på och vid sidan av vägen. Fjädringen säckade ihop och det var bara att se framåt och återigen försöka göra en ny ”Super Sunday” för att få ihop lite poäng inför resten av säsongen.

Tänak leder och med tre sträckor kvar av fredagen skiljer 3,5 sekunder till bästa Toyota med Takamoto Katsuta. Mest bekymrad var Tänak för teamet efter Fourmauxs bortfall.

Inte bra för teamet!

Tänak förklarade även att han försökte göra en bra ”clean” sträcka, men ändå inte helt problemfri.

Lite överraskningar och några tunga landningar där en sådan spräckte min vindruta…

Katsuta tvingades även sakta ner när han skulle passera Fourmauxs Hyundai, men var ändå nöjd med sträckan där han bara var 1,9 efter Thierry Neuville. Han var inte heller helt överens om det smarta i att ha en så här lång dag (10 sträckor)  och dessutom utan service.

Crazy, känns som att vi kört en hel helg redan…

Trea är Sebastien Ogier, 3,9 bak Tänak och så som fyra, Kalle Rovanperä men ”hela” 14,7 upp till ledning. Neuville är femma och Elfyn Evans sexa, den sistnämnde med runt 40 sekunder upp till Tänak. M-Sport Fords bägge förare Grégoire Munster och Josh McErlean är jämna som åtta och nia med bara tre sekunders  skillnad. Martins Sesks som här gör ett av sina inhopp fick absolut sämsta tänkbara inledning på dagen. Redan efter 3,7 kilometer på dagens första sträcka hittades en stor sten i spåret med punktering och hjulbyte som resultat. Över tre minuter försvann och nu är den altid glade färgklicken över sju minuter efter toppen.

*

Den här sträckan var fantastisk, summerade Oliver Solberg vid målet på åttan.

I en inte alltför stabil ledning på 8,7 sekunder efter att ha tappat 16 sekunder på en snurrning på sjätte sträckan.

Lite problem med en högfats-snurr och nu får vi försöka jaga in den tappade tiden,  förklarade en beslutsam Oliver vid målet på sträckan.

Efter att ha sett film från ”problemet” ska nog Oliver vara glad att det hela slutade med enbart snurr…

Sex sträcksegrar av åtta möjliga talar sitt tydliga språk vem som är värdig ledare, men så klart hade nästan halvminuten varit bättre än de nuvarande åtta sekunderna.Tvåa är Yohan Rossel före Gus Greensmith/Jonas Andersson som har 18 sekunder fram till värmlänningen. Jan Solans är fyra och sedan Ungern-vinnare Roope Korhonen, 38 efter.

*

Inga träd växer till himlen och detta kanske stämmer på talangen och normalt stabile Mille Johansson med Johan Grönvall vid sin sida. Vann J-WRC i Umeå och både före och efter har framgångar avlöst varandra för den unge Katrineholmaren.

Foto: MS Munaretto

Inledde med att vara bäst i torsdags och fram till SS4 såg det ut som att framgångskurvan uppåt höll i sig. Men på sträckan blev det ett snabbrull, 23 sekunder tappades och på sträckan efter försvann ytterligare en halv minut. Ovan på detta lades även på tio sekunder för sen ankomst. Detta innebär efter sex sträckor, fjärde plats och 1.14,2 upp till ledande australiensaren Gill Taylor. Svårt att köra in men i Milles fall, absolut inte omöjligt… 

*

En intensiv rallyhelg väntar och förutom ”Vodafone Rally de Portugal” så körs det tre ”riktiga” rally på hemmaplan. Betonar riktiga för sprintälskarna får ursäkta, men för oss som är uppfödda med att ett visst antal SS-mil måste krävas för att kvala in till rally-status, är en sträcka oavsett hur många gånger man kör inte nog för att klassas som rally i min värld. Minst antal anmälda i morgon har Vara MK:s ”Varvloppet” trots att det är här som VOC Mekonomen Rally och ”SverigeSerien” inleder sitt 2025. 86 ekipage kan Vara-folket räkna in och då ingår även Mega Rallycup och västgötarnas egen DM-serie. Roger Fransson VOC-ansvarig minns fjolårets upplaga och strör beröm över både den och vägarna.   

En jättefin och väldigt uppskattad tävling och i år blir det minst lika bra så vi törs redan nu lova att det kommer att bli en toppentävling på erkänt fina vägar i den här delen av Sverige. Som vanligt med fullt ladd från VOC-gänget.

Tråkigt nog har Fransson fått avanmäla sig själv sedan han drabbats av en ovanligt seg Covid, som trots sex vaccinsprutor inte vill släppa greppet. Dessutom har det nu satt sig även i ögonen, så någon chans att köra finns inte.

Inte bara detta stör Fransson även att intresset för SverigeSerien är lägre än förväntan.

–  Vi tvingas tyvärr konstatera ett svagt antal startande för att vara en seriepremiär, något vi inte hade förväntat oss efter att startfälten växte steg-för-steg under fjolårssäsongen…

Foto. Ericsson Motorsport

Svagt i sammanhanget innebär 20 totalt anmälda och en sak som är anmärkningsvärd är att serien helt tappat intresse i södern. ”Back in the days” var det annars skåningar och smålänningar som dominerade både i antal och framför allt på pallen. I Vara finns noll anmälda från Skåne/Blekinge/Småland. Fransson plockar ut lite favoriter och i A/B nämns Magnus Westman, Björn Kallin och Tim Palmqvist (bilden) är huvudkandidater till segern. I C är det mer svårtippat enligt Fransson men Krister Olsson eller Emil Ivarsson lär hamna i topp. 

*

I  uppländska bjuder MK Rimo och tävlingsledare Jörgen Joons in till ”Björn Waldegårds Minne” där DM och ”Supercupen” gör upp. 121 anmälda är fullt godkänt med tanke på att det nästa helg är nytt nedslag i länet med MK Tierps ”Rally Uppland”. Även här är ”Supercupen” en del och att ha två cuptävlingar direkt efter varandra, är inte optimalt långtifrån skulle jag vilja påstå. Den som uppenbarligen förlorat mest på detta är MK Rimo som nästan har halva startfältet mot de som släpps iväg från Tierp Arena nästa lördag.

Foto: Tommy Svensson

En helg utan rally för hemmahjälten Stig Andervang är ingen riktig helg och att han kör på hemmaplan känns helt naturligt. I hans Hyundai sitter Sofie Sjöberg Karlsson och i andra favorithörnan trängs Kenny Stavbom/Mattias Andersson, MK Speed med Hyundai och Fredrik Grahn/Jonas Magnér, Örebro och Skoda.

*

Att vara en del av Bilsport Rallycup innebär med automatik att man som arrangör aldrig behöver fundera på om där ska bli tillräckligt antal anmälda. Frågan är oftare, hur man ska gallra på ett rättvist sätt men så långt gick det ändå inte när Team Skogsåkarna i Tranås firar sitt 50:e år med att köra ”Badhotellrallyt”. Nu har BRC sällskap av 1300 Rallycup, Klassiska Rallycupen, Historiska Rallycupen, RM för Historiska Rallybilar och Östergötlands DM  vilket gör att antalet anmälda står på strax över 180 bilar. Start och mål mitt i Tranås och därefter väntar 43 kilometer SS uppdelat på fyra sträckor av den typ som är vänlig i nordöstra hörnet av Småland, alltså krokiga och utmanande. Fast Tranås ligger i Småland ingår inte tävlingen i deras DM, istället är det östgötarna som skänker DM-status åt tävlingen. Ändå lite konstigt med tanke på att det är två månaders mellanrum mellan småländska DM-premiären i Ryd och deltävling två i Skillingaryd. Här hade ”Badhotellrallyt” suttit som en smäck, men antar att det är avsaknad av noter som gör att tävlingen valts bort. Tror ändå att många DM-åkare (åtminstone dom från de södra delarna) kunnat svalt detta, mot att slippa dra hela vägen till Herrljunga eller Skänninge för att köra om DM-poäng…

Foto: Tommy Svensson

Klassikerna är så klart en stor del av de anmälda, totalt 76 ekipage fördelat på åtta klasser. Bland dessa en riktig publikfriare, Växjös Göran och Björn Jonasson med Vauxhall Chevette HSR. 

Första start är klockan 11.00. 

Nu har bansträckningen för ”ERC/SM Bauhaus Royal Rally of Scandinavia” sista helgen denna månad presenterats. Tävlingens nav är serviceplatsen på Norra Fältet i Karlstad och med HQ på Scandic Klarälven, strategiskt placerade med gångavstånd från stadens centrum. Direkt efter invigningen drar rallyt igång med den nya publiksträckan ”SS Bråtebäcken”, som avslutas inne i spektakulära LBC Arena, bara minuter från centrum.

Fredagen innebär start för ett nytt ”loopsystem”, där EM-fältet kör två sträckor två gånger innan de återvänder till service. Det innebär kortare väntetid för publiken i skogen och när EM-fältet passerat kommer direkt därefter SM-fältet med sina 100 bilar. Fredagsförmiddagen går i västlig riktning från Karlstad, runt Kil och Vålberg. Efter lunchservice väntar den välbekanta Gårdsjö utanför Sunne, i motsatt riktning mot förra året och därefter klassiska Colin’s Crest, där världens mest kända rallyhopp åter bjuder på spektakulär underhållning. På lördagen styr rallyt österut från Karlstad. Ängebäckstorp är tillbaka i en något kortare variant, och Bjurerud är en helt ny sträcka för året. Därefter väntar Royal Forest, tidigare kallad Lungsund som i år körs åt andra hållet. Rallyts avslutning sker på SS Ölme, som är årets Power Stage. Den populära publiksträckan körs i år i motsatt riktning jämfört med tidigare, och blir en spännande final på rallyt.

Det ska bli spännande att testa vårt nya loopsystem, där publiken kan uppleva mycket rally hela dagen. Man kan se EM-fältet två gånger och stora delar av SM på förmiddagen, byta sträcka, och sedan få samma upplevelse på eftermiddagen både fredag och lördag, säger Magnus Säfström, banchef och lägger även till.

Jag är också glad att vi i år fått med Värmskog, en av Västra Värmlands bästa rallyvägar och nya Bjurerud som är ett riktigt fint tillskott. Så klart även Colin’s Crest, vår mest ikoniska plats, där bilarna flyger över 40 meter inför en jublande publik.

Foto: Tommy Svensson

Igår stängde anmälan för SM-delen och då fanns 106 namn i listan och då även ”all time high” i modern SM-historia. Framför allt är det 2WD som fyllt på med över 50 anmälda och fortsatt är det ”huvudklassen” eller ”Internationella 4WD” som har så svårt att locka deltagare och till Karlstad är det bara åtta bilar. Lite bättre i ”Nationella 4WD” med elva anmälda men stadigt är det rally med 4WD som väcker lägst SM-intresse. En som saknas är vinnaren från Älmhult, SMK Hörbys Tom Kristensson med Andreas Johansson men med giltigt förfall då man befinner sig i Australien med ”Forest Rally”. Istället är det Adam Grahn och Morten Erik Abrahamsen som får försvara de skånska färgerna i Ford Fiesta Rally3.

*

Med detta önskas trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *