Syltrygg-mentaltitet hos FIA, 28 bilar till Piteå, SSR flyttar 300 meter, Uråsa bjuder på ”nerskakning”, kända Appendix k-åkare till RS-premiären, mörka moln men en stor stimma ljus kom från Scott!
Kriget i Ukraina fortsätter och likaså gör FIA:s veliga inställning till sanktioner mot Ryssland/Belarus. Utåt verkar det kraftfullt från Paris med stopp för förare från de båda skurkländerna, men i själv verket betyder stoppet inget. För FIA räcker det med att man byter nationsflaggan mot texten ”RAF” och vips så är deras samvete vitt. Medan många andra internationella idrottsförbund står kvar vid sin ”noll tolerans” väljer FIA den fega vägen (läs där pengarna styr), men nu börjar det jäsa i egna leden. På Twitter vädrar många kända namn sin besvikelse över deras inställning så all heder åt SBF och Anna Nordkvist som än så länge i alla fall, står kvar vid tävlingsförbud inom Sveriges gränser. Bara att hoppas att flera nationella förbund gör samma sak och då lär FIA framöver få svårt att vela vidare med sin, äta kakan och ändå ha den kvar-mentalitet. Sjävklart måste även motorsporten kraftsamla och hålla benhårt på samma linje. Sedan är det så klart synd om enskilda utövare, men i jämförelse med boende i utbombade ukrainska städer ändå en hanterbar känsla.
Som bekant ska man aldrig upphöra att förvåna sig, men när någon mindre klarsynt anmäler helgens Vasalopp till DO (Diskrimineringsombudsmannen). Den uppenbarligen skumsynte anmälaren menade att det är diskriminering om inte ryssar får lov att köra loppet till minne av frihetskämpen Gustav Vasa. Tävlingsledningen däremot visade inga syltryggsgsymptom, istället konstaterades att man med glädje tog en eventuell efterräkning från DO för sitt rakryggade beslut. Applåd på detta önskas…
*
Nästa statustävling i rally är SM-Veckans Rally-Sprint den 25 mars i Piteå. När jag menade att intresset för den tv-sända tävlingen inte var för att tala rallyspråk, ”flat out” fick jag lite kritik. Kritik jag jag gärna tar och idag med tio dagar kvar av anmälningstiden, finns 16 ”kontrollerade” anmälda och 12 som ”Ej Kontrollerade”. Alltså totalt 28 anmälda men fortsatt är det få SM-åkare som hörsammat möjligheten att få visa upp sig i tv. Att årets rallysäsong så här långt kantrat över till de nordligaste delarna av vårt land, kan nog ha en viss inverkar på intresset…
*
När gruset tar över från snö och is blir det dock återigen de sydligare delarna som lockar och där första SM-tävlingen på barmark (vet att Asfalt-SM redan körts) är South Swedish Rally sista helgen i maj. En nyhet har redan aviserats, rallyt flyttar från IKEA Hotell och parkeringen framför till IKEA Aktivitetshus, en flytt på cirka 300 meter
– Det kommer att lyfta tävlingen ytterligare!
–Vi får tillgång till ett större område där mekanikerna bygger serviceplatser för att kunna se över tävlingsbilarna under de uppehåll som finns inlagda i tidsschemat, säger Kjell-Åke Jönsson, tävlingsledare.
Nytt är också att den 46:e upplagan ingår i FIA:s nya mästerskap för vår begränsade del av världen. Som vanligt startar det hela med en frivillig ”shake down” oc h sedan inleder en tuff tävlingsetapp på fredagskvällen med två specialsträckor. Samma sträckor körs en andra gång på lördag morgon och innan målgång vid IKEA Aktivitetshus har de tävlande kört 100 km SS.
– När nu sanktionerna har släppt ser vi fram emot ett härligt rallyevent under Kristi Himmelsfärdshelgen, avslutar Jönsson.
*
Inte långt från Älmhult ligger Växjö och inte långt därifrån finns Uråsa där DRIVE VXO håller till. Här förbereds för årets första rallytest den 26 mars, berättar i allra högsta grad inblandade BMW-åkaren Hans Bååth.
– En perfekt uppladdning inför Bilmånsson Rallysprint den 3 april i Hörby och Asfalt SM:s premiär den 23 april i Hedemora!
Efter att grindarna på Uråsa öppnats klockan 10.00 väntar körning på ungefär samma sätt som när SM kördes på banan i fjol. Från 12.00 till cirka 17.00 pågår avrostningen till en kostnad av 1200kr/bil och dagen är öppen enbart för rallybilar.
– Observera att bilen måste vara påställd och trafikförsäkrad för att få delta, meddelar Båth.
Anmälan görs senast den 20 mars till andreas@asmotorsport.se som också lämnar information, Andreas Sigfridsson 070-949 04 00.
*
Nr vi nu är inne på RS så tickar det på sakta men någorlunda säkert för DM/Asfaltcup-premiären i Hörby, Bilmånsson Rallysprint den 3 april. Idag finns 32 anmälda och bland dessa finns även en trio Appendix K-åkare då tävlingen även är först ut i Rallyklassikernas återstartade ”Back&Sprintcup”. Häftigaste bil här körs av Dals MK:s store entusiast Bo Axelsson som sätter Laxbroboende (alla vet väl att Laxbro ligger vägen mellan Stoby-Broby) dansken Karsten M. Svensson i en Porsche 911 3,0 SC RS. Frågan är om precis som Bo, internationellt meriterade Hans-Åke Söderqvist med Thomas Jernberg till höger kanske är än mer välkänd i de här sammanhangen än Bo?. Kunde faktiskt varit med kartläsaren till vänster då Söderquist är för ”Hundkoje-älskare” ungefär vad Leif Mannerström är hos matälskare och har därför kört ”kojor” med rattar överallt i framsätet. Den som fulländar klassiker-trion är Ted och Katarina Malm som tar den numera så omtalade/omdiskuterade svarta Rally Sweden-PV:n till Hörby för nästa dust.
*
Att det mörka moln tornar upp sig över Europa håller nog alla med om och frågan är hur motorsport kommer att utvecklas under dessa moln, än så länge känns det lite ”affärer som vanligt ” eller ”The show must go on”. Utan att vilja vara överdrivet dyster, hur länge blir det så? Om inte själva dj-ulskapet i Ukraina ställer till det så lär inte kostnaderna för drivmedel underlätta den säsong som vi alla längtat efter åren med Covid. En förhoppning är att jag har fel…
*
En liten eller rättare sagt stor strimma ljus dök plötsligt upp när f.d ”dödsryttaren” på motorcykel ”Benny Scott” började dela bilder från gamla Hörby på sin FB-sida.
Genast kände jag igen signaturen som den Bengt med det mindre säljande efternamnet Adriansson som jobbade hos i min far på glasmästeriet under sista delen av 50-talet. Att Bengt var min idol som sjuåring är ingen överdrift och när jag fick åka med honom i hans första bil, en vinröd östtysk variant av DKW, IFA var lyckan total.
När så Bengt la ut en bild på fars ”glasarbil”, en Volvo med flak byggd av någon av de karosseribyggare som köpte in chassi och sedan försåg dom med egen hytt/flak, var lyckan total. Kan fortfarande känna hur det var att klättra (tänk på att jag var bara sex- sju år) in i hytten och fick följa med Bengt och lämna eller hämta trasiga fönster. En känsla som ingen i idag i ålder jämställd, kan förstå men alla som är födda på den här tiden vet vad jag snackar om. Minns de hårda galonkädda, svinhala sätena där jag försökte hålla mig fast när Bengt sladdade med Volvon. Rädd? Aldrig, tvärtom minns jag hur jag skrattade ju mer bakändan sladdade, detta var dock något som vi aldrig berättade för far. Den gamla sanningen , det man inte vet har man inte heller ont av, gällde även på ”Holms gård i Hörby” på 50-talet.
*
Trevlig helg!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.