Svettigt i Rally Estonia/AutoGlym, ny Porsche i WRC, Rom väntar på ERC-juniorerna, snyggt initiativ till Barncancerfonden, ofog kring Ericsberg och Grahn fruktar mest sin ”egen” Fiesta i Komo Rallysprint!

Så nära WRC man kan komma utan full VM-status, så kan man nästan sammanfatta Rally Estonia som drar igång vid 20-tiden ikväll. Med tre fabriksbilar på startlinjen, hemmafavoriten Ott Tänak, Toyota, Craig Breen, Citroën och Hayden Paddon, Hyundai bjuds det på rally i världsklass i skogarna kring Tartu. På andra sidan Östersjön råder samma väder som här och i kväll visade termometern på 27 grader. Lär bli en svettig historia vilket också syns på bilderna från dagens dammiga shake down

*.

Samma sak i finska Autoglym Rally med tidigare starttid, klockan 19.00 där det dock inte är lika tätt med WRC-kändisar men dom finns än om det är i WRC2. Ole Christian Veiby är väl hetast och får en ny chans att mäta sig med japanerna hos Tommi Mäkinen Racing, Takamoto Katsuta och Hiroki Arai. Av hemmaåkarna är det Printsport-anmälda Emil Lindholm, Skoda och så nummer tre under Mäkinens vingar Jarkko Nikara, Ford som kämpar om pallen. 

Svenskt inslag bland de tio först startande är precis som Lindholm, Printsport-anmälda Lars Stugemo/Kalle Lexe plus Mattias Monelius/Erik Gustavsson.

Fler svenskar finns med i startlistan och kanske den mest intressanta är Dennis Rådström/Johan Johansson som tar detta som ett försök att komma i ”racemode” till viktiga Junior-WRC-tävlingen Rally Finland. Nog blir det en riktig genomkörare för Junior-VM-ledaren med en hel flock snabba 2WD-finnar att mäta sig mot. En sträcka körs ikväll och sedan ytterligare sex i morgon.

*

I WRC ADAC Rallye Deutschland kommer Jourdan Serderidis att göra sin 21:a WRC-start. Numera är det M-Sport/Ford och Fiesta som gäller för greken ”med plånboken i ordning”, detta efter att det skurit sig mellan honom och Citroën Racing. Nu lär inte Neuville, Ogier och de andra i toppen behöva oroa sig för 54-åringen som mest verkar se WRC som lite kul avkoppling…

*

En spännande rallydebut blir det på Panzerplatte och de andra tyska klassiska sträckorna när Porsches bidrag till den allt populärare GT-klassen i rally har premiär. Då kör Romain Dumas som förbli med helt nya Porsche Cayman RGT. Som därmed ska utmana sin egen kusin 997 GT3, Fiat 124 Abarth och Toyota GT 86.

*

Nästa helg är det som bekant dags för ERC i Rally di Roma Capitale och enligt uppgift från arrangören (någon entry list har ännu inte publicerats) ska Fredrik Åhlin återigen köra med en Skoda från brittiska teamet CA1 och detta precis som britten Rhys Yates som även han kör CA1-Skoda. Med i segerfajten är även ledaren av tyska mästerskapet Fabian Kreim, Skoda även han. Den här trion ska ta sig han ERC-toppen på asfaltsträckorna kring den italienska huvudstaden.

Nya namn för ERC-publiken blir Sindre Furuseth/Jim Hjerpe som kör Opel Adam R2 och gotlänningen Sebastian Johansson/Jesper Elfver, Peugeot R2. Vad dom kan göra mot topptrion i klassen ”Junior u. 27” blir spännande att se. Intressant blir också om suveräne ledaren, portugisen Diogo Gago (har vunnit bägge tävlingarna hitintills) kommer till start. Ingen hemlighet att Azorerna-boende Gago har problem med budgeten och så sent som för några veckor sedan var inget klart med en fortsättning i ERC.

Då är det mer stabilt för tvåan Martins Sesks som är den andre föraren vid sidan av Tom Kristensson i Opel Motorsport. Just nu ligger den unge letten 20 poäng efter Gago men hela 28 före trean, Simon Wagner, Österrike. 

Tom Kristensson/Henrik Appelskog som rullade bort sig i premiären ligger sexa med 19 poäng så här långt. Det hör dock till saken att bara fyra av de sex deltävlingarna räknas i slutresultatet. Absolut inga kor på isen med fyra tävlingar kvar att köra…

Totalt startar 12 juniorer i Rom där man inleder med en publiksträcka mitt inne i de centrala delarna av staden som normalt kantas av tiotusentals åskådare.

*

Verkar inte vara så många som det kanske ändå borde vara som sett JC Rallypics initiativ med insamling till Barncancerfonden. Initiativtagare Joel Carlsson skriver,” Vi är uppe i 5-siffrigt, helt galet! När jag och Charlie först började prata om detta mindes jag senast vi försökte oss på att fota för välgörande ändamål, även den gången i samband med Slottssprinten, då fick vi ihop runt 2500 kronor och jag hade inte förväntat mig mycket mer denna gång, men det slog vi redan efter ett par timmar!

Nu, ett par dagar INNAN tävlingen ens startat, är vi uppe i 10.000 kronor, det känns så overkligt! För mig har alltid fotograferandet och hela grejen med JCRallypics vart just en kul grej, numera ihop med ett jäkligt bra gäng vilket gjort det ännu roligare!

Jag vill bara tacka både er som fotograferar ihop med mig, men självklart även er som följer oss och gillar och delar våra bilder!

Tack!!

Joel Carlsson

https://www.barncancerfonden.se/jcrallypics-fotar-for-barn…/”.

*

Britten Steve Perez som bland annat varit gäst i Midnattssolsrallyt råkade ut för en otäck olycka i belgiska Ypres Rallye för tre veckor sedan. Det var när han och kartläsaren skulle tanka parets fina Lancia Stratos som det plötsligt slog eld. Både Lancian och Perez fick svåra brännskador och han vårdas fortfarande på Gent University Hospital i Belgien. Förväntas dock att bli helt återställd men det kommer att ta tid. Perez menar ändå.

Half time and we’re 1-0 up and we are coming home!

Lancia-föraren uppmanar även alla att vara extremt försiktiga när man tankar rallybilar,  isynnerhet när det som nu är väldigt varmt utanför…

*

Slottssprinten som startar i morgon vid Ericsbergs Slott fick idag problem, kanske inte direkt oväntat med tanke på vilket tryck det är kring tävlingen. Problemet var att publik (för inte kan väl tävlande ägna sig åt detta?) rekade sträckorna under fredagen till de boendes stora irritation. Nu är inte Slottssprinten den enda tävlingen som drabbas av detta ofog som på sikt hotar hela sporten. Så oavsett om det är vanlig publik som letar efter ett bra kurvparti, ”stolta gamar” med annan agenda eller till och med tävlande så måste detta få ett slut.  Tävlingsledningen i KMK skriver: ”Nu har boende ringt från ALLA fem sträckor, och det är en galen trafik på dessa. Vi vet att publik mfl. vill hitta sin bästa kurva att uppleva tävlingen, men ni som åker 2, 3, 4-5 ggr i allt högre fart riskerar tävlingen och rallys framtid över huvud taget.  Vi pekar inte ut någon eller några, utan ber er respektera de boende längs tävlingsvägarna, kör lugnt och helst inte alls!”.

*

Pratade med Joachim ”Jocke” Grahn i dag och då påpekade han att det inte bara blir Simon Vallentin som i den hyrda R5-Hyundaien blir tuff i Gammelrand nästa helg.

Tror faktiskt att det blir ännu svårare att rå på vår egen R5-Fiesta som hyrts av det stora hemmahoppet Simon Larsen, menade Jocke.

Normalt sett finns Larsen hos M-Sport i England meckande med WRC-bilar, men har även en bakgrund som snabb dansk rallyåkare. Med lite tid över så ville han absolut köra hemma (kommer från Nykøbing/Falster) i ”grusgraven” och hyrde då GN Motorsports R5-Fiesta. En bil som Jocke menar är grymt snabb och faktiskt snabbare än hans egen WRC-Focus.

Problemet är bara det att jag inte trivs lika bra i Fiestan och därmed inte förmår sätta lika snabba tider. I Focusen vet jag precis hur den funkar och där är ett helt annat vrid än i Fiestan som måste köras på varv, konstaterar Jocke och lägger till med ett skratt

Passar inte ”en gammal gubbe” som jag…

*

Trevlig helg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *