Sverige-Norge i Rally Estonia, Regularity med RM-status, Fagersta firar 75 år med stort prisbord, VEC med premiär i Tierps SM-final och motorpublik är inte lika ”festlig” som fotbollens….
Ber direkt Ogier, Evans, Neuville & Co om ursäkt, men för mig och många andra så knyts största intresset i Rally Estonia till WRC2. Inte alls konstigt med tanke på att det är lite av landskamp Sverige-Norge där Tom Kristensson/Oliver Solberg ska mäta sig mot Andreas Mikkelsen/Mads Østberg. En kamp som trots allt är lite ojämn där två av klassens mest orutinerade förare ställs mot de två med över tioårs rutin från WRC. För Tom blir det tredje starten i WRC2 medan Oliver kan se tillbaka på nio tidigare starter med R5-bilar i WRC. Detta ska ställas mot Mikkelsens totalt 115 WRC-tävlingar och Østbergs 135, med detta torde utgången på landskampen vara tämligen given men som man säger, bollen är rund och allt kan hända.
För Olivers del blir det andra starten i klassen då han i år mixat R5 med WRC-Hyundai vilket kanske inte är optimalt om man är ute efter seger i mästerskapet. Något som i nuläget inte verkar vara Olivers mål istället handlar det mer om ”träningsläger” inför WRC-klassen 2022. Premiären i Monte slutade med en konstig avåkning på allra sista sträckan medan det gick bättre i Portugal där han och Aaron Johnston slutade femma. Nu kommer han till Estland där hans CV är välfyllt med flera pallplatser och segern i WRC3 i fjol toppar.
– Jag har bra resultat och minnen från den här tävlingen och min förhoppning är att kunna upprepa den bedriften, förklarar Oliver.
– Det är något speciellt med vägarna i Rally Estonia, vissa partier är snabbare än iRally Finland och sist jag körde här var det på sensommaren med en hel del regn, vilket bidrar till bättre grepp. Nu förväntas istället torra vägar med löst material på ytan.
Till skilland från i fjol lär det bli tätt med publik längs sträckorna vilket Oliver gillar.
– Det är något extra speciellt med fansen och atmosfären de skapar i Estland. Man kan tro att hela landet har rallyfeber men jag antar att det har att göra med att de har fostrat en världsmästare i Ott Tänak!
I helgen är det riktig getingbo i WRC2 som väntar och även om Mikkelsen/Østberg får räkans som favoriter finns flera tunga utmanare. Allra svårast att komma till tals med, blir med all sannolikhet årets enda vinnare med Hyundai, Jari Huttunen. Hungrig som bara f-n för att säkra sig en ännu bättre framtid under Andrea Adamos vingar och där det mest primära för honom blir att åka ifrån sin värmländske teamkompis. Även om Huttunen inte sagt det rent ut, så harhan via inhemska källor menat att den plats Oliver nu ser ut att få i WRC-bilen till nästa år, egentligen skulle varit hans. Snabbe ryssen Nikolay Gryazin med Volkswagen Polo är säkert även han sugen på seger och triumfen i ERC-tävlingen Rally Liepaja i grannlandet Litauen för bara någon helg sedan stärker och kraftig varning utfärdas för rysk seger.
Men ändå så är huvudrollsinnehavarna från Norge och vem som visar bäst dagsform är svårt att sia om. Mikkelsen med Ola Fløene vid sin sida i Toksport WRT:s Skoda har haft det lite motigt i såväl WRC2 som i ERC där han före säsongen hävdade att seger i alla tävlingar var målet. Så här långt har löftet bara infriats i Monte Carlo medan det blev en andra plats i Arctic Rally Finland. Punktering i Kroatien innebar femte plats viltet sedan ”toppades” av krasch på Sardinien. Behöver jag ens nämna att Mikkelsen/Fløene är ute efter revansch? För Østberg och Torstein Eriksen i C3 Rally 2 ser resultatraden ut så här efter WRC2-starterna 1-3-2 och att formen är på rätt väg visar inte minst senaste vinsten i Ungerska Mästerskapet.
*
Totalt tio ekipage i klassen och där Tom Kristensson/David Arhusiander går ut sist med hemmahoppet Georg Linnamäe före sig med Polo R5. Nu är det notskrivning som är på programmet efter två intensiva testdagar för Tom och M-Sport-kompisen Adrien Fourmaux. Efter detta meddelar nu SMK Hörby-föraren att vägarna är lösare än vanligt precis som Oliver även nämnde, vilket gör detta ”high speed rally” än mer utmanande. Ändå en utmaning som inte skrämmer Tom och David, tvärtom.
– Vi har fått en bra känsla under testerna, så det skall bli riktig häftigt att köra här med en så här potent bil!
Närmast efter ”reken” så väntar shake down på torsdag klockan 08.01 på 6,2 kilometer långa ”Abissaare”. Där lär vi få en fingervisning om vem som prickat in formtoppen bäst…
*
När nu rallysporten så sakteliga börjat återstarten så hänger även entusiasterna inom Regularity på tåget. Att den här delen av motorsporten för en tynande tillvaro i Sverige är faktisk väldigt tråkigt. Detta borde istället vara ett vettigt alternativ för alla med klassiska rallybilar som inte är så sugna på att offra pärlorna genom att köra ”plattan i mattan”. Men så är det inte, tvärtom är det en liten klick som ägnar sig åt ”medelhastighetsrally” och när jag pratat om detta har jag fått två orsaker till att det är just så. Det första är samma fenomen som dödade Bilorienteringen som så sent som in på slutet av 70-talet var populärt men som i dag för en minst sagt tynande tillvaro. Det som knäckte ”Bil-O” var att banläggarna ivrigt påhejade av de allra bästa kartläsarna, gjorde tävlingarna alldeles för svåra och så svåra att alla utom den översta elitklicken tröttnade på att irra runt i skogarna. Jag vet detta av egen erfarenhet när jag med en av klubbens allra bästa kartläsare (bo Bengtsson) fick ge upp en SM-tävling i Blekinge då vi kom utanför respittiden ett öde vilket vi var långtifrån ensamma om. Samma problem nämns nu samband med Regularity plus att vissa sträckor får så lågt snittfart att det bara blir tråkigt att köra. En annan sak som påtalas är att bilparken inte alls går att jämföra med hur det ser ut utanför Sverige.
Här körs det med bilar som i de många fall inte ens med bästa vilja kan påstås ha ”rallystuk” och att inte bättre vårda släktskapet med klassiskt rally, känns för mig som att slarva bort ett vettigt alternativ. Ta till exempel de stora tävlingarna som Rally Monte Carlo Historique där ett krav är att bilarna tidigare måste ha körts i rallyt. Detta gör tillställningen till både tävling och som bonus även lite av en historisk bilparad, vilket lockar både tävlande (brukar vara runt 350 bilar) och publik trots att det inte är fullgas körning.
Nu ska göras ett nytt och som vanligt från de ansvarigas sida, ambitiöst försök att få igång en RM-serie i höst. Tre tävlingar i RM medan Vara MK kör sin tävling utanför Riksmästerskapet.
Kalendern ser ut så här:
21 aug. Götene MK
28 aug. Mölndals BSK
11 sept. Vara MK
15-16 okt. Kolsva MS
Egentligen räcker det att ta sig över Öresund för att hitta ett helt annat intresse för såväl Bilorientering som för Regularity. Ett av de största och mest populära i genren är ”Øresund Rally” som i år körs den 30 oktober. Förutom final i Danska Mästerskapet så är det även sista tävlingen i NEZ-mästerskapet som gäller för Estland, Lettland, Litauen, Belarus, Ryssland, Finland, Sverige, Norge, Island och så klart Danmark. Start och mål i Hillerød tre mil norr om Köpenhamn och är totalt 225 kilometer långt.
*
Medan SMK Hörby är snudd på juniorklubb med sina 61 år så är det annorlunda med Fagersta MK som firar 75 år med sin ”Nattkröken” den 21 augusti. Inget dåligt prisbord på ”75- års gillet” då man delar ut 50 000 kronor i prispengar efter fullgjort värv på de 34 kilometer sträcka som ingår. I likhet med många andra tävlingar i höst så ingår inte ”Nattkröken” i något mästerskap/cup utan tävlingsledare Emilie Boström hoppas ändå på stort startfält som är maxat till 150 bilar. Med en knapp månad kvar innan hon stänger anmälan har redan drygt 30 förare anmält sig till den i dag fortsatt publikfria tävlingen.
*
Nu är även anmälan stängd till finalen för Asfalt SM den 24 juli på Tierp Arena och återigen med klent deltagande. I dubbeltävlingen är det så få som 48 anmälda i SM-klasserna vilket i min värld är väldigt förvånade då intresset i våras, påstods vara stort. Med facit hand visade det sig inte vara så och hade det inte varit för att Volvo Euro Cup även dom kör sin första deltävling i Tierp med 20 VOC:are hade det varit en väldigt tråkig start för nya mästerskapet. Nu återstår en dag för till för VOC-åkarna att anmäla sig för att uppnå VEC-basen Ted Malms förhoppning om 25 bilar.
– Det är fritt fram att köra denna tävlingen även om man inte planerar hela cupen. Bilar som ingår är alla Volvo 240-740-940 i VOC, standard rallybil grF vitplåtad samt GrE, informerar Ted.
– Så kom igen nu och anmäl er till Tierp som är första tävlingen, en fantastisk helg utlovas!
Intresset från skåningar med VOC-bilar är inte överdrivet stort, bara fyra anmälda. Så klart Malm själv med fru Katharina som kompletteras av SMK Hörby-bröderna Bercic, Håkan och Mikael plus Kristoffer Bengtsson från Simrishamn som förlitar sig på hjälp i högerstolen av en dalmas, Per Carlsson. Samtliga i C-klassen medan Svedalas Christer Jönsson/Johan Fransson kör i A-B-klassen. Foto: Tommy Svensson
Även om det inte är så många SM-åkare som tar sig till Tierp så kommer åtminstone de flesta som har med toppstriderna att göra. I 2WD-gänget är det stenhårt med fyra förare på exakt samma poäng och det är Joacim Kristiansson (bilden), Kristian Johansson, Simon Andersson och Johan Holm. Att någon åker hem som nykorad Svensk Mästare är nog ingen avancerad gissning.
Däremot blir inte jag förvånad om den stora förhandsfavoriten till SM-guld, Eslövs niofaldige DM-vinnare Mats Andersson/Erik Harrysson tillika pappa till Simon vinner finalen. Efter ett tungt motorras på Opel Astran har nu den gamla segerrika Proton Kit-car dammats av för finalen och även om bilen inte har samma effekt som konkurenterna, så är Mats livsfarlig när han är uppretad, så se upp…
I 4WD-är det Stefan Kristensson, Robin Svensson, Mattias Olsson, Lars Stugemo som lär göra upp om guldet. Varning dock för Hässleholmaren Rolf Grybb med DS R5 och så klart PG Andersson med GNM:s Fiesta Rally2.
*
Såg ett tänkvärt inlägg på Twitter från värmländske journalisten Johan Hedlund numera på SVT, ”Stormning av Wembley, mängder av slagsmål, skadegörelse och tydligen även en rånad F1-stjärna. Vilken ”fest” det blev…”. Tilläggas kan att det var McLaren-föraren Lando Norris som blev rånad på sin klocka.
Visst är det fantastiskt att så länge där fins en boll inblandad så sväljs precis allt och istället för att kalla det vad det egentligen är, ”fylleslag och upplopp” så används allt som oftast fest i sammanhangen. Inte utan att man blir lite rädd att samma sak ska hända här, när nu publiken även är välkommen till motorsport, eller (obs ironi)?
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.