Svenskt i Rallye Monte Carlo, över 20 bilar i WRC2, Ekström tog första sträcksegern, Nerman ny hos Brink Motorsport, KRC klart med Sprint&Backcup, färre i Torsby, samma i Rally Sweden Historic och i Arctic gäller det att knipa…
Idag släppte Automobile Club de Monaco anmälningslistan till WRC-premiären Rallye Monte Carlo 20-23 januari. Här blev det lapp på luckan med 75 anmälda vilket också var max vad arrangören ville ha. Extra kul så klart att ha svenska flaggor i listan, Oliver Solberg/Elliot Edmondson i Hyundai Shell Mobis WRT och där värmlänningen valt #2 på sin i20 N Rally1 (#1 har alltid försvarande världsmästare och ”som vanligt” är detta Ogier).
Den andra blågula flaggan finns på #44 Ford Puma Rally1, Gus Greensmith med Jonas Andersson som ny notläsare. Passande nog valde även Hyundai att för första gången visa upp sitt nya vapen i jakten på VM-guld. Utseendet är tämligen likt fjolårets och bara riktiga nördar lär se skillnad med fjolårsbilarna, bakvingen är dock markant annorlunda.
Totalt elva anmälda i WRC-klassen och helt utan nyheter allt är redan välkänt. Möjligtvis att Sebastien Loeb för första gången har en tjej i högerstolen på M-Sport Ford WRT-Puman, 50-åriga fransyskan Isabelle Galmiche. Lite oväntat val då Isabelle är tämligen okänd i WRC-sammanhang utan har de flesta av sina 228 starter på fransk mark.
*
WRC2 är numera delad i tre klasser, WRC2 Open- WRC2 Junior och WRC2 Masters. ”Open” är samma som i fjol medan ”Junior” närmast är att likna vid WRC3 som numera är en ren ”en-bilklass” för J-WRC med bara Rally3 Fiesta. Masters i sin tur är mer som tidigare WRC3 fr tävlande utan ”fabriksstöd”.
I ”Open” är 20 ekipage anmälda och där Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen gör ett försök att försvara VM-segern från 2021 med Toksport WRT:s Skoda. I samma team finns Marco Bulacia Wilkinson och Nikolay Gryazin också anmälda för poäng. Även Chris Ingram tillhör Toksport-gänget men är anmäld utan möjlighet för teampoäng. Tuffa motståndare kör Citroén C3 Rally2 och då i två olika team, Yohann Rossel är anmäld av PH Sport medan Eric Camilli kör för Sainteloc Junior Team. Här har han sällskap av Sverige-bekantingen med WRC:s största mustasch, amerikanen Sean Johnson.
Hyundai och delvis M-Sport kommer med de minst kända namnen, i20 N Rally2 finns Gregoire Munster medan snabbe tjecken Erik Cais kör Fiesta Rally2. Om dessa är mindre kända så gäller raka motsatsen för belgaren Freddy ”Lucky Fredy” Loix som med sina knappt hundra WRC-starter och oräkneliga triumfer på hemmaplan blir en förare att räkna med i toppstriden. Hårt knuten till Skoda Belgium är det självklart också det som han och Pieter Tsjoen sitter i när det är premiär. WRC3 som i Monte inte ingår i J-WRC har bara tre förare anmälda. Finska löftet Sami Pajari/Enni Mälkönen är lite av favorit i trion.
*
Idag smällde Mattias Ekström/Emil Bergkvist till med sträckseger på den åttonde sträckan i Dakarrally. En sträcka som passade Audi-bilarna bra då tvåan Stephane Peterhansel bara var 49 sekunder långsammare efter knappt fyra timmars körning. Trea kom Sebastien Loeb och ny Audi som fyra genom Carlos Sainz. Såg dock ett tag lite mörkt ut för Ekström som tappade tre minuter till Peterhansel i början av sträckan. Men på slutet stod svensken upp och gick förbi ”Ökenräven”. Fortsatt är ändå Nasser Al-Attiyah i ledning med Loeb som tvåa 37 minuter bak och Yazeed Al-Rajhi på tredje plats, 53 bak Nasser. Sträcksegern gav även Ekström/Bergkvist en bra skjuts uppåt och nu skiljer bara en placering eller 15 minuter innan man är inne på topp-tio.
I ”Light Prototype” körde Sebastian Eriksson in som tvåa, elva minuter efter Seth Quintero. Anett Fisher/Annie Seel fortsätter att levererera, 19:e plats i dag och så även i totalen. Här leder Lopez Contardo tämligen komfortabelt då Sebastian har över en timma upp till ledning.
*
Först ut av förarna i Brink Motorsport inför STCC TCR Scandinavia att avslöjas blev Hugo Nerman.
– Det känns motiverande och kul att välkomna Hugo till teamet, säger Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport.
– Han är ung, lovande och visade verkligen framfötterna i STCC förra året. Med rätt förutsättningar tror vi att Hugo kan vara med längst fram och vi ser fram emot att arbeta tillsammans. Vår gemensamma målsättning är högt satt.Foto: Brink Motorsport
I fjol blev Nerman tvåa i juniormästerskapet och sexa bland ”de stora”.
– Jag ser väldigt mycket fram mot denna säsong, säger Nerman.
– Som förare vill man alltid sitta i en position där man har förutsättningar att kunna vinna och det känner jag finns hos Brink Motorsport.
I hans CV finns seger i Formula Nordic, kört Porsche för att sedan göra comeback i STCC 2021 med fyra pallplatser. Till årets säsong siktar Nerman ännu högre.
– Det är aldrig en enkel uppgift såklart, men tillsammans med den stora erfarenhet som finns i Brink Motorsport, en helt ny tävlingsbil från Audi och för min del en andra sammanhängande säsong i STCC så tror jag vi kommer att kunna utmana om segrar, menar Nerman.
– Jag tror också på STCCs framtid och känner att jag som förare är rätt positionerad för framtiden och de förändringar som kommer.
*
Efter några år utan tävlingar i hos Rallyklassikerna för Historiska Back & Sprintcupen 2022., planeras det nu för en serie. Den preliminära kalendern med sex deltävlingar drar igång med SMK Hörbys RS-tävling ”Bilmånsson Rallysprint” den 3 april.
Historiska Back & Sprintcupen:
03/4: Bil Månsson SMK Hörby. (Sprint Asfalt)
14/5: Klevasprinten, Tidaholms MK. (Backtävling, Grus)
19/6: Stieg Ekström Minne, Teknis MC. (Sprint, Grus)
27/8: Röforsloppet, SMK Arboga. (Backtävling, Grus)
03/9: Tossebergsracet, Frykdalens MK. (Backtävling, Asfalt)
8/10: Granatloppet, MK Trophy. (Backtävling, Grus)
*
Mer gällande Klassiska Rallycupen som precis som VOC Mekonomen Rally med SverigeSerien kör årets första deltävling i helgen uppe i Torsby. MK Ratten är arrangör och tävlingen är traditionstyngda ”Finnskogsvalsen” men i år med lite färre startande än normalt. När anmälan stängde fanns 90 anmälda fördelade på 37 ”Klassiker” och 27 ”VOC:are”. Med anledning av detta har också arrangören förlängt anmälan till onsdagen den 12 januari klockan 18.00.
*
Går också tungt i Rally Sweden Historic där det till en början strömmade in anmälningar men som nu helt avstannat vid 20 ekipage. Nu återstår exakt två veckor innan anmälan stänger men någon större risk att man behöver gallra lär inte finnas då man låter 50 bilar starta.
Kanske är det större risk att återigen Covid-19 sätter käppar i rallyhjulen något man också garderat för i ”Tävlingsinbjudan”: Covid-19
Vi befinner oss i den globala pandemin och med den kommer utmaningar och restriktioner att förhålla sig till, även med vaccinationsprogram över hela världen förbättrar läget är det en stor utmaning att anordna ett så stort evenemang som WRC och Historic Rally. Vi anordnar detta evenemang i nära samarbete med regional och nationella myndigheter samt FIA, vi jobbar efter en plan som gör att vi skall kunna anordna en så nära normal tävling som möjligt – med de anpassningar till Covid-19 restriktioner som krävs. Vi kommer naturligtvis följa utvecklingen av pandemin, både i Sverige och utomlands och rätta oss efter senaste restriktioner och regler. Vi kommer publicera information allt eftersom på www.rallysweden.com.
Osökt tänker jag tillbaka på de senaste årens rallykaos i spåren av pandemin och med dagens utökade restriktioner är det nog bäst att inte ropa hej förrän man är över ån. Inte heller mycket som tyder på att virusskiten är på väg bort, men än så länge har inget nytt kommit om att ”utomhusaktiviteter” som rally påverkas. Vi håller tummarna för att det blir så även framöver…
*
Direkt från Boden och North Rally satte Lars Stugemo/Kalle Lexe och Hans Bååth/Andreas Sigfridsson kurs mot Rovaniemi för att idag påbörja reken inför Arctic Lapland Rally kommande helg. Med sig dit har Stugemo (bilden) åtta fina SM-poäng medan Bååth efter diverse trubbel fick en nolla i poängkolumnen.
Någon fortsättning på de arktiska temperaturerna som rådde i Boden med över 30 minusgrader så blir det nästan lite kvalmigt ”Arctic”, fredag och lördag förutspås dagstemeperaturer på 0-3 minus medan det bli runt 16- minus på natten. Till detta speciella rally är det inte ovanligt med extraordinära krav på de tävlande, till exempel att alla måste ha kniv i bilen för kunna avliva en påkörd ren eller annat vilt. I år har man lagt till en mycket ovanlig sak i Bulletinen inför reken. Arrangören ber deltagarna vänligt men ytterst bestämt att ”inte uträtta sina behov” i närheten av sträckornas TK eller andra platser där funktionärer sedan i helgen ska uppehålla sig. Speciellt vid starten på SS1 gäler detta, då denna är belägen intill bebyggelse, ”all urinering vid vägen är strängt förbjuden” meddelas det. Med andra ord gäller det att knipa i helgen…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.