Svåra avvägande för rallyarrangörer att vänta, Lappi tog eld, Tidemand och Ogier leder inför etapp 3.

Breaking news: Nästan som SBF är tankeläsare för just när jag tryckte på publicera kom detta meddelande, ställer mig bara frågan vilka SM och RM-tävlingar som arrangeras under den här tiden… ”Vid ett extra förbundsstyrelsemöte den 13 mars 2020 beslutade styrelsen gällande det rådande läget med Coronavirus, att alla SM- och Riksmästerskaptävlingar som var planerade att genomföras mellan perioden 13 mars till 15 april, ska i första hand flyttas längre fram alternativt ställas in. Specialdistriktsförbunden som är tillståndsgivare för träning och tävling i sina respektive distrikt, är självbestämmande utifrån att de gör en egen riskanalys.

Ibland blir jag mer än lite smickrad när man till mig ringer och skickar mejl med frågor om hur Corona-viruset kommer att påverka, framförallt rally på hemmaplan. Kan lugnt säga att jag inte vet ett smack mer än alla andra, men läser att tävlingsledaren för South Swedish Rally Patrik Persson uttrycker viss oro för rallyts genomförande. På Rally-SM:s hemsida skriver man,  Arrangörerna följer just nu händelseutvecklingen gällande Coronaviruset covid-19, och jobbar för att tävlingen ska kunna genomföras som planerat men avvaktar hur situationen utvecklar sig.”. Patrik säger också.

Foto: Tommy Svensson

Vi kommer att följa dom restriktioner som finns från alla parter. Vi kommer även att sätta ett sista datum där vi kommer att meddela om vi kommer att köra. Just nu jobbar vi för fullt med alla kringarrangemang, banan är färdig och mäter ca 12,3 mil. Vi får bara hoppas att man kan häva restriktionerna men vi avvaktar. 

Ser också att hjärtat i all rallyverksamhet åtminstone i de södra delarna av landet, Resultatservice och Racetiming idag meddelar att man stänger ner fram till den 14 april. Detta gäller verksamhet direkt samband med att vara fysiskt närvarande tävlingsdagen. Men skriver man också, ”nya beslut kan tas under tiden”. 

Beslutet grundar sig på risken att sprida smitta och att bli smittad, då det inom gruppen finns några som tillhör riskgruppen, säger man från Resultatservice.

I detta fall vill vi ha rätt att enbart tänka på oss själva. Vi stänger inte porten helt, utan ställer upp med digitala tjänster och uthyrning av basutrustning för tidtagning. Det är vår personella medverkan vi inte kan ställa upp med.

Direkt upptäcker jag då att Bilsport Rallycup-premiären ”Anderslövsrallyt” måste komma att påverkas som är planerad till den 4 april. Bara fyra dagar efter ”Corona-stoppdatum” är det så dags för tävling i Simrishamn (18 april) och så Hörby på söndagen efter. Känns onekligen lite skakigt och frågan är om det blir  någon vårpremiär för rallyåkarna överhuvudtaget? 

En arrangör som redan insett alvaret är danska Randers AS. Idag meddelade att första deltävlingen i Yokohamamesterskabet Vest, ”Kongensbro Grand Prix” som också skulle körts den 4 april ställs in. 

En av de som frågade mig via mejl undrade om det var upp till var och en arrangör att själv bestämma i frågan om man ville köra eller inte, något jag inte riktigt själv är klar över. Klar över är jag dock att detta inte är en fråga som ska avgöras på klubbnivå. Här menar jag att SBF eller åtminstone distrikten sätter ner foten och sätter upp vad som gäller. Att överlåta beslutet till respektive arrangör skulle vara att sätta dessa i en riktig rävsax. Väljer en att köra sin tävling så väljer en annan att inte göra så och i båda fallen kommer besluten att ifrågasättas. Likadant detta med att hitta kryphål i ”500-gränsen” som jag nu sett att så kallade ”folkkära artister” sysslar med. Som jag ser det handlar det för deras del enbart om att fylla sina egna plånböcker utan tanke på att begränsa smittspridning.

Foto: Tommy Svensson

Däremot vad gäller rally i södra Sverige så har inga serier startat ännu  blir alltså  inget hack i några tabeller om grus och asfaltpremiärerna flyttas fram. Problemet blir så klart att hitta nya lediga dagar , om det ens är möjligt. Främst är det Trelleborgs MK, Simrishamns MK, SMK Hörby och Kristianstads MK som berörs då alla har inplanerade rallyn i april. Tycker nog att ett beslut tas av SBF inom en väldigt snar framtid vad som gäller. De luddiga riktlinjer man gick ut med igår gjorde uppenbarligen inte många så mycket klokare… 

*

17:e upplagan av Rally Mexico artar sig till att bli lika tufft som sina föregångare. På sista sträckan i går, WRC-historiens kortaste bara 730 meter lång såg bara 20 bilar komma i mål av de 35 som startade rallyt. Nu har några lyckats få ihop skrotet och startar om för etapp tre, bland dessa Thierry Neuville som startar om i kväll. Det gör däremot inte Dani Sordo vars motor överhettat så illa att omstart är omöjlig. Än mer omöjligt att starta om är det för Esapekka Lappi vars Fiesta fattade eld i målet på sträcka åtta.  

Foto: WRC.Com

På stopplinjen förstod vi att bilen fattat eld men då insåg vi inte hur illa det var, berättar Lappi.

  Försökte först släcka sedan körde jag fram till en säkrare plats där då bromsarna försvann och då fattade jag att det brann riktigt mycket och hoppade ut snabbt som…

Vad som orsakade branden vet inte Lappi  eftersom man inte hade några problem på sträckan. Vid tillfället slogs han om en plats på pallen men som nu bokstavligen gick upp i rök. 

*

För Oliver Solberg tog rallyt slut nästan innan det hunnit starta.

Jag körde på en sten som någon bil före mig dragit fram i en kurva och försökte styra förbi men de inträffade precis på oljesumpen, förklarar Oliver.

Mycket tråkigt men jag är nöjd med tiderna fram till dess!

*

Foto: Toksport WRT

Bättre gick det för Pontus Tidemand och Patrik Barth som leder WRC2 och dessutom är bästa R5-bil efter exakt halva rallyt. På fredagen fortsatte Pontus att vara snabbast i klassen och dessutom dra ifrån. 

Vi tappade cirka 30-40 sekunder på morgonens första sträcka när vi kom ikapp Ole Christian (Veiby) som hade problem, men vi gjorde vad vi kunde för att hämta tillbaka så mycket tid vi kunde så snabbt som möjligt, säger Pontus.

Ingen placering tappades på detta utan Pontus var sträcksnabbast på alla tio sträckor under fredagen. Självklart var det en nöjd Toksport WRT-förare som summerade.

Det har varit en riktigt bra dag för oss. Bilen funkar helt perfekt och vi har kört hårt, men på rätt sida om gränsen. Vi har ett försprång på 51 sekunder och det känns bra, men allt kan hända här i Mexiko och rallyt är långt så vi får fortsätta att vara smarta imorgon också,.

Foto: Toyota Gazoo Racing WRT

Inför dagens sju sträckor leder Sebastien Ogier men bara 13,2 sekunder före överraskningen Teemu Sunninen.

Foto: M-Sport Ford

Trea är Elfyn Evans en styv halvminut långsammare och så Ott Tänak som fyra, två tiondels sekund efter.

Fotot: Hyundai Motorsport GmbH

Tidemand är sjua totalt medan Nikolay Gryazin är åtta och tvåa i WRC2.  I WRC3 leder Citroën-föraren Marko Bulacia Wilkinson före Emilio Fernandez, Skoda. 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *