Svängigt i Portugal-toppen, Fredrik Åhlin bröt som skotsk tvåa och VW:s Johan Kristoffersson dominerade STCC i Finland!
Idag blir det ingen normal Motorbloggen då jag försöker pressa in lite av dagens händelser i mitt egentligen redan överfulla arbetschema. Förhoppningen är att jag på söndag ska få lite mer tid att summera helgen och börjar nu med WRC Vodafone Rally de Portugal. Här återstår en sträcka innan det är dags för nattuppehåll och då har det varit svängigt i toppen. Bland dom som svängt runt här finns Mads Østberg, Jari-Matti Latvala, Kris Meeke och senast innan Sebastien Ogier tog över var teamkompisen Ott Tänak (bilden). Alla har detta gemensamt att mer eller mindre hårdhänta möte med den portugisiska naturen har satt stopp.
Østberg ledde efter superspecialen och föll sedan bakåt direkt på fredagen. Latvala tog över innan det blev en mjukrullning med Toyotan och så var det Meekes tur att klä på sig ledartrjöjan fram tills han knäckte bakvagnen på Cittran. Ott Tänak tackade och tog emot men så gick hans Fiesta samma väg och nu är det alltså Ogier som toppar.
– Jag ”pushar” mer nu och nu återstår bara långsträckan, förklarade Ogier vid målet på SS14 som nu leder med 23 sekunder tillgodo på Thierry Neuville, Hyundai.
– Klarar jag att behålla det avståndet eller till och med förlorar lite vore det helt perfekt inför avslutningen…
Trea är Dani Sordo som bara är lite drygt tio sekunder bak Neuville medan irländaren Craig Breen är den av Citroënförarna som haft den lugnaste resan. Meeke med sin knäckta bakvagn medan Stephane Lefevbre rullade direkt på fredagen.
Sensationen i Argentina, Elfyn Evans är i Portugal betydligt mer mänsklig och ligger sexa precis efter Ott Tänak. Kul är att bästa Toyota körs av debutanten Esapekka Lappi som skuggas av kompisen Juho Hänninen.
*
I WRC2 är det Andreas Mikkelsen som är på väg mot ännu en seger i klassen där han egentligen inte alls vill köra. Tvåa är Teemu Sunninen och så som trea Pontus Tidemand.
– Mina mjuka däck funkar inte så bra men vi har mer att ge, lovade Pontus inför dagens avslutande sträcka.
För den andre svensken Emil Bergkvist slutade rallyt på SS11 med ”mechanical”. Då hade han stadigt tappat mark och var långt ner i WRC-2-klassen.
Rally avslutas i morgon med fyra sträckor varav sist sträckan, power stage sänds i SVT vid lunch.
*
Inför sista sträckan av Scottish Rally var det stenhårt mellan BRC-ledaren Fredrik Åhlin och hemmaföraren David Bogie, båda med R5 Skoda. 0,1 sekund skilde till Bogies favör men tyvärr åkte svensken av på SS10 och bröt. Då hade de båda skiftat om att leda och bytt tiondelar av sekunder hela dagen och så blev det en så trist avslutning för Fredrik och Torstein Eriksen.
– Förstört kylaren när en stor sten gick rakt igenom efter sex kilometer, förklarade en besviken Åhlin sin ”retirement”.
Tvåa efter Bogie (bilden) slutade Osian Pryce, Fiesta och hela 48 sekunder efter.
I Junior-BRC gav Oscar Solberg med Patrik Barth till höger i R2-Fiestan upp redan på sträcka fem med motorproblem.
*
När STCC drog österut till Finland så blev det en enda lång triumffärd för Johan Kristoffersson och i det tredje och avslutande blev det dessutom en trippel till Volkswagen Dealer Team med Fredrik Blomstedt på andra plats och Fredrik Ekblom på tredje. Detta exakt som i race ett.
Johan var snabbast i kvalet och toppade så med att vara bäst även när det gällde och vann alla tre heaten.
STCC leds dock av Fredrik Ekblom, 111 poäng före Robert Dahlgren 106 poäng.
Detta blir allt för i dag, i morgon återkommer jag med lite om allt som hänt på hemmaplan plus lite tankar kring WRC. Nu väntar Kulturnatten i Kristianstad på att bli fotograferad…