Susanne Kottulinsky har lämnat oss, SM anordnar träningsläger för rallyjuniorer och när H.C. Andersens saga blev verklighet…
Idag kom ett plötsligt och mycket tråkigt besked att Susanne Kottulinsky gått bort efter en kort tids sjukdom. Svenska Bilsportförbundet skriver: Susanne hade ett helt liv i bilsportens värld. Uppvuxen i en motorsportfamilj började hon själv tävla i rally. Först som kartläsare och sen som förare. En resa som gjorde henne till fabriksförare för Volvo och som tog henne ut internationellt med både VM och EM-tävlingar. Meritlistan och erfarenheterna som Susanne skaffade sig genom åren är få förunnad. Efter karriären arbetade hon många år med Audi som förarcoach, men hon släppte inte greppet om bilsporten.

Under tre år satt Susanne med i FIA Women in Motorsport Commission. Och hon ingick några år i FIA Closed Road Commission som arbetar för motorsportens säkerhet. Susanne satt även med som styrelseledamot i Svensk Bilsport innan hon 2023 klev in som anställd koordinator på Rally Sweden. Genom alla åren inom motorsporten och bilindustrin skaffade sig Susanne ett enormt kontaktnät och många vänner. Vi är många nu runt om i världen som kommer sakna den varma, energigivande och spralliga person som Susanne var. Våra tankar går till Susannes familj. Vi saknar dig Susanne. Vila i frid, vår kollega och vän.

Första gången jag träffade Susanne var i början av 1983 när hon var på presskonferens inför South Swedish Rally med Sören Nilsson, Bror Danielsson, ”Björn ”Nalle” Johansson plus våra lokala hjältar Göran Bengtsson och Leif Nilsson. Fick då också en åktur med Susanne på Söderslätt och minns speciellt hur hon vred upp Asconan i ett brutalt ”förställ” innan ett vägbyte. Då bad jag henne slå av en smula och menade att tävlingen ännu inte startat.
– Har den inte, det har jag missat, svarade hon efterföljt av ett stort skratt.
Trots att detta bara var tredje säsongen för Susanne som rallyförare, hade hon redan då gjort sig känd för att vara både snabb och säker med sin Opel Ascona i2000 i hop med kartläsare Lotta Wennberg. Tyvärr gick det inte så bra i SSR då växellådan gav upp på sträcka 13(!). Detta var också sista året med Opel innan hon tog klivet över till Volvo 240 Turbo och det måste jag erkänna, det var då karriären tog ordentlig fart. Efter detta blev det den stora och mäktiga Audi 200 Turbo med Tina Thörner för värmländskan innan hon i början av 90-talet började lägga rallyhjälmen på hyllan.

Sista gång jag träffade Susanne var på en av de sista sträckorna i ERC-rallyt i Värmland 2023 där hon kom med sin älskade Labrador för att kolla på sonen Fredrik Åhlin. Ett kärt återseende för oss båda även för Labradoren som genast upptäckte att jag hade hundgodis i fickan. Även om Susanne skickat många mail eller på andra sätt hört av sig till mig sedan 1983 så var det inte så ofta vi träffades. Ändå ett sådant band som i bland knyts mellan människor som utan att träffas fysiskt där det ändå uppstår vänskap som består. Susanne du kommer att vara saknad både fysiskt och i Messenger där du ofta gav mig uppmuntran när det blåste snålt kring mina öron. Gasa på där uppe och hälsa alla gamla rallykompisar och som man ofta säger, dom bäste går först.
Susanne skulle fylla 65 år i december.
*
I Älmhults ”Silverratten” kommer även juniorerna in i SM-matchen vilket säkerligen lär öka på antalet tävlande i synnerhet i ”Standard” som ändå är (eller borde vara) den naturliga inkörsporten för yngre rallyåkare. En som vill blåsa på detta dessuom riktar sig bland annat till SMK Hörby och Drive VXO:s egen KarlJohan Ingesson är teamchefen och Styrgruppens Hans Bååth.

– Drömmen är att 25-30 juniorer kör JSM i bilar de har råd att köpa eller bygga, köra många tävlingsmil i och inte ruineras av att krascha för att behöva jaga Europa runt för att få tag på delar och manualer till. Bilar många har råd att äga, köra och krascha helt enkelt, skriver BMW-entusiasten.
Ett steg i denna riktning är ett speciellt ”träningsläger”eller som Bååth kallar det ”JSM Pre-Season Camp 2025”.
– Aktiviteten är ett första initiativ från Styrgruppen där målsättningen är att många ska känna sig träffade och våga ta steget till JSM. Ett JSM där de bästa skall tävla intensivt mot varandra oberoende av vilken bakgrund de kommer ifrån samtidigt som vi vill skapa en gemenskap där man lär känna sina medtävlare och låter sig sporras av varandra.
Han menar också att parollen ”stenhård konkurrens på lika villkor i skogen och vänskap för livet” är det som ska prägla JSM.

Platsen för lägret blir hos Drive VXO 20 minuter utanför Växjö under 10-11 april, dagarna före Älmhults shake down ”Silversprinten” den 12 april. Bååth förklarar att syftet med ”JSM Pre-Season Camp 2025” är att underlätta genom att informera och undanröja hinder som kanske får någon att tveka. Vi vill också i så stor utsträckning som möjligt, hjälpa nästa generation att undvika de misstag vi själva gjort.
–Vår förhoppning är att detta skall locka till sig unga talanger på både förar/Co-driver/servicesidan. Team bestående av familjer och kompisar från trakten som får möjlighet att ta del av etablerad kunskap och lära känna varandra!
Under de två dagarna ges värdefulla insikter och praktisk erfarenhet, allt från däckkunskap, noter till förberedelser och planering av en tävlingshelg. Sträckan som kommer att användas är Drive VXO:s 1,6 km egen testslinga på grus och en sträcka på asfalt.
– Shakedown körs med SBF-tillstånd och då skall bil och utrustning följa reglementet, vara påställd, försäkrad med mera, meddelar Bååth.
På Uråsa där Drive VXO huserar finns Hankooks däckingenjör Johan Archer, som svarar på dina frågor och lär dig mer om däck. Hankooks däckservice levererar däck och servar inför Silversprinten och kommande JSM-tävlingar. (Beställning av däck via www.rallysm.se/däckbeställning senast 21/3). Patrik Barth går igenom noter och hur du kan använda dessa optimalt. SBF-tekniker svarar på frågor och informerar om GrF-reglementet
– På plats finns också erfarna rallyrävar som Thomas Nilsson, Jonas Kruse, Kristian Johansson, Erik Telehagen mfl, för att ge tips, svara på frågor och förse dig, din codriver och ditt team med kunskaper som kan hjälpa dig framåt i din satsning genom att undvika misstag och göra kloka val, avslutar Bååth som hoppas på stor uppslutning.
Anmälan senast 26/3 (Begränsat antal platser, först till kvarn gäller) Anmälan via e-post till: jonas.kruse@sbf.se
*
Avslutar med lite tankar kring dagens huvudnyhet från Skellefteå och tänker direkt på H.C Andersens saga från 1837, ”Kejsarens nya kläder”. Ni som inte är välbevandrade i dansk litteratur så hjälper Wikipedia till. ”Boken används ofta för att symbolisera hur människor anpassar sig till gruppen (på ytan bejakar det som andra bejakar), även när det är uppenbart för dem själva att gruppen har fel. Att liksom det lilla oskuldsfulla barnet i sagan utbrista Kejsaren är naken! innebär, att påpeka något som alla kan se, men som ingen vågat säga.”. Funderar på vad som hänt om något medicinföretag hittat ett piller som gav fler människor (läs främst blåögda politiker) sunt förnuft? Troligtvis hade det blivit en börsraket då marknaden verkar vara enorm…