Supercupen gör comeback på bekostnad av SM, SverigeSerien kör final i Västrallyt, Hyundai väljer att utveckla i20 Rally2 enbart för asfalt, Sordo lägger förarhandskarna på hyllan och tumhållning i mellanskåne för STCC-guld till Brink!

Årets stora debattämne inom rally här på hemmaplan har varit huruvida det är för många eller för lite, fristående cuper utanför SM och DM. Min bedömning är att majoriteten tycker det blivit för många vilket då urholkat intresset, i första hand för DM-serierna som i de flesta fall lever helt skuggan av olika cuper.I ljuset av detta presenteras nu att ”Supercupen” gör comeback efter ett års time out. Ett digert prisbord på 220 000 kronor presenteras och där bland annat ”Bästa Junior upp till 25 år” tävlar om 65 000 kronor. Misstänker att huvudsponsorn PPE/Yokohama bidrar till stor del.

Klasserna blir 4WD-2WD-App.K -71- App.K 72-81- App.K 82-90- Grp.E- Grp.F Voc Gr-N 0-1400cc. berättar Jörgen Joons.

Sträckorna kommer att videofilmas och ska då kunna studeras från och med måndag tävlingsveckan. Ingen rek eller genomkörning kommer att vara tillåten.  Tre vintertävlingar och fyra på sommaren innebär totalt sju deltävlingar och där MK Tierp tar ett stort ansvar genom att arrangera tre av de sju deltävlingarna. Detta innebär också att Rally SM nu får söka ny arrangör till deltävling fyra för nästa år förklarar Joons.  

Inget SM i Rally Uppland i Tierp, vi kör istället 1300 Rallycup-Klassiska Rallycupen-Volvo Euro cup och då Supercupen vilket känns som att det kan locka runt 150 bilar.

Kalender för Supercupen 2025 blir så här, där en deltävling fortfarande saknas.

11 Januari:        Tierpsrundan, Tierp.

25 Januari:        Hälsingerallyt, Hudiksvall.

  1 Februari:      Gestrikekannan, Järbo.

17 Maj:             Björn Waldergårds Minne, Rimbo.

31 Maj:             Rally Uppland, Tierp. 

????                    ?????

20 September:  Wez-Mek Pokalen, Tierp.

Blir också intressant vem som antar SM-utmaning fyra till nästa år och för seriens bästa hoppas jag på en mellansvensk arrangör. I dag är SM på barmark en ren angelägenhet för Skåne och Småland med Älmhult den 1-13 maj, Hässleholm 8-9 augusti och så final  med South Swedish Rally 12-13 september. Här ryktas det om omlokalisering från Millebygden till västra Blekinge med andra ord, lite av ”back to the roots”…

*

Medan SM-åkarna i ”Västrallyt” använt torsdagen plus idag till rek och notskrivning laddar VOC Mekonomen Rally för  finalen till ”SverigeSerien” i samma tävling. Ett tråkigt misstag från arrangören gjorde att anmälningsavgiften sattes för högt i förhållande till antalet mil som ”VOC:arna” skulle köra. Misstaget upptäcktes så sent att säkerligen många valde att avstå start i Trollhättan, vilket gör att bara 21 VOC-bilar är anmälda. Ansvarige Roger Fransson menar att minst 15 bilar valde att stanna hemma på grund av missen som han menar är, ”ett mänskligt fel och ingen är felfri”.  

Foto: Tommy Svensson

I Elit A/B tror Fransson att ledaren Patrik Fredriksson (bilden) kommer att köra taktiskt för att inte riskera något i onödan. I andra ringhörnan ser han Anders Banger och Magnus Lindquist. Den sistnämnda med ny bil efter den tunga kraschen i South Swedish Rally.  Bland C-förarna ses hemmaåkaren Felix Nordenfors som favorit till seger i helgen. Utmanar gör Ville Larsson som hittills tagit full pott i klassen och säkerligen inte vill bryta trenden. Bara två juniorer är anmälda Linus Gustavsson Thor och Leo Johansson gör upp om segern.  SverigeSerien avslutar sedan med prisutdelning på kvällen där ett digert prisbord ska skingras.  Första VOC:are startar klockan 11.00 på lördag. För SM-åkarna i ”Västrallyt” börjar allvaret med första bil på ”SS1 Rämje” klockan 17.30 och en knapp timma senare är det dags för ”SS2 Vargfjället” innan första etappen är klar.  På plats som Motorbloggens förlängda arm finns Kristian Lindberg som i förmiddags ägnade sig lite åt ”hopp o lek” med sin kamera på serviceområdet. 

Foto:Kristian Lindberg
Foto: Kristian Lindberg
Foto: Kristian Lindberg

*

Många är vi som undrat lite över hur tankarna gått hos Hyundai när det kommer till i20 N Rally2. Att bilen inte fått de framgångar i WRC2 som alla hoppades är uppenbart och nu är trösten om Hayden Paddon kan försvara sin ERC-titel från 2023.  Enligt DirtFish väljer man nu i Alzenau en udda strategi, att utveckla bilen enbart för asfaltrally. Efter att Dani Sordo, Hayden Paddon och Eric Camilli fått testa bilen är det nu bestämt att de fem ”homologeringsjokrarna” i huvudsak ska användas för att göra i20:an till en vinnare på asfalt. 

Foto: Hyundai Motorpsort

Kanske inte så korkat som det låter, om till exempel en förare i WRC2 väljer att uteslutande köra sina sex tävlingar ”on tarmac” kan det sluta med VM-vinst. Redan idag är chansen att vinna asfaltmästerskapen i Frankrike och Belgien stor. Där är man nästan lika snabba som måttstocken Citroën. Beslutet blir ett problem för Emil Lindholm och Teemu Suninen som båda tävlat i WRC2 med bilen. Från Alzenau är det nu nästan bestämt, att något fortsatt stöd därifrån blir det inte. Istället för att vara lite rundningsmärke i WRC2 satsar man från 2025 helt på att vinna nationella mästerskap.

Det betyder inte att vi till exempel inte kommer att se någon mer Hyundai i WRC2 på asfalt, inte ett fullt program utan bara rally för rally. Till exempel Monte Carlo, vet vi att bra franska förare definitivt kommer att försöka vinna, menar, ansvarige för rallybiten Benôit Nogier.

*

Nu verkar det mer eller mindre klart att en av WRC:s absolut mest sympatiska förare Dani Sordo lägger både hjälm, overall och handlar på hyllan. Förutom alla gånger i Rally Sweden har jag bara träffat honom en gång utanför WRC och det var i premiären för World RX i Spanien för snart tio år sedan. Då lallade han runt, åt glass och snackade med Petter Solberg i pauserna mellan träningarna inför årspremiären med sin Citroën. Eftersom jag gjorde ungefär samma sak trodde nog Sordo, att jag var någon sorts norsk celebritet som han kände att det nog var bra om han snackade lite med. Kommer inte ihåg inte vad vi pratade om, men minns däremot den spanska värmen från 41-åringen och några tråkiga divalater fanns inte att uppbringa.

Foto: Tommy Svensson

Hyundais besked att man helst vill ha tre förare ”on full time” för 2025 är inget som lockar Sordo och istället väljer han andra utmaningar. En kan vara kanske lite på skämt, att köra Finska Mästerskapet med BMW. Eller ännu mer på skämt hoppas jag, ”att vara hemma och jobba i trädgården”.

Foto: Hyundai Motorsport

Utan tvekan lämnar Sordo WRC och Hyundai med flaggan i topp där resultatraden 5-3-2 är bevis på detta. Portugal, Sardinen och så ”Grande Finale” Grekland och från mig kommer och dom som förstår, dom förstår.

 – Te extrañaré Dani pero BMW, ¿nunca has oído hablar del Opel Rally Kadett?

*

I helgen ska den 28:e men även den första elektriska STCC-mästaren koras på Mantorp Park. 38-poäng skiljer mellan ledande SMK Hörby-åkaren Tobias Brink och fyran Robert Dahlgren. Däremellan finns två andra förare från Brink Motorsport, Mikael Karlsson och Jimmy Eriksson. För Tobias är målet högt och starkt, att vinna STCC efter fyra tidigare medaljer av lägre valörer än guld.

Foto: STCC

 – ⁠Det är nu det gäller, det är detta utgångsläget som alla i teamet har slitit så hårt för. Det har varit en frän säsong med de bästa racen vi sett i STCC på länge. Det har också varit den bästa säsongen i Brink Motorsports historia. Vi ser fram emot finalen för att fullända den, förklarar Tobias.

Kraschen på Ring Knutstorp var allt annat än idealisk, men vi har gått igenom det med alla i teamet och nu är det fokus framåt. Som alltid i en STCC-final finns det tusen olika variabler, men vad vi vet är att det kommer att bli stenhårt. Man kan stirra sig blind på alla olika scenarier, men fortsätter vi bara arbeta fokuserat så vet vi att farten finns där för att säkra förarguldet i STCC.

Känns onödigt att tillägga att alla Hörby/Eslövs-tummar hålls för STCC-guld.

*

Med detta avrundas veckan och även denna lördag blir bloggfri, men vi ses på söndag, trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *