”Super-Johan” dominerade i Kouvola, Grybb vann ”Back-RS” men Opel-Jocke skuggade, Tom och Jocke klarade Covid-19-testen och STCC-Brink trea i Race1!

A great day for us!

Bättre än denna kommentar från Tommy Kristofersson kan inte lördagen i Kouvola summeras efter att ”Super-Johan” totaldominerat den finska World RX-tävlingen. Fem raka heatsegrar toppades av seger i finalen vilket ger maximala poäng för Volkswagen Dealer Team Bauhaus-föraren. Efter tre körda tävlingar har Johan fått ihop 86 poäng vilket är 16 mer än tvåan Mattias Ekström som fick tekniska problem i semifinalen och puttrade av banan.

Foto: World RX

Ett klart bakslag vilket ingen hoppas innebär att han och JC Raceteknik kastar in handduken utan fortsätter åtminstone några tävlingar till. Trea i finalen slutade Timmy Hansen som nu fick till det mycket bättre än i Höljes och delar därmed tredjeplatsen i VM-tabellen med brorsan Kevin, men redan nu 36 efter Polo-åkaren. Dagens stora överraskning var utan tvivel finske rallyåkaren Juha Rytkönen som fick ett ”wild card” och satte sig i en Hyundai för att imponera. 

– The Flying Finn, döpte Kristoffersson honom till och onekligen gjorde han skäl för titeln då han slutade tvåa i finalen.

Annars gick det så där för svenskarna, Robin Larsson slutade femma i semifinalen medan Anton Marklund ånyo hade problem med den nya Renaulten och fick bryta sin semifinal. Sticker ut hakan men är nästan hundra procent övertygad att Timmy Hansen får lämna över guldkepsen till Kristoffersson efter finalen. Känns som att värmlänningen har läget fullständigt under kontroll och jag vill inte säga att han direkt leker med konkurenterna, men på något vis har jag en känsla av att både han, pappa Tommy och Polon bara levererar ungefär 80 procent av vad som verkligen finns. Skulle det knipa så är där en växel till så att säga…

Foto: World RX

Själv konstaterade Johan enkelt på frågan vad som är hemligheten?

Det gäller att ha bra starter och det har jag!   

I morgon körs deltävling fyra Rallycross-VM och precis som i dag sänds det direkt på Sportkanalen med början klocka 14.00.

*

I dag var det premiär för Rally Österlen och deras helt nya ”Back-RS” ”Minnesbergs Sprinten”. Fem åk uppför asfaltbacken vid det gamla tegelbruket gav en total körtid för vinnaren Rolf Grybb med sonen Tobias i högerstolen på totalt 3.25,0.

Foto: Tommy Svensson

Men R5-Cittran var ingalunda överlägsen då totaltvåan och vinnaren i A-2WD, SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Roger Clausson bara var 5,1 sekunder fler med den lilla men ettriga Opel Corsan.

Foto: Lars Svensson

Då var det tätare bak ”Jocke” där nästa R5-åkare, Lunds Håkan och Pamela Oddshammar hade bara 0,8 sekunder med Fiestan upp till Corsan. Tätheten fortsatte och tvåan i A-2WD körde nästan på hemmaplan då klubbadressen för Mats Lundahl/Johnny Hansson är Svedala MK. M3 BMW:n hade futtiga 1,1 sekunder till Oddshammar.

Foto: Lars Svensson

En riktig familjefejd var det mellan pappa Mats Andersson och sonen Simon, både från Eslövs MK. Till slut , inte minst för husfridens skull kunde Mats med Erik Harrysson vid sin sida rulla in som femma totalt med Opel Astran. Men som sjua totalt och bara 2,4 sekunder långsammare kom så Simon med Mats ordinarie kartis Jörgen Jönsson, så klart även dom i Opel men i Mats R2-Adam.

Foto: Lars Svensson

Men hur nu Mats än snackar och kanske skyller ifrån sig, så går det inte att snacka bort att Simon dängde till honom på andra körningen, dessutom med nästan en hel sekund. Jag måste även nämna dalaparet Hans och Linnea Perbjörs som tog sig hela vägen så långt söderut man nästan kan komma med sin Grupp H-Golf. Nu blev det klasseger och en åttonde totalt något som måste kännas skönt efter knappt fyra minuters tävlande när man påbörjar de dryga 70 milen norrut…

Foto: privat

Något som måste ha känts som mer än en seger var hårt prövade Ted och Katarina Malms triumf i C-förarnas VOC-klass. Tänker på att Ted har sin cancer att leva med plus att allting verkar gå emot honom i försöken att få igång Volvo Euro Cup där deltävlingarna Corona-inställs på löpande band. Men snabbaste VOC:are var inte Ted utan för detta svarade ”spänstfenomenet” från Strömsnäsbruk, Leif Axelsson/Emil Karlsson.

Vädret på Söderslätt inleddes med bitvis häftigt  regn under de två första körningarna.

Detta påverkade dock inte de tävlande och funktionärerna i någon större utsträckning och sedan genomfördes resten i solsken, berättar tävlingssekreterare Anders Anderholm.

Rally Österlen genom Anders vill också tacka tävlande och funktionärer för en väl genomförd tävling och sist men inte minst.

– Vi vill tacka publiken som höll sig borta så att tävlingen kunde genomföras som publikfri tävling!

Tråkigt nog fick tävlingen även en olycka efter att en av deltagarna missbedömt en kurvor. Följden blev en avåkning som via ett träd slutade med flera varv över taket. Efteråt klagade föraren över smärtor och fick åka ambulans till sjukhus för kontroll. Från Pamela Oddshammar har nu komma en uppdatering på läget. ”Liten uppdatering beträffande Arne Oddshammars olyckliga avåkning. Det var han och inte kartisen (hans son) som skadade sig. Han hälsar att han fått ett antal frakturer på ländryggen så får ligga kvar på sjukhuset tills i morgon. För övrigt är han ok o vid gott mod. Jacob klarade sig utan en skråma, men bilen är skrot.”. Bara att önska snabb bättring och BMW:er finns det gott om…

*

Ingen blir väl direkt överraskad över beskedet från Sandvikens MK att även finalen i Rally-SM, ”Rally Bilmetro” körs som publikfri tävling. 

Hoppas att alla respekterar så de tävlande får genomföra hela tävlingen, förklaras det från arrangören.

Bara at hålla tummarna att inte någon SBF-höjdare går på tvärs emot denna tämligen logiska och solklara önskan…

*

Passar då bra att kunna berätta att så här långt ser det bra ut för Tom Kristensson och Joakim Sjöberg som är på väg till  J-WRC och Rally Estonia. Måndag är sist dagen som myndigheterna där har öppet för i restriktionerna för ”rödlistade” länder. Men så här långt ser allt bra ut berättar lättad Tom.

Vi gjorde Covid-19 test i onsdags och där efter började vår resa mot Estland och fick svaret på båten som var negativt.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Men denna test var enbart början förklarar SMK Hörby-föraren.

Sedan passerade vi diverse gränskontroller och fick visa alla möjliga uppgifter men allt gick bra och när vi anlände till Estland igår kväll så gjorde vi ett andra test och skulle sitta i karantän tills vi fått svar.

Men även detta gick VM-ledarnas väg. 

I morse fick vi våra svar, negativt och vi summerar allt som mycket positivt och nu kan vi fokusera på förberedelser inför Rally Estonia 2020 något vi verkligen ser framemot! 

*

Det blev skånskt på pallen när STCC körde första racet på Fällfors Arena och då med Tobias Brink som trea.

Foto: Brink Motorsport

Men åt hemmasonen Robert Dahlgren hade han inte mycket att sätta emot utan Cupran rullade över mållinjen sju sekunder före Eslövs-Audin. Mellan dessa båda kom så Lestrup Racings Rob Huff. Återkommer i morgon med resterande race plus V8 Thundercars.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *