Suninen i fransk Toyota-test, ingen ny Nordic West Euro Cup, klockan tickar för Slimminge, funktionärsbrist största problemet, tummarna hålls för Carlberg och i morgon följer vi Tyko på sista färden…

Hyundai i20N Rally2 hålls lite på sparlåga från Alzenau där det senaste utspelet var att bilen skulle utvecklas i första hand för asfaltrally. Trots allt ett lite konstigt fokus, att så hårt binda sig för ett enda underlag kundkretsen måste bli väldigt begränsad kan jag tycka.Inte nog med detta, det svänger också väldigt för de förare som setts i bilen de senaste åren och där då Teemu Suninen är en av de som varit flitigast. I snart tre år har Suninen mer eller mindre tillhört Hyundais eget team och kört med Rally2-bilen i WRC2 förutom sina fyra starter med Rally1 Hyundai. Hans hopp i år var att få någon ytterligare start med denna men så har det inte blivit, plus att hans inhopp i WRC2 varit tämligen misslyckade och då oftast på grund av tekniska problem. 

Foto. Hyundai Motorsport

Nu verkar det också klart att det inte blir några fler starter med i20 Rally2 under 2024. Ett bevis på det kom från Frankrike där Suninen sågs testa samma Toyota Yaris GR Rally2 som Sami Pajari körde i ett franskt rally som ”nollbil” för ett år sedan. Rykteskarusellen började snurra direkt och de flesta ”ryktarna” ser i detta en framtid för Suninen som förare i Toyota. Han ska då även kopplas till finska Printsport som ärhårt knutna till Toyota Gazzoo Racing och som skött Pajaris bil i år. En lösning kan bli att de två delar bilen i WRC2 under 2025, då det mesta tyder på att Pajari får fler tillfällen med Toyotas Rally1-bil. Toyota har förklarat att man inte planerar för eget team i WRC2 men samtidigt vill man gärna ha högpresterande förare i sin bilar. I detta stämmer Suninen väl in och som för hans del skulle ge honom en vinnarbil plus en direkt koppling till WRC-teamet… 

I samband med att Roger Fransson och VOC Mekonomen Rally presenterade sitt sexåriga avtal med SBF restes en del frågor. En av dessa var om det fanns planer på att återstarta ”Nordic West Euro Cup” som gick i graven för några år sedan men där SMK Hörbys Henrik Levin och Mårten Nilsson hann med att vinna. På detta svarar Fransson och hela hans långa svar, finns att läsa på VOC:arnas hemsida. Dessutom när det talas om ”en cup som öppnar för VOC-tävlande” så utgår jag ifrån att det är Volvo Euro Cup som åsyftas.

Foto: Tommy Svensson

Idag finns ju en cup som öppnar för VOC-tävlande i flera av de länder där en VOC rallybil genom vår dispens också kan tävla. Därför ser vi från klassens sida ingen anledning att återstarta Nordic West Euro Cup. Det skulle ju bara bli en direkt konkurrent till befintlig möjlighet att tävla i våra grannländer och nere i Europa, till ingen nytta och ingens glädje. Det är trots allt ganska få av klassens ekipage som tar den chans som finns till utlandstävlande och en återstart av NWEC skulle bara fördela dessa få på två olika cuper vilket i sin tur förmodligen skulle skapa problem för både befintlig cup och för Nya NWEC – och detta helt i onödan. Det är min syn på saken och jag vet att jag her resten av VOC-organisationen med mig i de tankarna. 

*

Såvida det inte finns någon dold anmälningslista för Trelleborg MK:s ”Slimminge Sprinten” den 26 oktober så ser det onekligen allt mörkare ut om det blir någon tävling överhuvudtaget. Klockan tickar nu snabbt fram till söndag klockan 18.00 och i dag finns samma sex tävlande som funnits sedan helgen… 

*

Funktionärsbrist i rally är i mina ögon den allra största utmaningen sporten har att möta i framtiden. Detta blev lite fel med framtiden, problemet är redan idag akut hos de flesta rallyarrangörer. Någon ”quick fix” finns inte vad jag vet, utan det gäller mer för klubbarna att laga efter läge och försöka anpassa mun efter matsäck. Något som ganska naturligt innebär mer sprint och mindre rally, då i det förstnämnda går åt mycket mindre funktionärer. En tråkig och för sporten farlig utveckling när allt ska avgöras under några få minuter och i min värld innebär att en stor del av rallys DNA går förlorat. För mig handlar rally om utmaningen att ta bilen i mål genom olika typ av svårigheter, både i form av kurviga vägar men även att få ”möget att hålla ihop” hela vägen. 

När jag började på 70-talet så var det ytterst få som hade rallybilen på släp, servicebilar var förutom på SM lika ovanligt som en miljöpartist på ”Power meet”. Istället körde man till och i bästa fall, även från tävlingen med rallybilen som även för många innebar transportmedel till jobbet på måndagen. Några fasta nycklar, ståltråd, skiftnyckel/tång plus en stabil slägga att rikta krokiga plåtfälgar med, fanns i bakluckan sedan var det bara att gasa. Oftast gick det bra men jag minns en gång i Osby när jag fick köra hem med en Saab där vänster framhjul pekade i konstig vinkel efter en träff mot en stubbe. Milen hem kändes väldigt långa och när jag var nästan där, då brast bärarmen tvärt av. Bara att parkera och hämta hem ”skrotet” dagen efter.Nu är jag mycket väl medveten om att det inte går att vrida klockan tillbaka, plus att jag kom lite från ämnet med funktionärer. För att återknyta till detta så kan nämnas att TV-Svängen 1975 (bilden från 1969, bröderna Dick och Egil Länje från Helsingborg) innehöll 18 specialsträckor och där den absolut största delen kom från SMK Hörby plus förstås familjer och kompisar.  

En del har ställt sitt hopp i frågan till tekniska innovationer och visst är det tack vare digitala tidkort med mera, lite mindre personalkrävande nu än förr. Men fortfarande ska det till ”vägvakter” och här i Skåne med många tillfartsvägar till sträckorna, är detta inte alltid så lätt att få ihop. Här finns inte heller någon hjälp med det digitala utan här krävs en västklädd fysisk person.

I mitt flöde har jag ”British Rally Marschalls Club” som är en pool där klubbar kan efterlysa hjälp till sina tävlingar. Av alla inlägg där så verkar problemet vara minst lika stort i ”UK” som här. Noterar att ”Rally Yorkshire” använde pengar som lockbete för att få ihop funktionärer och 20 genom lottdragning lyckliga fick ta emot 100 pund, lite över 1300 kronor för sin insats. Det är kanske där vi hamnar, att klubbar betalar funktionärer och vem är de som sedan ska betala klubben? Jo de tävlande, vilket innebär ännu högre startavgifter…

*

1helgen hålla jag tummarna för #4 Opel Corsa Rally4 Calle Carlberg/Jørgen Eriksen och att de grejar EM-silvret bakom Mille Johansson i ERC-finalen ”Rally Silesia”. I morgon är det shake down och ”Q-stage” med start klockan 09.30 på en tre kilometer lång asfaltsträcka. Rallyt startar sedan på kvällen med ”Katowice Super Special” kockan 20.05. Sedan rullar det på över lördagen med sju sträckor och sex på söndagen innan målgång klockan 16.00.

*

Ingen Motorbloggen i morgon då jag och Roland Brorsson (bilden) för SMK Hörbys räkning (och vår egen) ska följa Tyko Nilsson på sin sista färd som efter begravningen går från Hässleholms Kyrka till kyrkogården i Stoby.

Samtidigt som detta görs med stor sorg känns det ändå bra att vara med ”Kranis” hela vägen med tanke på alla glada skratt vi haft tillsammans…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *