Succéhelg för motorsporten, Stig K. då Magda A. nu, Solberg berättar och Mats A. fick käka rulltårta!

Har svårt att komma över svensk motorsports succéhelg med Mattias Ekström som Världsmästare i Rallycross, Magda Andersson tog silver i Euro RX:s Touringcar-klass och så kör Tomelillasonen Joel Eriksson hem titeln ”Årets Rookie”. Detta på Hockenheim där FIA F3 European Championship körde sista deltävlingen. Till detta kan då även läggas Pontus Tidemand tvåa i WRC2 i Spanien och Kevin Eriksson som tog sin allra första seger i World RX i Estering.

*
BloggStigAv en ren slump trillade det idag ut ett 40 år gammalt tidningsurklipp från min tidigare arbetsgivare Mellersta Skåne som handlade om när Stig Kristiansson, SMK Hörby utsågs till Hörby Kommuns ”Bästa idrottare 1976”. BloggMatsDet som gör det extra roligt är att detta är samma Stig som i lördagsnatt kämpade ihop med sonen Joacim och resten av Mats Anderssons team för att få ordning på Adam efter rullningen. Stig är idag 70++ men ”still going” och syns bakom Joacim gående på vägen. BloggMGDA
För att knyta ihop säcken så måste Magda Anderssons EM-silver ( på bilden med syster Klara) vara mer än tillräckligt för att hon ska få ta emot samma utmärkelse som Stig gjorde för 40 år sedan. Någon som har en annan åsikt?

*
Petter Solbergs guldrad i World RX spräcktes då av Mattias Ekström och som det sades vara ”den första svenska motorvärldsmästaren på fyra hjul sedan Stig Blomquist tog VM-guld 1984”. Då kom protesterna och visst hade ”protestanterna” rätt, 1986 vann Kenneth Eriksson VM-guld i rally för Grupp A-klassen med en Golf. PG Andersson tog J-VM-guld i rally 2004 och -07 som sedan följdes upp av Patrik Sandell som var snabbaste junior 2006 och-08. Höll på att glömma Pontus Tidemand som vann WRC Academy 2013 vilket då motsvarade Junior-VM.

*

Tony Hildingsson, Sölvesborg och Joakim Nilsson, Yngsjö jobbar som mekaniker hos Mattias Ekström i hans rallycrossteam EKS.

Vad som gör Mattias guld extra kul ur skånsk synvinkel är att Joakim Nilsson, Yngsjö och Tony Hildingsson, Sölvesborg (ok det ligger i Blekinge men på gränsen) är två av de som sett till att hans EKS-Audi fungerat så klockrent den gjort hela säsongen. Mattias stämmer in i hyllningen.
Mitt fantastiska team, mina vänner och partners har hela tiden varit nära mig från det vi startade projektet för tre år sedan. Från första dagen var vi fokuserade på det stora målet, att bli världsmästare, förklarar den ”nye sheriffen i sta´n”.
Skönt att känna att allt hårt jobb nu betalat sig och det är ännu skönare att veta att jag har världens bästa killar runt mig!
Nu återstår baa pricken över i, att även köra hem Team-mästerskapet där EKS leder med 17 poäng över Team Peugeot Hansen. Allt avgörs i Argentina och Rosario den 26-27 november.

*

2016 FIA World RX Rallycross Championship / Round 11 / Buxtehude, Germany / October 14-16, 2016 // Worldwide Copyright: Colin McMaster/Monster/McKlein

För Petter Solberg blev det så klart trist att se guldet försvinna till Dalarna men glädjeämnet var att han åter var tillbaka på pallen tack vare andra platsen.
Petter berättar nu i Motorbloggen ( för att inte missa någon nyans i kommentaren behåller jag norskan, hopas ni kan läsa ändå?)
«Jeg er veldig lettet og glad. Målet var å slå tilbake etter nedturene i de siste løpene og kjempe om seier igjen. Hele PSRX-teamet sto sammen og kjempet hardt for å oppnå målet. Vi gratulerer Kevin Eriksson med hans første seier og annen plassering på seierspallen i rallycross-VM noensinne. Han grep muligheten og kjørte en imponerende yttersving da vi andre kjempet om posisjonene i første finalesving. For oss var det en seier å bli nummer to etter å ha jobbet fram den raskeste bilen gjennom hele helgen og tatt «samling i bånn» på den måten vi gjorde etter all motgangen vi har hatt i høst.»
”I finalen var vi raskest ut fra start med VM-rival Mattias Ekström side om side. Jeg var først inn i første sving, en helt avgjørende 120 grader høyresving omkring 150 meter etter start, og kjempet intens for å forsvare posisjonen. Jeg ble angrepet hardt bakfra, og på ett tidspunkt sto bilen min sideveis mot kjøreretningen. I tumultene prøvde Kevin Eriksson seg på en «frekkis». Og han lyktes.”
«Jeg forsøkte å presse ham på alle tenkelige vis bakfra, men den legendariske Estering-banen gir intet gratis. Kevin gjorde ingen feil, og min siste sjanse var å prøve en nest siste jokerrunde. Jeg ble noe hindret i inngangen til alternativsporet (joker) og tapte til slutt løpet med fattige 6/10 sekund.»
«Men i dette løpet tapte vi ikke seieren. Vi vant annenplassen! Forrige VM-runde i Latvia ble avgjort inne på Race Director-kontoret, da jeg ble diskvalifisert i en innledende omgang etter å ha kjørt forbi Mattias Ekström. Denne helgen på Estering handlet om ren rallycross fra start til slutt.»
«Vi satte bestetider og vant to av de innledende heatene etter en kontrollert og smart lørdag. Spesielt var det å kjøre jokerrunden i tredje omgang raskere enn normalsporet (normalt 1,5 sekund langsommere). Det er jeg blitt fortalt at aldri er skjedd før! Den prestasjonen er beviset på viljen som styrer teamet mitt og meg!»
«Jeg vil gratulere Mattias Ekström med VM-tittelen i rallycross 2016! Mattias har flest seirer (4) i årets VM-sesong og har vært den mest stabile føreren av alle. Jeg vil også gratulere Kevin Eriksson med en stor triumf i Tyskland-løpet. Kevin er en fører vi kommer til å bli utfordret ytterligere av i framtiden.»
«Neste og siste VM-runde i rallycross denne sesongen finner sted i hjembyen til Lionel Messi, Rosario i Argentina, om seks uker. Der har jeg to soleklare mål: Å vinne løpet og sikre sølvmedaljen i VM!”

*

2016 FIA World Rally Championship / Round 12 / RallyRACC Catalunya - Rally de Espagna 2016 / October 13 - 16, 2016 // Worldwide Copyright: M-Sport/McKlein

Fortsätter med norska och för Mads Østberg/Ola Fløene var WRC Rally de Espana ett litet fall framåt där Fiesta-duon slutade femma. Mads var nöjd med ”løpet” och att femte platsen var ungefär målsättningen, grusetappen blev däremot en liten besvikelse.
En kombination av oturen med dåligt väder och tekniska problem gjorde att vi bara var sexa efter fredagen, berättar Mads.
Vi såg sedan klara förbättringar av asfaltkörningen och klättrade till femte vilket vi var mycket nöjda med.
Helt nöjd var han inte utan menar att det kräver fortsatt mycket jobb med ”tarmac driving” .
För första gången kände jag att vi kunde ”pushe” med nya körstilen och det är en väldigt bra känsla kommit hit på så här kort tid, menar Mads som också konstaterar att detta var årets sista”asfaltøp”.
Vi ska ta vara på den här utvecklingen och fortsätta härifrån till nästa år!
Avslutningen tycker jag känns hoppfull, att Mads har fortsatt fokus på WRC. Blir det då som jag trott hela tiden att han blir sista namnet i M-Sports line up för 2017 vid sidan av Eric Camlli och Ott Tänak?

*
Lite mer jordnära var helgens avslutning på Scalextric Rallycup med FRRC-specialen. 34 startande på Tabergsbanan utanför Jönköping där David ”Plombo” Lindström säkrade cupsegern i hård kamp med Pierre Melin.
Allra snabbast var C-föraren Johnny Ekeflo i sin Golf medan Lindström vann A-klassen. Trea totalt slutade Peder Hadarsson och så Pierre Melin som fyra.
Sven-Åke Angerds Escort blev svårtuggad för Thomas Theorins Volvo 240 i Appendix K-klassen.

*
BloggMats2I går kväll i Salou serverades ”rulltårta” som traditionen kräver efter en rullning och den här gången var det Mats Andersson/Jörgen Jönsson som låg bakom bedriften.
Läääääääääänge sedan jag åt sådan tårta ……och det ska fan ta tid innan den kommer fram igen, konstaterade Mats.BloggMats3
De nedresta fansen kom även med en flaska Champagne som Opel-duon hade lättare att hantera.
Champagnen kan jag stå ut med men tårtan får inte bli en vana.
Senast det hände var väl i Rally Österlen för massor av år sedan då Mats lilla Proton hade en ”date med redan avåkt Patrik Flodin. Det gick inte bra varken för Subarun eller ”Prooten”….

Dagens bilder: M-SPort – Mcklein – Tommy Svensson – Erica Lindblom

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *