Succédebut för Klara i Hell, tufft träningsläger i ”Rally van Staden”, svårt för danskarna, de flesta SM-gulden är nu klara, Tom K. kör Back SM på Söderslätt, tajt tävlingsområde i Ypres och härlig stämning dagen efter i Örkelljunga…
Vilken debut det blev för Klara Andersson, SMK Hörbys stolhet i World RX när hon helt utan respekt för sina oerhört mer rutinerade kollegor, slutade fyra i sin allra första VM-final.
En extra fjäder i hjälmen var så klart att hon var före sin teamkompis i CE Dealer Team och fjolårets VM-trea Niclas Grönholm i norska Hell. Klara håller med och mellan får man förmoda glädjetårarna förklarar hon sin känsla.
– En fantastiskt debut och det känns helt otroligt att vara fyra med bara meriterade förare som Kristoffersson, Hansen och Veiby före mig!
Klara fortsätter.
– Vi har visat vad vi kan och samlat på oss väldigt värdefulla erfarenheter under helgen. Fortfarande mycket kvar att utveckla både hos mig och bilen men nu ser vi framemot Riga!
Niclas Grönholm hade det tuffare och fick bland annat bryta ett av heaten efter alltför hård kontakt med Kevin Hansen.
– Semifinalen gick dock bättre medan jag i finalen var lite sen i starten och sedan var där inte mycket att göra…
Lika belåten som Klara var teamchef Jussi Pinnimäki som menade att teamet gjort en gedigen debut med nya elbilen som är byggd på chassi från Hyundai.
-Med en så här stark inledning ser vi verkligen framemot Riga om några veckor och helt fantastiskt att se hur väl Klara och Niclas hanterade finalen!
Inte helt oväntat blev det främst en uppgörelse mellan Johan Kristoffersson och Timmy Hansen där det blev Arvika-seger i finalen. Volkswagen Dealer Team BAUHAUS fick även upp Ole Christian Veiby på pallens sista plats vilket gladde teamchef Tommy Kristoffersson.
– Otroligt bra!
– Det är ganska lätt att dedikera den här segern till alla som varit delaktiga och gjort det möjligt för oss att komma hit. Ofattbart mycket jobb har lagts ner, summerar Kristoffersson.
Den historiska vinnaren höll med pappa om att premiären gick otroligt bra.
– Kul att vinna och extra roligt att vi är två på pallen, menade Johan.
Nästan lika glad var tvåan Timmy Hansen som menade att resultatet lovar gott inför resten av säsongen.
– Detta var bara första tävlingen, saker och ting kommer att bli bättre och så klart väldigt bra kört av Johan som tog segern, förklarade Timmy efteråt.
Nu startade lite klena åtta RX1e-bilar i Hell men ytterligare tre bilar lär komma in längre fram vilket nog är ett måste om intresset ska hållas vid liv. Jag följde tävlingarna via Sportkanalens sändningar och där Emil Bergkvist sitter som expert och är en pärla, lite som rallycrossens svar på Jonas Kruse. Att avgasljudet saknas står jag fast vid, men att att det var spännande race även med ”swsiiiiisch” ur tv-högtalaren går inte att snacka bort!
*
Ljud var det som vanligt i Euro RX där man fortsatt kör med Supercars och där inhoppande Andreas Bakkerud tog en bejublad seger inför hemmafansen. Även norskt på andra plats genom Sondre Evjen medan det svenska inslaget i finalen, Anton Marklund fick nöja sig med att bli fyra efter att ha varit lite av helgens dominant. I RX2e segrade tysken Viktor Vranckx före Nils Andersson och Isac Sjökvist.
*
I WRC2-träningslägret ”Rally van Stade” inte så väldigt långt från Ypres där nästa WRC-tävling körs, fanns en speciell del för just dessa och där inga totaltider redovisades, enbart sträcktider. Andreas Mikkelsen var snabbast på en handfull av de 13 sträckorna och avbröt självvalt innan alla var färdigkörda. Chris Ingram som även han tillhör Toksport noterades för flera bästa tider och var snabbast på den allra sista där bara fyra ekipage valde att starta. Sämre gick det för en annan Toksportare, Nikolay Gryazin som återigen åkte av och bröt med trasig Skoda. Allra tyngst var det ändå för det stora Luxenburgska WRC2-hoppet i Ypres, Gregoire Munster. Han leder det nationella mästerskapet i Belgien efter en andra plats och så seger senast med den nya Hyundai i20 N Rally2. Men nu ser det tungt ut med start på torsdag i WRC-tävlingen, då hans bil tog väldigt mycket stryk i ”a high speed roll”.
I det ”riktiga” rallyt blev det Porscheseger genom Andy Lefevere och på plats i samma klass placerade sig Jan Petersen/Jeanette Kvick Andersson som elva. Ingen sekundstrid om segern precis då danskarna med R5 Peugeot hade nästan elva minuter fram till Porschen i topp. Då hör det till saken att två av dessa tappades på sträcka nio plus två minuter i form av tidsstraff och utan dessa hade paret slutat sjua. Men hela rallyt kantades av problem berättar Kvick.
– Otrolig laginsats i helgen, sex punkteringar, bromsläkage bak, trasig bromsslang fram och vi slutade ändå 14:e plats totalt och bästa lag utanför Belgien. Det är teamarbete som får drömmen att fungera!
Bättre gick det för Kvick den yngre, Isabelle som läste noterna åt Lasse Karlshøj med sin Opel Adam Cup-bil. Trots klassens minst häftiga bil slutade paret fyra och med enbart Rally4 och R2-bilar före.
*
Då är i princip Rally-SM avslutat vad gäller var SM-gulden hamnar. Enda frågetecknet är PG Andersson som fortsatt behöver ta minst två poäng i Trollhättans final om tre veckor. För att guldet inte ska hamna i Årjäng måste tvåan Jonas Åkesson eller trean Jari Liiten ta full pott samtidigt som PG misslyckas totalt. Kan så klart hända men onekligen ett skört halmstrå för Jonas och Jari att hänga fast vid. Annars är följande klara Albin Nordh (Int.2WD), Patrik Flodin (Nat. 2WD) och så klart segermaskinen med WRC-Fiestan ”Michael Wikström från Boden. Fyra raka segrar ger 120 poäng medan tvåan Mats Jonsson är 49 poäng efter och med 30 poäng kvar att köra om.
En avåkning hindrade Trollhättans Johan Holm från fjärde segern i ”Standard”. Men med andra plats och fem bonuspoäng på power stage blir det nästan garanterat istället guldfest på hemmaplan med ”Västrallyt”. 19 poäng skiljer till helgens vinnare Stefan Håkansson Älmhult, men om trenden håller i sig med få startande, lär enbart 18+5 poäng delas ut i Trollhättan och då ska det mycket till för att Holm ska missa målet. Även i de båda Juniorklasserna är det klart, Albin Nordh vinner ”Int. 2WD” medan Mattias Savela har 20 poängs försprång till Linus Harling i ”Nat 2WD”. Med en anmälan som stänger på söndag ser det inte alltför optimistisk ut med ”rekordstartfält” i Trollhättan, bara 24 namn är än så länge anmälda….
*
På tal om antalet anmälda så gav Hässleholms rallyvariant av ”indiska reptricket”, det vill säga att förlänga anmälningstiden utan extra kostnad klent resulta och Snapphanerally fick därmed uppleva exakt samma sak som de som tidigare provat med detta. Tror att där var 80 bilar anmälda när ordinarie anmälan stängde och nu har där tillkommit tre bilar där William Binbach, Kolsva och Hyundai är en av de allra sista. Så klart förstår jag tänket att försöka få till lite extra kronor till tävlingskassan, men i förlängningen kan detta inte vara rätt väg att gå. Jag menar, när anmälningsmoralen på vissa håll redan är usel så lär den inte bli bättre när sista anmälningsdag enbart blir lite av rekommendation. Dessutom är fritt att avanmäla sig fram till tisdagen före tävling då startavgiften ska vara betald…
*
I går släppte Tom Kristensson, ett av SMK Hörbys namn på de internationella scenerna sina kommande planer. Foto: Tom Kristensson Motorsport
– Vi jobbar fortsatt stenhårt att sy ihop resterande del av säsongen på bästa sätt. Följande tävlingar är bekräftade just nu och vi hoppas kunna presentera ännu fler inom kort, berättade Tom.
Närmast är det kanske ERC:s tuffaste asfaltrally som väntar, tjeckiska ”Barum Czech Rally Zlin” sista helgen i augusti. Därefter hinner Tom och Andreas Johansson bara hem om och byta kalsonger innan det är dags för andra tävlingen i SM för dom i Kowax 2BRallys Hyundai i20 R5, SM-finalen ”Västrallyt” den 2-3 september. Båda dessa tävlingar har Tom flaggat för tidigare däremot var det mer överraskande att han även tänker sig att köra deltävlingen på Söderslätt i Back SM, ”Minnesbergsbacken” den 17 september. Än så länge är det få anmälda, totalt bara åtta bilar varav två kör i rallycrossklassen. På pappret ser det i dag ut som att det blir en het dust mellan Toms samarbetspartner Stefan Kristensson med WRC-Fiesta och Tom själv…
*
Helgens kommande Ypres Rally Belgium blir en supertajt tävling där hela tävlingsområdet inklusive shake down ryms på minimalt med kilometer. Till exempel är det aldrig längre fågelvägen från serviceparken till någon sträcka än 17 kilometer. Att det är Hyundais Thierry Neuville/Martin Wydaeghe som är favoriter går inte att snacka bort i detta oerhört svårkörda rally. Neuvilles stora erfarenhet härifrån med flera segrar som toppades i fjol när det var debut som WRC-tävling och med Neuville överst på pallen. Men Toyota har inte gett upp drömmen om seger berättar Elfyn Evans som fortfarande jagar årets första seger.
– Erfarenhet härifrån visade sig betydelsefullt ifjol och inför årets test visste vi lite bättre vad som väntar, förklarar walesaren i Toyota#33.
– Det blir gropig asfalt och en hel del förändringar i grepp, ett unikt rally och helt annorlunda än tidigare rallyn. Även jämfört med Kroatien som också är asfalt så är Ypres helt annorlunda. Mycket raksträckor och vägbyten så i den meningen ser det på pappret enkelt ut, men i verkligheten är det långt ifrån så!
I fjol var Kalle Rovanperä bästa Toyota som trea med Neuville som etta och Craig Breen som tvåa, båda med Hyundai. Om inte detta var Toyotas tävling så undrar man vad M-Sport summerade sin insats med? Bäst från ”The Blue Oval” var hemmaföraren med Fiesta Rally2, Bernd Caster som 13:e man. Av Cumbrias bidrag till WRC slutade Gus Greensmith på 42:a plats och var bästa Fiesta WRC…
*
Såg en väldigt fin bild från när medlemmarna i SMK Örkelljunga igår ägnade sig åt att återställa sträckorna efter ”Smedsvängen”. Som jag brukar hävda, stunden när allt är klart och den första tuggan tas på den grillade korven då är rally som allra bäst.
Blev lite förvirrat igår när jag skrev att SMK Hörbys Jocke Kristiansson blev fyra i klassen, missade att Tim Hammarström som var näst snabbaste 2WD, är B-förare så korrekt är att Jocke blev trea och klubbkompisen Ola Wingren/Anders Östberg slutade fyra och ny Hörbyförare som femma, Lars Mårtensson/Lotta Hansson. Men det kunde blivit ännu bättre förklarar Ola.
– Vi blev hindrade på sista sträckan efter att bilen framför åkt av och hindrade mig varför jag fick en konstruerad tid. Inför sista var vi före David (Pettersson) men med den uträknade tiden blev vi nu efter…
Ola är noga med att poängtera att regelverket följdes och tillägger han.
– Davids tid på sista var rikligt bra och inte alls säkert att jag kunnat hålla undan. Nästa gång är det någon annan som drabbas, en race-incident som då kan drabba vissa mer än andra!
*
Tisdagen blir bloggfri, ha en skön dag!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com