Stress hos Toyota, fortfarande finns hopp för VW i WRC, Roman jagar Blomquist och Tjejcup i BRC.

BloggToyota1 kopiaMed bara dagar kvar till premiären för WRC 2017, Rally Monte Carlo är det bråda dagar hos Toyota Gazoo Racing utanför finska Jyväskylä då det enligt mina finska källor återstår mycket jobb innan Jari-Matti Latvala och Juho Hänninens YarisWRC- bilar är klara för start. Enligt källan var det i princip tomma karosser med hjul så sent som igår och en ”viss” stress kunde också anas hos bilbyggarna. Fast å andra sidan är det en hel vecka till start och det har även hänt att man byggt vrak till körklar bil under serviceuppehåll…

*
BloggPolo kopiaVolkswagen har inte gett upp hoppet om WRC-start även om man missade sista dagen för FIA-homologering och därmed att få ut nya Polo R WRC 2017 i årets Rally-VM. Om detta berättas i olika media och nu jobbar Sven Smeets och Volkswagen Motorsport med att ändra FIA:s tidigare beslut att homologering för 2017 måste ha skett innan årsskiftet. Smeets sätter ”Tour de Corse” som första möjliga rally för nya Polon om allt går som det ska. Därmed också första tillfälle som, om Even Management och Andreas Mikkelsen lyckas få ihop budget,  som man kan få möjlighet att köra bilen.
Någon stor sponsor har inte anmält sig ännu och Smeets bekräftar att Qatar också är ute ur bilden, åtminstone för det här året. Istället är det andra sponsorer man förhandlar med, men först måste FIA ge dispens innan man vill gå vidare. När detta väl är klart bekräftar
Smeets att både Polon och serviceorganisationen är startklara så fort pusselbitarna väl faller på plats. Kanske, kanske får vi så se Mikkelsen i en Polo längre fram på säsongen och i så fall ännu ett lyft för ”nya WRC”…

*
Nu jagar 52 årige Joakim Roman 1984-års världsmästare Stig Blomquists rekord i antal starter på 34 i Rally Sweden. Örebroaren har dock en bit dit men i februari är det lite jubileum då det är dags för 20:e gången och detta i obruten följd sedan 1997. Att han menar allvar med jakten visar det att Roman faktiskt var allra först när anmälan öppnade och i listan står hans namn för de tre VM-åkaren från Hyundai.
Roman kör i år för samma team som Emil Bergkvist, belgiska J-Motorsport och även i en likadan bil, Citroën D3 R5. Nytt för i år är däremot kartläsaren som blir Hedemoras Christoffer Bäck. Nu räknar inte Roman med att blanda sig i toppstriden och bästa placering är några placeringar efter tjugo för något år sedan. För honom är det istället jakten på Stigs rekord som är viktigast fast som han konstaterar i NA.
Då får jar hålla på tills jag blir pensionär…

*
Jag har en viss skepsis till nya Tour European Rally och har svårt att se att den nya serien kommer att locka så många svenska förare. Promotorn kan nu glädja sig åt fem anmälda och förutom sydkoreanen Chewon Lim ansluter sig även åttafaldiga Belgiska Mästaren Pieter Tsjoen, R5-Fiesta och holländaren Henk Bakkenes, Mitsubishi EVOX.BloggKvick Kul för oss här uppe att Henk engagerat danska kartlsäarproffset Jeanette ”Kvicken” Kvick som är glad över chansen.
Jag är så stolt och lycklig, förklarar Kvicken efter att samarbetet blivit officiellt.
Henk har mer nio år bakom sig som BMW-åkare och bytte i fjol till 4WD och Mitsubishi och körde i fjol även två WRC-tävlingar, Tyskland och Spanien. Det var även i Spanien som de träffades där danskan åkte med spanjorska Giamapoli.
En annan som anmält sig är polacken Krzysztof Schejk, Honda Civic Type R.

*
Välkända brittiska rallyt ”The Jim Clark Rally” tar i år time out sedan bilsportförbundet i UK inte ger arrangören tillstånd efter olyckan 2014 där tre personer omkom. De skotska myndigheterna har beslutat att inte åtala arrangören men så länge MSA:s egen granskning inte är klar ger man inget nytt tillstånd. Rallyt har inte körts sedan olycksåret och även i år blir det alltså ”cancelled”.

*
Den minnesgode läsaren minns kanske vilket liv det blev när jag tyckte det var en bra idé med den föreslagna ”Tjejklassen” i Bilsport Rallycup. Att idén kom från tjejerna själv spelade ingen roll och jag ska inte upprepa allt jag kallades för att jag stödde tanken. Nu har BRC tittat närmare på idén och vill istället göra det till en ”cup i cupen”. General Roger Rooth skriver.
Det är tjejerna själva som kommit med förslaget om hur det ska se ut och jag har gjort en sammanställning av deras åsikter som ”regelverk” som dom tyckt sammanfattade det dom ville ha. och ni kan läsa det nedan.
Nu efterlyser man tankar och åsikter om hur en sådan cup kan se ut och så här långt ser det ut så här:
Tjej-BRC
Klasspecifikation:  Tjejcup med poängräkning över tävlingssäsongen  där dom 3 snabbaste koras på prisutdelningen efter säsongen.
Definition:  Ej en egen klass i deltävlingarna, tävlande kör i sin respektive förar & bilklass.
Deltagare:  Endast Tjejer.
Licensklasser:  Ungdomsrally, A-Förare, B-Förare. C-Förare.
Bilklasser:  Bilar från följande klasser:  Klass U, Klass 1, Klass 2, Klass 3 och Klass 4.
Poängfördelning: Baserat på totaltid inbördes mellan tjejerna i varje deltävling.
Poängsystem: 10-8-7-6-5-4-3-2-1 som övriga klasser.
Prispott: Ingen prispott utdelas, i Ungdomsrally finns ingen och övriga kan vinna sin resp. klass.
Kontakt med Tjej-BRC för frågor: tjej-brc@bilsport-rallycup.se
Kastar först in hatten och påstår än en gång att jag tycker tjejernas idé är väl värd att genomföra…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *