Stort startfält i SSR där Tom K. gör sin andra SM-start med 4WD, Kalle kunde sladda, Eric byter racing mot rallycross, Björk fick tur WTCR-start, Mattsson lämnade över klubban efter 40 år och tragisk olycka i Laxå.

Det blev till slut ett riktigt bra startfält för South Swedish Rally 26-28 maj med strax under hundra bilar i SM-fältet. I ”Internationella 4WD” blev det dessutom SM-rekord med 20 anmälda R5/Rally2-bilar och där de vanliga SM-namnen i Älmhult får sällskap av SMK Hörbys Tom Kristensson/Andreas Johansson.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Direkt från polska mästerskapets gruspremiär ”Rajd Podlaski” åker Tom till Småland med en Hyundai R5 från Kowax 2BRally vilket innebär hans andra 4WD-start i Svenska Mästerskapet. Den första var i höstens SM-final ”Skilling 500” där en lurig bro satte stopp för den hyrda Rally2-Fiestan. Egentligen ganska fantastiskt att som Tom ha tävlat i ERC/J-WRC som toppades med VM-guld 2020 och därefter en säsong i WRC2 med M-Sport Ford allt detta och ändå ha mindre än tio SM-starter i ryggen under en 12 år lång karriär. I SSR får han tufft motstånd och storfavorit är som vanligt PG Andersson/Andres Fredriksson med GNM:s Fiesta med betydligt både fler medaljer och SM-tävlingar bagaget. Även ”Nationella 4WD” blev stor (19-bilar) och där Michael Wikström med WRC-Fiestan får bära favoritskap. Hade istället ”SM-kungen” Mats Jonsson haft en lika konkurrenskraftig bil istället för hans snudd på Appendix K WRC Skoda hade nog rollerna blivit ombytta. Sorgebarnet i SM är tråkigt nog ”Internationella 2WD” som egentligen borde varit fönstret utåt för unga och ambitiösa talanger. Istället har klassen tappar status rejält sedan ifjol då både SM-ettan och tvåan, Calle Carlberg och Victor Hansen nu kör utomlands, Tyskland respektive ERC. Bara nio bilar i ”framtidsklassen” och där jag tror Isac Reiersson blir den som anför tempot.  

Foto: Tommy Svensson

Störst är som vanligt ”Nationella 2WD” med 39 bilar anmälda. Här gäller det att ”ta skalpen” av Volvo-åkande Patrik Flodin vilket många försökt, men få har lyckats med. När SRM tog över som promotor lyssnade man neråt och tyckte sig då förstå att det fanns stort intresse även från ”GruppF-åkare” att få tävla om SM-medaljer. Klass ”Standard” infördes men som vanligt var det mycket snack och lite verkstad vilket gjort att klassen i mina ögon är på gränsen till SM-värdig. Nu finns det ändå hopp då där är nästan en fördubbling av antalet anmälda i SSR mot i premiären i Boden.

Foto: Tommy Svensson.

Visserligen blygsamt i antal ekipage, sex tar sig till Småland istället för de fyra som körde premiären…

En sak förundras jag över och garanterat också arrangören, varför väntade så många till sista dagarna med att anmäla sig? Så sent som tisdagen den 3 maj hade man ”krismöte” där frågan var om SSR skulle köras eller ställas in då antalet anmälda var för få för att få ihop budgeten. Nu hade tävlingsledningen is i magen och valde att köra vilket med facit i hand var rätt beslut. Jag kan förstå att en del kämpar in i det sista för att få ihop sin start, men jag kan absolut inte tro att runt halva starfältet jobbar på det viset. Tänk om Kjell-Åke Jönsson (tävlingsledare) haft merparten av de 96 anmäldas namn redan i slutet av april, tänk då så många extra timmars sömn han och resten av entusiasterna i ledningen kunnat få. I Sydrallyt och SSR Historic är det fortsatt dåligt med anmälda, fyra respektive 15 ekipage men hr har itne anmälan stängt ännu.

*

Foto: Red Bull Content Pool

Kalle Rovanperä visade att han kan verkligen kan köra med sladd och tog sin Toyota GR Supra till en sjunde plats i den irländska driftingtävlingen han körde i helgen. 93,00 poäng fick Kalle ihop i sin premiär och såväl publik som experter hyllade WRC-åkaren efteråt.

*

Efter några säsonger på racingbanorna i först i Danmark med DS3 Cup och därefter i V8 Thunder Cars byter Broby-boende Eric Nilsson både underlag och bil. Chevrolet Camaron är borta och nu är det rallycross och BMW med Volvo-motor som gäller när Kristianstad Kartingklubb-föraren i år satsar på Junior-SM i Rallycross. I helgen var det premiär i Haninge men inte i SM utan uppvärmning i ”Supercupen”. Med ett trilskande väder där regnet inledde hade Eric en tuff start på det ovana underlaget.

Foto: Susanne Nilsson

Varvtiderna blev bättre och bättre under dagen, men det finns en hel del att jobba med, berättar Erik.

En mycket rolig och givande dag och vi ser fram emot nästa tävling!

Klassen vanns av Oskar Hellström från Strängnäs medan Eric rullade in med sin rödvita ”Bimmer” som trea.

*

Thed Björk fick en tuff iledning på årets WTCR när han i kvalet kraschade Cyan Racings Lynk&Co-bil. Till race ett hade man inte lyckats reparera bilen men i det andra körde svensken in som nia.Foto: Okänd

Lyckades ändå rädda några poäng och stort tack till teamet som fick tillbaka bilen på banan, berättar Björk som  ligger på 14:e plats i tabellen.

I Race 1 var det dubbelt Argentina i topp genom Honda-förarna Nestor Girolami och Esteban Guerini. Därefter tre Cyan-åkare, Yvan Muller, Yann Ehrlacher och Ma Qinghua. Mike Azcona tog sin Hyundai till seger i Race 2 före Cyan-duon Urrutia Santiago och Ma Qinghua.

*

En av rallysportens absolut mest färgstarka och energiska personligheter är Trelleborg MK:s Lasse Mattsson. Han har varit med i ledningen för South Swedish Rally nästan från allra första året för att inte tala om alla otaliga uppdrag som tävlingsledare i SM och hela vägen ner till klubbnivå.

. Foto: Håkan Persson

I 40 år har Lasse svingat ordförandeklubban i TMK alltså många och respektfulla år men nu är epoken över. Han avtackades vid klubbens årsmöte och till ersättare valdes Kai Koivuranta. 

*

I går drabbades Folkracetävlignarna i Laxå av en tragisk olycka där en funktionär omkom. I ett finalheat strax efter start gick en bil i skyddsräcket varvid en funktionär i 70-års åldern träffades. Trots att sjukvårdspersonal snabbt var på plats och påbörjade hjärt/lungräddning avled mannen kort efteråt. Tävlingen avbröts sjävklart.

Trots att vi har en väldigt stor säkerhet under tävlingar kan det ske olyckor men det är väldigt sällan. Men jag måste säga att klubben har hanterat detta riktigt bra genom att ge alla inblandade det stöd som behövs. Vi vill ta med oss lärdomar och göra oss bättre, säger Rickard Johansson, säkerhetsansvarig på Svenska Bilsportförbundet. 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *