Stenhårt i topptrion inför Monte-avslut, Østberg leder WRC2 och Camilli WRC3, Oliver poppis i Portugal, ”Jänke-Sean” imponerar, kanske SM-rally i Sandviken och Rally Poland närmaste ERC för en skåning!

Foto: Toyota Gazoo Racing

Minns det som igår när dödgrävarna slipade sina spadar och försökte övertrumfa varandra med olika argument varför WRC 2020 skulle bli mer eller mindre ointressant efter att Citroën lämnat. Återigen är det bara att konstaterat hur fel ”spadchaufförerna hade” och mer rafflande än premiären Rallye Monte Carlo har jag svårt att tänka mig en WRC-tävling. Tre förare inom 6,4 sekunder efter de 12 första sträckorna och med jämn fördelning av sträcksegrar.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Flest sådana har trean efter dagens etapp, Thierry Neuville med fem vinster, medan ledaren Elfyn Evans fått ihop fyra och tvåan Sebastien Ogier varit snabbast på tre sträckor.

Foto: Hyundai motorsport

Detta ger differensen 4,9 sekunder mellan ettan Evans och Toyota-kompisen Ogier. Han i sin tur har 1,5 sekunder till belgaren i Hyundai #11. Därmed vågar jag redan också utlova att VM-guldet 2020 kommer att stå mellan en kvartet bestående av denna trio kompletterad med Ott Tänak. Trion är också helt överlägsna och Sebastien Loeb på fjärde plats kan enbart drömma om att ta en åttonde seger i världens äldsta VM-rally. Två och en halv minut upp till Walesaren kör han aldrig in på de fyra sträckor som återstår att köra i morgon. Frågan är om han ens lyckas hålla tungt inledande Esapekka Lappi bakom sig med Fiestan? Bara 14 sekunder skiljer mellan de båda.

Jag är försiktig och även om jag kör bra tar jag inga risker, summerade Loeb.

Trots denna ”game plan” snurrade han på sträcka tolv och tappade runt 20 sekunder. Även Evans hade problem på dagens avslutning.

Bara nuddade gasen på ett halt parti och vi hamnade i ett dike. Men jag hade tur vilket är bra att ha ibland, konstaterade rallyledaren och la till.

– Där är långt kvar innan detta är ”over”! 

Neuville vann sträckan, 4,6 före Evans men utan dikesvisiten hade det nog varit annorlunda. Belgaren var dock rak och förklarade vid sträckmålet.

Jag försökte verkligen köra hårt men det var så halt därinne. Tror inte jag kunde ha kört snabbare!

Kalle Rovanperä håller sjätte platsen vilket känns som exakt den placering han ska vara på med tanke på att detta är första WRC-starten med Toyotan. En snurning på den livesända sträckan i morse kostade den ständigt leende Takamoto Katsuta tre minuter men Toyotas framtidshopp är ändå sjua totalt.

*

Foto: wrc.com

I morse verkade det på Mads Øsberg/Torstein Eriksen som om att mekanikerna under natten bytt ut hans C3 R5 mot en annan bil. I går sprudlade Mads i sina kommentarer hur bra ”Cittran” fungerade, men i morse var det motsatt åsikt. Efter andra sträckan i morse menade Mads.

Jag är inte alls ”happy” med bilen för tillfället. Känns inte komfortabelt men jag vet inte riktigt varför?

Efter någon sekund la han till.

Set up gör bilen helt okörbar och på service får vi hitta tillbaka till inställningar som vi känner till bättre!

Foto: Hyundai motorsport

Hårdast uppvaktande i WRC2 är Ole Christian Veiby/Jonas Andersson i sin Hyundai-premiär. En snurrning på dagens sista sträcka kostade dock mycket tid och upp till Mads skiljer knappa minuten. Trean Adrien Formaux, Ford har däremot över tre minuter upp till norrmannen i topp.

*

I WRC3 är det Eric Camilli som dominerar, även han med C3 R5, en och en halv minut till märkeskollegan Nicolas Ciamin och två minuter ner till trean Yoann Bonato känns stabilt.  

Har njutit hela dagen även o det varit svårt att hitta rätt rytm i körningen. När du ”don´t push” är det inte så lätt att köra…

Det är faktiskt också så att Camilli är snabbast R5-åkare, minuten före Østberg. Efter sträcka nio var Oliver Solberg åttonde bästa R5-bil och allt pekade på att detta skulle förbättras under dagen. Men på sträckan efter gick Oliver och Aaron Johnston lite ”wide” med Polon och knäckte vänsterbakhjul. Tappade runt 20 minuter men lyckades ta sig till service med ett bakhjul som fladdrade lite hur som helst. Med fixad Polo tog Oliver direkt upp stafettpinnen och klippte två fjärde tider i klassen på SS11 och12. Håller ändå trots tidstappet 19:e placeringen i R5-klassen totalt och har även 12 bilar efter sig.

Foto: Oliver Solberg

Om nu resultatet inte är så glatt så måste ändå Oliver känna sig hedrad när det redan bildats en portugisisk fanclub till honom.

Det här gänget är något extra,  ”The Portuguese Mafia” som dom kallar sig, berättar Oliver med uppskattning. 

*

Mycket att bli imponerad över i Rallye Monte Carlo men frågan är om inte amerikanen Sean Johnston kliver in på topp-tre i listan för ”most impressive performance”. Efter elva körda sträckor leder han R2-klassen ihop med sin ständige bisittare Alexander Kihurani och som han leder sedan. Över tre minuter till en hemmaförare som garanterat har mer vana från Monte-lika sträckor än den Tysklandsboende jänken. Dessutom ska man veta att på sträcka sex tappade han 1.30 på grund av en punktering. Sju av elva möjliga sträckvinster har det blivit i Seans 23 rallystart som började med Opel Adam-Cup 2018 och sin fjärde start gjordes i South Swedish Rally samma år vilket slutade med en jättekraschad Opel Adam R2. Skrotet byggdes upp igen och några månader senare passerade han Hörby och kompisen Tom Kristensson på sin iväg till East Sweden Rally. Här gick det bättre och han slutade femma i samma klass som Tom och Henrik Appelskog vann. Onekligen är det ingen överdrift att påstå att Seans utvecklingskurva går ganska brant uppåt. Inte minst tredje placeringen i J-WRC-finalen Rally Wales GB i fjol och plats fyra totalt i sluttabellen visar att här finns en riktigt lovande amerikansk rallyåkare…

Än har inte den tjocka damen klivit på scen vad gäller SM-premiären Rally Bilmetro i Sandviken. Tanken var att detta skulle körts nästa helg men akut vinterbrist omöjliggjorde detta. Nu tar man dock nya tag och jobbar för att istället försöka hitta vinter helgen 13-14 mars. Kommande vecka bestämmer sig Kalle Andersson & Co för om det blir ett nytt försök. Om så blir fallet blir det tajt för SM-åkarna då Rally Vännäs körs två veckor tidigare. Här finns det av alla bilder att döma vinter i överflöd så risken för att även detta ställs in är extremt minimal.

Om sex veckor drar ERC i gång och som vanligt är det ute i Atlanten som det blir premiär. Azores Rally har de senaste åren varit första deltävling av de totalt åtta som ingår i ”Rally-EM”. Trots allt en bit att åka om man är sugen på att se en ERC-tävling men det finns dom som är närmare. Både Rally Liepaja i Lettland och f.d WRC-tävlingen Rally Poland ligger båda på bekvämt avstånd från oss. För oss i södern är Polen hyggligt nära och efter att man gått i land med färjan Ystad-l Świnoujście är det bara cirka 60 mil till semesterorten Mikolajki som har rallyts HQ. Rally Poland är känt för sina snabba grusvägar med lite Finlandsstuk och körs den 26-28 juni. Vi har kanske lite svårt att förstå att detta är ett av världens första rallyn och redan 1921 vann Heyne Tadeusz första upplagan med en Dodge. Lite kusligt när man kollar bakåt  i segerlistan och ser den tyska hakkorsflaggan vid sidan av vinnaren 1938, Hans Rauch. Så klart körde han med en Mercedes-Benz 230. Två svenska vinnare finns också, 1984 tog Ingvar Carlsson segern med en Mazda RX-7 och 23 år senare, 2007 var det värmlänningen Oscar Svedlund som vann i en Subaru. Senaste segrare var Alexey Lukyanuk 2019 med Citroën.  Rallyt är deltävling fyra i serien och så här långt är det enbart Dennis Rådström som gjort klart med full satsning i junior-klassen för R2-bilar. En klass som har deltävling i Rally Poland.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *