Sten satte stopp för Mikkelsen i Mexiko, mycket ”drama” första dagen, inget ”EWRC” förrän tidigast 2022, Hörby-Victor på väg mot tysk succé, Oliver S.laddar mot USA och ”Breaking news”: Meeke ny ledare i Mexiko!!
Rally Guanajuato Mexico fick en så dramatisk start att nästan mitt hjärta slets itu när Andreas Mikkelsen och Anders Jaeger direkt gick upp i ledning efter El Chocolate och höll den sedan över både sträcka tre och fyra. Men på femte sträckan var det roliga slut när Hyundai-duon körde på en stor sten som låg mitt på vägen. Den här gången var det faktiskt också så och inte som när DM-åkare irriterat hävdar samma sak efter att ha genat alltför frikostigt och sedan kört punktering eller något annat hams. Gör ont i hela kroppen när man ser videon från katastrofen, stenen mitt på vägen och Hyundai #89 kommer med fullt påslag utan någon chans att väja.
– Vi siktade på att få en bra start vilket vi också fick och visste att El Chocolate skulle vara viktig, berättar Mikkelsen.
Det var också här på andra rundan som han träffade stenen.
– Fick punktering, stannade och bytte hjul men kom bara en mil innan fjädringen packade ihop på grund av den hårda krocken med stenen.
Besvikelse är bara förnamnet och inför omstarten ligger nu norrmännen långt ner i listan.
Inte mycket bättre gick det för Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul som aldrig kom in i matchen. Belgaren klagade på det mesta men allra mest på dåligt grepp. När det så även för honom blev punktering på samma sträcka som Mikkelsen var besvikelsen monumental.
– Kan inte dölja att jag är jättebesviken men nu gäller det att ladda om och tyvärr får vi ingen bättre startposition dag två efter vårt missöde.
Trots detta har faktiskt WRC-tvåan inför helgen bara en minut upp till ledande Sebastien Ogier och till pallen är det bara 40 sekunder. Teamchefen för Hyundai Andrea Adamo var också besviken men i hans fall var det mer över att man kom till Mexiko med bilar som inte höll måttet. Han tänkte då närmast på Dani Sordos bil som stannade på transporten efter sträcka sex. Som orsak angavs ”electrical issues” när spanjoren låg på andra plats i WRC-debuten 2019.
– Vad kan jag säga, vi har haft sämre dagar men vi har också definitivt haft bättre, summerade Adamo fredagen.
– Vi förväntade oss aldrig att förlora två bilar första dagen när vi dessutom kämpar om seger. Nu måste vi försöka hålla oss lugna och fokusera på resten av rallyt!
Dani Sordo var så klart även han besviken.
– Bara fyra sekunder från ledning när vi märkte elfelet på sträcka sex och fick sedan stanna på transporten mot sjuan. Försökte fixa felet men det gick inte, konstaterade Sordo.
*
Istället gick Sebastien Ogier och Julien Ingrassia upp i ledning och detta före rallyts stora överraskning ur min synvinkel, M-Sports Elfyn Evans.
– Har faktiskt varit en riktigt bra dag där ute, menade walesaren efter målet på sträcka sju.
– Ingen dag där jag kört på gränsen utan hållt ”my line” och försökt hitta grepp. Det är verkligen halt där ute men på etapp två borde det vara ”better grip”.
Med bara 14,8 sekunder upp till Ogier vill så klart Evans försöka och lovar att gör vad han kan för att komma förbi.
– Långt kvar av rallyt och mycket kan hända…
Sämre gick det för teamkompisen Teemu Sunninen som genade lite för mycket och körde in i en stenfylld slänt.
– Faktiskt ganska stora skador efteråt vilket gjorde att vi inte kunde fortsätta.
*
Ott Tänak inledde med att inte köra shake down på grund av elfel även han på sin Yaris WRC. Startpostionen som bil ett gjorde att han fick rensa väg för de övriga, något som kostat tid.
– Vi gjorde allt vi kunde utifrån detta och känslan i bilen är bra så det har faktiskt varit en njutbar resa, förklarar WRC-ledaren.
Samtidigt erkänner han att det bitvis varit ”driving on the limit”. Ligger nu fyra och med ett gap p å37 sekunder upp till Ogier.
Precis framför sig har Tänak sin Yaris-kompis Kris Meeke som kom till etappmålet som en lycklig man.
– Första dagen på grus med blev och så ligga trea, “I’m quite happy tonight”!
The Ulsterman berättade även att där inte varit varken drama eller ”moments” under dagen och att Yaris #5 fungerat perfekt hela tiden.
– Vi är inte långt bak tvåan Evans, bara sex sekunder och på lördagsetappen har vi bättre startposition så vi får se vad vi kan göra!
Om Meekes Yaris fungerat perfekt var det som vanligt är jag beredd att skriva, tvärtom för Jari-Matti Latvala.
– Vi kunde ha fått en bra dag och började försiktigt, kanske för försiktigt, berättar Latvala.
– Men känslan blev bättre och bättre så vi klättrade upp till fjärde plats när så generatorn plötsligt slutade att ladda.
Yarisen klarade ytterligare två sträckor innan batteriet var tömt och därmed missade man de två korta publiksträckorna som avslutade fredagen.
– Oerhört frustrerande när sådant händer men så är det i motorsport ibland…
*
Som vanligt har Alexander Lukas (turgubben i Kalle Anka) motsvarighet i rallyvärlden Sebastian Ogier bara sett på när konkurrenterna haft mer eller mindre drama.
– Helt klart har det varit en bra dag för oss trots de svåra förhållanden vi mött, menar Ogier.
– Dåligt grepp, speciellt på morgonsträckorna men gillade att ha några bilar före mig och kunna följa deras spår.
Lördagen är rallyt längsta etapp och det kommer att krävas mycket för att behålla ledningen menar fransmannen.
– Vi måste även var försiktiga då jag förväntar mig några riktigt ”tricky” bitar där vägen när både smal och väldigt dålig…
Esapekka Lappi är i både Mexiko och C3-lära, ändå bara 39 sekunder långsammare än C3-kollegan i ledning och femma i listan.
– Tiderna rör sig i rätt riktning men med startpositionen dag två, blir det mycket ”road cleaning” men vi ska kämpa för att få ett bra resultat med oss hem!
*
Citroën-basen Linda Jackson fick inte FIA med sig direkt på eltåget, hon får vänta till åtminstone 2022 innan ”EWRC” kan bli verklighet. I samband med motormässan i Geneve samlades FIA:s högst beslutande organ, World Motor Sport Council för att dryfta framtiden. Vad gäller WRC så klubbades att samma tekniska reglemente som i dag ska gälla fram till och med 2021. Uppdateringar av bilarna kommer att tillåtas som tidigare, men inga dramatiska förändringar . Med andra ord blir det inte på minst tre år framåt som ”Vi som gillar R5” får vänta innan ett mer verklighetsförankrat Rally-VM kan sjösättas…
*
I tyska ADAC Saarland-Pfalz Rallye kom första beviset på hur ”gröna värderingar” kan komma att hota motorsport. Nu var det inga ”halvhögaflumaktivister” som demonstrerade med plakat mot rallybilarna utan det var ett vindkraftverk som skadats av en storm tidigare i veckan som satte stopp för SS1/4 i rallyt. Nåväl, rally blev det i S:t Gallen och med två sträckor kvar att köra är det bara att konstatera att min klubbkompis i SMK Hörby Victor Hansen med co-driver Victor Johansson redan satt sig i respekt i sitt första internationella rally. Hitintills har ”The two Victors” haft en jättefajt med hemmaföraren Kai Otterbach i en BMW 320IS där de båda har skiftat med att att leda klass 4. Trots bara två sträcksegrar för BMW-åkaren och en för ”The swedes” är det bara de här två det handlar om. Efter tionde sträckan leder Otterbach med 20,4 sekunder vilket blir svårt för den svenska R2-Peggan att köra in. Visserligen återstår drygt två mil sträcka men för att det ska bli svensk seger krävs ett misstag i BMW:n. Bakåt ser det mycket bättre ut då trean Michael Schvall har en och en halv minut att köra in på Victor. Flest sträcksegrar har Sepp Wiegand med sin Opel Adam R2 (så klart), fyra stycken men en jättedålig tid gör att han ligger näst sist, 13 minuter bak den ledande BMW:n. Håll nu alla blå/gula tummar som finns över att Victor ska kunna knyta ihop säcken och bli tvåa. I såfall, vilken start på den internationella karriären som jag lovar finns i 19-åringen.
Samma tummar håller vi för Sebastian Johansson/Jesper Elfver i ”Opel Adam Cup”. Finske R5-mästaren Erik Pietarinen dominerar totalt och har vunnit nästan alla sträckorna och är minuten före tvåan Gregoiré Munster med gotländskt på tredje plats. Något avancemang är inte att vänta från paret i Opel Adam #33, upp till andra plats skiljer över tre minuter.
Leder rallyt för Skoda Tysklands ”fabriksförare” Fabian Kriem och detta 20 sekunder före poliskonstapel Marijan Griebel, även han i Skoda. Trea är en Hyundai i20 R5 som körs av Hermann Jr Gassner men långt, långt efter Skoda-duon i topp. Tack för bilderna Henric Åkeson.
*
Uppe i lilla Glimminge utanför Broby i nordöstra Skåne har det det fixats racerbil under vintern. Byns ende racerförare, Eric Nilsson är klar för ännu en säsong i Nordiska serien DS3 Cup. Fjolåret blev lyckat för rookie-Eric och nu spänns bågen högre.
–Jag trivs i bilen på de nordiska banorna och målsättningen lite högre i år.
Under uppehållet har det varit mycket tid på gym men även racing i simulatorspel. Närmas väntar en träningsvecka på den italienska racerbanan Tazio Nuvolari Circuit söder om Milano.
*
Med familjen Solbergs Volkswagen Polo R5 är nu med Oliver i Antilla för ett sista vintertest inför premiären med Subaru Motorsports USA och ”100 Acre Wood Rally”. Medan de nya bilarna i klassiskt Subaru-blått och gult prepareras i Vermont jobbar marknadsavdelningen hos Subaru för fullt för att få ut mesta möjliga reklam av varje spenderad US-dollar. En snygg film har producerats där man presenterar teamets förare och där då Patrik Sandell är en. De andra är förutom Oliver, Chris Atkinson, David Higgins, Travis Pastrana och Scott Speed. Alla vad jag vet även med rallycross som sidospår.
*
”BREAKING NEWS”. Trodde inte att jag skulle hinna få med något från dagens action i Mexiko men hinner faktiskt med att ge lite info efter SS10. Dramatiken fortsatte på lördagen och först att råka illa ut var Esapekka Lappi som gick lite ”wide” i en vänster strax före mål. Framhjulen på vägen men bakhjulen i det djupa diket gjorde att han var ”stuck in the ditch”. Inga större skador men arrangören ”rödflaggade” av någon konstig anledning, en varningstriangel före Lappis C3 WRC så hade resten av fältet enkelt passerat. Nu blev det inte så och vem hade nytta av detta tror ni, jo så klart Sebastien Ogier. En bra bit före Lappis avåkning körde dåvarande rallyledaren punktering men tappade nu inte alls så mycket tid som han gjort utan att den röda flaggan visats. Han och Jari-Matti Latvala som av någon anledning kom sex minuter för sent till starten på SS10, fick nu ”framräknad idealtid”.
Preliminärt ser det därför ut så här efter dagens första sträcka: 1. Meeke 1h 36m 39.8sec 2. Evans +5.8sec 3. Tänak +35.1sec 4. Ogier +51.2sec 5. Neuville +1m 04.0sec 6. Latvala +19m 27.5sec.