STCC/TTA och SBF= Slaget i Åstorp, WRC-Araujo är förbannad och lite mera rallynötter!
”Slaget i Åstorp” var det vad man kan tänka sig hände när SBF ordförande KåGe Schildt bjöd hem stridstupparna i STTC och TTA/Elitserien för att diskutera racingens framtid? Nu tror jag inte alls att det blev så dramatiskt och som jag ser det istället för ”slag” kanske det mest positiva som SBF gjort i frågan på länge. Nu kom där tydligen inte fram något konkret utan man ska som det brukar heta ” fortsätta jobba med frågan” och frågan är så klart hur man ska få ihop de två ”rystede” serierna till en succé.
Tror faktiskt att TTA är lite skakade av utvecklingen där jag har känsla av att STCC trots allt fått både mer media och publik än Elitserien. Jag kan ha fel, men rätt har jag utan minsta tvekan när jag säger att de båda måste enas om inte svensk racing ska tyna bort i ett rökmoln. Jag kan till exempel inte förstå varför inte bägge klasserna kan köras tillsammans och låta publik/media avgöra vem som är ”Kungaklassen” i svensk racing?
Jag har ju fått en del kommentarer om min som många tycker negativa attityd till TTA. För dessa rekommenderar jag att läsa bloggarkollegan Svarta Masken senaste inlägg i frågan. Menar nog att min om man nu ens kan kalla det kritik, mot Flash & Co är en ljummen mild västanfläkt mot det Svarta masken skriver i sin blogg. Här talar vi om sågning jäms med fotknölarna…
Sågning i den högre skolan är det också av WRC Team Mini Portugal som drivs av Motorsport Italia och den som håller i motorsågen, dessutom med nyvässad kedja är nykickade föraren Armindo Araujo. I pressmeddelandet från teamet lät det som att man skildes som vänner och att Araujo valt att kliva ner ett snäpp för ”att hitta sig själv och sitt framtida tävlande”, allt enligt teamet. Nu vet jag inte vad ” i h-e heller” heter på portugisiska men det vet säkert Armindo och det har han även talat om för italienarna, genom bägge öronen dessutom. Nu har jag lite svårt att hänga med i alla turerna men så mycket förstår jag att de inte är kompisar och att han nu kopplat in advokater för att lösa det hela. Under tiden rekar Chris Atkinson bland vingårdarna inför Rally Deutschland och bryr sig väl så där ganska lite om tjafset.
På tal om tjafs så är det här med ”rallynötter” ett mycket hett, ömtåligt, känsligt och alltid debatterat ämne. Kom ju lite kommentarer här på bloggen, desto fler via min mejlkorg. Vissa är stenhårda i sin kritik, andra lite mjukare och faktiskt en hel del som tycker att det bara handlar om att ”gilla läget”. Själv tillhör jag nog den sistnämnda gruppen. Det som jag är mest bekymrad över att det finns så få notskrivare och nu ska ingen ta illa vid sig, de som finns är ju inte precis nykomfirmerade. Det finns alltså ett akut behov att hitta nya notskrivare som kan ta över om några år och är det som en del påstår att dessa finns, men har ingen chans att komma fram på grund av ”monopol”, är det ju så klart trist. Dock kan jag säga att jag kan inte räkna upp ett enda namn som när en dröm att bli notskrivare möjligtvis Lars Nilsson från Staffanstorp undantagen. Lars gjorde en del noter till tävlingar i Skåne, men minns jag inte helt fel så undgick inte heller han kritik. När så Anders Martinsson drog i gång Sydsvenska Rallycupen med sig själv som notskrivare (detta ser jag inget märkligt i då det är ”hans cup” och vilket man inte får glömma, även ser till att där finns prispengar med många nollor efteråt att tävla om) fanns där inte utrymme för Lars vilket jag kan beklaga. För självklart måste där finnas back up även bland notskrivare för inte heller de är några sorts ”übermenschen” …
Ett riktig bottenapp svarade SVT för på sin hemsida genom reporter Jessica Brand som skrev en artikel med rubriken ”11-årig flicka omkom i crossolycka”. Genast tänkte jag, nej inte en dödsolycka inom motocross igen, men riktigt så var det inte. Den 11-åriga flickan dödades av en körkortslös 20-åring på motorcykel när hon och hennes kamrater promenerade vid kyrkan i Lillhärdal. Hur Jessica kunde få detta till att bli en ”crossolycka” övergår mitt förstånd!
Om nu en c-förare får tycka och ha en åsikt så kommer min här!
Noterna vi har här i söder är väldigt ojämna. En höger2a svänger olika beroende på hur naturen och farten in ser ut. Och det är absolut inte så jag vill ha det.
Det finns ju ett datasystem som bland annat Mats Andersson använde när han var med och gjorde noter åt WRC Academy. Den gör noterna exakt lika hela tiden beroende på hur det svänger. Där spelar inte farten innan någon roll och inte hur naturen ser ut.
Och när det väl riktas kritik mot notskrivarna så har ju den vi har i söder iaf inte tagit till sig ett dugg. Utan bara slagit ifrån sig.
Så varför inte införa detta system åt ett gäng nya notskrivare??
Hej.
En C-förares åsikt är i mina ögon lika mycket värd som någon annans.
Vad gäller innehållet i din kommentar väljer jag att ”rest my case”…
MVH
Tommy
PS: Grattis till DM-guldet!.DS
Tack tommy, men det är 22 poäng kvar att åka om och jag leder bara med 17 mot Gustav Tillgren,
Så han har fortfarande chansen.
Tack för ordet
Tyckte du det var konstigt? Det var ju en reporter som skrev……….. men man blir lätt ”himmablind”…….. eller hur?
Hej.
Även här ”vilar jag mitt fall”…
MVH
Tommy