STCC mister Gelleråsen, Flash kom tillbaka och för dyrt för tjejerna i Tjej-RM.

Antagligen är det bara jag som inte fått upp tempen alls vad gäller årets STCC. Det kvittar hur jag än försökt hålla mig informerad så har inte mycket fastnat. En orsak är naturligtvis de i mina ögon heldöda ”plastklädda järnsängarna”. Vet att det är många andra tuffa klasser som kör med liknande koncept och att även en WRC-bil t.ex har mycket liten likhet med förlagan för vanlig trafik. Men det hjälper inte, kan inte hetsa upp mig på de ”nya fräna” racerbilarna. En annan orsak är så klart att det lokala intresset mattades högst betydligt när Johan Stureson av förklarliga skäl tog time out. Utan Knislinge i STCC och den vårliga ”kick offen” på Ring Knutstorp kom jag aldrig in i matchen.
090616 Janne "Flash" Nilsson. Bild. Tommy SvenssonSedan saknar jag även Janne ”Flash” Nilsson, har ju för f-n inte varit något som helst tjafs under hela året och detta skriver jag inte som något positivt. Flashen visste exakt vad som krävdes för att få lite ”drag under galoscherna” och tyvärr har ingen övertagit hans roll som ”pyroman” i den eldfängda racingdepån. Kom tillbaka Flash, utan dig är svensk racing alltför trist…

*
Att jag inte är ensam om mina tankar fick jag dock besked om när klassiska Gelleråsens VD Mike Luff förklarar att nu är det slut STCC-at. Till TT säger Luff.
Vi har haft många goda år med STCC och TTA men nu gör vi något annat. Vi ska även utveckla andra delar av vår verksamhet.
Han verkar kritisk till verksamheten och konstaterar.
Det finns möjligheter med den här tävlingsklassen men inte i de former som verksamheten bedrivs nu!
Får Gelleråsen efterföljare eller är man ensam om detta för svensk racing, tuffa beslut?

*
När vi ändå är inne på racing så verkar Kimi Räikkönen vara på väg till Ferrari som ersättare till Felipe Massa. Trist tycker jag, gillade kombinationen Lotus och Kimi…

*
Fick ett mejl idag från en som undrade hur SBF och Rally-SM tänkte när det gäller startavgiften i Tjej-RM? Han syftade så klart på SMK Uppsala och SM-finalen Rally Uppsala den 4-5 oktober.
”Hej Tommy.
Vad tycker du om Tjej-RMs startavgift? Det pratas om att man vill ha fler tjejer som åker rally men då tycker jag och fler med mig att det vore väl idé att sänka startavgiften. Kolla vilka det är som åker RM, mest B och C-åkare som inte har så lätt med sponsorer. Dom behöver visa upp sig för att ha en chans att få sponsorer. Skrev till Rally-SM men har inte fått något svar så tänkte att du kanske kunde skriva på motorbloggen, med lite tur kan det bli en diskussion?”.
Jag kan inte annat än hålla med, sextusen spänn för 85 kilometer SS är tuffa pix för en B eller C-förare. I anmälningsavgiften ingår även två biljetter till supén med prisutdelning och detta upplägget har jag aldrig förstått. Vad händer med teamet som bryter tidigt och har sjuttio mil hem? Tror att väldigt få av dessa väntar kvar enbart för att man redan betalat ( cirka 750 kronor) för kvällsmaten. Idén med efterföljande fest är bra, men låt detta var frivilligt och inget som ska tvingas på redan hårt ansträngda budgetar!
Även om man tog bort käket så hamnar avgiften på runt 5300 kronor plus noter sex hundra, alltså så nära sex tusen man nästan kan komma. Banlängden är ungefär DMx2 och med detta tänket borde avgiften hamnat runt fyratusen. Hade man verkligen velat ha fart på klassen så låt tjejerna köra gratis, SBF kunde ersätta arrangören de få kronor som det i verkligheten kostar att låta dom köra!

*
Missa förresten inte kvällens tv-sändning från East Sweden Rally. Klockan 20.25 på TV 4 Sport väntar kvällens högtidsstund för oss som gillar ”riktig” sport. Vet andra som hävdar att riktig sport visas redan klockan 18.00 med någon form av fotboll mellan Sverige och något östland…

*
BloggAmficarDagens Opelspotting kommer från Småland och det är Mats Brodin som ”spottat” men började med ett i mina ögon, riktigt missfoster en Amficar (den korrekta stavningen enligt Wikipedia). Mats skriver:
Hej.
Bifogar en bild på en skön 60-talare som var på besök i Ljungby. Nej, det är ingen Opel för till skillnad från dem så inte bara tål den vatten utan kan även köras med i sjön Bolmen. Det är ett gäng tyska entusiaster som tar sina Amphiecars på en årlig utflykt just för nöjet att köra även på sjön.
Hälsningar Mats”.
BloggOpelEftertankens kranka blekhet drabbade sedan Mats så hårt  att kände sig tvingad att skicka en bild på ännu en ”rostfri” Opel, den här gången en Olympia från tidigt femtiotal. Snygga linjer…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *