STCC-Göransson kör WRC i Värmland och hur man återvinner en Kadett!
Då var det klart, Richard Göransson kommer till start i Rally Sweden även 2012!
Idag släppte STCC-stjärnan bomben, något annat än bomb kan man väl inte kalla beskedet att Göransson kör en riktig WRC-bil i Värmlandsskogarna i februari. Precis som ryktet sa så är det en äkta John Cooper Works Mini-WRC från Prodrive-teamet som blir hans vapen i jakt på VM-poäng. För detta är ändå målet för Göransson även om han själv beskriver det som ”extraordinärt”, om han med sin ringa rallyerfarenhet kommer bland de tio bästa i klassen. För mig är detta dock inte helt omöjligt, vilket bevisades i årets upplaga där Richard slutade tvåa i ”pysklassen” P-WRC.
Nu skall inte detta missuppfattas. Jag hyser den största respekt för Richard både i STCC eller TTA för den delen, i rallyskogen och som proffs inom motorsporten där jag räknar in sponsoruppdrag med mera. Men är det ändå inte lite konstigt att en asfaltgnidare kan fixa till en WRC-styrning, medan våra ”riktiga” rallyåkare har så förbenat svårt att lyckas med samma uppdrag. Är racingkillarna/tjejerna så mycket bättre att använda munlädret än rallyåkarna? Har man på racingsidan mer ”vett och etikett” och bättre förstår hur man ska göra rätt för att få loss sponsorslantarna, någon som vet svaret…
Ingen skugga över Göransson och Eljas Motorsport som ska driva bilen i Rally Sweden men visst hade det varit minst lika kul om PG Andersson till exempel suttit i bilen? Hur som helst håller jag tummarna för Richard i februari!
Mitsubishi punkterade med sitt pressutskick idag ryktena att man tänkte hoppa av Rally-SM med sin EVO-Challenge. Vet inte ens om där fanns någon substans i ryktet eller detta bara var ännu ett tillfälle för ”de mörka krafterna i sporten” att förstöra vårt finaste SM. Nu hänger man på SM-serien och startar den femte säsongen med Rally Uppland i slutet av januari. Även delar av Rally Sweden kommer att ingå som deltävling i cupen vilket känns helt rätt.
Ingen kan väl ha undgått att jag fyllt år i helgen, men att lördagens blogginlägg skulle ge så mycket inspiration hade jag inte riktigt tänkt mig. Mina kreativa kamrater hade lyckats hitta en Kadett-kaross (dessutom min egen) som bara stod och väntade på att pressas hos den lokala bilskroten. Nu blev det istället återvinning, inlindad i ensilageplast rikligt dekorerad och som pricken över i, en ATA-band-pyntad julgran rätt igenom taket och placerad på gräsamttan framför huset. Snyggt men inte pråligt sa käringen och målade grisen giftgrön, ungefär samma sak med Kadetten…
En extra kick för kamraterna var självklart när man lyckades hitta ett ”tefat” som placerades vid sidan av den vackra julgranen. Hör till saken att en Kadett inte på långa vägar har samma runda karossform som en Morris, vilket alltså inte alls gör den lämplig som tefatsbacke. Dessutom saknas snön…
Såg idag gamle miljöpartisten och EU-parlamentarikern Per Gahrton i sin lindrigt rena Opel Zafira. Kan väl inte säga att han direkt tillhört mina största favoriter genom åren, även om vi nu råkar bo i samma kommun. Kanske dock dags för mig att omvärdera ”Pelle”? Han kör Opel och dessutom med fräscha dubbdäck. Det du Karin Svensson Smith, det kallar jag en miljöpartist som har huvudet mer än till att sätta mössan på!
Till sist så skrevs nog sista kapitlet i historien om Saab som bilfabrikant. Tråkigt men inte helt oväntat, även om jag inte är tvärsäker på utan att Victor trollar fram något nytt ur sin jättehatt inna bilan faller för gott!
Så lätt tar man inte kål på Saab, Tommy!
God Jul o Gott Nytt År!
Ja det är fantastiskt va lite pengar kan göra skillnad i motorsporten! Man får väl trots allt gratulerar Göransson för frågar du honom så är nog rally det roligaste han vet när det gäller att ratta bil (och vem tycker inte det, med handen på hjärtat?) Att han sedan blir enda svensk i stora klassen är däremot tragist då jag alltid tycker att de som har kunskapen ska gå före de med pengar! Men så ser ju inte världen ut och ingen gör något för att förändra detta.
VM i ”VOC” det hade varit något det! (gärna silvriga 240 då natulrigtvis)