STCC ger sin syn på uteslutningen, tjejer kan även i motorsporten , ny Adam för Tom i Tjeckien och ”120-vallen” sprängd i TV-Svängen!

STCC-såpan med uteslutningen av Mikaela Åhlin Kottulinsky och övriga i PWR RacingGelleråsen är nog långtifrån avslutad. Nu vill STCC förtydliga vad som var orsaken till det dramatiska och uppmärksammade beslutet att diska första kvinnliga STCC-vinnaren någonsin. STCC förklarar, ”Anledningen till diskvalificeringen var att Svenska Bilsportförbundets tekniska kontrollanter fann att avgassystemet på deras Cupra TCR-tävlingsbilar inte stämde överens med de tekniska handlingar som samtliga bilar i STCC har.”. Att Mikaela var besviken efter sin historiska triumf är bara förnamnet.

I mina ögon är vi fortfarande segrarna. Jag kommer fortfarande minnas den här dagen då jag korsade mållinjen först i en STCC-tävling och den glädjen som kom med det, något som ingen kan ta ifrån oss.

En seger som betyder mer än bara en seger vilken som helst menar Mikaela som länge kämpat för fler tjejer i motorsporten

Jag ser också detta som ett stort steg för kvinnor i motorsport och viktigast av allt – att inspirera andra tjejer att ta steget in i en mansdominerad värld! 

Det som talar för att Mikaela kan få tillbaka sin seger är att samma avgassystem enligt PWR används av Seat runt om i de olika TCR-mästerskapen. Däremot menar SBF-teknikerna att det inte överensstämmer med hur det ska se ut enligt deras handlingar.

Vi har en bild på avgassystemet som är tillåtet att användas i STCC och de som sitter på PWR Racings bilar är inte enligt den, därför har de uteslutits, förklarar tävlingsledare Börje Blomén.

Inom några veckor kommer så besked från SBF:s Disciplinnämnd huruvida Mikaela även på pappret får sin historiska seger, moraliskt tror jag ingen ifrågasätter hennes triumf…

*

Att motorsporten lockar allt fler tjejer är inte obekant men tråkigt nog väljer de flesta att inte tävla själv utan på annat sätt ta del av sporten. Har ingen helkoll men det känns som att Folkrace och Karting är de två motorsporter på fyra hjul som har flest aktiva tjejer plus ås klart alla duktiga kartläsare i rally. SVEMO har gjort en genomlysning av tjejer som tävlar på två hjul och där är siffran blygsamma sex procent medan det totala antalet tjejer i förbundet är 16 procent. Skulle inte bli förvånad om det är jämförbara siffror i SBF.

Fast i EC Snapphanerally var det sämre, tre tjejer i tävlingen ger väl bara runt fyra procent eller så av antalet startande. Kul var ändå att alla tre kom i mål och dessutom fick med sig SM-poäng hem.

Allra bäst gick det för Jonna Eson Brådhe som lyckades få ihop 26.5 poäng och håller tredje platsen i Otrimmat 2WD inför East Sweden Rally. SMK Hörbys Sofia Sörensson, i Trimmat 4WD  kunde glädjas åt sex SM-poäng på vägen hem till Revinge. I Junior-SM Otrimmat tog Heidi Ryrlén fyra poäng efter en stabil insats med R2-Fiestan.

*

Lyfter man sedan blicken lite högre så gjorde brittiskan Louise Cook en snudd på heroisk insats när hon slutade sexa i R2-klassen i ADAC Rallye Deutschland. Nu var hon runt 19 minuter efter vinnaren så rent tempomässigt var det ingen höjdare. Då hör det även till saken att hon och co-driver Davis Stefan hade en hel del problem under resans gång. Nej det som imponerar med Cook är hennes envetna pengajakt för att kunna göra det hon tycker är allra roligast i livet, att köra rally. Bara någon vecka före start sakandes fortfarande runt 150 000 kronor i 29-åringens ”crowfounding” för att kunna köra i Tyskland. Då veknade NGK och försäkringsbolaget Be Wiser Insurance och ihop med några andra mindre sponsorer var starten klar. Inte så att hon och kartläsaren levde lyxliv Moseldalen istället sov paret de sista fyra dagarna före rallystarten i rekkebilen.

Nu är rally inget nytt för Cook som haft samma kartläsare sedan hon började 2006 och har bland annat haft en våldsam krasch i Finland 2008 där hon skadades allvarligt. Efter att hon tillfrisknat blev det satsning på Brittiska Mästerskapet innan hon körde sitt första WRC i Rally Monte Carlo 2012. Ifjol körde hon Rally Sweden även detta efter att ha gått runt med mössan i handen, men där hon tyvärr fick bryta. På Colins Crest tappade hon kofångaren bak och sedan reparerades R2-Fiestan  med icke tillåtna delar varför hon fick fick lämna rallyt. I år var Cook anmäld till WRC-tävlingen på Sardinien i en hyrd R3 Peugeot men där det blev något knas från teamägaren som inte kom med billen till besiktningen. Trots alla motgångar har hon inte gett upp sin dröm och Tyskland lär absolut inte vara sista gången hon kör i en WRC-tävling. Så visst kan tjejer! 

*

Många av Tom Kristenssons fans har varit oroliga över hur det skulle gå med helgens start i ERC, Barum Rally Zlin efter de våldsamma kraschen på ”Panzerplatte”. Idag lugnar kartläsare Henrik Appelskog.

Vilket otroligt team vi har bakom oss!!

Efter vår krasch i Tyskland så håller dom på att bygga oss en ny bil och i måndags morgon var det en tom lackad kaross med bur, idag tisdag lastas den för transport hit till Tjeckien!

*

Efter ERC-tävlingen ska Tom och Henrik köra sitt ”home event” TV-Svängen i Hörby den 1 september. Näst sista deltävlingen i Sydsvenska Rallycupen och med ett styvt dygn kvar av anmälningstiden är där 125 anmälda som vill köra den 54:e upplagan av tävlingen. Bland de senaste att att anmäla sig är Hässleholms bägge Subaru-åkare Stoffe Nilsson och Ingvar Andersson. Även trean från Hässleholm i Trimmat 2WD, Gullabos Toyota-förare Mattis Olsson har tryckt på Enter-knappen. Gissar även att Johan Green siktar på revansch för i helgen…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *