Startpositionen i Finland kan avgöra, manegen krattad för #69, VOC-Roger reagerar efter ”skitstorm” och internationell topp i VEC2.
Efter att ha tagit del av information från Motorbloggens ”spion” i Finland, Jens Johansson blir troligen startpositionen fredag och delvis även lördag, det som kommer att avgöra vem som kliver längst upp på pallen.

– Laukaa (SS2/6) (bilden) består av mycket lösgrus medan Myhinpää (SS4/6) är lite bättre men ändå inte speciellt bra för de som går ut först, menar Jens.
*
Med detta i bakhuvudet verkar manegen krattad för fyran tabellen, Kalle Rovanperä och femman Thierry Neuville. Kanske med lite fördel för Toyota #69 som är heltänd på att komma tillbaka till samma form som innebar dubbla VM-titlar. Dessutom vill han gärna rehabilitera sig från 2024 när han i ledningen kraschade på näst sista sträckan. I andra vågskålen ligger det olyckliga samarbetet med Hankook-däcken och lite märkligt är det att övriga i Rally1-gruppen verkar komma bättre överens med de nya däcken än Kalle.

Nu går den finska kelgrisen in i sitt hemmarally med stort stöd av sina fans.
– Alltid lite speciellt att köra sin hemmatävling och vi har tidigare haft bra fart här men ändå inte lyckats vinna, konstaterar Kalle.
”Genrepet” i Estland slutade med en fjärde plats vilket var långtifrån vad han och Jonne Halttunen drömt om. En ljuspunkt var dock segern på ”power stage” men om man är lite taskig, så kom den när Oliver Solberg redan funderade på skumpa sprutandet som väntade. Nya tester har genomförts för att hitta nyckeln och på fredag får vi se om den lyckas öppna segerlåset i #69. Enligt källor nära teamet är det Kalles lite ”fränare” körstil som inte harmonierar med hur Hankook-ingenjörerna vill att deras gummi ska agera. Sebastien Ogier som kör lugnare/rakare var enligt ögonvittnen märkbart snabbare.
–Jämfört med Kalle är skillnaden som natt och dag och Ogier är definitivt favoriten i år, menade en teståskådare.
*
Ett plötsligt dödsfall i VOC-ansvariga Roger och Lotta Franssons familj innebär att man inte kommer att köra kommande deltävling i Laxå för VOC Mekonomen Rallys ”SverigeSerien”. Med begravning dagen före Laxå är det inte svårt att förstå vad som prioriteras och mina tankar går till både Roger och Lotta i den sorgliga stund.

Dödsfallet är faktiskt bara en del av det som Roger nu kommunicerat ut på VOC:arna hemsida. Vet inte om jag blir mest bedrövad eller förbannad när han berättar om all skit han får ta emot, oavsett hur han agerar.
– En sak är tydlig, i dessa människors ögon är inget jag gör rätt. Antingen hamnar jag i en skitstorm för att jag gör något. Eller så hamnar jag i samma skitstorm för att jag inte gör något. Uppenbarligen lika fel oavsett, skriver Roger och fortsätter.
– Jag kan stå ut med att bli kallad ”Fascist Fransson”, idiot och stolpskott även när jag mitt i sorgen tar mig tid att publicera på hemsidan för att ge er i klassen tid att hinna plocka ur era baksäten innan SverigeSerien drar igång igen. Om ni vill plocka ut baksätet förstås. Det är inget krav.Det rör mig/oss inte ryggen. I synnerhet inte satt i perspektiv mot det vi just nu går igenom.
Roger avslutar tänkvärt att ”somliga nog borde skaffa sig ett liv”!
Tråkigt nog känner jag delvis igen mig i Rogers beskrivning, att vissa hela tiden söker fel i vad som skrivs i Motorbloggen. Ett lågvattenmärke kom för några dagar sedan när jag hade ett stavfel i en rubrik. Den uppmärksamme menade att jag som ”jounalist” borde värna språket och inte strö felaktigheter runt mig. Svarade bara att exakt sådana påpekande, är det som uppmuntrar och driver mig framåt mot den 5000:e Motorbloggen. Nu var detta dock bara korkat, värre är när vissa låter sin avundsjuka blomma ut för fullt bakom tangentbordet. Oftast besvarar jag inte dumheterna, men är fascinerad över att en del inte lycka hålla tillbaka sin ilska över att svenskt rally har en förare som på allvar kan bli världsmästare inom en inte alltför avlägsen framtid. Inte ett ord om vilken talang ”föraren” besitter utan enbart som vi säger i Skåne, ”ren förtrödenhet” förmörka deras dagar.

Dessbättre är den absoluta merparten bloggläsare positiva och glada över att kostnadsfritt kunna följa rally/motorsport på ett smidigt sätt, med eller utan stavfel. Fick uppmuntran från Bosse Cravell som skrev.”Läste ett mycket oinitierat reportage om Estlands VM-rally i SvD. Bl.a så skrev man om att Oliver tog flera ”delsegrar” (hmm) i tävlingen, och att det var hans första seger i WRC.. Och det är förstås helt fel: han har vunnit flera segrar i WRC – men i WRC2 med en Rally2-bil. Även de hyggligt insatta programledarna i SVT:s sammandrag på söndagskvällarna har lite svårt för sig. De pratar om och om igen om Olivers körning i en WRC-bil.. Alltså inte om en WRC1-bil eller Rally1-bil… Suck!Tommy, därför är glad för att du inte hamnat i det träsket: du skriver om WRC1 och 2, och om Rally1 och 2-bilar…
F.ö. fattar jag inte hur jag klarade mig innan jag hittade Motorbloggen”.
*
Utan tvivel är det ett trendbrott i Volvo Euro Cup där man som svensk inför nästa deltävling i Norge tvingas tugga i sig att bästa blågula-förare i ”VEC2” ligger på femte plats, Ingvar Ivarsson.

Leder gör tysken Stefan Haberland, fyra poäng före Oliver Rumpler, Österrike och Øystein Hansen, Norge, båda på 500 poäng Kommande tre tävlingar man har framför sig är ”Rally Grimstad” i Norge, 60-års jubilerande ”TV-Svängen” samt finalen ”Rally Stoholm” i Danmark.
*
Hej Tommy
Tak for din blog, som er skrevet med hjertet og med en god humor (grønne biler – Opel). Lige som du, læser jeg også ”Dirtfish”, som jeg desværre ikke længere kan tilgå fuldt ud gratis. Derfor vil jeg bede dig give mig dit IBAN/kontonummer, så jeg kan bidrage lidt til din blog – fra DK. Eller du kan tilmelde dig den danske MobilePay.