STARS:s val Elias Lundberg, Furuseth kör Vauxhall R2, vintervägar i Boden och kommunikation är svårt!

Talangprojektet STAR har nu bestämt vilken förare man kommer att stötta under 2017 och av de tre utvalda blev det till slut f.d VOC-åkaren och numera med nyinköpt Peugeot 208 R2, Elias Lundberg. Stödet syftar till att placera Elias i en eller flera större internationella tävlingar kommande år.BloggStar

De från början tre utvalda är nu alltså nere till en och därmed får Pontus Åhman och Dennis Rådström söka andra vägar för att ro iland sina satsningar 2017.
Alla tre kandidater imponerade stort under våra intervjuer och det känns nästan elakt att välja ut en person. Vi skulle gärna hjälpa alla tre men det är inte syftet med STAR och vi har inte den möjligheten, berättar Volvoföraren Ola Axelsson som är en i styrelsen och han fortsätter.
Elias mål för 2017 är att köra en hel SM-säsong och om möjligt ytterligare starter och vi ser att vi även kan hjälpa Elias komma utanför landets gränser. Jag vill också poängtera att det här valet inte har grundat sig i en bedömning av vem av dessa tre som är den bästa föraren.
I pressmeddelandet skriver STAR att Elias själv får fixa budget för SM-säsongen och STAR:s engagemang innebär bara en väg ut internationellt.
Det har varit viktigt för oss att de pengar som STAR samlar in inte ska gå till att finansiera tävlande i SM. Mästerskapet är mycket bra för Elias för att skaffa sig erfarenhet men vi måste också betänka vad stödmedlemmar till STAR förväntar sig, konstaterar ordförande Andreas Liljeberg och fortsätter.
Vi avslutar året med tillförsikt inför 2017 och vi känner oss helt säkra på att vi har gjort det bästa tänkbara valet för STAR. Hur mycket vi nu gemensamt ska kunna hjälpa Elias, för att få bästa möjliga start i sin karriär, avgörs av hur många stödmedlemmar och stödjande företag vi är.
På en fråga om hur det går med att värva medlemmar till projektet är Liljeberg nöjd men vill gärna se att ännu fler rallyintresserade hade varit villiga att öppna plånböckerna. Han hör precis som när jag frågar folk om de är med och stöttar STAR, att man ska göra det ”sen”. Fast ”sen”, det är ju nu stödet behövs…

*
BlogggSindreEn som redan har en internationell karriär är unge norrmannen Sindre Furuseth som i par med svenske kartisen Jim Hjerpe (samma Hjerpe som även ska åka med STAR-Lundberg) slutade tvåa i Junior-avdelningen i Brittiska Rallymästerskapet. Då körde Furuseth med en liten Renault Twingo i R2-skick men nu är den epoken slut. 2017 byter paret till en likadan bil som Mattias Adielsson körde i årets ”BRC”, Vauxhall Adam R2. I Sindres fall blir det enbart asfatltävlingarna i Junior-BRC.
Vi hyr bilen av Vauxhall Motorsport och är så lyckligt lottade att både dom och teamchefen själv Simon Mauger (bilden) stödjer oss i Ypres Rally, Ulster Rally och kanske även i Rally Isle of Man, men då som en Opel, berättar Sindre.
Sindre som tillhör Team Norway planerar att även göra två inhopp i J-ERC plus även andra utvalda tävlingar i Europa.
Både Polen och Lettland kan vara aktuella som ERC-tävlingarna men även andra grus eller asfaltrally planeras, vi får se hur budgeten utvecklas…
I hop med sin ”rallytrener” Olav Bodilsen och sin rådgivare Thomas Myhre Hansen siktar man på rallyn som är tuffa och utvecklande. Sindre är också glad över stödet från duon och att dom tror på honom och Hjerpe.
Jag är mycket tacksam över att dom i mig ser en framtida världsmästare och då är båda riktiga eldsjälar och utan sådana som dom runt mig vet jag inte vad jag skulle ha gjort!
Satsningen bärs av sponsorerna IRM, Alt i Asfalt, Palfinger, Printing och Åkrene Mek.

*
Igår fick jag ett mejl från Hans Aldenlöv, tävlingsledare i NMS-Boden som den 7 januari kör North Rally Boden. Ett mejl där han ber mig sittande i Kristianstad, bilvägen 147 mil bort om hjälp genom Motorbloggen att få lite flera startande till sin tävling med 31 anmälda och två dagar kvar av anmälningstiden. En siffra som en sydsvensk rallyarrangör betecknat som katastrof och med största sannolikhet inneburit att tävlingen ställts in. I Norrbotten däremot är detta nästan normalt och Aldenlöv skriver ” vi är nöjda om vi har start fält på sisådär en 35 till 40 startande ”.
Det är en bit upp till först de 35 startande och ännu längre till 40 därför vill man ha hjälp att puffa för tävlingen som bjuder på hela 10,5 mil specialsträcka, dessutom på garanterade vintervägar.
Dennis Rådström var uppe på vår tävling i höstas och var mäktat imponerande över våra vägar, berättar Aldenlöv.
Till den här tävlingen kan jag garantera att förarna kommer inte att bli besvikna däremot fruktansvärt svettiga inte minst på sträcka 6 och 8…BloggRådström kopia 7
Försöket att marknadsföra tävlingen i såväl Norge som Finland har inte givit gensvar som förväntat och inte heller från ”sörlänningarna” har intresset för en riktig ”vintertest” varit översvallande. Enda långväga gäst är så här långt är samma Dennis Rådström (bilden) som Aldenlöv refererade till och som vill premiärköra den nya R2-Fiestan inför kommande J-WRC äventyr.
Ett lockbete för att få mer förare at åka till Boden är att man också justerat anmälningsavgiften berättar Aldenlöv.
Dom som kommer upp hit kommer att ha fördelen att vi bjuder på 500 kronor av startavgiften, plus att dom med största sannolikhet kommer att åka härifrån med däck som det knappt syns på att dom är körda på!
Anmälan via Resultatservice och sista dag för detta är 29 december.

*
Något som fick mig att fundera lite är detta att en arrangör i Boden ber en skåning om hjälp att få ut sitt budskap och det är inte första gången liknande rop på hjälp landar i min mejlkorg. Det jag funderar på är varför inte SBF:s hemsida är lika attraktiv som Motorbloggen för den här typen av kommunikation? Självklart borde det vara så att arrangörer/aktiva/intresserade här kunde kommunicera ut sina olika budskap. Dessutom att sidan var så attraktiv att den lästes dagligen av landets motorsportutövare. Att norrlänningar ber Motorbloggen om hjälp är inget annat än ett underbetyg åt förbundets sätt att sköta hemsidan och kommunikationen med alla aktiva.
Hur detta sköts är något som irriterar precis som den vill jag nästan säga helt obefintliga mediakontakten mellan SBF och ”oss på andra sidan”. Visst kommer där ett och annat utskick under året men på tok för litet för att få motorsporten att tränga genom mediabruset på landets sportredaktioner. Kanske ansvariga skulle kolla på sin egen hemsida där rubriken ”Arbeta med media” finns. Här tipsar SBF om hur klubbarna ska arbeta för att få ut sina budskap och då ska man göra så här, ”Syns du inte finns du inte. Ett talesätt som i många fall äger sitt berättigande. Ett sätt att synas mer som förare, arrangör eller förening är att figurera i media.
I de flesta fall handlar det för förare eller arrangörer om att få uppmärksamhet i lokal media. Generellt kan konstateras att lokaltidningar och övrig lokal media i landet är bra på att följa upp den verksamhet som bedrivs inom Svensk Bilsport. 
Med ett medvetet arbete och underbyggd strategi ökar möjligheterna avsevärt för att regelbundet finnas med i olika sammanhang i media. 
I en folder vill vi peka på några enkla knep för att öka möjligheterna att synas i media.”. Hade kanske inte varit helt fel om förbundet börjat med att läsa de egna tipsen?

*
BloggToyota1 kopiaEn som upptäckt något som jag missat är Anders Holm och för honom är det självklart att Jari-Matti Latvala vinner WRC 2017. Här kan du läsa vad Anders ar som intäkt för detta: Hej Tommy!
Läste om dina funderingar hur det kommer att gå WRC 2017. Jag tycker att det är uppenbart att Jari-Matti kommer att vinna. Bilen är ju döpt efter honom, Jaris bil (Yaris) vad kan gå fel utom
Jari-Mattis vanliga otur?”.
Nu vet ni…

*
I går skrev jag om ”alla Oplar” på gatan där film ”Kan du vissla Johanna?” spelades in och en som hade mer att berätta om detta var Staffan Forslund, han skriver, ” Jag var där den dagen dom spelade in denna scen. Tidigt, tidigt på morgonen plockade jag ner tv-antennerna på husen som syns på vänstersidan i bild. Sent på kvällen fick jag åka dit igen och skruva upp dom igen. Var skitskummt att komma dit och det stod bara gammelbilar på gatan. Det är i Äppelviken, Bromma förresten.”.

*
BloggBloggPå Facebook noterades idag att det för två år sedan var en liten bemärkelsedag för Motorbloggen då det 1500:e inlägget publicerades. Idag och med detta inlägg har antalet ökat till 2149 sedan starten den 12 december 2009 vilket faktiskt känns helt otroligt. Undrar var och när det ska sluta…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *