”Standard” största klass när SM går på grus, Juniorerna på nyttigt träningsläger inför SM-starten, anmälan för SM öppen till Värmland, Volvo Euro Cup tar till Tyskland, fint cancer stöd och en riktigt fin men lite udda rally-Opel…
I morgon den 17 april stänger anmälan till SM:s första grustävling, anrika ”Silverratten” den 3 maj med Älmhults MK som arrangör. Idag kan tävlingsledare Anders Martinsson glädja sig åt lite över 70 anmälda vilket också är i paritet med mina förutsägelser.

Intressant är att SM:s ”Stryklass” och sista året med SM-status, jag talar om ”Standard” somhar lockat så många tävlande. Därför svårt att få ihop logiken att just detta insteg i SM-tävlande ska försvinna 2026, medan man behåller ”Internationella 4WD” som fortsatt ofta utmålas till ”huvudklass” eller ”största klass”. Sant är att det är här de dyraste bilarna finns och kanske även de största stjärnorna, men antalet anmälda lämnar en del att önska. I Älmhult är det nu 29 förare som tävlar med GruppF-bil anmälda medan det i ”huvudklassen” finns fem 4WD-bilar. Inte ens 2WD eller som det ofta kallas ”Grupp H” når samma höjder som ”Standard” och är runt tio bilar färre. En bidragande orsak till lyftet för ”Standard” är så klart att även juniorerna i och med Älmhult träder in i SM-leken.
*
I helgen som gick hade man premiär i Uråsa hos Driver VXO med ”JSM Pre-Season Camp”. En ny och ambitiösa satsning från Rally-SM med målet att ge unga förare, co-drivers och team i Junior-SM Standard rätt verktyg och inspiration för att ta lite lättare klivet in i mästerskapet. I lägret som pågick i två dagar fick deltagarna både teoretiska råd och praktiska moment, ledda av några av rallysportens mest erfarna och kunniga profiler. Bland dessa fanns Hankooks John Archer, co-driver Patrik Barth och Drive VXO:s egna Andreas Sigfridsson och Erik Telehagen. För den tekniska biten svarade minst sagt kunniga och pålästa Gert Andersson och Micke Pettersson. Helgen avslutades i Älmhult där många av deltagarna deltog i Silverspecialen, bland annat Moltas Olofsson från Asarum som vann klassen.

– Vi är otroligt glada över det engagemang och den nyfikenhet som både deltagare och instruktörer visade. Det här är bara början på en långsiktig satsning för att stärka Junior-SM Standard och säkra återväxten inom svensk rallysport, säger Jonas Kruse, projektledare för satsningen inom Rally-SM. Hans Bååth tillade.
´– Vi vet att många mil bakom ratten och notblocket bygger både tempo och trygghet. Med en klass som Grupp F i Junior-SM Standard, där man kan tävla mycket till rimliga kostnader, finns möjligheten att utvecklas både som förare, co-driver och team. Vi vill skapa förutsättningar för det!
*
Hänger på med mer SM och nu har anmälan öppnat till deltävling tre som samkörs med ERC i Värmland, ”Royal Rally of Scandinavia”.

Efter all pomp och ståt kring ERC-delen börjar själva SM-tävlandet på fredagen och avslutas under lördagen. Totalt väntar nio unika specialsträckor och cirka 95 kilometer tävling för SM-ekipagen, med avslutning och prisutdelning på Stora torget i Karlstad.
– Vi ser ett stort intresse från både förare och team att köra Royal Rally, och det känns väldigt kul att vi nu kan öppna anmälan till årets tredje SM-deltävling, säger tävlingsledare Hampus Juteryd.
– För många blir det första gången man får köra ett rally i den här typen av internationell inramning. Det är riktigt bra sträckor, hög klass på arrangemanget och mycket publik – ett unikt tillfälle för våra SM-förare.
Att ha med även nationella mästerskap i ERC är vanligt utomlands medan det är snudd på oprövad mark här hemma. Under några år på 90-talet och början av 00 provades konceptet i Rally Sweden men där SM-åkarna mest kände sig som utfyllnad och lite kassakor. Så ser inte VD Anna Nordkvist på saken.
– Att kombinera EM och SM i en och samma tävling är ett viktigt steg för svensk rallysport med en unik möjlighet att lyfta våra nationella förare, samtidigt som vi erbjuder publiken rally på högsta nivå under tre fullspäckade dagar.
Den 15 maj stänger anmälan till ERC/SM den 29-31 maj.
*
Inte SM men ändå med stort intresse uppvisar SMK Hörbys Ted Malm och”babyn” Volvo Euro Cup som är startklara för deltävling två som sker i Tyskland med ”ADAC Actronics Rallye Sulingen” 25-26 april. 16 olika Volvos är anmälda och där de flesta kör i ”VEC2” som är för C-förare, tio anmälda hit. Lite tråkigt att bara två Appendix K-bilar är anmälda, Jörgen Einar med P1800E och Håkan Süld i 240.
– Vi kommer att köra riktigt fina asfaltsträckor varvat med en del grus och en del ”gräs i mitten väg”. Så det är utmanande, det enda vi kan skriva en garantisedel på redan nu är att det kommer bli fantastiskt roligt, förklarar Ted Malm som är en av de tio i VEC2.

Även numera mer tysk än svensk, Stig Andervang är anmälda med Hyundai i20 N Rally2 där Sven Hakkesteeg sköter notblocket. Jäktigt blir det för Stig med målgång i Sulingen runt 18.00 på lördagen för att sedan stå vid anmälan som storfavorit till HGP på söndagsmorgon. Flera danskar är anmälda till den här populära deltävlingen i Tyska Mästerskapet. Kim och Tomas Abildgaard kör Renault Clio Rally5 –Henning och Thomas Christoffersen kör Golf GTI – Jens-Ole och Thomas Bo Jensen kör Toyota Yaris GR medan Carsten Jensen/Michael Fasterholdt kör Renault Clio Rally3. Lasse Karlshøj anlitar Isabell kvick Jørgensen för notläsningen i sin Peugeot 208 Rally4 medan Henrik Munk Hansen har amerikanen Ray Glenn till hjälp i den lilla Peugeot 106:an. En som lär blanda sig i toppstriden bland de nästan hundra anmälda är Simon Valentin/Line Lykke Jensen med Hyundai i20 N Rally2.
*
Kampen mot cancer är viktig vilket många i samhället så även inom rally ofta ger prov på, till exempel Ted Malm med Volvo Euro Cup som stöttar Barncancercenter i Linköping. Ett att annat sätt är det som Lars Stugemo drog igång för flera år sedan, #FkkCancer som bidragit med stora pengar till forskningen. I veckan tog Hässleholms MK ett vackert beslut att skänka 10 000 kronor/tävling som klubben anordnar under 2025, alltså totalt 30 000 kronor till just #FkkCancer.
*
Ofta när man ser rally på bild och som bäst, är det med Opel av olika slag som är det som fångar blicken. Är det inte någon exklusiv 400-modell, så är det Rally Kadett eller som nu för tiden, Opel Corsa Rally4.

Men jag tror faktiskt aldrig jag sett en Opel Rekord Caravan 1961-62 på ”a high speed stage” förrän den här bilden från ”Ethiopian Highland Rally” dök upp i mitt flöde. Motsvarande för Volvo vore så klart en Duett men som alla förstår lirarna inte den i samma liga som en Rekord Caravan…