SSRC-premiären lockar många till Millebygden, ”mer Flodin” än FIA om folket får välja, Østberg tummar inte på säkerheten, finska WRC-tankar inte helt i fas med promotorns, Nattsson och Jakobsson dagens sprintvinnare.
”Välfyllda startfält i SSRC-premiär” menar föreningen South Swedish Rally (SSR) och då är det de två sprintarna i ”SSR Weekend” under torsdagen och fredagen (9-10 maj) som åsytas. I torsdagen upplaga finns 73 anmälda och till fredagen är intresset ett snäpp större med 81 ekipage.
– Väldigt glädjande, säger initiativtagarna till serien Svenska RallySprint Cupen (SSRC).
–Det visar att intresset för sprintar är stort och har ett berättigande som tävlingsform i form av en serie med tävlingar spridda i södra och västra delen av Sverige.
SSRC ska inte förväxlas med föregångaren med samma namn men som då stod för ”Sydsvenska Rallycupen”. Då en serie med traditionella rallyn och drevs av eldsjälarna Mats Bergman och Anders Martinsson. Nya SSRC tar 2024 som lite ”provår” och målsättningen verkar vara att utvidga till hela landet 2025/2026.
”Välfyllda startfält i SSRC-premiär” menar föreningen South Swedish Rally (SSR) och då är det de två sprintarna i ”SSR Weekend” under torsdagen och fredagen (9-10 maj) som åsytas. I torsdagen upplaga finns 73 anmälda och till fredagen är intresset ett snäpp större med 81 ekipage.
– Väldigt glädjande, säger initiativtagarna till serien Svenska RallySprint Cupen (SSRC).
–Det visar att intresset för sprintar är stort och har ett berättigande som tävlingsform i form av en serie med tävlingar spridda i södra och västra delen av Sverige.
SSRC ska inte förväxlas med föregångaren med samma namn men som då stod för ”Sydsvenska Rallycupen”. Då en serie med traditionella rallyn och drevs av eldsjälarna Mats Bergman och Anders Martinsson. Nya SSRC tar 2024 som lite ”provår” och målsättningen verkar vara att utvidga till hela landet 2025/2026.
Första start klockan 16.00 gäller båda dagarna och på torsdagen körs en repris av publiksuccén och åskådarvänliga sprinten som går helt på Millebygden Arena. Fredagens tävling är en sträcka som går två gånger och har använts tidigare år i SSR där det bjuds på klassisk småländsk fin rallysträcka med både snabba och krokiga partier. De sex första deltävlingarna körs i gränslandet Skåne och Småland medan avslutningen med prisutdelning och fest sker i regi av Dals MK.
Tävlingskalender 2024
9 maj SSR Weekend South Swedish Rally
10 maj SSR Weekend South Swedish Rally
1 juni Midsommardansen Ljungby MK
15 juni Minikongen Kristianstad MK
26 juli Mästarmötet Älmhults MK
27 juli Semesterturen Södra Sunnerbo MK
7 sept Dalslandssprinten Bengtsfors MC
28 sept Sprinttjuren Dals MK
*
I går skrev jag om Sebastien Ogiers skeptiska inställning till att ”trimma ner” Rally1-bilarna i WRC där han då var orolig för att de inte skulle bli tillräckligt spektakulära för att locka publik. Jag kontrade då med vilken bil som publiken helst ser Patrik Flodin i, Volvo 940 eller Polo R5.
Detta fick Drive VXO:s Hans Bååth att reagera och som jag känner även ge mig och publiken stöd, Volvo 940 så klart och han skriver. ”Din poäng är ju att rally är sevärt därför att det är spektakulärt och att den som kör fort i en rallybil tänjer på gränsen till en krasch. Även om inte 940:an är aktuell för WRC så vet ju rallyåskådare vad de går igång på. Och det är ju vad som borde ligga till grund för tekniska reglementen snarare än dyr teknik i några få bilar.”. Detta får mig att tänka på att det inte alls är så många år sedan som SBF drev en linje där Grupp H skulle fråntas SM-status. Istället skulle enbart FIA-bilar då R2-R5, kunna tävla om SM-medaljer medan Grupp H skulle få mindre värdefulla RM att kämpa om. Tänker på att mer än häften av de 110 anmälda till ”Rally Nyköping” (62 bilar) kör i Grupp H eller som i SM sammanhang ”Nationella 2WD”. Av de 62 anmälda kör mindre än en handfull anmälda bilar som först passerat FIA:s nålsöga. Utan ”GruppH” torde därför i SBF:s dåvarande vision, SM ha samlat i bästa fall runt 50 bilar. Även ”Standard” som i Nyköping är runt 20 anmälda hade förpassats till DM så egentligen är nog 50 i överkant, 40 vore nog mer realistiskt. Nu blev visionen aldrig verklighet vilket troligen ingen sörjer i dag, inte jag iallafall…
*
Trots att Mads Østberg inte har de bästa minnena från ”ERC Rally Canarias” efter sina två tidigare starter räknas ändå av arrangören som en av de tyngsta favoriterna. 2016 blev det tung avåkning med Ford Fiesta där Ola Fløene läste noterna och senast 2023 förstörde en drivaxel helgen på Kanarieöarna.
Nu vill Mads och Patrik Barth ha revansch och seger är målsättning. Men han vet också hur tuffa asfaltsträckorna uppe i bergen vid Las Palmas kan vara och därför finns även ”safety” med under hjälmen.
– Säkerheten är viktigast, hälsar Mads via en video på erc.com.
*
I årets ”Rally Finland” kommer för första gången på åtta år en sträcka att vara tre mil lång, tidigare har gränsen varit två mil. En längd som tävlingsledare Kari Nuutinen anser vara idealisk som arrangör. Nytt för 2025 är att ”remote service” införs vilket öppnar upp för sträckor längre bort från den centrala serviceplatsen. Nuutinen är dock tveksam och menar att en central serviceplats är bra både för tävlande och publik plus att banan komprimeras. Han är inte heller förtjust i tankarna på att förändra format med att öppna upp för både korta och längre WRC-tävlingar. I en kort tävling finns risken att ekonomin kan bli lidande och den finske tävlingsledaren gillar inte alls tanken på sträckor som bara körs en gång-
– Att organisera en specialsträcka nuförtiden är en stor ansträngning och det behövs ett enormt team för att fixa detta. Allt detta arbete är inte vettigt att göra en enda gång!
Själv har jag inte hört att Rally Sweden bär på dessa tankar men det har uppenbarligen Nuutinen.
– Svenskarna siktar kanske på ett ”kort rally” annars får man inte ihop reken på bara två dagar, säger han till rallit.fi.
En annan stötesten är alltför höga snittfarter på sträckorna men när ”Lankamaa” kördes i fjol var snittet 143km/t men orsakade ändå inga reaktioner från FIA. Här vill Nuutinen se både fysiska som digitala chickaner och hälsar även tankarna på förändring av Rally1 bilarna välkommen. Mindre effekt och förändrad aerodynamik sänker med automatik hastigheterna.
– Helt rätt att göra bilarna mer krävande, menar tävlingsledaren för ”Finlands GP”.
*
David Nattsson och Sebastian Johansson körde hem Falköpings ”Lill-Jumbon” med en total körtid för Mitsubishin på endast 8.06,4. Drygt två sekunder mer behövde gamle kämpen Kenneth Bäcklund/Jörgen Eriksson med en likvärdig bil medan trean Tobias Pettersson/Åke Kjellgren var tio sekunder efter vinnaren. Stark insats av Kolsvas Hannah Jakobsson/Lars Lindquist som vann B-4WD och slutade fyra totalt. Bästa 2WD-åkare blev Matti Johansson som hade sällskap av Pontus Leierth i sin Saab 9-3. Tufft var det och tvåan Mikael Eriksson/Martin Svensson med den tuffa Polo 6R bara hade 0,7 upp till översta steget på pallen.
*
I Linköping och ”Sviestadsträffen” fick Wäxjö MS-åkarenEmrik Smedberg/Emil Degel till en fullträff med sin lite ovanliga Citroën R3 Max. Bästa 2WD över en sekund bättre än Richard Åndberg/Annelie Hansson i ännu ovanligare Toyota Yaris. Än tätare bakåt och trean Elliot Sjögren/Nicklas Sjögren var bara en tiondel efter med Peugeot R2. Allra snabbast på Linköpings Motorbana var Micael Jakobsson/Karl-Erik Seiborn med Polo R5.