SSRC återkommer med egen klass för Grupp E, ”Jänner” blev halkigt med Skoda i topp, både Loeb och Sainz fick problem i Dakar och 17-årig norsk talang vänder tillbaka till 2WD.
Ifjol startade ”Svenska SprintRallyCupen” och drog samtidigt nytta av den sedan många år inarbetade förkortningen, ”SSRC”. Detta trots få beröringspunkter mellan det som Älmhults Anders Martinsson startade för många sedan och som länge var ”rallymotorn” i den här delen av landet.
När ”nya” SSRC startade tyckte jag det var ett märkligt upplägg med första halvan av serien i Småland medan avslutningen av de sex deltävlingarna skedde i Dalsland. En som var flitig var dock 4WD-vinnaren Robin Adolfsson från Växjö. Nu berättas det att SSRC återkommer även 2025.
–SSRC vill rikta ett stort tack till de arrangörer som lagt ner ett otroligt jobb med sina respektive tävlingar. Det är fantastiskt roligt att ha kontakt med alla er, ingen nämnd och ingen glömd.
Rent statiskt så blev serien lyckad med totalt 209 olika förare, men tråkigt nog blev det få som som körde ”full serie”. Istället körde lite hårddraget förarna här nere dessa inledningen och dalslänningarna avslutningen . Totalt 95 förare körde mer än en tävling redovisar man. Nytt för i år och något som kanske kan lyfta SSRC mot ifjol är att man låter GruppE som ofta hamnar i skuggan, bli en egen bilklass.
– Grupp E kommer fortsatt att tävla och samla poäng, i standardklassen men bryts ut och poängbedöms separat i standardklassens totalpoängtabell, förklarar arrangören.
Nu söker SSRC fler sprintpigga arrangörer och i dag finns tre tävlingar klara, men intresse har enligt uppgift visats från olika håll att bli SSRC-arrangör.
18 april Karlskronapokalen Karlskrona AK
14 juni Boråssprinten Toarps MK
6 sept. Dalslandssprinten Bengtsfors MC
Ser direkt en olycklig krock den 6 september då även Svenska Rallycupen kör deltävling fyra, ” Rally Bergslagen”…
*
Årets säsongsöppnare, ”38. LKW FRIENDS on the road Jännerrallye powered by WIMBERGER 2025” avslutades igår eftermiddag med hemmaföraren i Skoda, Michael Lengauer som vinnare. Rallyt kördes under ”Monte-liknande” förhållande med bitvis mycket snö och slask på de 19 sträckorna. Helt uppriktig förstår jag inte hur en tävling där bilar halkade runt som smör i en stekpanna, kan locka 70 ekipage. Dubb lär vara tillåtet, men misstänker att däcken var något stil med de som används i ”Monte”, för inte ser det ut så här i Nordiska vintertävlingar?
30-årige Lengauer vann även i fjol och även då var Simon Wagner med ny Hyundai, tvåa. 28 sekunder skilde mellan de båda. Från Tjeckien kom Jan Cerny och för första gång med Citroën C3 men om segern kämpade han inte fullt ut. Nästan en och en halv minut skilde till Skodan i topp men till hans försvar, så var helgen lite ”shake down” inför kommande WRC2-starten i Rallye Monte Carlo. Trots det vanskliga väglaget bröt bara 18 ekipage.
*
I Dakarrally håller man som bäst på att ta sig an andra halvan av maratonsträckan där den första igår blev dramatisk. Sebastien Loeb fick elproblem på sin Dacia medan Carlos Sainz rullade sin Ford Raptor. Med hjälp av teamkamraten Mitchell Guthrie fick han åter den tämligen illa åtgångna bilen på rätt köl igen.
Bättre går det för Mattias Ekström/Emil Bergkvist som ligger femma bara 13 minuter bak ledare Henk Lategan, Toyota. Han i sin tur följs av WRC-erfarna Yazeed Al-Rajhi, Toyota och Nasser Al-Attiyah i Dacia. Fem minuter efter Ekström kommer så Loeb medan Carlos Sainz redan är 1.30,11 efter Toyotan i topp.
*
Någon ”Regerande Norsk Mästare” i form av Henning Solberg anslöt inte till premiären ”Sigdalsrally” kommande helg. Nu återstår bara möjligheten att mot förhöjd avgift att efteranmäla. Sent in med sin anmälan var Kullings Volvo-åkare Victor Bergsander/Chrisoffer Lund vilket kompletterar till 88 anmälda. Intressant blir att se hur 17-årige Karl Peder Nordstrand med svensk co-driver, Johan Johansson hanterar sin återkomst till 2WD efter flera tävlingar med Rally2-Skoda Lettland.
– Jag gillar att köra framhjulsdrift, jag, lite annan körteknik än fyrhjulsdrift. Men övergången till framhjulsdrift i vintras gick väldigt bra och det handlar om att köra bilen så effektivt som möjligt, förklarar Karl Peder.
Bilen blir en Peugeot 208 Rally 4 som Sports Racing Technologies (SRT) sköter.