SSR ställs in, så även WRC på Nya Zeeland, oklart om resten för J-WRC-åkarna, JC Raceteknik stora på Höljes och FHM ställer stora krav…

För första gången sedan starten 1976 tvingas South Swedish Rally nu att ställa in den redan i dag framflyttade tävlingen.

 Det är olyckligt, men beslutet är tagit efter noga övervägande, förklarar ordföranden i föreningen SSR Anders Martinsson.

Foto: Tommy Svensson

Det har inte saknats kreativitet i försöken att genomföra tävlingen, men vi kommer inte att leta kryphål eller egna tolkningar för att få till detta event.

Först skulle SSR med Älmhult som utgångspunkt kört för två veckor sedan men Corona hindrade detta och ny tävlingsdatum blev istället 31 juli-1 augusti, men inte heller detta fungerar.

Efter samtal idag med polisen i Kronoberg kom vi gemensamt fram till att det inte fanns någon lösning för att kunna genomföra rallyt, berättar tävlingsledare Patrik Persson.

Dagens besked med fritt resande inom landet var en del av beslutet, Persson förklarar.

Foto: Tommy Svensson

Inget som vi önskade om jag ska vara ärlig då risken därmed ökade för att vi skulle fått ännu mer publik än vad vi räknat med från början. I fjol var där 6700 betalande åskådare på Millebygden under fredagskvällen och många fler än så hade vi nog fått med tanke på det uppdämda rallybehov som finns.

Förslag fanns också på att göra speciella publikplatser med 50 åskådare i varje men det blev till slut helt orimligt att få ihop.

Vi hade behövt cirka140 sådana platser enbart på Millebygden för publiken och till varje sådan skulle det krävts två funktionärer, alltså närmare tre hundra extra funktionärer som inte finns, konstaterar Persson.

Att köra sträckan utan publik var inte heller något alternativ då biljettintäkterna är en stor del av rallyts budget… 

Arrangören pekar även på sitt samhällsansvar med att inte riskera ytterligare smittspridning eller att belasta sjukvården extra. Detta ihop med polisens riktlinjer var det som idag fällde avgörandet.   

Därför väljer vi med nedstämdhet och besvikelse att ställa in årets upplaga och gå vidare och blicka framåt mot 2021, avslutar Anders Martinsson.

Ett tungt slag för Rally-SM där nästa tävling nu blir EC Snapphanerally i mitten av augusti. Hur Hässleholms MK ställer sig till att köra detta efter dagens besked är oklart.

*

Klockan 04.59 i morse plingade det till i min mejlkorg och då tyvärr med ett tråkigt besked, även WRC New Zealand ställer in. Tävlingschefen Michael Goldsten inleder med ”Dear Tommy”och fortsätter sedan med ”we wanted to share with you the news of the cancellation of Rally New Zealand 2020.”. Ryktet talade alltså sant, att även deltävling nio i WRC-kalendern ställs in och nu börjar onekligen snaran dras åt för möjligheten att avsluta 2020 med full VM-värdighet. Hoppet står nu till Europa och när ”The Kiwis” kastar in handduken öppnar det onekligen upp för att Rally Italia Sardegna faktiskt kan få en ny chans. Ett rally som om inte virus fanns, skulle ha körts just den här helgen. Rallyt i NZ däremot var planerat till 3-6 september en datum som i mina ögon skulle passa ”Sardinierna” perfekt med tre veckors marginal till ”Rally Turkey”. En lösning som förstärks av att det redan nu i juli blir premiär för ERC Rally di Roma Capitale, alltså två månader före en tänkbar WRC-omstart. Om inte de italienska myndigheterna ser något problem med Coronaläget och rally mitt inne i tremiljonerstaden så måste läget vara ännu bättre på den mer isolerade ön i Medelhavet. Besked om detta lär komma inom en snar framtid, men som jag bedömer det finns det en god chans för att ”postponed” byts ut till ”on” för Sardinien. 

Foto: wrc.com

Men åter till Nya Zeeland som självklart är grymt besvikna då 2020 betydde så mycket för dom, eftersom det var återkomsten i WRC. Detta efter att grannen Australien de senaste åren lagt beslag på WRC i den här delen av världen, något som man har haft svårt att förlåta. Hälsoläget i landet är gott sett till Corona, men gränserna är fortsatt stängda för utlänningar vilket var avgörande för beslutet.

Det är helt klart att gränserna kommer att förbli så framöver vilket gör det omöjligt för oss att stå kvar som WRC-arrangör, förklarar Goldstein.

Nu jobbas det redan för att man ska få en ny chans redan nästa år och eftersom kalendern för 2021 ännu inte spikas frodas optimismen i Auckland. Men så här tidigt verkar inte FIA Rally Director Yves Matton våga lova någonting, utan nöjer sig med att han hoppas få se rallyt i kalendern inom en snar framtid. Däremot delar han deras stora besvikelse över att behöva ställa in.

Vi var exalterade över att återvända till NZ efter sju års frånvaro, så självklart är vi besvikna. Tävlingen har stolt tradition och förarna ville väldigt gärna komma tillbaka eller för vissa, att första gången köra ”on the iconic stages”.

*

Som jag skrev igår så stökar Rally Finlands inkastade handduk till det i J-WRC med två av fem tävlingar hitintills inställda. Men arrangören med FIA Junior WRC Manager, Maciej Woda i spetsen ger inte upp. Han ger även de finska arrangörerna fullt stöd i beslutet, hälsa och säkerhet går i hans värld ändå för rally trots att detta försiggår utomhus vilket andra menar är riskfritt ur virussynpunkt. 

Vi måste prioritera hälsan för varenda enskild person involverade i rally för tillfället, menar Woda.

Han ser risker för smittspridning inte bara hos publiken, utan även funktionärer, mekaniker och inte minst de tävlande finns i riskzonen. Woda fortsätter.

Vill göra detta helt klart att så fort vi bedömer att det är säkert kommer vi att återuppta mästerskapet!

Nu jobbas det på att försöka sy ihop ett ”Junior-VM” ur resterna av säsongen bland de tävlingar som återstår. I Europa är det Turkiet, Tyskland, Wales och då även möjligtvis Sardinien som kan vara ett alternativ om det kommer att köras. Men att lova ”full säsong” i det här läget vågar inte Woda hoppas på.

– För tillfället kan vi inte spekulera i hur många tävlingar vi kommer att kunna köra, det vore orättvist att i det här läget lova något överhuvudtaget. Så fort vi på ett säkert sätt kan återuppta FIA Junior WRC kommer vi att berätta… 

Foto: Tommy Svensson

 

Med två svenska deltagare i serien, Tom Kristensson/Joakim Sjöberg och Pontus Lönnström/StefanGustavsson är så klart vad som händer här, intressant ur svensk synvinkel. Medan Tom fick en flygande start med seger i Rally Sweden blev det en tyngre inledning för Pontus som efter diverse strul körde in som sjua i J-WRC.

Foto: Tommy Svensson

Dock ingen riktigt katastrof att ligga åtta i tabellen så här tidigt, då det normalt är en deltävling som får räknas bort. Med en kanske kraftigt bantad serie finns sjävklart risken att alla körda tävlingar nu kommer att räknas…

*

Strömmar till fler namn för RallyX Nordic i Höljes och i dag kom JC Raceteknik med sin ”line up” för Rallycrosspremiären i början av nästa månad. En imponerande uppställning med tre Supercar-förare, en förare i Supercar Lites och två juniorer i Crosscar och Crosscar Junior.

Det har varit ett tag sedan sist och vi har länge varit redo att komma tillbaka med bilarna, säger teamchef Joel Christoffersson.
JC Raceteknik har under våren släppt nyheten att de, under namnet KYB Team JC, kommer till start som tvåbilsteam i VM med förarna Robin Larsson och Janis Baumanis. Det har även blivit klart att norske talangen Ben-Philip Gundersen debuterar i Supercar, sida vid sida i EM med teamets Enzo Ide. Nu är det även klart att teamet, som är stationerat i värmländska Kil, kommer till start i alla fyra klasser under RallyX Nordic i Höljes.

*

Fick idag se direktiven från Folkhälsomyndigheten skrivna den 29 maj och där faktiskt motorsporten nämns specifikt på ett par punkter, bland annat då att enbart publiken omfattas av 50-gränsen. Från och med den 14 juni uppmanas alla att ”Begränsa antalet åskådare eller på annat sätt undvika trängsel”. Punkten om ”nödvändiga resor” försvinner med automatik efter dagens besked från Löfven då resandet släpps fritt för friska svenskar. Däremot kvarstår följande krav på SBF, ”Vidta lämpliga åtgärder för att hindra smittspridning” och ”hålla avstånd till varandra”. En tung uppgift för arrangören blir, ”Utarbeta protokoll med säkerhetsåtgärder och detaljerade föreskrifter för genomförandet av tävlingar och matcher utifrån gällande förbud och rekommendationer. Åtgärder för hur arrangörer aktivt kommer att bidra till att motverka folksamlingar i samband med matcher och tävlingar”. FHM avslutar med, ”Vilka tävlingar och i vilket omfång kan genomföras-Hur säkerställs att smittade personer stannar hemma-Hur undviks trängsel före, under och efter-Stöd föreningarna i att försöka göra rätt.” Så mycket kan jag drista mig till att säga, ordet ”bara” är inget som det finns utrymme för i det här sammanhanget…

*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *