Spanientips redan, Loeb och Kopecky vinner, Sebastian Adam-fyra medan Victor x2 bröt, Grahn snabbast på fältet, Oliver leder, Hörbyborna hyllade Tom och idag 3000 bloggar sedan starten!

Då detta blir den sista Motorbloggen innan torsdagens WRC-tävling i Spanien får det även bli ett väldigt tidigt tips från min sida.

WRC.

1. Sebastien Loeb Hyundai

2. Sebastian Ogier Citroën

3. Thierry Neuville Hyundai

4. Kris Meeke Toyota

5. Dani Sordo Hyundai

Den såg ni kanske inte komma med Loeb som vinnare, men fransmannen trivs utmärkt på Spaniens mixade underlag vilket inte minst hans snart tio segrar långa cv vittnar om. I helgen kör dessutom han och Daniel Elena deltävlingen i spanska grusmästerskapet, Rallye Ciudadde Granada som en lång shake down inför kommande helgs skarpa läge. Så klart leder Loeb i en WRC Hyundai med över 40 sekunder efter fyra av de sex sträckorna. Den minnesgode minns kanske 2018 när Pierre Budar som ett lyckokast slängde in honom i en Citroën vilket resulterade i seger. Har samma känsla i år så se upp! 

Så klart saknar Toyota-fansen Ott Tänak i min topp-fem och skälen till detta är två. Det ena är rent känslomässigt, för att jag vill se fajt om VM-guldet ända in i det australiensiska kaklet plus möjligheten för Mads Østberg/Torstein Eriksen att åter visa att man är ”to gutter for WRC”. Det andra skälet är att det verkar inte råda full harmoni hos Toyota vilket kan påverka mer än vad många kanske tror. Tänaks hybris verkar enligt källor nära fikarummet i Puuppola, ha växt till en för honom inte helt hälsosam nivå. Ingen bra grund att hoppa ifrån när det handlar om VM-guld…

WRC2/WRC2 Pro.

1. Jna Kopecky Skoda

2. Eric Camilli Citroën

3. Mads Østberg Citroën

4. Kajetan Kajetanovicz Polo

5. Pierre Louis Loubet Skoda

Vände och vred på R5-gänget med fick ändå inte till det helt perfekt. Borde även haft med Kalle Rovanperä, Ole Christian Veiby, Gus Greensmith, Nikolay Gryazin och inte minst Emil Lindholm. Som ni förstår är det inte lättippat med 22 namn att välja på… 

*

Det blev en fjärde plats i avslutningen för ADAC Opel Rallye Cup för Sebastian Johansson/Jesper Elfver. Inte långt upp till tredje platsen och Nick Loof, bara 11,9 sekunder. Ännu mindre om man räknar faktisk körtid då Sebastian ådrog sig tio extra sekunder som straff, för något som jag inte förstått.  Vann Adam-Cup-delen gjorde Gregoire Munster halvminuten före Eerik Pietarinen. Om jag räknat rätt så vinner ändå Eerik cupen totalt före Munster och därefter Loof för att sedan ha Sebastian och Jesper som fyra. 

ADAC 3-Städte Rallye vanns av Herman Gassner jr med sin R5 Hyundai medan Christian Riedeman, Polo var halvminuten efter. Trea och lite av favoriten till seger blev Fabian Kreim i Skoda men som nu får trösta sig med att vara Tysk Mästare 2019.  Försvann efter avåkning modell större gjorde en annan favorit, Dominik Dinkel. På SS7 gav han den helt nya Evo-Skodan en rejäl och säkerligen icke önskvärd make over…

Bröt gjorde även ”The two Victors”, Hansen och Johansson efter att generatorn slutade fungera på sträcka sex. Då höll paret en stark femte plats med över tio bilar efter sig men tyvärr ingen målgång för Hörby-Peggan. Bilder från Tyskland kommer från Henric Åkeson

*

Programenligt körde Joachim och Adam Grahn hem ännu en seger i Falsterbo Rallysprint. Den vita WRC-Fiestan flög fram över det sandiga skjutfältet och tidsmarginalen till tvåan blev över halva minuten. Där fanns den andra GN Motorsport-Forden, R5:an körd av Magnus Larsson som gjorde 4WD-debut men med rutinerat sällskap i form av Per ”Börje Andersson.

Bästa 2WD blev inte helt otippat Johan Green/Julia Thulin som var fem sekunder snabbare än Johan Kastenman/Johan Svensson. Noteras kan även, att bröderna Larson från Vinslöv, Jesper och Hampus delade på Jespers Grupp E Toyota. Lika på första rundan medan Jesper i kraft av att vara storebror tvålade till lillbrorsan med 1,1 sekunder på andra och vann därmed familjefejden.   För en gångs skull så var det drägligt väder längst ner i Skåne konstaterade Anders Anderholm i arrangörsledet för Trelleborgs MK.

– Tävlingen genomfördes under bra förhållande, uppehållsväder, lite vind och bra vägar, samt massor med publik, berättar Anders och tillägger.

De som bröt gjorde så på grund av tekniska orsaker.

*

Efter de första åtta av totalt 15 sträckor i ARA:s Lake Superior Rally dominerar Oliver Solberg med den blå Subarun. Över två och en halv minut tillgodo på på Brian McKenna i sin Fiesta och ytterligare 20 sekunder till Lagerman i en Subaru. Tråkigt nog försvann Olivers teamkompis David Higgins efter fyra körda sträckor. Tråkigt då han var den ende som egentligen kunde matcha Olivers tider ja till och med lite bättre, för han var 14 sekunder snabbare fram till ”Retired”.

*

I finalen för Yokohamamesterskabet är Suzukis Anders Lysen ledare efter tre körda heat, fyra sekunder före Ib Kragh/Ditte Kaamersgaard med Skodan. Stabil trea men ändå lite över halvminuten bak kommer så svenskparet Håkan och Pamela Oddshammar, Fiesta R5.

Bästa 2WD-åkare då storfavorit Kenneth Madsen bröt direkt med trasig drivaxel  är däremot en svenskreggad bil innehållande Eslövs Anders Karlsson/Jan-Erik Jönsson. Escorten är totalt tre sekunder snabbare än en BMW M3 körd av Henning Søgaard med Maj-Britt Kallenbach i högerstolen. Ny svensk som trea, Lunds BMW-duo Skawomir Bronk/Michel Helgason.

*

I går kväll hyllades Tom Kristensson på hemmaplan i Hörby och hans mentor/coach Christer Håkansson inför en nästintill fullsatt handbollshall för sin andra plats i Junior-WRC. Inte bara lapp på luckan utan det blev även en hyllning av nästan euforiska mått där hörbypubliken stod upp och applåderade kommunens första VM-medaljör i modern tid. Enda som i status möjligtvis är jämförbar, är Bo Persson som tog VM-guld i Lag-VM i bordtennis 1973.

Som ni ser så dräller det inte av världstjärnor i mellanskåne så när det nu finns en så visade publiken också sin uppskattning.

Till Tina Turner och ”Your´e the best” gjorde så Tom och Christer bejublad entré och det vågar jag lova, det var mer än i min hals det blev tjockt och vått i ögonvrån när publiken jublade för full hals Från SBF kom Rallyutskottets ordförande Janne Rydh som även inledde hyllningen innan kommunalrådet Cecilia Bladh in Zito tog över. Hon förklarade hur kul det var att ha en VM-tvåa i kommunen dessutom en som både är född i Hörby, fortfarande bor kvar och som pricken över i även tävlar för en klubb med postnummer 242 00.

Så klart fanns även SMK Hörby representerade genom ordförande Magnus Helgesson med sin ”deputy” Rickard Andersson som överräckte blommor plus två inramade foto från Tom och Henrik Appelskogs episka triumf i Rally Finland. Kan väl avrunda kvällen på samma sätt som co-driver Appelskog brukar avsluta i J-WRC.

Tack för skjutsen Tom!

Förstår om vissa av er läsare kanske tycker det blir lite mycket om Tom och hans framgångar men för mig och SMK Hörby, är detta så himla stort snudd på ofattbart. Fram till för bara något år sedan så var SMK Hörbys lagseger  1970 i Kristinehamn och SM i Tillförlitlighet en milstolpe som ingen någonsin trodde skulle överglänsas.

Visst har vi haft två J-SM-vinnare i klubben (Ingemar Johansson och Henrik Sirath) men för övrigt så är det DM och SSRC-segrare som toppat statusligan under de snart 60 år som klubben funnits. Att i ljuset av detta plötsligt hantera Tom med både EM och VM-silver är minst sagt omtumlande för att inte säga helt sanslöst. Nu väntar vi bara på nästa kapitel i ”The Tom Kristensson story”!  

*

Nu vilade inte Tom på några lagrar utan idag var det ”ännu en dag på jobbet” eller nytt Event för hans samarbetspartners. Få är så noga med detta som han och vilket så klart också uppskattas av de som stöttar. Förutom mat bjöds det även på åkturer i en för ändamålet lånad Volvo 240 grupp H. En som fick en sådan var ”bokhållaren” i teamet, Bertil Gunnarsson. Nu var han inte helt oförberedd då han åkte förbil med mig i Rally Blekinge men ändå blev han imponerad.

Otroligt att det går att köra bil så här, summerade han upplevelsen och som sagt då var ändå uppvärmd från Blekinge.

Det sipprade även ut från dagen att nästa projekt är att få in mig i samma Volvos högerstol.

I en demokratisk process är vi alla här rörande överens om att detta ska ske, hälsade man från smålandsskogen.

Varpå jag svarade.

Absolut men först har jag ett annat projekt, detta att bli förste skåning i rymden…

”End of discussion” som jag ser det.

*

Idag är det ”M-day” och där M står för Motorbloggen som med detta inlägget firar 3000 inläggs jubileum. Helt ofattbart att jag har skrivit tre tusen motorbloggar sedan premiären den 15 december 2009. Nästan tio år sedan första inlägget vilket innebär att det inte blivit så värst många bloggfria dagar under de här åren. Något som även sambon till mångas förvåning, ibland lite irriterat noterat. Många gånger har det varit nära avslut och då oftast sammankopplat med påhopp i mailkorgen. Att bli kallad idiot utan minsta glimt i ögat, är aldrig kul. Detta plus andra mindre positiva omdömen är vad jag har mött under de här tio åren. Men dessbättre ännu mer stöd, ryggdunk och uppskattning vilket gjort att ännu vet ingen hur länge en Motorbloggare orkar hålla på.

Nu tar jag dock en liten paus för att ladda batterier och uppdatera systemet, men om allt går som jag hoppas ses vi om en dryg vecka. Till dess säger jag som Arnold ” hasta la vista baby”.

Som liten bonus publicerar jag återigen mitt allra första blogginlägg från december 2009.

” Efter lite påtryckningar, både uppifrån och från sidan är det dags att även jag tar klivet ut i det som vissa kallar ”blogghelvetet”. Tanken är att jag ska ge mina högst personliga synpunkter på bilar, trafik och naturligtvis motorsport. Företrädesvis motorsport med fyra hjul i marken, de tvåhjuls intresserade får hitta någon annan plats i cyberspace. Nu när årets första snö faller borde jag kanske skriva om dubbdäck. men det tänkte jag egentligen inte göra, fast det gick sådär…

För mig är det så självklart med dubb att jag inte kan hänga med förespråkarna för dubbfritt. I min lilla hjärna kan jag inte få in att det kan bli för säkert i trafiken. Men vissa, läs de som kör dubblöst, menar ju faktiskt det, att den lilla extra marginal som dubben ger är onödig. De senaste tjugofem åren har jag en årlig körsträcka på cirka sextusen mil, alltså fyra gånger ”normal-svenssons” körning. På sommaren har jag aldrig under fyra millimeters mönsterdjup på däcken. Jag har extraljus och har under nästan hela 00-talet kört fyrhjulsdrivet. Kör alltid bältad och försöker hålla hastighetsbegränsningarna, även om nya 80-gränsen känns mer än lovligt långsam på vissa vägsträckor. Men det tar vi en annan gång.

Det jag menar är att varje trafikant måste göra allt för att optimera sin och framförallt sina medtrafikanters säkerhet. Dubbfritt är helt Ok, men då hoppas jag att du ställer bilen hemma i morgon. För jag är inte intresserad av att ha dig som en högst ovälkommen gäst i fronten på väg till jobbet.

*

Fortsatt trevlig helg!

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *