Sordo nöjd med premiären i WRC-Hyundaien, Paddon+Tänak utmanar Tidemand och tuffare i Södras DM!

För första gången har Dani Sordo kört och uttalat sig om nya 1387445528WRC-Hyundaien och han var klart nöjd.
– Första intrycket är positivt även om vi alla vet att där är mycket arbete som återstår, menade spanjoren.
– Vi har redan gjort justeringar  samt provat lite nya grejor och vi känner hur bilen utvecklas för varje körning…
Sordo konstaterade också att det var knappt om tiden till premiären Rally Monte Carlo.
Den är bara några dagar bort och till dess är målet för mig att lära känna bilen så bra som möjligt. Samtidigt måste vi även testa fram en så bra ”set up” som möjligt för tävlingen.
– Absolut inget enkelt jobb men vi gör vårt bästa för att komma till Monte med goda förutsättningar!

*
En av mina absoluta favoriter återvänder till WRC 2014, mannen med den fantastiska frisyren Ott Tänak. Vid en presskonferens avslöjade Ott sina planer, nio deltävlingar i WRC2 med den ”Drive DMACK” sponsrade R5-Fiestan är planerad för honom och co-driver Raigo Mölder. Som grädde på moset ska det även köras tre tävlingar med en M-Sport WRC-Fiesta. DMACK planerar att köra med två bilar och den andra ska rattats av finnen Jari Ketomaa.
En jättechans för mig att komma tillbaka till WRC där vi måste visa mer stabilitet och ” show good and calculated speed”, menar Tänak.
– I WRC2 siktar vi på topplacering och om vi är stabila och framgångsrika i WRC blir det en bra grund för WRC-styrning 2015…

Många olika personer har ställt upp med ekonomiskt stöd för esten, bland dessa f.d WRC-stjärnan Marko Märtin och kanske mindre förvånande Malcolm Wilson. Tänak kör sin premiär i Rally Sweden och detta i WRC-klassen till alla svenska rallyfans glädje. Portugal och Sardinien blir de övriga två tävlingarna där han kommer att köra med WRC-Fiestan, resten i WRC2.
För mig blir det svårt med WRC2 till nästa år, har helt enkelt inte tummar så det räcker. Håller så klart en tumme för Pontus Tidemand. När det så står klart att även ”kiwin” Hayden Paddon kommer att köra i WRC2 med en Fiesta R5 även han får han den andra tummen. Så dimper Tänak ner och va f-n, nu är ju tummarna slut…

*
Nu väntar tuffare tag i Södra BF:s rally och RS-tävlingar, då först och främst vad gäller anmälningsförfarandet. Ingen hemlighet att otyget med att anmäla sig i absolut sista stund eller ännu värre att efteranmäla sig till tävlingarna har varit ett stort problem för arrangörerna. Nu kommer där nya regler som förhoppningsvis ska göra livet lite lättare för alla hårt prövade rallyarrangörer. Södra BF:s Rally-SGA Patrik Persson träffade i helgen arrangörerna vid den årliga träffen i Hässleholm där bland annat det här problemet ventilerades. Till slut kom man fram till att följande kommer att gälla i alla Södras DM-tävlingar 2014.
Anmälan till tävling stänger två veckor innan tävling.
Betalning tillhanda tisdagen innan tävling.
Efteranmälningsavgift 50 % av tävlingsavgiften exklusive notor.
Återbetalning av tävlingsavgiften bör ske så fort som möjligt efter avanmälan.
Ej erlagd startavgift är nekad start i nästa tävling vilket kommer att bevakas och skötas mellan klubbarna.”.
Vad betyder då detta i klartext jo att man anmäler sig på samma sätt som man gjorde ”förr i tiden”, det här med att trycka på ”enterknappen” fem i tolv är ett nytt och korkat påfund. Ett påfund som gjort mången arrangörer sömnlösa då det bara dagar innan anmälan stänger, varit väldigt tunt med anmälda. Då ställer sig den förtvivlade arrangören frågan, ska vi köra eller ställa in?
Med tanke på att minst åttio procent av alla aktiva förare har klart för sig redan på våren vilka tävlingar som ska köras är det ju ingen direkt överraskning när det är dags att anmäla sig. Med två veckors framförhållning får arrangören en hygglig framförhållning plus att man kan leverera kompletta ”Tävlingsprogram” till publiken. Program där idag stora delar av startfältet saknas på grund av ”efteranmälningsstramset”.
-Men tänk om man inte vet om bilen är tävlingssklar två veckor före nästa tävling, invänder någon.

Inga problem, anmäl som vanligt och blir inte bilen klar så bara drar man tillbaka sin anmälan. Betalningen ska ju inte vara arrangören tillhanda förrän tisdagen i tävlingsveckan så argumentet att man tvingas ”ligga ute med pengar” håller inte det heller.
Dock kan det finnas någon konstig orsak till att detta inte fungerar utan man ändå tycker att efteranmälan är bättre? Ja men gör då så, men det kostar runt tusenlappen extra vilket jag menar måste vara avskräckande i en så hårt ekonomiskt pressad sport som rally…
Måste säga att jag tror stenhårt på den här idén. Bara fördelar och inte en enda nackdel för någon, kan det bli bättre? Hoppas nu bara att övriga distrikt tar efter Södras ”nytänk”…

4 svar på “Sordo nöjd med premiären i WRC-Hyundaien, Paddon+Tänak utmanar Tidemand och tuffare i Södras DM!

    1. kan bara hålla med. är en av slarvarna som fått efteranmäla några ggr. MEN BRA SÖDRA. tror även det kan höja statusen lite då alla måste planera sitt tävlande lite mer!! kan västra haka på tro??

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *