Som väntat kör Rally SM ihop med ERC i Värmland, mer oväntat Slottssprinten och MSR går ihop i juli, fick på pälsen efter miss av värmländska rally och för 28 året firades Lucia och SMK Hörbys ”bästa”.
Ryktet att Rally SM skulle bli en del av ”ERC BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” i Karlstad 29-31 maj stämde och igår blev det officiellt. Efter att Tierp av ekonomiska skäl valde bort SM till förmån för Svenska Rallycupen/Volvo Euro Cup, har det på deltävling fyra i SM stått ”TBA” vilket nu kan plockas bort.
– Vi är väldigt glada att kunna presentera att Rally-SM blir en del av BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia. Detta är något vi jobbat för under en längre tid, och det känns självklart att vårt nationella mästerskap ska vara en del av EM-tävlingen, säger Anna Nordkvist, VD för Royal Rally of Scandinavia och fortsätter.
–Detta understryker Sveriges styrka som rallynation, och vi hoppas att publiken ska få en ännu bättre upplevelse i skogen med ett riktigt stort och häftigt startfält!
Samtliga klasser ingående i SM kommer finnas på plats i Värmland och ambitionen är att ett stort och starkt nationellt startfält ska vara ett bra komplement till EM, och bjuda publiken på ännu mera rally. Rally-SM kommer att gå efter att EM-fältet kört sina två vändor på sträckorna där åtta unika sträckor över två dagar planeras. Mästerskapet återvänder också till legendariska Colins Crest, som senast kördes i SM när man gästade VM-tävlingen Rally Sweden 2011.
– Som Värmlänning kan det knappast bli bättre än att få ta Rally-SM till Värmland med ett arrangemang i absoluta världsklass. Jag vet från egna erfarenheter att det är några av världens bästa vägar som kommer köras, och jag lovar att det kommer bli riktigt rallygodis, säger Jonas Kruse, projektledare för Rally-SM hos Svensk Bilsport.
– Det här är ett steg i utvecklingen av Rally-SM, ett test där vi efter rallyt utvärderar tillsammans med alla inblandade. Vår intention är att skapa förutsättningar för att kanske koppla på fler stora tävlingar i framtiden.
Med hela svenska- och europeiska eliten på plats i Värmland under Kristi himmelsfärd utlovas en unik rallyupplevelse i skogarna den 29-31 maj. Biljetter till BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia släpps redan nu och med ett ”Weekendpass” får du full access till hela tävlingen, dess sträckor, arenor och serviceplatsen. För de inbitna rallyfansen finns dessutom ett exklusivt, bara 1000 stycken och prisvärt biljettpaket, ”Royal Pass”.
– Vi satsar på att återknyta till folksjälen, den som vi vet finns i Värmland efter många års VM-historia. Vi har lyssnat på kritiken från våra inbitna fans, som vill kunna se mer rally varje dag, och började direkt efter årets rally arbeta för att hitta en sådan lösning, säger Martin Säfström, Marknadskoordinator för Royal Rally of Scandinavia.
*
Inga rykten har förekommit om den andra stora nyheten, mer som blixt från klarblå himmel att ”Slottssprinten” och ”Midnattssolsrallyt” till nästa år samkör tävlingarna den 11-12 juli.
Det blir Katrineholms MK med Ericsbergs Slott som blir bas för kombon och för Midnattssolsrallyt blir det två dagars tävlande med en egen etapp på fredagen 11 juli. Ett lunch och serviceuppehåll blir på Heden i Malmköping. innan startfältet på Slottssprinten tar över och kör sin tävlingsetapp. För klassikerna blir det sex sträckor första dagen där två dubblas med etappmålgång vid Ericsbergs Slott och så fyra sträckor under lördagen, innan startfältet till Slottssprinten tar över och kör sin etapp. Planeringen med sträckorna är redan i full gång, där ett första möte med arrangerande klubbar i Södermanland hållits och grundstrukturen är klar.
Att det har varit turbulent kring det KAK-ägda arrangemanget (MSR) är ingen överdrift och årets upplaga som skulle körts kring Västervik fick ställas in efter alltför klumpiga förberedelser. Nu verkar KAK dock ha lärt sig och med två rutinerade rävar som CristerNystrand/Leif Fredriksson plus Katrineholms MK i ledningen, ser det åtskilligt mycket bättre ut, något som KAK:s Jacob Laurin håller med om.
–Vi känner stor tillförsikt i detta upplägg och att Katrineholms Motorklubb med Crister och Leif i spetsen kommer hantera detta event på bästa vis. KAK är nöjda med denna lösning för tävlingen vilket utlovar mycket bra förutsättningar för en fantastisk rallyhelg för både tävlande och publik.
Man har räknat med 120 bilar upp till årsmodell -90 i ”MSR” + 20 ekipage i Regularity-delen. ”Slottssprinten” tar emot ungefär lika många som ”MSR”. Givetvis blir det prisutdelningar för alla klasser på Slottstrappan i Slottsparken, och där ”After Rally” med grillfest tar vid senare på kvällen.
– Vi känner att detta kan bli riktigt bra, absolut en ”win win” för alla parter. Vi har tittat över många parametrar: allt från sträcklängder, minska ned transportsträckor med mindre miljöpåverkan och slitage men såklart även ge publiken en rallyupplevelse ”2.0”, avslutar en nöjd och taggad projektledare Crister Nystrand
– Jag har haft en dialog ett tag med David (von Schinkel i KAKs styrelse), då vi båda är jägare och träffats i andra sammanhang. Han är också är rallyåkare och brinner för detta, så det känns väldigt spännande och inspirerande att få till denna kombo, säger Leif Fredriksson i KMK.
*
Tog inte många minuter innan min mail/kommentarskorg började glöda efter mitt som en del ansåg, ”påhopp” på Värmland som rallylandskapet nummer ett. Det påpekades att jag missat både ERC och numera även SM-tävlingen med utgångspunkt från Karlstad. Även MK Rattens bidrag till den värmländska kalendern ”Finnskogsvalsen” hade också försvunnit. Nu var det ju inte mina tankar jag beskrev, utan DM-ansvarigas i Västra så det är dit eventuella synpunkter hör hemma. Ändå måste nog även de mest inbitna värmlänningarna medge, att det är en viss skillnad mot en enda vintertävling mot de sex som kördes i landskapet 1977?
För övrigt så körde även då MK Ratten, ”Finnskogsvalsen” den 8 januari och då som snörik DM-tävling med Glavas Roger Wennerstrand som segrare. Noterbart är att som tvåa i B-förare Special hittas icke helt okände Mats Jonsson, Forshaga med Volvo PV.
*
Igår var det sedvanligt luciafirande/prisutdelning hos SMK Hörby vilket lockade nästan hundra medlemmar, något som gläder oss som fixat så att den 28-år gamla traditionen lever vidare.
Bella Voce eller Lunds Studentsångerskor under ledning av Hörbyboende Sara Sandmark bjöds på ett perfekt luciatåg, som faktisk även var lite ”shake down” inför deras många framträdande i Lund med omnejd.
Efter detta var så prisutdelning där Jim Nilsson utsågs till ”Årets Förare” och hans kartläsare Jörgen Jönsson som även stöttat Eslövs Simon Andersson blev ”Årets Co-driver”. Namn som röstades fram nästan enhälligt vid hösten Förare/kartläsar-träff. ”Årets Funktionär” gick välförtjänt till Marcus Lindström som för in lite yngre gener i klubbens funktionärsstab. Som mottagare av ”El-Expressens pris till Årets Nykomling” fick Ebba Larsson kliva fram för att ta emot applåder. Från lite trevande inledning i pappa Mikaels 940 har nu Ebba utvecklats så pass, att hon med framgång läser noter både i SM och utomlands.
”Motorbloggens Hederspris” gick till Ungdoms-åkare Pontus Sigvardsson som trots sitt skånska påbrå inte tvekade utan valde ut Lima som en bra premiär för 2024 med pappa ”Sigge” vid sin sida. ”Årets Prestation” gick till flitige SM-tävlande Ingemar Månsson som flackat runt i Rally-SM och klass ”Standard”. Drömmen om WRC från Landskrona har 60-åringen lämnat bakom sig, men tycker fortfarande att rally är väldig kul. Tyckte mig nästan se en liten glädjetår i ögonvrån, när Ingemar klev fram för att ta emot beviset. Sista och kanske allra tyngst utmärkelsen gick till Ted Malm som av ordförande Malin Lindström fick ta emot priset för ”Årets SMK:are 2024”. Vad som låg bakom att just han av ordföranden ansågs mest lämpad, förstår nog alla som har något som helst rallyintresse…
Efter detta ficka alla årets olika pristagare med karltäsare i cuper/DM ta emot minne från 2024.
*
Trevlig helg!
Trevligare än att kratta löv och kvistar på tomten för klubbhuset blir det inte. Start klockan 09.00 på lördag för alla som är krattsugna…