Solberg/Kristoffersson RX-laddar, 5:e skåningen i STCC, Peter Strid gör comeback i MSR, Bil-O firar 40 år och insamling till skadad 4-förare!
I helgen är det dags för andra omgången av World RX i Portugal och på Montalegre-banan. Den här gången avstår Euro RX-gänget som kör Supercar dom har semester fram till norska Hell i början av juni.
I Portugal har PSRX Volkswagen World RX Team Swedens förare Petter Solberg och Johan Kristoffersson ett litet rekord, ingen utom de här två har vunnit finalerna här sedan Rallycross-VM introducerades 2014. Även om premiären i Barcelona inte utvecklades riktigt så bra som man hade hoppats så var man enda team som hade bägge bilarna i final. I synnerhet Johan Kristoffersson hade svårt att få till starterna i premiären vilket han nu hoppas ska bli bättre då man jobbat mycket på Polon efter Spanien. Problem som man delvis menar beror på att man om igång sent med bygget av de nya Polo GTI Supercar.
– Allt blev klart så sent för teamet och att komma hem från Spanien med poäng var ett bra resultat – att leda teammästerskapet är fantastiskt. Teammästerskapet är det vi verkligen siktar på den här säsongen med en så stark förare som Johan vid sidan av mig, förklarar teamchef Solberg.
Kristoffersson är optimist, delvis baserat på framgångsrika minnen från banan.
– För mig är Montalegre förknippat med goda minnen efter de två åren som jag tävlat där och att vinna 2015 var en fantastisk början på säsongen, berättar Johan.
– Det är en fin bana, en plats där man kan attackera och göra skillnad och det är vad jag vill göra den här weekenden.
En målsättning som jag vet han inte är ensam om…
*
Intresset för STCC verkar vara nära kokpunkten och i dag anslöt sig ytterligare en förare till gänget som nu är uppe i över 20 förare, dessutom en skåning. 2016 års mästare i Ginetta GT5 Challenge, 25-årige Andreas Andersson som kommer till start i en Seat León TCR.
– Att tävla i STCC har länge varit ett mål för mig, säger Andreas som hoppas på en pallplats redan i premiären den 6 maj.
Därmed blir Andreas den femte skåningen i årets STCC och redan klara för mästerskapet är Tobias Brink, Micke Ohlsson, Dennis Strandberg och Niklas Lilja.
– Vi känner varandra och Dennis tävlade jag mot vid ett par tillfällen i Ginetta förra året, säger Andersson, som bor i Furulund bara 2,5 mil från Ring Knutstorp där årets första deltävling i STCC avgörs.
Andreas Seat kommer att drivas av finska LMS under racen, medan han själv tar hand om den mellan tävlingarna.
*
Midnattssolsrallyt är på god väg att spränga 200-gränsen vad gäller antalet anmälda och detta mindre än en vecka efter att anmälan öppnade. När detta skrivs är där 184 anmälda och bland de senaste namnen på listan var ett ur skånsk synvinkel namn superhett, SMK Hörbys Peter Strid. Redan i mitten av 80-talet köpte Strid en Opel Manta 400 från Danmark och gjorde debut med bilen ihop med brodern Torbjörn i South Swedish Rally 1985. Tyvärr tvingades bröderna Strid bryta men året därpå gjordes ett nytt SSR-försök och då slutade bröderna sjua totalt. Året efter byttes Opels Grupp B-värsting ut mot en Audi Coupé quattro men lämnade aldrig gården i Maglasäte. För några år sedan renoverades bilen till samma skick som på 80-talet men nu vit istället för röd som den var från början. Dock rasade motorn vid en tävling i Danmark och har sedan dess stått still. Nu ska det bli ändring på detta och med sin gamle vapendragare Ulf Lind gör nu Peter en länge emotsedd rallycomeback.
Annars är det som väntat klassen ”Historic” som dominerar i MSR, ungefär tre fjärdedelar av de anmälda vill köra fort på vägarna kring Vimmerby medan drygt 30 vill köra samma sträckor på idealtid. Väntar med att analysera startfältet närmare efter att arrangören gjort sin gallring något jag är helt säker på kommer att krävas med bara 16 bilar kvar till gränsen. Noterbart är dock att bland de anmälda dominerar Volvo 240 klart med över 30 240-åkare redan anmälda…
Redan på onsdag kan man på Vimmerby Bio se filmproducenten Matz Eklunds dokumentärfilm om KAK Midnattssolsrallyt 2016.
– Det finns ett brinnande intresse för rally hos både gammal och ung, och det har jag försökt fånga, säger Matz Eklund.
Enligt arrangören väntar ”fartfyllda klipp och en titt bakom kulisserna på norra Europas största historiska rally blir det även tillbakablickar med bland andra Ewy Rosqvist, Sveriges genom tiderna bästa kvinnliga rallyförare, medan Peter ”Poker” Wallenberg, ordförande i arrangörsklubben KAK, berättar om rallyts roll för klubben.”.
*
Lite grann i skymundan och kanske inte alls jämförbart med varken MSR eller lördagens stora tävlingar i Älmhult, Gotland och Nol så kör SMK Hörby ändå Bilorienteringen ”Hörby-Rundan”. Med start och mål i Ljungbyhed har banansvarige Valdi Puhv hittat lite jungfrulig mark att erbjuda när tävlingen i år firar 40 år sedan den ingick i SM. Då vann Anders Kulläng med Bruno Berglund som kartläsare i den gul/svarta Opel Kadett GT/E:n. På bilden är det Mats Jonssons ordinarie lots Johnny Johansson som sitter bakom ratten i tävlingen som samkördes mellan SMK Hörby och Lunds AC.
– En bit av banan är också identisk med SM-banan, berättar Bo Bengtsson i tävlingsledningen och som var med även för 30 år sedan , han ser vissa skillnader mot då.
–1977 hade vi prisutdelningen när solen gick upp. Den här gången räknar vi med att vara klara runt midnatt…
Bo är även glad åt intresset som ökat något de senaste åren och det finns plats för fler.
– Glädjande är att vi fått 20 anmälda och många från Danmark men alla som är sugna att prova på är välkomna att efteranmäla sig på plats. Vi har banor som passar alla önskemål.
Anmälan öppnar klockan 15.00.
*
När svenske Linus Lindquist vann Formel 4-racet på Donnington Park var det en seger med trist inramning. Loppet blåstes av efter en fruktansvärd krasch 17-årige britten Billy Monger körde rätt in i finländaren Patrik Pasmas stillastående bil. Monger skadades så svårt att man först fruktade för hans liv men dessbättre lyckades läkarna rädda honom, men tvingades amputera båda benen.
Direkt efter att det blivit känt hur svårt skadad Monger var startades en insamling av BTCC-ledaren Tom Ingram för hans rehabilitering och med målet 260 00 pund. Ett mål som nåddes direkt och nu skrivits upp till 470 000 pund. Formel 1-föraren Jenson Button slängde in 15 000 pund och Mongers konkurrent Devlin DeFrancesco gav 26,000. Välkände historiska rallyåkaren Steve Perez var son Seb var teamkompis med Monger bidrog med 10 000 pund.
Inte första gången som familjen Monger drabbas av olycka då Billys storebror Jamie, även han talangfull racingförare omkom i en trafikolycka 2001.