Solberg tog sin 10:e World RX-seger, FTL vann SSR plus lite om det mesta, Tom K.tog andra raka Adam Cup-vinsten och Veiby vann i Australien!

BloggSolbergInget fel på Petter Solbergs segerglädje när han tog sin tionde World RX-segerLydden Hill i eftermiddags. Att sedan kompisen i PSRX, Johan Kristoffersson tog andra platsen före Andreas Bakkerud gjorde inte saken sämre.
För Mattias Ekström och Timmy Hansen gick finalen sämre efter att båda fått punktering vänsterbak. Nu gick Kristofferson upp i VM-ledning före Ekström och med Solberg som trea.

*
Känns lite gammalt att börja rabbla resultat och detaljer från det 42:a South Swedish Rally då de allra flesta bloggläsare säkerligen hittat denna information både snabbare och kanske även bättre, än just i Motorbloggen.BloggFrank Tore
Vill så klart gratulera Frank Tore Larsen och Torstein Eriksen till sin suveräna seger, elva sträcksegrar av tolv möjliga talar sitt tydliga språk. Därmed sällar man sig till den trots allt tunna skara norska SSR-vinnare två stycken, Henning Solberg och Eyvind Brynildsen har tidigare även de vunnit rallyt. Just när jag skriver blir jag plötsligt osäker på om även Andreas Mikkelsen borde finnas med i den listan? Vet att Andreas vann klassen en gång med en Subaru och då finns risken att detta var något sorts ”hittepå” så att just dom då körde en sträcka mer för någons sorts status och det var här vinnaren av South Swedish Rally räknades. Men jag kan ha fel, Henning och Eyvind däremot är jag helt säker på har vunnit.BlogRökland
Lika stort grattis till Steve Røkland med brittiska kartläsaren Tom Woodburn som trots en tuff start med en krånglande växellåda redan på Torget i Karlskrona lyckades vinna Juniorernas Otrimmade klass. Synd var det om STAR-talangen Elias Lundberg som tappade mycket tid på sträcka fyra och detta nästan på sekunden lika mycket som skilde från den tredje plats han fick till vinnare Røkland. Mellan de två placerade sig gotlänningen Sebastian Johansson.
Än mer synd var det om min ”Tips-tvåa” Erik Telehagen när generatorn packade ihop redan på sträcka ett…BloggLjung
Måste även nämna mina skånska kamrater Oscar Ljung/ Steinar Backhand (bilden) och Hampus Larsson/ Mikael Holmgren, nia och elva i sina SM-debuter. Det som imponerar på mig är att man följde sin ”game plan” och där det med stora bokstäver stod längst ner ”Kom i mål”…

*
BloggJonnaMed risk för att bli lite hudflängd av gruppen som inte gillar när jag lyfter fram tjejerna så tycker jag att Jonna Eson Brådhe och Julia Svensson som placerade sig mittemellan Oscar och Hampus, förtjänar beröm. Ett enda tre minuter långt tidstapp var allt på minuskontot, annars jämnt och stabilt från första till sista sträckan. Fler tjejer i rallysporten säger jag!

*

Robin Sandberg och Mathias Bengtsson, Ryds MK leder Trimmat 2 WD i South Swedish Rally
Min tredje tipsvinnare blev Robin Sandberg och Mathias Bengtsson i Trimmat 2WD. Här var jag aldrig i tvivel utan trodde hela tiden på NYBE-gänget och jag fick rätt. Så klart trist för Pelle Willén med sin trehjuliga Toyota och för Kristian Johansson som även han fick problem men att Robin skulle vinna på hemmaplan, det var i mitt huvud kassaskåpsäkert.

Tror också att SM-ledande Martin Lundquist av vårt snack på torget före start var mer än belåten med att bli trea och att Andreas Sjölander blev tvåa tror jag även han var nöjd med…BloggÅkesson
Från Opel Ascona till Volvo 240 är steget långt (för mig ett kliv bakåt) men det är ändå detta som Jonas Åkesson och Joakim Karlsson som valt. Trots ”bakåtsteget” lyckades den riktiga shemmaföraren (tävlar för Karlskrona AK) att köra in som fyra i svintuffa Trimmat 2WD. Man kan bara tänka sig hur det sett ut om Jonas fått köra sin egen Opel Ascona?

*

MK Kopparbergs Jacob Jansson blev sensationen i South Swedish Rally med sin andra plats

SSR:s stora knall var ändå MK Kopparbergs Jacob Jansson/Stefan Gustavsson. Att med en tam R4-Mitsubishi hålla hela det svenska R5-kopplet bakom sig och bli tvåa totalt var onekligen rallyts stora sensation.

*

Har så klart glömt hur mycket intressant som helst men sätter ändå här punkt för den delen av SSR, bara en liten grej till. I fredags åkte jag ut till sträcka ett vid Brömsebro och stället där sträckan gick alldeles nära stora vägen strax före mål. BloggParkerigeMycket folk fanns redan på plats men en boende intill sträckan hade snällt skyltat upp var det fanns parkering, dessutom helt gratis. Att se mannen när han lotsade in bilarna på sin gårdsplan och dessutom såg till att man parkerade snyggt så att alla skulle få plats gjorde mig nästan tårögd. Att det 2017 fortfarande finns människor som är helt genomhyggliga utan tanke på egen vinning, känns nästan overkligt. Att det sedan var väldigt trevliga funktionärer framme vid sträckan som dessutom önskade mig välkommen tillbaka, innebär Kristianstadssbladet betyget ”5 Kungar” till SS1.

*
Fem kungar kan dock inte med bästa vilja i världen ge det 42:a South Swedish Rally och då tänker jag så klart på antalet tävlande och inte tävlingen för sig. Knappt 70 SM-åkare kan omöjligt någon ge godkänt och när jag så kollar in nästa deltävling i Rally-SM, Rally Bilmetro i Sandviken den 10 juni blir jag snudd på ledsen ända in i hjärteroten. Hit är ännu färre anmälda och när anmälningstiden gick ut klockan 18.00 fanns bara 61 anmälda i SM-klasserna. Alltså sju SM-sugna förare färre än i SSR om jag inte minns helt fel. BloggLasse
Pratade med SSR/MAS-eldsjälen Lasse Mattsson inför starten i fredags och han var lika vilsen som jag vad det beror på att Rally-SM är inne i i en så ond och nedåtgående spiral. Vi snackade hit och dit och så klart hade ingen av oss någon ”quick fix” på att lösa knuten. Ska jag var helt ärlig, hade vi inte heller någon ”långsammare” lösning. Finns helt enkelt ingen röd tråd i sammanhanget utan det verkar lite hipp som happ för många om man vill åka en SM-tävling. Jag tror faktiskt att hela Rally-Sverige inkluderande SBF, Rallyutskottet, MAS, Cup-arrrangörer,tävlande, funktionärer, åskådare, media och säkerligen några grupper till, alla måste rannsaka sig och ställa sig själv frågan, ska vi ha ett Rally-SM? Om svaret då blir ja, hur ska det se ut. Kanske är det till att göra som man gjorde borta i ”UK” som tog ett sabbatsår med BRC och kom tillbaka starkare och fräschare? Nu vet jag inte om det är detta som är medicinen, men något måste göras och detta snabbt som bara f-n!

*
BloggTom1Andra raka segern för Hörby-föraren Tom Kristensson med östgötska co-drivern Henrik Appelskog i ADAC Opel Rallye Cup blev det när man körde hem deltävling tre, AVD Sachsen Rallye med målgång lördagkväll. Tom stod i en helt egen klass och tvåan Calvin Beatie var nästan minuten efter #50 Opel Adam. Tom konstaterade vid segercermonin att han och Henrik bjudits på en riktigt häftig rallyupplevelse på sträckorna kring Zwickau och att man gillade det som bjöds av uppenbart.
Fick poäng för flest sträcksegrar plus 5 poäng för bästa tid på powerstage, berättade Tom mellan skumpasprutandet.
Ett riktigt häftigt rally, allt har fungerat perfekt och Henrik har levererat perfekta noter.BloggTom2
Tom ville också berömma sin Opel Adam som Audex och Knöbel Motorsport håller i perfekt skick mellan och under tävlingarna.
Jag bara älskar den här bilen!
Nästa framträdande för Tom och Henrik blir i midsommarhelgen med Rally Stemwelder Berg. Här får man sällskap av SSR-trean Elias Lundberg och Jim Hjerpe som med stöttning av STAR hyr Toms träningsbil.Bloggtom3
Efter att Holzer Group, närstående Opel Motorsport presenterade en R5-version byggd på Opel Corsa i samband med Rally Portugal har detta varit den stora snackisen på Opels hemmaplan. Att rallyfansen här vill se bilen bli verklighet är uppenbart och i går cirkulerade den här bilden på sociala medier. Den uppmärksamme lägger då märke till att bilen är strajpad exakt som Toms nuvarande Adam-bil och har dessutom samma startnummer, #50. Ett bättre bevis på att Tom börjar bli stor i Tyskland behövs knappast…

*
Det blev till slut ändå favorittippade Ib Kragh med sin R5-Citroën som vann Juelsminde Rally, DM2 med målgång i går kväll. 11,6 sekunder skilde till Skoda-föraren Michael Sørensen, men inte med en R5 utan en äldre Super 2000-version.
Bästa 2WD bil blev den Volvo 242 Turbo som Heino Mejer körde och detta strax över två minuter bak Kragh.BloggPedersen
För flitige gästen i Södras RS-DM, Johnny Pedersen blev det ingen lyckad utfärd till Nordjylland och han fick ”kaste håndklædet i ringen” efter sträcka fyra. Det var växellådan som inte ville vara med längre.
Der var ellers go fart i M3’eren men på prøve 4 røg der en tand på 5 gear, så den lyder ikke rigtig godt, berättar Johnny men lovar redan att komma tillbaka
Vi kommer igen med nyt 5:gear, rigtig fedt at få kørt lidt hastigheds prøver med fart og længde på!
Nu var BMW-åkaren inte ensam om att bryta, Joachim Grahn försvann redan på sträcka ett och till slut var där 12 bilar som gav upp vilket gav futtiga 19 bilar i mål. Inte bara i Sverige det är problem att fylla de nationella mästerskapstävlingarna…

*
BloggVeibyOle Christian Veiby med co-driver Stig-Rune Skjaermoen vann Canberra’s National Capital Rally andra deltävlignen i Asia Pacific-mästerskapet. Veiby vann före kollegan i Team MRF Guarav Gill som hade WRC-rutinerade co-drivern Stephane Prevot i högerstolen på den röd/vita R5-Skodan.
Trea totalt och detta knappt halvminuten bak Veiby kom den första av de två svenskbyggda Weng-Mitsubishi som deltog. Jari Kettomaa skuggade toppduon hela vägen medan Trollhätte-paret Robert Blomberg/Lars Andersson hade lite längre fram med dit med sin version av R5-Mitsubishi. Annars var avslutningen problemfylld med krökta styrstag plus irriterande imma på vindrutan.
Nästa stopp för FIA Asia Pacific Rally Championship blir i Kina den 7-9 juli med China Rally.

*

Avslutar med en kommentar från Lars Stugemo som i par med Kalle Lexe gjorde ett riktigt bra SSR, trea i SM-klassen lovar att där finns mer att hämta. Men Lars säger även.BloggStugemo

Tröjorna blev en succé,  om jag räknat rätt så har vi än så länge samlat in drygt 10 000 kronor,  bra gjort Rallyfolket.  Jag måste beställa nya tröjor, de större storlekarna försvann som glass i hettan…

Så därmed är det fritt fram att boka din tröja på Sunnyside Experience!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *