Solberg och Ekström på silverjakt, Evans vill ha kvar Ogier, svenska R-Sport SM-satsar, Skellefteå hyllar och fel skor…

I helgen avslutar World RX med final i Kapstaden och lite avslaget är det trots allt då Johan Kristoffersson, PSRX Volkswagen Sweden redan säkrat sitt allra första RX-guld. Istället är det silverfajten som blir intressant, Petter Solberg eller Mattias Ekström det är frågan?
Måste säga att jag inte riktigt förstår promotorn/FIA:s tankar, sex veckors uppehåll mellan näst sista och sista deltävling som man dessutom väljer att köra på andra sidan jordklotet? Än blötare måste ”kalenderträffen” ha varit när 2018 års tävlingar spikades för efter Höljes i början av juli drar VM-serien till Kanada en månad senare. Detta för att direkt därefter skeppas till Frankrike och sedan Lettland. Då släpper någon precis före kaffet med avec snilleblixten, ska vi inte köra en tävling i USA också? Självklart måste man det konstaterades på träffen och då fick jänkarnas deltävling pressas in efter Lettland.
Kanada körs den 5 augusti och USA den 15 september, på sex veckor ska man alltså hinna med fyra tävlingar och flytta över Atlanten två gånger. Varje normalt tänkande människa måste ju inse att Frankrike och USA borde byta plats i kalendern. Kanske finns det någon pusselbit som FIA har som jag saknar, men om inte känns detta nästan som ett beslut fattat av politiker…
Nå iallafall, silverkampen kan bli lika het som vädret (Sydafrika har sommar nu) och att utse någon silverfavorit är jättesvårt, skiljer en enda poäng i Solbergs favör.  Fortfarande är inte den svenske norrmannen helt återställd efter kraschen i Riga där han bland annat knäckte ett nyckelben och flera revben. Därför tvingas han köra tejpad vilket så klart inte är optimalt i en studsande Supercar…

Att målet är dubbelt VW i topp i VM-tabellen sticker Petter inte under stolen med och där kan han få stor hjälp av Kristoffersson. Att motorsport på den här nivån innebär taktik är ingen nyhet. Om scenariot uppstår där värmlänningen leder och Solberg ligger tvåa blir jag inte förvånad om ordningen är den omvända över mållinjen, åtminstone så länge inte silvret är säkrat. Dessutom har Johan inte gjort klart kontrakt för 2018 och då är det i mina ögon självklart att inte ”dj-las med chefen”. I en intervju med ”Parc Ferme” konstaterar Solberg också det självklara.
Det er lagidrett det vi holder på med!

*
I andra ringhörnan finns regerande mästaren Mattias Ekström och EKS som till sin hjälp mot VM-silver har Toomas”Topi” Heikkinen och Reinis Nitišs. När Audi-trion kommer till Kapstaden och Killarney International Raceway blir det premiär för dom alla då detta är första gången på den helt nya banan som blev klar i fjor.
Att bli ‘best of the rest’ är faktiskt inte så illa, menar Ekström som lovar att gå ”all in” i helgen.
Fyra är Team Peugeot Hansens största affischnamn Sebastien Loeb men med 29 poäng upp till Ekström ska det mycket till för att det ska bli fransk medalj. Maxpoäng under en helg är 65 poäng så visst finns ännu chansen, men då krävs det att både Solberg och Ekström misslyckas helt.

*
En som precis som Kristoffersson ännu inte har klart för 2018 är Andreas Bakkerud. För honom ser det tuffare ut då Ford dragit in stödet till Ken Block och Hoonigan-teamet vilket torde betyda att deras tid i World RX är över. Dessutom är väl ändå Bakkerud lite av årets besvikelse då han räknades som VM-utmanare men istället får slåss med Timmy Hansen om femte platsen. 2017 blev också året då Bakkerud för första gången står helt utan seger, kommer den i helgen må tro?

*
Tvärtemot vad man kanske skulle kunna tro så önskar Elfyn Evans inget högre än att Sebastien Ogier blir kvar hos M-Sport, även om detta ställer honom själv lite i skuggan. Vinnaren av Rally Wales GB menar att han i år lärt så mycket av Ogier och kartläsare Julien Ingrassia och att han fortfarande har mycket kvar att lära av ”Seb”.
Vore väldigt tråkigt att splittra teamet och jag vill gärna börja nästa säsong som vi avslutar årets, säger Evans till Autosport.
Tanken på att axla rollen som försteförare om Ogier lämnar har aldrig slagit Evans förrän nu. Senast han körde för Malcolm Wilson var 2015 när han och Ott Tänak var på ungefär samma nivå. Att det nu är stor skillnad på självförtroendet är inte så konstigt medger Evans men att axla en femfaldig världsmästares mantel är något helt annat. Så även om han helst vill se Ogier kvar i M-Sport vore en flytt inte alls bra enligt walesaren.
Skulle inte se det som ett jätteproblem, men hoppas verkligen ändå att han stannar!

*
Sent i går kväll kom en positiv svensk rallynyhet, något som tråkigt nog numera är ganska sällsynt och avsändare var R-Sport Sweden AB. Vid en träff i Säter presenterade SM-tvåan i Otrimmat 2WD och tillika teamchefen Johnny Andersson den höga målsättningen för 2018.
Det är jättekul att det äntligen är officiellt. Det har vart svårt att jobba med projektet när allt har vart hemligt, säger Johnny.
Nu blev det dock klart att R-Sport Sweden kommer att bestå av Johnny själv som sadlar om från Peugeot R2 till Ford Fiesta R5. Vid sin sida får han talangerna Pontus Åhman och Jari Liiten som kommer att köra R2-Peugeot i Rally-SM.
Detta känns som ett naturligt steg i min karriär. R-Sport är ett bra team och jag tror att vi har en bra framtid ihop, säger Pontus och Jari fyller i.
Jag tror att detta är vad jag behöver för att utvecklas som förare och kunna ta ett SM-Guld.
Ännu är inte allt på plats i det färska teamet men man kommer att driva tävlingsbilarna, hjälpa till med sponsorer, support under och mellan tävlingarna samt med fysisk- och psykisk träning.
Vi är ännu i ett tidigt skede och R-Sport är ett team som håller på att byggas upp. Men det ultimata målet är att hjälpa en ung talang hela vägen till Rally-VM, säger Johnny.
Johnny själv kommer förutom Rally-SM även köra Rally Sweden och allt detta med nya kartläsaren Mikael Johansson.
Det ska bli kul att prova fyrhjulsdrivet! Det kommer självklart bli en utmaning, men jag gillar utmaningar och ser fram emot det, menar Johnny som siktar högt.

*
Säger grattis till Anton Marklund och Robert Dahlgren som tilldelats ”Årets idrottsstipendium 2017” av Skellefteå Kommun. Saxar ur motiveringen till Marklunds motivering, ” … tillhör Europaeliten inom rallycrossen. Dessutom är han ett föredöme för kommande tjejer och killar som vill satsa på motorsporten”. Kan inte mer än instämma i detta och även i Dahlgrens motivering går lite hand i hand, ”Dessutom är han en viktig profil inom motorsporten för unga att se upp till.”. Stipendiet är på 15000 kronor som de båda delar, men än större är så klart äran att hyllas i hembygden.

*
Man lär så länge man lever säger det gamla ordspråket och det gäller än i dag. I dag till exempel fick jag lära mig att gympadojor inte alls är något lämpligt att ha på fötterna när det ska tas bilder på bönder som kämpar i göingeleran för att få upp sista potatisen…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *