Solberg klar för Safari Rally Kenya, Huttunen surar, Prokop blir ”ensam WRC2-åkare” i Kenya, startmiss gjorde Latvala till tvåa, Alén återsåg sin gamla ”142:a”, krånglande drivremmar ställde till det för Hansen/Johansson, Hörby-Klara trea i SM, Felix kraschade och Marcus vann, snart första maxtaket nått i Anderslöv och Länsstyrelsen utökar koll på ”offentliga tillställningar”.

I helgen kör Oliver Solberg WRC Hyundai i italienska Rally di Alba och nästa chans att köra samma bil blir i WRC Safari Rally Kenya om två veckor. Det är Pierre-Louis Loubet som får överlämna sin #7 till Oliver och Aaron Johnston och anledningen till besättningsbytet är oklar. En vild gissning är ändå att Hyundais ”B-team” Hyundai 2C Competion är lite besvikna på Loubets insatser i de tävlingar med WRC-bilen han fått köra.

Foto: Oliver Solberg Media Office

Bäst så här långt är debuten på Sardinien i fjol med en sjunde plats medan de två senaste framträdandena slutat på brutitlistan. För Oliver är det lite av en dröm att få köra Safari precis som pappa Petter gjort flera gånger.

– Jag vet att jag pratar mycket om drömmar, men det här är verkligen en av de största. 19 år har gått sedan den senaste VM-tävlingen i Kenya kördes och att få chansen att köra i värstingklassen i Hyundais fabriksbil när WRC återvänder till Afrika, är enormt, säger Oliver.

För Andrea Adamo, teamchef var det inget svårt val.

Vi såg när Oliver debuterade i WRC-klassen i Arctic Finland att han har tempot i sig, förklarar Adamo.

Det viktigaste för oss är att han njuter av Safari Rallyt utan press och jag är säker på att vi får se mer av Olivers speed. Vi vet att han älskar att köra rally och är mycket dedikerad. Jag gillar hur han löser uppgifterna och jag är säker på att han kommer att imponera på oss i Hyundai Motorsport!

*

Samtidigt meddelade Andrea Adamo hur han tänker sig sin line up för Rally Estonia och detta helt utan överraskningar. Ott Tänak, Thierry Neuville och så ersätter helt planenligt Craig Breen spanjoren Dani Sordo i tredje bilen. Här är det tänkt att Oliver ska köra i WRC2 och då med helt nya  i20 Rally2 men så verkar det inte bli. Av okänd anledning verkar man skjuta upp debuten för Rally2-bilen till Ypres Rally i augusti och i Estland blir det i20 Rally5 som får göra tjänst.

*

Jari Huttunen gjorde succé på Sardinien och tog då första WRC2-segern för Hyundai efter en tuff fajt med Mads Østberg. Faktiskt enda riktigt glädjeämnet för Hyundai och Adamo under ”djävulshelgen” i Medelhavet.

Foto: Hyundai MSG

Men Huttunen och kartläsare Mikko Lukka är inte helt nöjda med hur man behandlas av teamet och lönen för seger i WRC3 och Polska Mästerskapet 2020 motsvarar inte alls förväntningarna. Medan Solberg och Ole Christian Veiby fått starter med WRC-bilen så känner sig Huttunen rundad av Adamo. Tidigt gjordes gällande att det skulle bli WRC-i20 för Huttunen i Rally Finland som nu är flyttat till oktober, men detta verkar hänga löst. Till hemmasajten rallit.fi säger han.

-Det är lite irriterande att den norska killen passerat oss!

Han syftar då inte på Veiby utan på Solberg som i hans värld är norrman. Mellan raderna menar Huttunen att Solberg familjen har helt andra ekonomiska muskler än han själv och det är detta som är orsak till att han rundas…

*

I Safari Rally Kenya blir M-Sport Fords Martin Prokop ensam förare i WRC2 med ambition att vara med i guldstriden i höst, övriga fyra i klassen är ”local heroes”. Ursprungligen hade annars M-Sport Ford planer på att även anmäla Teemu Sunninen till Kenya men Covid-19 och karantänbetsämmelser sätter stopp.

Foto:  M-Sport Ford WRT

Teamet har inte personal tillräckligt för start då det krävs fem mekaniker/bil och att ha så stor del av personalstyrkan i karantän vid hemkomst skulle äventyra start i Rally Estonia två veckor senare.

Helt ärligt är Safari något av det mest komplicerade under rådande omständigheter jag upplevt under mina 40 år i rally, menar Malcolm Wilson till DirtFish.

Att det hade varit jätteläge för Sunninen att öka sin poängskörd dramatiskt med start i Kenya var så klart väldigt lockande. På pappret vore han skyhög favorit och om allt gått vägen kunde han plockat in 30 poäng i händelse av seger både i rallyt och på power stage. Något som skulle skickat upp honom i VM-ledning inför Estland. För Toksport WRT  blev Andreas Mikkelsen och Marco Bulacia Wilkinsons rullningar senast kostsamma. Mikkelsens Skoda fick buren knäckt medan Wilkinson rullade både på test och i slutet av rallyt men utan att buren skadades.

Men allt annat synligt på bilen måste bytas och nu väntar vi till Estland istället för att stressa till Kenya, förklarar Toksport-ägaren Serkan Duru.

Han berättar också att det blir Rally Japan för båda två då reglerna kräver minst en start utanför Europa för att kunna vinna WRC2.

*

Det blev inte totalseger för Jari-Matti Latvala och Juho Hänninen i Korpilahti Ralli men inte på grund av att han körde för långsamt utan istället en miss vid starten på första sträckan. 

Medan vi trodde det var en minut kvar till start, så skulle vi redan ha startat, suckade Latvala när han förklarade missen.

Nu blev paret ”bara” två efter Juuso Metsälä med en Skoda R5 som var 4,6 sekunder snabbare än ”veteranerna” i en äldre version av Toyota Celica GT4.

*

Lite mer Finland och trots att det bara skiljer ett hav mellan Sverige och ”Tusen sjöars land” så har Volvo aldrig förknippats lika mycket med rally där som här.

Foto: privat

Få är de finska världsstjärnor som kört bilar från Hisingen innan karriären tagit fart, ett undantag är Markku Alén som ersatte sin Opel Rallye Kadett inför säsongen 1971 med en Volvo 142:a, en modell han sedan körde under nästan tre fulla säsonger innan han gick över till Ford Escort och Fiat 124 Abarth. Därför var det ett kärt återseende inför tv-kamerorna när han besökte Mobilia Rally Museum i Kangasala och fick återse AFB-4. En bil han körde i både ”Jyväskylän Suurajot – Rally of the 1000 Lakes” och ”Daily Mirror RAC Rally” 1972 med klasseger och trea totalt på hemmaplan medan det blev en tolfte plats totalt ”in UK”.

*

Succéraden för ”Dubbel-Victor” eller Victor Hansen och Victor Johansson tog slut på sträcka två i ADAC Stemwelder Berg där drivremmarna till styrservo och vattenpump brast, dessförinnan hade SMK Hörby-föraren satt femte klasstid på sträcka ett. När så rallyt startade om på lördagen med nya remmar på R2-Peugeoten så visade man direkt att det fanns tempo i Team-Nybe-bilen så det räckte.

Foto: Victor Hansen Motorsport

Med fem sekunder vanns sträckan men med lika många straffminuter från fredagen var så klart duon borta från allt vad toppstrid heter. Att ändå köra till sig en elfte tid totalt på sträckan med många R5-bilar bakom sig kräver onekligen stor respekt. Efter detta blev det en sträckseger till plus två andratider vilket utan krånglande remmar gett en andra plats i klassen efter väletablerade hemmaföraren Nico Knacker med Opel Adam R2. För att få en fingervisning om tempot i klassen så slutade Knacker 15:e totalt av 55 bilar i mål. En stark körning gjorde också danskarna Michael Sørensen/Erik Kristensen som tog sin Skoda R5 till en sjätte plats  i totallistan. Annars var det stenhårt om pallplatserna mellan Dominik Dinkel, Fiesta Rally2, Marijan Griebel, C3 Rally2 och Julius Tannert Skoda Rally2. I mål blev det denna ordning och mellan Dinkel och trean Tannert skilde bara 15,5 sekunder. Sämre gick det för Henrik Munk Hansen med tyske lotsen Mark Schuitert i en Peugeot 106. Till slut blev det ändå en tredjeplats i klassen NC4 men då hela 3.23,2 upp till den vinnande Citroen C2. 

Foto: ADAC

I delen för Opel e-Rally Cup blev det fransk seger efter bara åtta sträckor genom Laurent Pellier genom att vara halvminuten före österrikaren Luca Waldherr. Fem av de 13 startade bröt och där Lukas Thiele blev historisk genom att bli förste förare i världshistorien att på sträcka tre krascha en elbil i rally.

*

Piteå visade upp sig från sin sämsta sida när Rallycross-SM drog in för deltävling tre. En som trivdes i vätan var SMK Hörbys RX-tjej Klara Andersson som körde in som trea klassen 2150 med sin BMW. Före sig hade hon bara vinnaren från Vadstena, Björn Alvarsson och Tväråns David Hjertberg. Tätt efter den blåvita BMW:n kom Karlskona-föraren Rickard Olsson. 

Foto: Privat

Vann min semifinal men såg inte mycket i finalen så jag är nöjd med resultatet mot 40 förare i svåra förhållanden, berättar Klara och lägger till.

Tack till mitt fantastiska team  och det känns skönt att vara tillbaka! 

I klassen för ”2400” var det värmlänningen Jim Jansson som var hetast före Kungsbackas Leo Ivarsson och så Simon Claesson, Skene som trea. Hemmaföraren Martin Ekspjuth vann i Supercar Lites före Martin Enlund, Västerås och Niklas Aneklev, Gävle. Oskar Hellström, Strängnäs var vassast i juniorklassen före Tomelillas Alexander Jeppsson. Tävlingarna i Piteå fortsätter med deltävling fyra i dag.

*

Svenskt i huvudrollen på två helt olika sätt när Indycars körde race i Detroit. För Felix Rosenquist slutade det med en tung krasch i muren efter gashäng på det 28:e varvet, något som av Radiosporten beskrevs som ”en singelolycka”. Felix bars på bår till ambulansen men snabbt kom lugnande besked att han var både vaken och talbar innan han fördes vidare till sjukhus. Bättre gick det för Marcus Ericsson som vann sitt första race på åtta år, detta trots att Rinus Veekay och Patricio O’Ward gjorde allt för att tas sig förbi den 30-årige Närkingen.

*

Det blev lite av rusning när anmälan öppnade till återstarten för skånskt rally genom Trelleborgs ”Rally Anderslöv” den 3 juli. Tog inte så lång stund i fredags förrän där var 30 namn i anmälningslistan men sedan har det dock stannat upp. Idag står räkneverket på 45 bilar vilket är bara fem bilar kvar till taket på 50 bilar som är satt fram till att eller om myndigheterna släpper på sina restriktioner. Om så görs, kommer 100 bilar att vara max och då blir också anmälningsavgiften tusenlappen lägre. Arrangören skriver, ”Vid max 50 startande är startavgiften 3 500 SEK Vid max 100 startande är startavgiften 2 500 SEK . Max antal styrs av Länsstyrelsens beslut som idag ger oss rätt att köra med 50 startande. Detta kan ändras innan tävlingen.”. För detta erbjuds tre specialsträckor som alla körs dubbelt vilket inenbär 25 kilometer SS totalt. Sista anmälningsdag är den 21 juni till tävlingen som Trelleborgs MK beskriver som ”Tävlingen räknas som publikfri”.

*

Hörde på radion idag att Länsstyrelsens nationella samordnare Anna Carlsson i Dalarna var mer än lite bekymrad över hur medborgarna hanterar de lättnader som presenterades för knappt två veckor sedan. Tyvärr verkar det som att allt för många verkar inbilla sig att det nu är fritt fram och restriktionerna inte längre behöver följas. Främst gällde detta alla som vill komma igång med privata fester men hon pekade även på att många ”offentliga tillställningar” nu verkar fått för sig att Covid-19 lämnat oss. Hon nämnde då speciellt sportevenemang där det enligt Carlsson verkar vara så att arrangören enbart fokuserar på maxantalet besökare som tillåts enligt tillstånden.

Det räcker inte med detta utan arrangören måste även se till att att allt sker på ett smittsäkert sätt inte minst när åskådare tar sig till och från tävlingarna, förklarar Carlsson.

Foto: Tommy Svensson

Hon bekräftar också att landets Länsstyrelser nu kommer att kontrollera hårdare så att de direktiv som uttrycks i tillstånden, att dom också följs. I fredags var jag å tjänstens vägnar på fotboll och där var det enkelt att konstatera att något Corona-avstånd inte hölls på den välfyllda läktaren. Inte heller kunde jag uppdaga någon kontroll för att hindra/försvåra smittspridning, utan här var det ”business as usual”. Kollade sedan med andra frekventa fotbollsbesökare som kunde vittna om liknade förhållande på andra matcher.

Foto: Tommy Svensson

Så helt utan grund är inte Länsstyrelsens påstående att det är dåligt med disciplinen bland medborgarna när det kommer till det elementära att tvätta händer och hålla avstånd. Nu går så klart inte fotbollspublik att jämföra med alla som vill se rally…    

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *