Solberg avslutade på topp, Oliver mot WRC2, Rovanperä yngste världsmästaren, Mikkelsen ut och Loeb in i Spanien, Solans gör R5-debut, Lönnström till Spanien som uppvärmning och Ramona gjorde RX-comeback!
Börjar nu komma ikapp med Wales Rally GB och där Petter Solberg fick exakt den avslutning på karriären som han var värd. Seger i WRC2 och för mig ändå en ganska otippad sådan, för trots allt är det ganska exakt ett år sedan senast Peter satt i R5-Polon och körde rally var i Spanien oktober 2018. Dessutom var det då med bara en grusetapp, resten körs som bekant på asfalt och med detta i ryggen var Peter och Phil Mills insats imponerande. Nu hjälpte det till att Mills hittar i Wales som ”in his own pocket” plus att Peter ändå har både fyra segrar plus att det var här han 2003 krönte karriären med VM-guld. Så klart bubblade känslorna hos Petter vid målgången.
– Otroligt och ända sedan vi började planera min ”Farewell Tour” ville jag avsluta i Wales. Känslorna var mer komplicerade när Oliver dessutom körde vid sidan av mig, så det här resultatet, vad kan jag säga?
Trots seger var detta punkt i ” The Petter Solberg Story” fastslår han och nu ska det fokuseras på att få in Oliver på samma vinnarspår i WRC. Debuten gav också mersmak även om det inte alls blev samma succé som för pappa. En igenimmad vindruta på SS1, en knäckt fälg på sträcka två innebar allt annat än en bra start för Oliver. På lördagen började han och Aaron Johnston om på ruta ett och tog direkt en sträckseger. Följde upp med snabbast tid på klassiska sträckor som ”Myherin” och ”Dyfi” och visade med eftertryck att han hör hemma i WRC2-toppen. Men än en gång fick Oliver problem när R5-Polon plötsligt bara stannade på ”Sweet lamb”.
– Vi provade allt men det vara bara att ge upp, bilen vägrade starta igen, suckade Oliver.
Med allt strul hade han självklart lite svårt att tända till när väl mekanikerna fått ordning på bilen erkänner han.
– Helt ärligt så körde vi på 95 procent och ändå var tiderna så pass bra…
Att sedan en rullning, den första med en R5-bil avslutade var på något sätt typiskt för Olivers körkortsdebut. Ändå var han nöjd och Wales motsvarade förväntningarna precis som pappa berättat, men här gick ändå meningarna lite i sär.
– Inte riktigt som pappa berättat, det var ännu bättre, slår Oliver fast.
Nu är frågan vad som händer 2020 men att det med absolut största sannolikhet blir WRC2 för ”Petters gutt” är ingen högoddsare. Petter hymlar inte med detta och då är frågan hur man löser detta? Antingen söka en styrning hos någon av de två som satsat i WRC2 Pro, Skoda och M-Sport med Fiestan eller gå till WRC2 för privatteam och köra i egen regi. Att Petter har utmärkta förbindelser med M-Sport och Malcolm Wilson är ingen hemlighet, det var ju här han avslutade sin WRC-karriär 2012. Säkert möjligt att de båda skulle kunna få ihop ett bra avtal så att Oliver kör Ford 2020. Men även med Citroën har Petter haft samarbete både i rally och rallycross. Ett samarbete som säkert skulle kunna fortsätta och fransmännen hade nog gärna sett ytterligare fler C3 R5 i WRC2. Nu har det bara varit Mads Østberg som representerat ”Vinkel-märket” och detta genom ett av deras satelitteam och inte under Citroên Racings flagga. Kanske kan det bli ett helnorskt Citroën-team i WRC2 Pro till nästa år, vem vet?
Lite mer långsökt är att få se Oliver i en Skoda och ännu mer i en Hyundai, men det betyder inte att det är omöjligt. Å andra sidan, om det blir Petter som själv ska basa för en WRC2-satsning så måste ändå Volkswagen ligga allra bäst till. Här finns både en vinnarbil i R5-Polo plus täta band sedan rallycrossen och i Hannover är Petter dessutom lite av en husgud efter allt han gjort för Volkswagen Motorsport. Glöm inte heller att det var han som fick äran att köra med nya Polon i sin tävlingsdebuten. Att då få in superheta Oliver under VW-flaggan vore onekligen en fjäder hatten mediamässigt för tyskarna.
Det har även spekulerats i att Subaru som Oliver kör för i USA, skulle vara sugna på en comeback i WRC. Här uppstår då troligen ett smärre problem, de blå bilarna är inte FIA-klassade i varken R5- eller WRC. Därför skulle det behövas omfattande utveckling innan en sådan skulle kunna sättas i händerna på Oliver. Med andra ord är nog ”blå spåret” tämligen iskallt för tillfället.
Sedan återstår frågan om det blir med svensk eller norsk licens som Oliver kommer att tävla med. I Wales var det blågul flagga på sidorutan på ”Cirkle K-Polon” men i tv förklarade han att detta inte innebar att det skulle vara så för tid och evighet. Utan att på nåt sätt kränka norrmännen så hoppas man som svensk så klart att mamma Pernilla är den som har sista ordet i den här diskussionen…
*
Mer WRC2 och då Pro-klassen där Kalle Rovanperä och Jonne Halttunen säkrade guldet för Skoda och blev därmed yngste rallyvärldsmästaren någonsin. Ingen har väl på allvar heller betvivlat utan att Kalle skulle uppfylla alla förväntningar som ställdes när han anlände till Skoda Motorsport. Tjeckerna har också totalt dominerat WRC2 Pro och har så här långt fått ihop 53 poäng mer än mer än tvåan M-Sport. Citroën som enbart haft Mads Østberg anmäld är långt efter.Tack för bilderna Pierre Skytt.
Just ”Pro-klassen” är årets största besvikelse och där inte alls fabrikanterna visat det intresse som förväntades. I praktiken är det enbart Skoda som brukat allvar vilket också betalat sig i form av ett guld. Nu har även FIA sett att det inte riktigt fungerat som tänkt och inför nästa år byter man namn på klassen till mer välbekanta ”WRC2”. Helt följdriktigt blir därmed dagens R5-klass för privatåkare (WRC2 i dag) ”WRC3”. Mer nytt från FIA World Motor Sport Cuncils möte, istället för sju minuters tidpåslag för varje missad WRC-sträcka ökas detta till tio minuter från 2020.
*
Över till nästa WRC-tävling som är ”55 RallyRACC Catalunya-COSTA DAURADA Rally de España 2019”, något längre namn än till exempel vårt Rally Sweden. Inga direkt överraskningar om man bortser från att Andrea Adamo fortsätter sitt i mina ögon lite märkliga sätt att matcha fram Hyundai mot seger i Märkes-VM. Istället för att ge Andreas Mikkelsen en liten chans att rida på framgången med tredje platsen i Turkiet och därmed också ökat självförtroende är det återigen dags för Sebastien Loeb att ta över ratten. Visst fransmannen chockvann ju här i fjol med Citroën så helt ologiskt är det kanske inte att välja Loeb men ändå är jag skeptiskt. När man dessutom hörde Adamo efter power stage i Wales var där inte mycket glädje där över bibehållen märkes-ledning och en stark andra plats av Thierry Neuville. I stället utstrålade italienaren irritation och där i synnerhet där Craig Breen verkade vara första måltavlan efter sin rullning. På frågan om han gladdes åt irländaren vred han munnen till en sur grimas och konstaterade kort.
-Jag gläds väldigt sällan när våra bilar kraschar…
Inte heller belgaren eller Mikkelsens insatser verkade ha imponerat och min känsla var att Adamos uppträdande mer sänkte än stärkte den lilla ”confidence” som fanns i teamet.
Tredje bilen körs nu av Dani Sordo vilket är självklart med tanke på hemmavägar och allt vad där tillhör. Noterbart också att Takamoto Katsuta får sin andra WRC-chans med Toyotan. Premiären i Tyskland innebar en tionde plats för honom och Daniel Barrit.
*
Igår skrev jag om J-WRC-vinnaren Jan Solans bror Nil och hade då inte riktigt klart för mig. Visst har han luftat den Fiesta han fick för J-WRC-segern 2017 även i år, två gånger dessutom. Men dessvärre utan framgång, mekaniskt fel på Korsika och ”accident” på Sardinien. Nu gör han dock en tredje start på hemmaplan i Spanien och då är det inte med Ford utan med en Volkswagen Polo. Kan också vara så att lillbrorsan Jan redan kommer att köra i sitt hemma-VM med den Fiesta han vann i helgen. Oavsett vad han kör så är han anmäld i WRC2-klassen men ingen 4WD-premiär dock då Jan körde spanska mästerskapet med en Mitsubishi EVO X under 2016.
Riktigt kul är det också att hitta nykorade svenske juniormästaren Pontus Lönnström och Stefan Gustafssons namn i anmälningslistan. Ett perfekt sätt att inleda nästa års J-WRC och även i Spanien kör paret så klart med en R2-Fiesta.
En annan som gör debut på spansk mark är sympatiske finnen Emil Lindholm som i fjol var på plats för att i hop med Lars Stugemo kolla in då helt nya R5-Polo. En bil som Emil sedan kört i Finska Mästerskapet plus även i Rally Sweden. Blir spännande att se vad han och Mikael Korhonen kan åstadkomma på det mixade underlaget grus och asfalt.
*
Mer på hemmaplan och om bara några minuter stänger anmälan till såväl Sturups Sprinten och Falsterbo Rally Sprint. I den förstnämnda är det snudd på mässfall med bara 19 anmälda sugna på att slita på Sturups Raceways asfalt. Frågan är väl ens om tävlingen blir av? Bättre är det då i Falsterbo med 55 anmälda men även detta lite i underkant mot vad som brukar lockas ut på det blåsiga fältet söder om Malmö.
*
I helgen gjorde Ramona Karlsson comeback på rallycrossbanan efter ett två år långt uppehåll. Det var i nya serien Titan RX som mamma Ramona slipade bort rattrosten på banan i ungerska Nyirad. Efter första omgången var Ramona trea efter Kevin Hansen och Topi Heikkinen men före Timmy Hansen. I andra omgången gick det inte lika bra då Ramona trycktes av banan och fick bryta. Bilen fixades men längre än sjätte plats i semifinalen räckte det sedan inte första tävlingsdagen. Dag två blev det en heatseger men återigen ett brutet race gjorde att hon ändå inte nådde semifinal.
– Jag ser tillbaks på en mycket tuff, rolig och innehållsrik helg, summerar Ramona.
– Målet var att placera oss i mitten av startfältet så jag blev väldigt glad och överraskad över att vi inledde racet med en tredje plats!
Hon förklarade även att hon behöver mer mil i kroppen för att kunna vara med där framme på allvar. Där fanns istället Kevin och Timmy Hansen med Jérôme Grossit-Janin som trea. Inhoppet gav dock mersmak erkänner Ramona och håller dörren öppen för en fortsättning.
– Vi får se vad som händer nästa säsong. TitansRX är en ny och mycket intressant serie, med mycket snabba bilar, hög nivå på förarna och en organisation med stark passion för sporten – fast för en mycket lägre prislapp än Supercar”!
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson