Södras Rallyfinal i Hitchcockterräng och tuffa kartingtjejer!
Idag ska bloggen handla om när jag fick blåsa i polisens alkometer, ljusskygg Skodaförare, kartingtjejer och till slut tips inför lördagens final i Rally-DM, Asarums MS klassiker Ekratten, Sveriges roligaste och krokigaste rallytävling.
Jag börjar med den ljusskygga ”Skodaförarinnan”, för det var faktiskt en tjej bakom ratten på den röda Skodan. Kom ikapp henne strax efter Linderöd i på E22:an imorse. Ja ikapp och ikapp, före mig hade en sju-åtta andra bilar råkat ut för samma öde så vi låg i en kö pendlande mellan sextio och sjuttio kilometer. Vädret var grådisigt med lättare och tätare dimbankar som kom och gick, så hastigheten i sig var kanske inte så mycket att säga om även om det kändes som den var i lägsta laget. Till slut, kön bakom hade växt betydligt vid det här laget, kunde vi köra om när det äntligen blev tvåfiligt efter Tollarp. När jag åkte förbi Skodaförarinnan inbillade jag mig att hon tyckte, att vi alla som körde om var stora säkerhetsrisker.
– Köra om i de svindlande hastigheterna kring nittio-hundra, idioter!
Själv gjorde jag en annan reflektion när jag fick Skodan i backspegeln, hade det inte varit bättre att använda halvljus istället för parkeringsljus i gråvädret och dimman?
Hade en jäktig förmiddag, låg faktiskt lite efter tidsprogrammet och vem kliver då inte ut framför bilen med bestämd blick, polisen. En vänlig välkomsthälsning, fram med körkortet och så in med alkometern.
– Ett djupt andetag och så blåser du ut långsamt, förklarade polismannen.
Sagt och gjort och han förklarade efter en snabb koll på mätaren, att det hela såg bra ut. Själv konstaterade jag att jag hade blivit ytterst förvånad om så inte varit fallet. Alkotest en fredagsförmiddag borde betyda noll napp, men jag vet att så inte alltid är fallet. Därför ska naturligtvis de här kontrollerna utföras så ofta som möjligt. Dock hade det varit bra om polisen även åkte E22:an så att Skodaförarinnan kunde fått en instruktion hur hon skulle sköta ljusknapparna!
I nästa vecka kommer ett reportage i tidningen om de duktiga tjejerna Magda och Klara Andersson från Löberöd i mellanskåne som båda ägnar sig åt typiska killsporter. Hockey på vintern och på sommaren kör man karting (go-kart), dessutom gör man det väldigt bra. Bäst har det gått för elvaåriga Klara som blev första tjej någonsin att vinna Formel Micro-klassen i sydsverige. I den här tuffa tävlingsserien var det inte nog med att Klara vann, utan även tvåan var tjej vilket fick henne att ställa en kaxig fråga på prisutdelningen.
– Det är ju alltid pris till bästa tjej i serien, nu är det väl snart dags att ändra på detta och börja dela ut pris till bästa kille istället…
Så över till DM-finalen Ekratten på landets roligaste rallyvägar. Att lägga en final här, även Sverige-Serien i Volvo Original kör sista tävlingen på lördag, tyder nästan på att skräckfilmens mästerregissör Alfred Hitchcock varit inblandad. Så här är det, Ekratten ”tar inga fångar” och förlåter absolut ingenting, något som mången rallyåkare fått erfara genom åren. Att här försöka sig på att göra det avgörande rycket för att samla ihop de sista viktiga poängen brukar innebära att man hamnar antingen i den blekingska skogen eller ”stenhiet”!
Provar iallafall att tippa topp fem och så här går det i morgon:
4WD.
1.Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru
2. Åke Jacobsson Emådalens MK Ford
3.Cindy Brüggeman Tjust MK Mitsubishi
4.Ingvar Andersson Hässleholms MK Subaru
5.Thomas Gustafsson Wäxjö MS Mitsubishi
2WD.
1.Mattis Olsson Gulabo RC Toyota
2.Joachim Kristiansson SMK Hörby Opel
3.Thord Johansson SMK Hörby Volvo
4.Kjell Fransson Vimmerby MS Volvo
5.Jonas Åkesson Karlskrona AK Opel
Garderar med ”wild cardet” Janne Kristiansson som kan dyka upp var som helst. Annars är det bara för er tippade att gasa på lite lagom så att mitt tips stämmer…
På youtube kan man nu hitta klipp från ekratten där allas vår favoritbloggare himself är ute och synar naturen med sin lilla opel.
Tur att du kör en tysk kvalitétsvagn som tål lite tuffa tag!
Den där svängen var förövrigt bland det lurigaste jag upplevt under de år jag kört… fastän jag var förvarnad blev jag rejält överraskad!
Hej Björn.
Först måste jag gratulera till en strålande körning med Mantan, trea i klassen är väl inte fy skam! Om vi då går över till ”djävulssvängen” så har du helt rätt, det var bland det hårigaste jag upplevt. Nu var jag inte förvarnad men hade ändå läget helt under kontroll, ”K vänster minus över krön, håll inner” och gjorde precis som det stod i ritningen och ändå gick det käpprätt åt h-e! Vägen bara försvann och det som återstod för mig att åka på var lite småträd, buskar och några jordfasta stenar. Ett par fula bucklor nertill och lite småblessyrer högre upp blev minnet av färden. Märkligt nog satt alla hjul där de skulle så bilen var precis lika” fin och vägsäker” att köra som före smällen!
Än en gång grattis till tredje platsen.
MVH
Tommy
Tack Tommy! Visst är jag jättenöjd med tredjeplatsen, 13:e totalt känns inte heller fel.
Asarums krokiga vägar passar mig perfekt då det inte är motoreffekten som avgör. Den gamla mantan, som är långtifrån nån värsting, har lite svårt att hänga med när det blir snabbare vägar.
Jag ser redan framemot nästa års upplaga av Ekratten! Stengrepen måste vara en av Sveriges absolut roligaste och bästa rallytvägar.
Tyvärr fick jag inte tag i någon kartläsare så jag gick miste om upplevelsen Ekratten. Kanske var det tur för utmaningen var nog lite värre än jag trodde. Som åskådare åkte jag en del intilliggande vägar och även dom var häftiga. Man märker även som åskådare att förarna kör försiktigare än vad de gör på andra rallyn. De har respekt för Ekrattens vägar.
Vad jag har sett från olika in-car-filmer tycker jag SS5 var något alldeles extra. Frågan är om det finns någon väg i Sverige som överträffar den.
Hej Kjell.
Helt klart är Ekratten något utöver det vanliga och sista sträckan är krokig något så in i h-e krokig om man ska vara riktig ärlig. Är jag inte helt fel på det, så kördes sträckan för första gången för tre-fyra år sedan och mätte då över två mil. Gissa om man var svettig efteråt?
En tanke som jag dryftade med andra ”klassikeråkare” vore att göra Ekratten till ständig final i Klassiska Rallycupen. Det är så här sträckorna ska vara när man åker historisk rallybil om ni frågar mig och inte fullfarts körning på högsta växeln!
MVH
Tommy