Södra BF har uppdaterat ”Corona-reglerna”, inställt i Växjö och Norge, inget WRC till Nordirland, Norrland på hugget och påskfirande ”på graensen”!
Nu har Södra BF tagit beslut hur biltävlandet framöver kommer att ske här nere med tanke på Corona. Något riktigt datum för hur länge restriktionerna ska gälla har inte distriktet satt, istället skriver Södra, ”Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd har den 31 december 2020 som slutdatum. De kan upphävas före slutdatum, eller förlängas, om det behövs.”. Om jag tolkar detta rätt så är det inte alls omöjligt att det blir stopp fram till årskiftet även om där finns en brasklapp, att restriktionerna kan upphävas före slutdatum. Detta gäller då tävlingar medan distriktet gärna ser att träningar kommer igång så länge man betänker ”50-gränsen” men även följande gäller: Träningar kan genomföras under förutsättning att arrangören uppfyller följande villkor:
– Genomför en riskbedömning.
– Samråd med distrikt och Polis.
– Ge information i förväg om att personer med symtom på l uftvägsinfektion inte ska komma till evenemanget.
– God kapacitet för tillfredställande handhygien, antingen handtvätt med tvål och rinnande vatten eller om det inte går tillgång till handsprit. Detta är särskilt viktigt i toalettområden och på matställen
– Information om allmänna hygienråd (t.ex. affischer)
– Riskbedömningen bör omfatta ett antal punkter som beskrivs utförligt på Folkhälsomyndighetens webbplats.
*
I går sällade sig Wäxjö MS till de dryga 60 andra rallyarrangörer som redan ställt in eller flyttat sina tävlingar på grund av först vinterbrist sedan viruspandemin. Igår kom beskedet från smålänningarna.
– I rådande läge så väljer Wäxjö MS att ställa in Dackefejden 13 juni 2020 för att åter ta upp tävlingen 2021.
Därmed försvann även deltävling tre för Sydsvenska Rallycupen och nu återstår enbart sprinten ”Mästarmötet” den 24 juli, Älmhults ”Silverratten” den 19 september och så två deltävlingar i ”Rally Småland” i början av oktober. En enda rallytävling hyser fortfarande förhoppningen att köra, Åtvidaberg och ”Gruvrundan” den 30 maj. Vore kanske läge att även ge östgötarna SM-SSM-SRC- SC-SSRC-status vid sidan av Bilsport Rallycup då detta av allt att döma kan bli enda rallytävlingen som körs i landet inom överskådlig tid…
*
Även World/Euro RX befinner sig i brygga på grund av Corona och i går kom beslut att den norska deltävlingen i Trøndelag ställs in. Ett beslut som kom till efter att de norska myndigheterna satt stopp för all form av tävling fram till den 15 juni. När så norrmännen skulle ha rallycrossfest den 12-14 juni så blev det helt omöjligt.
Därmed bekräftar promotorn IMG att de fyra första deltävlingarna är borta och som det ser ut nu är det Höljes som kan bli ny premiär, något som säkerligen inte Johan Kristoffersson skulle ha något emot. Dock har inte Spanien, Portugal och Belgien gett upp helt utan väntar på nya datum i höst, preliminärt är det tävling 3-4 oktober på Spa.
*
En tid har det spekulerats i att ”Wales Rally GB” skulle flytta och kanske redan 2021 bli ”Northern Ireland Rally GB”. Ett projekt som haft många påskyndare bland annat landsdelens stora rallyprofil Kris Meeke. Fast allra mest på var ”The Ulsterman” när han fortfarande kunde sätta WRC-förare på visitkortet. Nu ser dock tanken på en flytt att gå om intet då en av de största sponsorerna, Tourism Northern Ireland dragit öronen åt sig.
Anledningen är helt enkelt att man inte ser sig få tillräckligt mycket tillbaka för de satsade punden med att ha Belfast som centralort. Självklart är NI:s bilsportansvarige Ian Paisley sur över kursändringen och gör en jämförelse med landsdelens golftävling som i fjolsommar lockade bland annat Tiger Woods. Paisley konstaterar bittert.
– Detta kostade turistmyndigheten 17 miljoner pund medan det till nästa år för att få WRC till Belfast, bara skulle behövas två miljoner pund.
Även högsta bilsportinstans Motorsport UK inser att man kommit till vägs ände. Fast helt gett upp hoppet har man inte, utan hoppas att saker kan förändras och att det i en framtid ändå kan komma WRC till Nordirland.
*
På tal om flytt så har det inte hörts så mycket från alternativen till ett vintersäkrare Rally Sweden. Har fått lite återkopplingar som absolut hävdar att Östersund är det absolut bästa alternativet. Som motivering anförs, att här finns allt, sträckor, vinter, boende, närhet till tätbefolkad trakt samt inte minst en redan SM-rutinerad kader av funktionärer. Men om man läser om hur man ser på saken allra längst upp i norr är det ungefär samma skäl som man här menar vore starka skäl för en flytt till ”Fyrkanten”. Tidningen Norrbotten Kuriren har hängt på och berättar att alla i deras del av världen är mycket positiva till att få stå som värd för Rally Sweden.
Bland annat har Bodentravet förklarat att man är beredd att göra samma sak som värmlänningarna gör på Färjestad, inga problem. Man har även intervjuat ”The local hero” Michael Wickström som redan lovat att själv köra WRC-tävlingen om det blir verklighet där uppe. Några tvivel på att hans klubb Bodens MS och grannklubbarna inte skulle klara av en VM-tävling hyser inte heller Ford-åkaren. Till ”kuriren.nu” säger Wikström.
– Det finns en duktig arrangörskår i norra Sverige. Vi har kört DM-tävlingar här uppe som jag personligen tycker är bättre arrangerade än SM-tävlingar som jag har kört i södra Sverige. Vi har fantastiska vägar här uppe också med många jättefina sträckor. Markbygden, vägarna vid vindkraftsparken i Piteå, är ett favoritområde. Och de militära skjutbanorna i Boden bjuder på möjlighet för publiken att se vilken fart bilarna kan komma upp i under rallyt.
Bodensaren är absolut inte rädd för att sticka ut hakan när han tycker att en norrländsk DM-tävling är bättre arrangerad än en deltävling i Rally-SM längre söderut. Helt klart hårdingar där uppe i norr…
*
Nya tider kräver nya åtgärder något som verkligen Petter Solberg med familj tagit till sig. Med sig själv, Pernilla och Oliver på svenska sidan gränsen och resten av familjen på den norska, blev det idag påskfirande ”på graensen”. Med detta önskar Motorbloggen en Glad Påsk.
”Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson